Statistikk innhold
Statistikk om
Handelsflåten, norskregistrerte skip
Statistikken viser størrelsen og strukturen til den norske handelsflåten, inkludert skip i NOR og NIS på 100 bruttotonn og over, beregnet for transport av gods eller passasjerer.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- HandelsflåtenLast ned tabell som ...Handelsflåten
2024 Endring i prosent 2023 - 2024 2019 - 2024 Totalt Skip 1 577 -0,9 4,2 Tonnasje (bruttotonn) 18 185 116 -3,3 0,9 NOR - Norsk ordinært skipsregister Skip 891 -1,0 0,2 Tonnasje (bruttotonn) 2 126 350 1,1 11,8 NIS - Norsk internasjonalt skipsregister Skip 686 -0,7 9,8 Tonnasje (bruttotonn) 16 058 766 -3,8 -0,4 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Handelsflåten etter register, eierskap og årLast ned tabell som ...Handelsflåten etter register, eierskap og år1 2
Norskregistrerte skip i alt Norsk Internasjonalt Skipsregister Norsk Ordinært Skipsregister Skip Tonnasje (bruttotonn) Norskeid Utenlandskeid Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) 2021 1 603 19 266 623 538 11 903 776 144 5 231 443 921 2 131 404 2022 1 592 19 009 029 549 11 812 101 143 5 156 614 900 2 040 314 20233 1 591 18 800 245 540 12 423 413 151 4 273 518 900 2 103 314 2024 1 577 18 185 116 542 12 140 334 144 3 918 432 891 2 126 350 1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods 2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR. 3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Handelsflåten etter register, eierskap og skipstypeLast ned tabell som ...Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype1 2
2024 Norsk Ordinært Skipsregister Norsk Internasjonalt Skipsregister Norskeid Utenlandskeid Norskeid Utenlandskeid Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Oljetankskip 16 16 262 0 0 34 2 192 132 4 234 855 Kjemikalietankskip 5 6 366 0 0 91 1 615 911 26 571 971 Gasstankskip 3 22 941 0 0 28 1 012 808 11 1 016 335 Flytende produksjons-/lagringsskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Tanklektere 0 0 0 0 0 0 0 0 Tankskip for næringsmiddel 5 3 099 0 0 0 0 0 0 Andre tankskip 2 4 611 0 0 0 0 0 0 Bulkskip 21 26 142 0 0 64 1 715 939 16 533 552 Kombinasjonsbulkskip 2 3 894 0 0 10 124 838 1 30 521 Sand-/steindumper 0 0 0 0 0 0 0 0 Brønnfartøy 118 297 078 5 16 555 7 26 114 5 4 211 Stykkgodsskip 124 122 065 1 1 094 112 1 018 676 7 166 993 Containerskip 2 5 634 0 0 24 800 924 1 7 409 Lektere til tørrlast 0 0 0 0 0 0 0 0 Ro-Ro frakteskip 5 5 758 0 0 11 333 249 6 286 824 Fryse-/kjøleskip 3 10 075 1 5 943 13 48 991 2 6 528 Bilskip 0 0 0 0 37 2 448 939 4 261 927 Kombinasjonsskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Lekterskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Andre tørrlastskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Passasjerbåt 179 185 006 0 0 2 43 530 1 7 344 Bilferje 234 507 120 1 313 0 0 0 0 Passasjer/ro-ro skip 21 146 715 0 0 2 11 782 0 0 Cruiseskip 0 0 0 0 0 0 12 544 649 Andre passasjerfartøy 29 184 183 0 0 1 2 191 0 0 Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip 87 421 944 21 106 168 70 397 522 41 175 541 Offshore serviceskip 4 17 285 0 0 5 16 836 0 0 Borefartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Offshore leting/geologiske undersøkelser 0 0 0 0 0 0 0 0 Kabelleggingsskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Rørleggingsskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Andre offshoreskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Slepefartøy og skyvefartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Bergingsfartøy og redningsfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Fiskefartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Tråler 0 0 0 0 0 0 0 0 Fabrikkskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Fangstfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Støttefartøy til fiske 0 0 0 0 0 0 0 0 Forskningsfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Mudringsfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Isbryter 0 0 0 0 0 0 0 0 Fyrskip 0 0 0 0 0 0 0 0 Kranfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Losfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Patruljeskip/inspeksjonsfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Arbeidsskip 2 10 098 0 0 31 329 952 7 69 772 Andre hjelpefartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Fritidsbåt/yacht 0 0 0 0 0 0 0 0 Livbåt 0 0 0 0 0 0 0 0 Undervannsfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Flytende konstruksjon 0 0 0 0 0 0 0 0 Opplæringsfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Landingsfartøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Ukjent 0 0 0 0 0 0 0 0 1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. 2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelseLast ned tabell som ...Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse1 2
2024 Norsk Ordinært Skipsregister Norsk Internasjonalt Skipsregister Norskeid Utenlandskeid Norskeid Utenlandskeid Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Ukjent bt. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 - 24 bt. 0 0 0 0 0 0 0 0 25 - 99 bt. 0 0 0 0 0 0 0 0 100 - 199 bt. 130 19 187 0 0 1 135 0 0 200 - 299 bt. 84 20 727 0 0 0 0 0 0 300 - 399 bt. 41 14 504 1 313 1 383 1 349 400 - 499 bt. 66 30 658 0 0 1 498 2 957 500 - 999 bt. 113 86 847 0 0 3 2 223 0 0 1 000 - 1 499 bt. 61 75 007 2 2 503 4 5 315 1 1 276 1 500 - 1 999 bt. 50 86 185 0 0 8 14 158 3 4 881 2 000 - 2 499 bt. 43 97 455 1 2 186 17 40 403 0 0 2 500 - 2 999 bt. 74 208 834 0 0 45 126 894 4 11 800 3 000 - 3 999 bt. 63 223 886 3 10 828 53 186 144 17 59 261 4 000 - 4 999 bt. 45 201 377 10 45 529 29 130 610 18 76 861 5 000 - 5 999 bt. 24 131 974 9 49 172 33 185 151 3 16 059 6 000 - 6 999 bt. 18 116 189 3 19 542 35 225 162 2 13 817 7 000 - 7 999 bt. 21 157 661 0 0 20 148 837 10 72 148 8 000 - 8 999 bt. 7 58 401 0 0 5 42 499 0 0 9 000 - 9 999 bt. 1 9 720 0 0 6 57 655 4 38 084 10 000 - 10 999 bt. 3 31 435 0 0 4 42 464 0 0 11 000 - 11 999 bt. 6 67 773 0 0 19 224 610 0 0 12 000 - 12 999 bt. 0 0 0 0 12 147 045 1 12 162 13 000 - 13 999 bt. 0 0 0 0 3 41 679 0 0 14 000 - 14 999 bt. 0 0 0 0 1 14 740 3 43 018 15 000 - 19 999 bt. 7 110 057 0 0 22 388 004 5 95 226 20 000 - 24 999 bt. 0 0 0 0 5 114 787 5 108 590 25 000 - 29 999 bt. 1 27 164 0 0 40 1 151 888 7 201 613 30 000 - 34 999 bt. 1 34 231 0 0 52 1 695 705 13 422 379 35 000 - 39 999 bt. 1 36 822 0 0 46 1 692 446 15 539 457 40 000 - 44 999 bt. 0 0 0 0 3 133 431 1 44 866 45 000 - 49 999 bt. 0 0 0 0 6 283 062 9 430 652 50 000 - 59 999 bt. 0 0 0 0 15 834 068 3 172 364 60 000 - 69 999 bt. 0 0 0 0 17 1 144 