Transportarbeid blir utført når et transportmiddel frakter en bestemt godsmengde over en viss avstand. Måles i tonnkilometer. økte sammenlignet med 3. kvartal i 2021 for både nasjonale og internasjonale transporter, henholdsvis 15,5 og 13,9 prosent. Selv om transportarbeidet økte, var den totale transporterte mengden nesten uendret, sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2021. Totalt fraktet norskregistrerte lastebiler 68,8 millioner tonn gods. Det er omtrent det samme som ble fraktet i 3. kvartal 2021. På innenlandske turer fraktet norske lastebiler 67,7 millioner tonn gods, samme som i 3. kvartal 2021. Men på turer inn og ut av Norge transporterte de 1,1 millioner tonn gods, 8,4 prosent mindre enn i samme periode i 2021. Internasjonale transporter betyr lite for den samlede transportmengden.
Økt gjennomsnittlig transportlengde
Den totale gjennomsnittlige transportlengden per tonn gikk opp fra 79,2 kilometer per tonn i 3. kvartal 2021 til 91,4 kilometer per tonn i 3. kvartal 2022, en økning på 12,2 kilometer per tonn. Fordelt på nasjonale og internasjonale transporter var økningen henholdsvis 11,2 og 106,9 kilometer per tonn. Dette forklarer hvorfor transportarbeidet, målt i tonnkilometer, økte i denne perioden, mens transportert mengde er nesten uendret.
Økning i kjøring med last
For nasjonale transporter var det en økning i antall kjørte kilometer med last på 13 prosent i 3. kvartal 2022, sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2021. Andelen tomturer i forbindelse med kjøring i Norge var i 3. kvartal 2022 på 29,2 prosent. Det er omtrent det samme som i 3. kvartal 2021. Ved kjøring med norske biler i utlandet var utviklingen annerledes. Tomkjøringsprosenten gikk svakt ned fra 26,8 til 24,2 i perioden.
Fra 1. kvartal 2020 har vi tatt i bruk en ny beregningsmetode som gir mer presise estimater, spesielt for transportmengde og transportarbeid. For mer informasjon, se gjerne Om statistikken.