Statistikk innhold

Statistikk om

Godstransport på kysten

Statistikken dekker gods- og passasjertransport til og fra norske havner, samt anløp til norske havner. Tallene for passasjertransporten omfatter ferger til og fra utlandet, i tillegg egen tabell for Hurtigruten og Kystruten. For mindre havner utarbeides en samlet tabell som publiseres årlig.

Oppdatert: 12. mars 2025
Neste oppdatering: 18. juni 2025

Utvalgte tall fra denne statistikken

  • Godstransport på kysten. Alle havner og utvalgte havner. Tonn
    Godstransport på kysten. Alle havner og utvalgte havner. Tonn
    4. kvartal 2024Andel
    Alle havner47 737 678100,0
    Oslo1 359 3252,8
    Kristiansand860 2301,8
    Stavanger752 9201,6
    Bergen og Omland16 696 72035,0
    Ålesund215 1410,5
    Trondheim793 7431,7
    Narvik5 602 09111,7
    Tromsø124 5610,3
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 24. mars 2025.

Havn

Havne- og farvannsloven definerer havn som «kai eller kaier med tilknyttede sjø- og landområder som er tilrettelagt for mottak og fortøyning av fartøy i næringsvirksomhet eller offentlig tjeneste, og andre områder som er tilknyttet disse.»

Innenriks og utenriks, trafikk og transport

Skip som går mellom norske havner defineres som innenriksfart, mens skip som går mellom en norsk og en utenlandsk havn defineres som utenriksfart. Det samme forhold gjelder transport av gods og passasjerer. Transittlast fra utlandet registreres som utenriks transport inn til Norge, og som innenriks i den videre transporten til norske havner

Lasting og Lossing

Om gods som tas inn i båten sier man at godset lastes om bord, mens gods som går ut av båten losses.

Lastetype

Lastetypen i sjøtransport beskriver hvordan varer transporteres på skip og hvordan de håndteres i havn. Klassifiseringen gjenspeiler dermed krav til fartøy og havnefasiliteter. Noen varer er transportert uten noen form for emballering mens andre varer må pakkes, stables eller transporteres i konteiner

Olje og malm i løs bulk stiller spesielle krav til både havn og skip og er eksempler på varer som ofte er transportert som henholdsvis våt- og tørrbulk. Begge varene kan imidlertid også transporteres som stykkgods. Dersom oljen er i fat som står på paller, vil lastetypen være stykkgods. Dersom oljen er i fat som står i konteiner som lastes/losses med kran (løftes), er lastetypen Lo-Lo konteiner (lift-on lift off). Spørsmålet om lastetype går på hvordan varen håndteres når den lastes eller losses. I tillegg til kodene i standard for lastetype fra EU har SSB supplert med koder for Ro-Ro konteinere (roll-on roll-off).

Lasteenhet

Enhet som kan frakte gods eller som er godset selv (f.eks. en konteiner eller et kjøretøy).

TEU (Twenty-foot equivalent unit)

Forkortelse for Twenty-foot equivalent unit. Et skip eller en terminals konteinerkapasitet uttrykkes som regel i antall TEU (tilsvarende en standardkonteiner på 20 x 8 x 8 fot).

Skipstype

Det er mange måter å gruppere skip på, og for å kunne sammenstille statistikk med ulike skipstypegrupperinger, har SSB utarbeidet en standard for skipstyper i SSB, som brukes i både innsamling og presentasjon av data. SSBs skipstypegruppering er i samsvar med kategoriene som blir brukt ved rapportering til EUs statistikkmyndighet Eurostat:

Flytende bulkskip inkluderer oljetankskip, kjemikalietankskip, LNG og LPG gasstankskip, tanklektere og andre tankskip.

Stykkgodsskip er fartøy som kan transportere flere typer gods. Blant disse finner vikjøleskip, Ro-Ro-passasjerskip, Ro-Ro-konteiner- og bilferger, Ro-Ro-konteinerskip, andre Ro-Ro-skip, kombinert stykkgods-/passasjerskip, kombinert stykkgods-/konteinerskip, stykkgodsskip med ett dekk og stykkgodskip med flere dekk.

Konteinerskip er en egen skipstype og betegner fartøy som er spesifikt innredet for transport av konteinere.

Spesialskip er fartøy utstyrt for å transportere en spesifikk type gods. Dette er fartøy somlekterskip, kjemikalieskip, skip for transport av bestrålt brensel, dyretransportskip, biltransportskip og andre spesialskip.

Tørrlastlekter inkluderer lektere med dekk, mudderlekter, åpen lekter til tørrlast, lukket lekter til tørrlast og andre lektere.

Passasjerskip er fartøy som kan transportere mer enn 12 betalende passasjerer.

Fiskerfartøy inkluderer fartøy for fiske og fiskeforedling.

Offshoreskip inkluderer bore- og letevirksomhet samt forsyning.

Slepebåter inkluderer også skip som skyver.

Diverse er mudringsprammer, skip innen forskning og skip som ikke er nevnt ellers.

Nord- og sørgående passasjerer på Hurtigruten

Hurtigruten er i nordgående trafikk på vei nordover og i sørgående trafikk på vei sørover. Statistikkbanktabellen med Hurtigruten omfatter kun passasjerer. Tallene viser hvor mange passasjerer som starter eller avslutter reisen i de enkelte havnene. En rundreise blir registrert som en reise. Det vil si at en passasjer som er på rundreise fra Bergen til Bergen vil bli telt som en passasjer.

SSBs standard for varetype i transportstatistikk er basert på EUs varegruppering for transportstatistikk NST 2007.

Standard for klassifisering av lastetype i sjøtransport er basert på kodelister fra den europeiske statistikkmyndigheten Eurostat.

Relatert innhold