Det er transport av stein, grus, sand og jord med videre. utgjorde i 2. kvartal 57,6 prosent av den totale transportmengden. Tilsvarende andel for transportarbeidet var på 24,5 prosent. Andelen er betydelig lavere målt som tonnkilometer enn tonn transportert, fordi massetransporten som regel utføres over korte avstander.

Transportarbeidet på samme nivå som i fjor

Totalt utførte norske lastebiler et Transportarbeid blir utført når et transportmiddel frakter en bestemt godsmengde over en viss avstand. Benevningen som brukes for transportarbeid, er tonnkilometer. på nesten 6,3 milliarder tonnkilometer i 2. kvartal 2024. Av dette utgjorde turer innenlands 5,8 milliarder tonnkilometer, og utenlandske turer utgjorde 0,5 milliarder tonnkilometer.

Det innenlandske transportarbeidet hadde en ubetydelig økning på 0,1 prosent sammenlignet med 2. kvartal 2023, mens det for utenlandske turer var en nedgang på 5,5 prosent i samme periode. I alt fraktet norske lastebiler 69,7 millioner tonn gods innenlands og 1,2 millioner tonn utenlands i 2. kvartal 2024. Det vil si at transportmengden var omtrent den samme innenlands sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2023, mens den hadde en nedgang på 5,5 prosent for utenlandstransportene.

Figur 1. Nasjonal og internasjonal transport med norske lastebiler

En tredel med tom bil

Er et mål på omfanget av trafikken og betegner det arbeidet som blir utført av ett eller flere kjøretøy under en transport fra ett sted til et annet. Trafikkarbeidet måles vanligvis i kjøretøykilometer og påvirkes ikke av godsmengde som fraktes. ved kjøring innenlands utgjorde 0,5 milliarder kilometer i 2. kvartal 2024. Tilsvarende kjørte norske lastebiler 39,4 millioner kilometer utenlands. Om lag en tredel av den tilbakelagte avstanden ved kjøring i Norge var tomkjøring, altså kjøring uten last på bilen. I 2. kvartal 2023 var tomkjøringsandelen 29,4 prosent, samme som i 2024. Når lastebilene kjører utenlands, har de en annen godssammensetning enn ved kjøring i Norge, og derfor er tomkjøringsprosenten som regel lavere for utenlandskjøring enn på nasjonale turer. Men i 2. kvartal 2024 var tomkjøringsandelen 34,4 prosent utenlands, som er 10,7 prosent høyere enn i samme kvartal 2023, og det var en høyere andel tomkjøring enn for innenlands transport denne perioden.

Figur 2. Nasjonal transport. Kjøretøykilometer med lastebil. Mill. km