Karakterer og nasjonale prøver i grunnskolen

Til toppen
De 3 stegene er Velg tabell, Velg variabler og Vis resultat. Du er nå på Vis resultat
Denne siden viser resultat av de tallene du valgte på variablene på forrige side i Statistikkbanken. På denne siden kan du laste ned tallene i et annet format, pivotere eller redigere dem. Du kan også lagre dem som en lagret spørring, som kan sendes til andre eller benyttes som lenke neste gang du vil se disse tallene med nye tidsperioder.

10793: Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver, etter klassetrinn, prøve, kjønn, statistikkvariabel og år

Tools

Anna Lena Keute, Statistisk sentralbyrå
+47 95443088
Kristian Dystland, Statistisk sentralbyrå
+47 45 40 54 56
Rachel Ekren, Statistisk sentralbyrå
+47 958 38 967
09.11.2023 08:00
Skalapoeng:
poeng
Skalapoeng:
31.10.
Statistisk sentralbyrå
Ekstern PRODUKSJON
Visningsalternativer for resultat av tall.






Tilgjengelige format for nedlasting av data.








10793: Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver, etter klassetrinn, prøve, kjønn, statistikkvariabel og år

 Skalapoeng
202120222023
5. klasse   
Regning   
Gutter525251
Jenter484848
8. klasse   
Regning   
Gutter515150
Jenter484947
9. klasse   
Regning   
Gutter545555
Jenter525352
 

Lagret spørring 10031108
Nyeste 3 tidsperioder

Obs:

Tidsbrudd i statistikken fra 2022.
Statistikken over nasjonale prøver benytter data med beregnede skalapoeng som SSB innhenter fra Utdanningsdirektoratet. Modellen som ble brukt for beregning av skalapoeng for nasjonale prøver i perioden 2014-2021 ga en underestimering av endring mellom årene, slik at utvikling over tid i publiserte tall for denne perioden ikke kan sammenlignes. Udir har i en uttalelse fra 19.03.2024 presisert at analyseverktøyet som ble brukt for nasjonale prøver i perioden 2014-2021 har gitt feil i resultatene. Resultatene gir ikke et presist bilde av hvordan elevenes ferdigheter har utviklet seg. Forskjellen er størst i engelsk, hvor elevene ser ut til å ha fått markert bedre ferdigheter i denne perioden. I lesing og regning ser det også ut til å være større endringer mellom år enn det som har blitt rapportert, men mindre enn for engelsk. Fra 2022 starter måling av utvikling over tid på nytt. Resultatene fra 2022 kan derfor ikke direkte sammenlignes med tidligere år.
Send (POST) følgende JSON-spørring til URL under eller kopier til API Konsoll.