Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Møbler og mat trakk KPI opp
Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,4 prosent fra januar 2017 til februar 2017, hovedsakelig som følge av høyere priser på møbler og matvarer. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,5 prosent i februar, ned 0,3 prosentpoeng fra januar.
Indeks | Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | |
---|---|---|---|
Februar 2017 | Januar 2017 - Februar 2017 | Februar 2016 - Februar 2017 | |
KPI Totalindeks | 104,7 | 0,4 | 2,5 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 102,4 | 1,5 | 0,1 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 105,7 | 1,3 | 1,7 |
Klær og skotøy | 98,9 | 0,3 | -1,2 |
Bolig, lys og brensel | 107,3 | 0,2 | 4,6 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 105,2 | 2,4 | 1,7 |
Helsepleie | 103,8 | 0,4 | 2,8 |
Transport | 103,5 | -0,7 | 2,7 |
Post- og teletjenester | 105,4 | 0,1 | 2,2 |
Kultur og fritid | 106,3 | 0,0 | 3,7 |
Utdanning | 107,0 | 0,0 | 5,3 |
Hotell- og restauranttjenester | 106,3 | 0,8 | 4,2 |
Andre varer og tjenester | 103,1 | 0,0 | 1,6 |
KPI-JAE Totalindeks | 103,6 | 0,5 | 1,6 |
KPI etter leveringssektor | |||
Varer | 105,2 | 0,9 | 2,8 |
Tjenester | 104,3 | 0,0 | 2,5 |
Tjenester hvor arbeidskraft dominerer | 104,9 | 0,3 | 3,1 |
KPI-JAE viste en oppgang på 1,6 prosent de siste tolv månedene. KPI var 104,7 (2015=100) i februar 2017, mot 102,1 i februar 2016, noe som tilsvarer en tolvmånedersendring på 2,5 prosent.
Månedsendring: Prisøkning på møbler og mat
Fra januar til februar steg KPI med 0,4 prosent. Økte priser på møbler og matvarer bidro mest til månedsveksten i KPI. Prisene på møbler, innrednings og dekorasjonsartikler steg 9,5 prosent og skyldes oppgang etter tilbudsaktivitet i januar.
Prisene på matvarer steg med 1,6 prosent og det var særlig melkeprodukter og grønnsaker som bidro til oppgangen. Matvareprisene har hatt positive månedsendringer i årets to første måneder etter sammenhengende nedganger fra og med august 2016. Oppgangen i KPI ble blant annet dempet av en prisnedgang på flyreiser på 9,4 prosent.
Tolvmånedersendring: Prisoppgang på energivarer
De siste 12 månedene har KPI steget 2,5 prosent. Den viktigste bidragsyteren til tolvmånedersendringen var høyere priser på elektrisitet inkludert nettleie som steg 18,9 prosent. Økte priser på drivstoff og smøremidler bidro også med en oppgang på 14,5 prosent.
I motsatt retning trakk prisene på flyreiser og klær. Passasjertransport med fly hadde en prisnedgang på 15,9 prosent fra februar 2016 til februar 2017 og var den største bidragsyteren til å dempe oppgangen i KPI. Klær falt 1,2 prosent i samme periode.
Endring i tolvmånedersveksten: Lavere veksttakt i KPI
Tolvmånedersveksten i KPI falt 0,3 prosentpoeng fra januar til februar. Nedgangen var hovedsakelig forårsaket av prisutviklingen på flyreiser. Passasjertransport med fly hadde en prisoppgang på 17,5 prosent fra januar 2016 til februar 2016 mens de falt 9,4 prosent fra januar 2017 til februar 2017. Utviklingen i matvareprisene preget også nedgangen i tolvmånedersveksten ved å ha en mindre prisøkning fra januar til februar i år enn hva tilfellet var i fjor. I motsatt retning trakk prisutviklingen på elektrisitet inkludert nettleie samt drivstoffpriser.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,6 prosent i februar ned 0,5 prosentpoeng fra januar.
Utvidet konsumklassifisering og ny offisiell oversettelse av ECOICOP Åpne og lesLukk
Fra januar 2016 har KPI tatt i bruk Eurostats konsumklassifisering (ECOICOP) - en utvidet klassifisering på detaljert nivå. Da SSB lenge har publisert uoffisielle 5- og 6-sifrede konsumgrupper innen matvarer og alkoholfrie drikker medfører det at enkelte varer og tjenester har flyttet konsumgruppe når de nå klassifiseres etter ECOICOP. Dette gir brudd i noen tidsserier på de mest detaljerte nivåene, spesielt merkbart for statistikkbankens brukere innenfor gruppene matvarer og alkoholfrie drikker.
Samtidig har KPI tatt i bruk en ny offisiell norsk oversettelse av ECOICOP. Dette medfører navnendring for noen av de publiserte gruppene.
Se utfyllende liste over gamle og nye navn (Excel)
Representantvarene i KPI etter leveringssektor Åpne og lesLukk
Her er oversikten over KPIs representantvarer gruppert etter leveringssektor. Disse vil ikke oppdateres automatisk ved eventuelle endringer.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15