Tall fra statistikken Jernbanetransport viser at persontransporten økte betydelig fra 2022 til 2023. Transportarbeidet for persontrafikk med tog økte fra 3,1 milliarder til 3,5 milliarder Samlet reiselengde. Antall passasjerer ombord multiplisert med kjørelengde i rute.. Godstransporten med jernbane avtok derimot med 1,3 millioner tonn fra 2022 til 2023, mens godstransportarbeidet avtok med 3,2 milliarder Transportmengden i tonn multiplisert med distansen fraktet. i 2023. Målt i tonn er det importen av gods som har avtatt mest fra 2022 til 2023.

Figur 1. Jernbanetransport

Persontransport med tog har de siste årene vært sterkt preget av ulike nasjonale og lokale tiltak for å håndtere koronasituasjonen. I 2022 kom mange av passasjerene tilbake til togene, og veksten har fortsatt i 2023. 

Flest reiser med lokaltog og intercitytog

De flest reisene foregår med lokaltog og på intercity-strekningene. Omtrent 73 prosent av påstigningene var på lokaltog, 21 prosent på intercitytog. 4 prosent på nattog og fjerntrafikk og 2 prosent på korte regiontogstrekninger. Kun 0,6 prosent av påstigningene var grensekryssende reiser. Transportarbeidet var noe jevnere fordelt siden lokaltogreisene er relativt korte. Lokaltog sto for 43 prosent av transportarbeidet, intercitytog 28 prosent, natt- og fjerntog 25 prosent, korte regiontogstrekninger snaut 3 prosent og grensekryssende tog 1 prosent.

Redusert godstransport med jernbane

Av de 32,2 millionene tonn gods fraktet med jernbane, så ble 17,5 millioner tonn fraktet til Norge, 3,4 millioner tonn fraktet ut av Norge og 11,4 millioner tonn fraktet innen Norge. Stengte banestrekninger kan ha bidratt til reduserte volumer i import og nasjonal transport. 

Figur 2. Jernbanetransport. Antall tonn gods