Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Økte klespriser i mars
Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,3 prosent fra februar til mars, hovedsakelig som følge av høyere priser på klær. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,4 prosent i mars, ned 0,1 prosentpoeng fra februar.
Indeks | Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | |
---|---|---|---|
Mars 2017 | Februar 2017 - Mars 2017 | Mars 2016 - Mars 2017 | |
KPI Totalindeks | 105,0 | 0,3 | 2,4 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 102,0 | -0,4 | 3,0 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 105,5 | -0,2 | 2,3 |
Klær og skotøy | 105,9 | 7,1 | 2,1 |
Bolig, lys og brensel | 107,3 | 0,0 | 4,0 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 105,6 | 0,4 | 0,1 |
Helsepleie | 104,3 | 0,5 | 3,4 |
Transport | 103,8 | 0,3 | 0,5 |
Post- og teletjenester | 105,2 | -0,2 | 1,9 |
Kultur og fritid | 105,4 | -0,8 | 2,4 |
Utdanning | 107,0 | 0,0 | 5,3 |
Hotell- og restauranttjenester | 106,2 | -0,1 | 3,6 |
Andre varer og tjenester | 103,7 | 0,6 | 2,2 |
KPI-JAE Totalindeks | 104,0 | 0,4 | 1,7 |
KPI etter leveringssektor | |||
Varer | 105,6 | 0,4 | 3,0 |
Tjenester | 104,5 | 0,2 | 2,0 |
Tjenester hvor arbeidskraft dominerer | 105,2 | 0,3 | 3,2 |
KPI-JAE viste en oppgang på 1,7 prosent de siste tolv månedene. KPI var 105,0 (2015=100) i mars 2017, mot 102,5 i mars 2016, noe som tilsvarer en tolvmånedersendring på 2,4 prosent.
Månedsendring: Prisøkning på klær
Fra februar til mars steg KPI med 0,3 prosent. Økte priser på klær bidro mest til månedsveksten i KPI. Fra februar til mars skifter mange klesbutikker vareutvalg der vinterplaggene som har vært solgt til reduserte priser forsvinner, og nye vår- og sommerklær inntar hyllene. Alle undergruppene av klær steg markant fra februar til mars, og samlet ga dette en prisstigning på klær på 7,7 prosent. Dette er en noe kraftigere marsoppgang enn det har vært de siste fem årene.
Økte priser på flybilletter og produkter til personlig pleie var andre grupper som bidro til at KPI steg fra februar til mars.
Prisene på energivarer gikk samlet ned 1,8 prosent sist måned, grunnet lavere priser på bensin, diesel og elektrisitet. Bokhandlernes årlige Mammutsalg ga en prisnedgang på bøker på 17,5 prosent fra februar. Reduserte priser på matvarer bidro også til å dempe KPI-oppgangen i mars.
Tolvmånedersendring: Høyere kraftpriser
De siste 12 månedene har KPI steget 2,4 prosent. Den viktigste bidragsyteren til tolvmånedersendringen var prisene på elektrisitet inkludert nettleie som var 15,5 prosent høyere enn i mars i fjor. Kraftprisene bidrar altså mest til KPI-oppgangen, men tolvmånedersendringen har avtatt kraftig siden høsten 2016. Prisnivået har vært omtrent uendret de siste fire månedene.
Matvareprisene var i mars i år 2,8 prosent høyere enn i mars i fjor. Det er her viktig å legge merke til at påsken i fjor var i mars, og prisene da ble senket på mange matvarer. Økte priser på restauranttjenester og drivstoff bidro også til at KPI steg siste tolv måneder.
Prisene på flybilletter var i mars 24,4 prosent lavere enn på samme tid i fjor, noe som kan ha sammenheng med økte priser og høyere etterspørsel i påsken som var i mars i fjor. Sammen med lavere priser på bl.a. møbler, bøker og storbyferier dempet dette KPI-oppgangen.
Endring i tolvmånedersveksten: Marginalt lavere veksthastighet i KPI
Tolvmånedersveksten i KPI falt 0,1 prosentpoeng fra 2,5 prosent i februar til 2,4 prosent i mars. Mange konsumgrupper hadde en annerledes prisutvikling fra februar til mars i år kontra i samme periode i fjor. Prisene på drivstoff og bøker falt fra februar til mars i år, mens de steg i samme periode i fjor. For flyreiser og møbler var prisoppgangen fra februar til mars i 2017 en god del lavere enn prisøkningen var i samme periode i 2016. For flere varer og tjenester skyldes den relativt store variasjonen i prisutviklingen påsken, som i 2016 var i mars, mens den i 2017 er i april. For noen konsumgrupper gir dette utslag i økte priser, og dermed stigende vekstrate, mens det for andre gir lavere priser og avtakende vekstrate.
Prisutviklingen på særlig matvarer og klær dempet nedgangen i takten i tolvmånedersveksten i KPI i perioden. Matvareprisene falt en del mindre fra februar til mars i år sett i forhold til samme periode i fjor, mens klesprisene steg mer enn dobbelt så mye i mars i år enn de gjorde i mars i fjor.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,7 prosent i mars, opp 0,1 prosentpoeng fra februar.
Utvidet konsumklassifisering og ny offisiell oversettelse av ECOICOP Åpne og lesLukk
Fra januar 2016 har KPI tatt i bruk Eurostats konsumklassifisering (ECOICOP) - en utvidet klassifisering på detaljert nivå. Da SSB lenge har publisert uoffisielle 5- og 6-sifrede konsumgrupper innen matvarer og alkoholfrie drikker medfører det at enkelte varer og tjenester har flyttet konsumgruppe når de nå klassifiseres etter ECOICOP. Dette gir brudd i noen tidsserier på de mest detaljerte nivåene, spesielt merkbart for statistikkbankens brukere innenfor gruppene matvarer og alkoholfrie drikker.
Samtidig har KPI tatt i bruk en ny offisiell norsk oversettelse av ECOICOP. Dette medfører navnendring for noen av de publiserte gruppene.
Se utfyllende liste over gamle og nye navn (Excel)
Representantvarene i KPI etter leveringssektor Åpne og lesLukk
Her er oversikten over KPIs representantvarer gruppert etter leveringssektor. Disse vil ikke oppdateres automatisk ved eventuelle endringer.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15