Økte utslipp fra innenriks luftfart
Publisert:
Utslippene av CO2 fra innenriks flytrafikk økte med 3 prosent fra 2017 til 2018. Hovedårsaken var flere reisende mellom norske flyplasser, spesielt mellom de største byene.
- Tallene er hentet fra
- Innenlandsk transport
- Utslipp til luft
- Lufttransport
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2019
Endringer i datagrunnlaget i utslippsstatistikken og korrigerte utslippsindikatorer har medført endringer for hele tidsserien. Tall er oppdatert i nyere artikkel hvor utslippsindikatorer for veitrafikk, lufttransport og jernbane er samlet.
Tall fra statistikken Utslipp til luft viser at det ble sluppet ut nærmere 1,3 millioner tonn CO2 fra innenriks luftfart i 2018. Rundt en firedel av disse utslippene kom under landings- og avgangsfasen under 1 000 meter over bakken, mens tre firedeler ble gjort i luftrommet over 1 000 meter.
1 Alle flygninger.
Figur 1. Utslipp av CO2 fra innenriks luftfart¹
Innenriks luftfart < 1000 m | Innenriks luftfart > 1000 m | Innenriks luftfart i alt | |
2010 | 310078 | 904413 | 1214491 |
2011 | 305548 | 917926 | 1223474 |
2012 | 320213 | 954963 | 1275176 |
2013 | 291847 | 861890 | 1153737 |
2014 | 314783 | 931016 | 1245799 |
2015 | 311727 | 928021 | 1239748 |
2016 | 308795 | 917327 | 1226122 |
2017 | 302286 | 939676 | 1241962 |
2018 | 314975 | 964691 | 1279666 |
Beregningene viser at de årlige utslippene av CO2 fra innenriks luftfart stort sett har ligget mellom 1,2 og 1,3 millioner tonn siden 2010. Økningen på 3 prosent fra 2017 til 2018 kom i hovedsak som følge av en tilsvarende økning i den innenlandske passasjertransporten med fly. Samlet sett utgjorde utslippene fra innenriks luftfart i underkant av 3 prosent av de totale utslippene av CO2 fra norsk territorium i 2018.
Flere passasjerer mellom de største byene
Tall fra statistikken Innenlandsk transport viser at persontransportarbeidet med fly innenriks har økt med 14 prosent siden 2010. Til sammenligning økte de samlede utslippene av CO2 fra innenriks luftfart med noe over 5 prosent i samme periode.
1 Alle flygninger.
2 Kun kommersiell lufttransport av gods og passasjerer.
Figur 2. Utvikling i utslipp av CO2 og transportarbeid for innenriks luftfart
Utslipp av CO2 fra innenriks luftfart¹ | Passasjerkilometer² | Tonnkilometer² | |
2010 | 100.0 | 100.0 | 100.0 |
2011 | 100.7 | 107.0 | 96.8 |
2012 | 105.0 | 109.1 | 96.8 |
2013 | 95.0 | 112.8 | 78.5 |
2014 | 102.6 | 114.2 | 96.5 |
2015 | 102.1 | 111.0 | 98.2 |
2016 | 101.0 | 109.9 | 93.2 |
2017 | 102.3 | 112.2 | 95.1 |
2018 | 105.4 | 114.2 | 68.9 |
Fra 2017 til 2018 økte antall passasjerkilometer på innenriks flyginger i Norge med rundt 2 prosent. Tall fra statistikken Lufttransport viser at en stor del av økningen skyldes flere passasjerer på flygninger mellom byene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Troms. I tillegg var det også en markert økning i antall reisende på enkelte andre strekninger som mellom Oslo og Alta, Ålesund, Harstad/Narvik, Kristiansand og Bodø.
I motsetning til økningen i passasjertransporten, ble godstransportarbeidet på innenriks flygninger redusert med nesten en tredel fra 2017 til 2018. Denne nedgangen i antall tonnkilometer skyldtes i hovedsak mindre frakt av post og pakker mellom norske flyplasser.
Relativt stabile utslipp per passasjer- og tonnkilometer
I og med at de beregnede tallene for både CO2-utslipp og transportarbeid for luftfart i det store og hele har hatt en lignende utvikling på totalnivå de siste årene, har utslippene per passasjer- og tonnkilometer også vært relativt stabile over tid.
1 Kun kommersiell lufttransport av gods og passasjerer.
Figur 3. Utslipp fra lufttransport i gram CO2 per passasjerkilometer og per tonnkilometer¹
Utslipp i g/pkm | Utslipp i g/tkm | |
2010 | 196 | 2060 |
2011 | 196 | 2068 |
2012 | 196 | 2059 |
2013 | 188 | 1984 |
2014 | 204 | 2142 |
2015 | 194 | 2047 |
2016 | 183 | 1930 |
2017 | 181 | 1903 |
2018 | 192 | 2021 |
Med unntak av 2014, har de beregnede utslippene av CO2 fra persontransport med fly ligget noe under 200 gram per passasjerkilometer i perioden 2010-2018. Den estimerte økningen fra 181 til 192 gram per passasjerkilometer fra 2017 til 2018 kan til en viss grad sees i sammenheng med at mye av passasjerøkningen det siste året har kommet på kortere ruter med en større del av flygningen knyttet til landings- og avgangsfasen.
De estimerte tallene for utslipp av CO2 fra godstransport med fly viser en tilsvarende utvikling: Med unntak av 2014, har de beregnede utslippene ligget mellom 1 900 og 2 100 gram per tonnkilometer i perioden 2010-2018.
Det er imidlertid persontransporten som dominerer lufttransporten innenriks i Norge. I snitt har godstransport med fly utgjort i underkant av 3 prosent av lufttransporten innenriks i perioden 2010-2018, mens persontransport har stått for noe over 97 prosent. Beregningene for utslipp fra persontransport i denne artikkelen inkluderer transport av passasjerenes bagasje.
Oppdragsgiver: Samferdselsdepartementet.
Kontakt
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste