Statistikk innhold
Statistikk om
Kostnadsindeks for innenriks sjøfart
Statistikken viser prisutviklingen for innsatsfaktorer i innenriks sjøtransport, med delindekser for seks fartøytyper. Den måler ikke endringer i produktivitet og fortjenestemargin hos rederiene.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Kostnadsindekser for innenriks sjøfart.Last ned tabell som ...Kostnadsindekser for innenriks sjøfart.
4. kvartal 2024 Kostnadsindeks Endring siste kvartal (prosent) Endring siste år (prosent) Totalindeks 127,8 1,7 -0,7 Fartøy Ferger 127,0 2,3 -0,5 Små hurtigbåter 126,6 2,1 -0,6 Store hurtigbåter 127,6 2,2 -1,2 Slep/havnebuksering 128,7 2,4 1,8 Andre fraktefartøy 128,7 0,8 -1,5 Kostnad Drivstoff 146,6 1,4 -10,4 Mannskap 113,8 2,9 3,7 Reparasjon og vedlikehold 112,8 -0,6 3,5 Administrative 110,9 5,3 3,7 Øvrige 115,1 0,2 2,8 Kapital - Slit 124,3 1,5 7,2 Kapital - Rente 251,3 -0,6 0,5 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Kostnadsindekser for innenriks sjøfart uten drivstoffkomponent (4. kvartal 2021=100)Last ned tabell som ...Kostnadsindekser for innenriks sjøfart uten drivstoffkomponent (4. kvartal 2021=100)
4. kvartal 2024 Kostnadsindeks Endring siste kvartal (prosent) Endring siste år (prosent) Totalindeks 121,4 1,8 3,8 Fartøy Ferger 120,9 2,7 3,8 Små hurtigbåter 119,8 2,4 3,8 Store hurtigbåter 120,2 2,6 3,8 Slep/havnebuksering 126,4 2,6 3,7 Andre fraktefartøy 121,1 0,4 3,7 Kostnad Mannskap 113,8 2,9 3,7 Reparasjon og vedlikehold 112,8 -0,6 3,5 Administrative 110,9 5,3 3,7 Øvrige 115,1 0,2 2,8 Kapital - Slit 124,3 1,5 7,2 Kapital - Rente 251,3 -0,6 0,5 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 24. mars 2025.
Vekter, fartøygrupper og kostnadsgrupper
Kostnadsfordelingen for de ulike fartøygruppene er basert på karakteristika for representative fartøy og er utledet fra undersøkelsene nevnt i avsnitt 3.2.
Statistikken består av følgende fartøygrupper:
- Ferger
- Små hurtigbåter
- Store hurtigbåter
- Slep/havnebuksering
- Andre fraktefartøy
Foretakenes kostnader er inndelt i følgende kostnadsgrupper:
- Drivstoff
- Mannskapskostnader
- Reparasjon og vedlikehold
- Administrative kostnader
- Øvrige operasjonelle kostnader
- Kapitalkostnader - kapitalslit
- Kapitalkostnader - rentekostnad
Fra og med 4 kvartal 2021 er også altarnative drivstoff inkludert i indeksen. Disse er:
- Naturgass (LNG)
- NO1 Elektrisitet Sørøst-Norge
- NO2 Elektrisitet Sørvest-Norge
- NO3 Elektrisitet Midt-Norge
- NO4 Elektrisitet Nord_Norge
- NO5 Elektrisitet Vest-Norge
Alternative drivstoff er kun tilgjengelig i tabell 13879: Innenriks sjøfart. Kostnadsindekser med alternative drivstoffkomponenter (4. kvartal 2021=100)
Fartøygrupper
Ferger er fartøy som transporterer kjøretøy i forbindelse med det innenlandsk veinettet. Passasjerbåter er inndelt i små og store hurtigbåter. Disse fartøygruppene omfatter alle hurtigbåter som transporterer passasjerer i innenriks trafikk. Store og små hurtigbåter har ulike kostnadsfordelinger på grunn av ulike krav til blant annet avstand til nødhavn, passasjertall og hastighet. I praksis går skillet mellom små og store hurtigbåter på om fartøyer er større eller mindre enn 24 meter.
Slep/havnebuksering dekker fartøy som tilbyr tjenester i havn eller langs kysten. Andre fraktefartøy omfatter fartøy som primært transporterer gods som for eksempel tank, bulk og stykkgodsskip.
Kostnadsgrupper
Drivstoffkostnader er utgifter direkte knyttet til drivstofforbruk. Fra 2. kvartal 2009 t.o.m 4. kvartal 2016 er drivstoffkostnadene målt uten avgifter. Fra og med 1. kvartal 2017 inkluderer drivstoffkostnadene også CO2- og svovelavgift på marint drivstoff. Fra og med 4.kvartal 2021 er også drivstoffpriser for elektrisk kraft og naturgass (LNG) inkludert i indeksen. Priser for elektrisk kraft og naturgass er tilgjengelige i tabell 13879. Mannskapskostnader var fra 2. kvartal 2009 t.o.m. 1. kvartal 2017 avtalte totale utgifter til ansatte ved rederiet. Fra 2. kvartal 2017 inkluderer mannskapskostnadene flere arbeidskraftskostnadskomponenter som uregelmessige og faste tillegg, overtidsgodtgjørelse og feriepenger.
Reparasjon og vedlikehold omfatter ikke-aktiverte utgifter til reparasjon og vedlikehold. Administrative kostnader er rederiets kostnader som ikke er direkte knyttet fartøyet som for eksempel regnskapsføring. Resterende operasjonelle kostnader er samlet i gruppen øvrige kostnader.
Kapitalkostnader er kostnader ved bruk av realkapital. Ved binding av kapital i anleggsaktiva, realkapital, deles kostnadene i kapitalslit og rentekostnader.
Kapitalslit er kostnader forbundet med slitasje eller verdireduksjon av anleggsaktiva. I regnskapssammenheng tilsvarer dette avskrivninger. Rentekostnadene er den kompensasjon som ytes mot at kapital er stilt til disposisjon. Den innskutte kapital, passiva, deles opp i gjeld og egenkapital. I kostnadsindeksen er ikke kompensasjon til egenkapital inkludert og kapitalkostnader i form av rentekostnader har da sin regnskapsmessige parallell i utgifter til betjening av lån.