Sjøtransport
Statistikk
Analyser, artikler og publikasjoner
Stabil utvikling for handelsflåten
Ved utgangen av 2023 var det totalt 1591 skip i den norske handelsflåten. Av disse fartøyene var 1407 norskeide, en nedgang på 20 skip sammenlignet med året før. Antallet utenlandskeide fartøy økte med 19 skip i samme periode.
Mindre godstransport mellom norske havner
I løpet av perioden 2021 til 2022 opplevde norske havner en nedgang på 4,8 prosent i mengden gods som ble lastet og losset. Innenrikstransporten ble redusert med 9,8 prosent, mens volumet av gods til og fra utenlandske havner gikk ned med 2,8 prosent.
Høyere drivstoffpriser ga økte sjøtransportkostnader
Kostnadsindeksen for innenriks sjøtransport økte med 21 prosent fra 4. kvartal 2021 til 4. kvartal 2022. Økningen skyldes hovedsakelig høyere priser for marine gassoljer.
Revisjon av kostnadsindeks for innenriks sjøfart
Fra og med første kvartal 2022 blir en revidert versjon av kostnadsindeks for innenriks sjøfart publisert på Statistisk Sentralbyrås hjemmeside.
Økte drivstoffkostnader for sjøtransport
Kostnadsindeksen for innenriks sjøfart økte med 12 prosent fra 4. kvartal 2020 til 4. kvartal 2021. Økningen skyldes hovedsakelig høyere priser på marint drivstoff.
Flere norskeide skip i handelsflåten
Det var i alt 1603 skip i den norske handelsflåten ved utgangen av 2021. Dette er en økning på 32 skip sammenlignet med året før. Norskeide skip sto for hele denne økningen.
Økning i antall ladestasjoner for ferjer og anlegg for landstrøm
Antall ladestasjoner for ferjer er firedoblet mellom 2019 og 2021. I samme periode økte antall landstrømanlegg fra 92 til 177.
Økt godstransport til utenlandske havner
Godsmengden lastet og losset i norske havner økte med 4,9 prosent fra 2019 til 2020. Godsvolumet til utenlandske havner økte med 9,8 prosent i samme periode.
Fortsatt oppgang i bruttofrakter for utenriks sjøfart
Samlede bruttofrakter ekskludert kommisjon og managementhonorar for utenriks sjøfart utgjorde 146,1 milliarder kroner i 2019 eller en økning med 7,1 prosent fra 2018.
Eldre analyser, artikler og publikasjoner
for delområdet sjøtransport.