Statistikk innhold

Statistikk om

Kostnadsindeks for innenriks sjøfart

Statistikken viser prisutviklingen for innsatsfaktorer i innenriks sjøtransport, med delindekser for seks fartøytyper. Den måler ikke endringer i produktivitet og fortjenestemargin hos rederiene.

Oppdatert: 17. mars 2025
Neste oppdatering: 12. juni 2025

Utvalgte tall fra denne statistikken

  • Kostnadsindekser for innenriks sjøfart.
    Kostnadsindekser for innenriks sjøfart.
    4. kvartal 2024
    KostnadsindeksEndring siste kvartal (prosent)Endring siste år (prosent)
    Totalindeks127,81,7-0,7
    Fartøy
    Ferger127,02,3-0,5
    Små hurtigbåter126,62,1-0,6
    Store hurtigbåter127,62,2-1,2
    Slep/havnebuksering128,72,41,8
    Andre fraktefartøy128,70,8-1,5
    Kostnad
    Drivstoff146,61,4-10,4
    Mannskap113,82,93,7
    Reparasjon og vedlikehold112,8-0,63,5
    Administrative110,95,33,7
    Øvrige115,10,22,8
    Kapital - Slit124,31,57,2
    Kapital - Rente251,3-0,60,5
    Standardtegn i tabeller
  • Kostnadsindekser for innenriks sjøfart uten drivstoffkomponent (4. kvartal 2021=100)
    Kostnadsindekser for innenriks sjøfart uten drivstoffkomponent (4. kvartal 2021=100)
    4. kvartal 2024
    KostnadsindeksEndring siste kvartal (prosent)Endring siste år (prosent)
    Totalindeks121,41,83,8
    Fartøy
    Ferger120,92,73,8
    Små hurtigbåter119,82,43,8
    Store hurtigbåter120,22,63,8
    Slep/havnebuksering126,42,63,7
    Andre fraktefartøy121,10,43,7
    Kostnad
    Mannskap113,82,93,7
    Reparasjon og vedlikehold112,8-0,63,5
    Administrative110,95,33,7
    Øvrige115,10,22,8
    Kapital - Slit124,31,57,2
    Kapital - Rente251,3-0,60,5
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 24. mars 2025.

Vekter, fartøygrupper og kostnadsgrupper

Kostnadsfordelingen for de ulike fartøygruppene er basert på karakteristika for representative fartøy og er utledet fra undersøkelsene nevnt i avsnitt 3.2.

Statistikken består av følgende fartøygrupper:

  • Ferger
  • Små hurtigbåter
  • Store hurtigbåter
  • Slep/havnebuksering
  • Andre fraktefartøy

Foretakenes kostnader er inndelt i følgende kostnadsgrupper:

  • Drivstoff
  • Mannskapskostnader
  • Reparasjon og vedlikehold
  • Administrative kostnader
  • Øvrige operasjonelle kostnader
  • Kapitalkostnader - kapitalslit
  • Kapitalkostnader - rentekostnad

Fra og med 4 kvartal 2021 er også altarnative drivstoff inkludert i indeksen. Disse er:

  • Naturgass (LNG)
  • NO1 Elektrisitet Sørøst-Norge
  • NO2 Elektrisitet Sørvest-Norge
  • NO3 Elektrisitet Midt-Norge
  • NO4 Elektrisitet Nord_Norge
  • NO5 Elektrisitet Vest-Norge

Alternative drivstoff er kun tilgjengelig i tabell 13879: Innenriks sjøfart. Kostnadsindekser med alternative drivstoffkomponenter (4. kvartal 2021=100)

Fartøygrupper

Ferger er fartøy som transporterer kjøretøy i forbindelse med det innenlandsk veinettet. Passasjerbåter er inndelt i små og store hurtigbåter. Disse fartøygruppene omfatter alle hurtigbåter som transporterer passasjerer i innenriks trafikk. Store og små hurtigbåter har ulike kostnadsfordelinger på grunn av ulike krav til blant annet avstand til nødhavn, passasjertall og hastighet. I praksis går skillet mellom små og store hurtigbåter på om fartøyer er større eller mindre enn 24 meter.

Slep/havnebuksering dekker fartøy som tilbyr tjenester i havn eller langs kysten. Andre fraktefartøy omfatter fartøy som primært transporterer gods som for eksempel tank, bulk og stykkgodsskip.

Kostnadsgrupper

Drivstoffkostnader er utgifter direkte knyttet til drivstofforbruk. Fra 2. kvartal 2009 t.o.m 4. kvartal 2016 er drivstoffkostnadene målt uten avgifter. Fra og med 1. kvartal 2017 inkluderer drivstoffkostnadene også CO2- og svovelavgift på marint drivstoff. Fra og med 4.kvartal 2021 er også drivstoffpriser for elektrisk kraft og naturgass (LNG) inkludert i indeksen. Priser for elektrisk kraft og naturgass er tilgjengelige i tabell 13879. Mannskapskostnader var fra 2. kvartal 2009 t.o.m. 1. kvartal 2017 avtalte totale utgifter til ansatte ved rederiet. Fra 2. kvartal 2017 inkluderer mannskapskostnadene flere arbeidskraftskostnadskomponenter som uregelmessige og faste tillegg, overtidsgodtgjørelse og feriepenger.

Reparasjon og vedlikehold omfatter ikke-aktiverte utgifter til reparasjon og vedlikehold. Administrative kostnader er rederiets kostnader som ikke er direkte knyttet fartøyet som for eksempel regnskapsføring. Resterende operasjonelle kostnader er samlet i gruppen øvrige kostnader.

Kapitalkostnader er kostnader ved bruk av realkapital. Ved binding av kapital i anleggsaktiva, realkapital, deles kostnadene i kapitalslit og rentekostnader.

Kapitalslit er kostnader forbundet med slitasje eller verdireduksjon av anleggsaktiva. I regnskapssammenheng tilsvarer dette avskrivninger. Rentekostnadene er den kompensasjon som ytes mot at kapital er stilt til disposisjon. Den innskutte kapital, passiva, deles opp i gjeld og egenkapital. I kostnadsindeksen er ikke kompensasjon til egenkapital inkludert og kapitalkostnader i form av rentekostnader har da sin regnskapsmessige parallell i utgifter til betjening av lån.

Ikke relevant

Relatert innhold