I dette undervisningsopplegget lærer elevene noen fakta om tidsbruken i Norge gjennom å lese om temaet og løse oppgaver om forskjeller mellom aldersgrupper.

Ressurser i opplegget er Tidsbruksundersøkelsen 2022, med tall for dette året og et blikk på endringer fra 2010. Elevene bruker en tabell og en interaktiv visualisering i oppgaveløsningen.

Lærere kan få fasit til begreps- og talldelen av oppgavene ved å skrive til skole@ssb.no.

Kontakt oss gjerne på skole@ssb.no hvis dere har spørsmål eller kommentarer til opplegget.

tidsbruksundersøkelsen for 2022 har 3077 personer i alderen 9–79 år notert hva de gjør i to døgn, ned til intervaller på 10 minutter og for hovedaktiviteten i den tidsperioden. Disse personene har blant annet svart på hvor mye tid de bruker på arbeid som gir dem inntekt, utdanning, husarbeid, frivillig arbeid og fritidsaktiviteter. At man noterer ned hovedaktiviteten sin, kan føre til at ikke alle aktiviteter blir registrert. Hvis de som svarer for eksempel sier at de brukte tiden til å reise, vil vi ikke få med i statistikken at de kanskje samtidig brukte tid på sosiale medier mens de reiste.

Undersøkelsen sier også noe om døgnrytmen vår og hvem vi er sammen med.

Tall i tidsbruksundersøkelsen er gjennomsnittstall for alle personer i alderen 9–79 år for alle dager i uken, inkludert helg og fridager. Du kan finne tall for ulike aldersgrupper i tidsbruksundersøkelsen.

Læringsmål

  • Kjenne til hvordan barn, ungdom og unge voksne i Norge og alle i alderen 9–79 år bruker tiden.
  • Regne ut og kjenne til noen forskjeller i tidsbruken mellom barn, ungdom og unge voksne og alle i alderen 9–79 år for noen hovedaktiviteter.
  • Reflektere over hvordan tallene for tidsbruk samsvarer med egen tidsbruk.

Opplegget tar utgangspunkt i:

Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.