Nesten 1 av 10 personbiler er en elbil
Publisert:
Ved inngangen til 2020 var det registrert over 260 000 el-personbiler i Norge - en økning på 33 prosent fra året før. 9 prosent av alle personbiler er nå elektriske.
- Tallene er hentet fra
- Bilparken
- Artikkelen er en del av serien
- Bilparken (arkiv)
Pr 31. desember 2019 var det registrert opp mot 3,4 millioner biler i Norge, 1,8 prosent flere enn i utgangen av 2018, viser nye tall fra statistikken Bilparken.
Personbilene utgjorde 83 prosent av alle registrerte biler. Hybridbiler viser en økning på 19,7 prosent i forhold til året før og står for 8,1 prosent av personbilbestanden. Elbiler utgjorde nå 9,3 prosent av personbilparken.
Veksten fortsetter for elbilene
De fleste elbilene er personbiler - over 260 000. Her er økningen på 33,4 prosent fra inngangen av 2019. Det er ikke bare elektriske personbiler det er blitt flere av – nå er det også 199 elektriske busser på norske veier.
Hybridbilene hadde en vekst på 37 300 i fjor, og ved utgangen av året var det registrert litt over 227 000 hybridbiler. Av disse var 226 735 personbiler, 120 varebiler og 218 busser.
Bestanden av bensindrevne biler ble i inngangen av 2020 reduser til 1,06 millioner eller en nedgang på 4,3 prosent. Bensindrevne biler utgjør 31,2 prosent av hele bilbestanden i utgangen av 2019.
Dieselbilene holder seg stabilt på 1,8 millioner kjøretøyer totalt, med en liten nedgang i alle kjøretøygrupper bortsett fra varebiler hvor det var en økning på 11 600 biler eller 2,6 prosent i forhold til året før. Dieseldrevne biler utgjør nå 54 prosent av hele bilparken.
Figur 1. Personbilparken inkl. bobiler etter drivstofftype
Bensin | Diesel | El | Hybrid | Annet | |
2016 | 1196148 | 1276947 | 97532 | 90972 | 207 |
2017 | 1139998 | 1294493 | 138983 | 144492 | 315 |
2018 | 1075179 | 1290442 | 195351 | 189469 | 415 |
2019 | 1031207 | 1281019 | 260692 | 226735 | 437 |
Opp mot 139 000 biler vraket mot pant
Gjennom vrakpantordningen i fjor ble det innlevert 138 855 person- og varebiler, 122 386 personbiler og 16 469 varebiler. Dette er om lag 1 700 flere enn året før. Personbilene er i gjennomsnitt 18,1 år gamle da de tas ut av trafikken, varebilene 15,3 år.
Figur 2. Antall person- og varebiler vraket mot pant
Antall person- og varebiler | |
1985 | 53555 |
1986 | 82056 |
1987 | 75322 |
1988 | 74158 |
1989 | 67268 |
1990 | 54929 |
1991 | 54955 |
1992 | 56896 |
1993 | 58297 |
1994 | 56374 |
1995 | 64385 |
1996 | 223499 |
1997 | 45082 |
1998 | 80445 |
1999 | 97466 |
2000 | 95637 |
2001 | 96720 |
2002 | 106498 |
2003 | 102341 |
2004 | 108880 |
2005 | 102044 |
2006 | 105324 |
2007 | 99885 |
2008 | 107153 |
2009 | 94497 |
2010 | 98662 |
2011 | 117520 |
2012 | 117578 |
2013 | 150905 |
2014 | 144385 |
2015 | 135801 |
2016 | 134881 |
2017 | 136203 |
2018 | 137134 |
2019 | 138855 |
Alder på personbilene som er i drift på veiene hadde i inngangen av 2020 en gjennomsnittsalder på 10,7 år. Varebilbestanden var i gjennomsnitt 8,9 år gamle.
Nesten 150 000 nyregistrerte personbiler
I 2019 ble det førstegangsregistrert 146 000 personbiler (inkludert bobiler). Ved regioninndelingen av statistikken blir adressen til eieren av kjøretøyet brukt for å avgjøre hvor det hører hjemme. Leasingbiler, som ofte står registrert på et hovedkontor i Oslo-området, gjør at det ikke alltid er samsvar mellom eiers og brukers bosted.
Andelen diesel-, bensin og hybridbiler er større blant de nyregistrerte leasingbilene enn for nye biler eid av privatpersoner. Med disse forbeholdene viser tallene at elbiler var størst på personbilmarkedet i de fleste kommuner utenom Troms og Finnmark.
Faktasider
Kontakt
-
Bente Elisabeth Andresen
-
Geir Martin Pilskog
-
SSBs informasjonstjeneste