055 5 333 853 70 000 - 79 999 bt. 2 150 183 0 0 8 609 022 2 143 332 80 000 - 89 999 bt. 0 0 0 0 21 1 797 550 2 164 786 90 000 - 99 999 bt. 0 0 0 0 6 548 602 1 96 483 100 000 - 149 999 bt. 0 0 0 0 1 111 109 7 814 158 150 000 - 199 999 bt. 0 0 0 0 0 0 0 0 200 000 - 249 999 bt. 0 0 0 0 0 0 0 0 250 000 - 299 999 bt. 0 0 0 0 0 0 0 0 300 000 bt. og over 0 0 0 0 0 0 0 0 1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods 2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Handelsflåten etter register, eierskap og alderLast ned tabell som ...Handelsflåten etter register, eierskap og alder
2024 Norsk Ordinært Skipsregister Norsk Internasjonalt Skipsregister Norskeid Utenlandskeid Norskeid Utenlandskeid Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) 0-4 år 121 361 249 5 19 945 54 1 748 395 35 1 207 059 5-9 år 115 303 623 4 16 215 93 2 878 566 28 883 384 10-14 år 120 389 215 15 75 492 119 2 576 987 30 419 058 15-19 år 103 377 386 2 11 210 128 2 597 069 28 923 526 20-24 år 52 212 948 1 5 804 58 1 115 890 11 395 223 25-29 år 44 90 722 0 0 45 929 918 10 86 930 30 år og over 307 261 134 2 1 407 45 293 509 2 3 252 Uoppgitt alder 0 0 0 0 0 0 0 0 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemstedLast ned tabell som ...Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
2024 Norsk Ordinært Skipsregister Norsk Internasjonalt Skipsregister Norskeid Utenlandskeid Norskeid Utenlandskeid Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Åkrehamn 6 7 828 0 0 9 46 029 0 0 Ålesund 88 215 455 6 28 332 23 121 925 12 50 327 Arendal 2 16 720 0 0 1 85 745 6 125 787 Askerøy 0 0 0 0 0 0 0 0 Bergen 113 162 271 5 25 874 238 4 829 405 36 1 186 791 Bodø 21 15 474 0 0 0 0 0 0 Brønnøysund 9 17 296 0 0 0 0 0 0 Brevik 1 498 0 0 0 0 0 0 Drøbak 2 761 0 0 0 0 0 0 Drammen 2 3 822 0 0 0 0 0 0 Egersund 0 0 0 0 11 396 464 15 525 535 Farsund 0 0 0 0 0 0 0 0 Flekkefjord 1 595 0 0 6 16 385 0 0 Florø 78 155 073 1 313 2 4 208 0 0 Fosnavåg 23 135 005 3 12 641 18 122 446 4 13 953 Fredrikstad 1 189 0 0 0 0 0 0 Grimstad 1 4 926 0 0 11 371 770 1 2 997 Halden 1 257 0 0 0 0 0 0 Hammerfest 51 64 327 0 0 1 3 650 2 243 194 Hamar 1 261 0 0 0 0 0 0 Harstad 18 21 788 0 0 1 2 449 0 0 Holmestrand 1 534 0 0 0 0 0 0 Haugesund 27 59 425 0 0 49 1 925 976 15 617 651 Horten 10 39 865 0 0 0 0 0 0 Hvitsten 0 0 0 0 0 0 0 0 Hamnvik 0 0 0 0 0 0 0 0 Kopervik 2 1 148 0 0 4 10 265 0 0 Kirkenes 0 0 0 0 0 0 0 0 Kragerø 3 1 300 0 0 0 0 0 0 Kristiansand S 11 110 245 1 4 799 8 50 447 1 3 636 Kristiansund N 25 15 791 2 3 595 3 7 923 3 2 337 Langesund 0 0 0 0 0 0 0 0 Levanger 0 0 0 0 0 0 0 0 Lillesand 0 0 0 0 0 0 0 0 Longyearbyen 3 4 842 0 0 6 61 493 1 7 344 Lyngør 0 0 0 0 0 0 0 0 Larvik 0 0 0 0 0 0 0 0 Melbu 0 0 0 0 0 0 0 0 Mandal 5 25 544 0 0 2 12 449 0 0 Mo 0 0 0 0 0 0 0 0 Molde 25 42 296 0 0 0 0 0 0 Måløy 6 8 762 0 0 0 0 0 0 Moss 1 5 505 0 0 0 0 0 0 Mosjøen 0 0 0 0 0 0 0 0 Myre 2 6 221 0 0 0 0 0 0 Namsos 12 10 414 0 0 0 0 0 0 Narvik 11 20 730 0 0 0 0 0 0 Odda 0 0 0 0 0 0 0 0 Oslo 25 159 908 0 0 70 2 601 754 12 557 508 Porsgrunn 1 3 221 0 0 0 0 0 0 Risør 0 0 0 0 0 0 0 0 Rørvik 12 37 133 0 0 0 0 0 0 Sandnes 6 18 912 10 49 354 0 0 21 84 196 Sarpsborg 1 133 0 0 0 0 0 0 Sandefjord 2 27 592 0 0 0 0 0 0 Sigerfjord 0 0 0 0 0 0 0 0 Skudeneshavn 5 37 386 0 0 23 202 919 4 25 334 Skien 4 2 473 0 0 0 0 0 0 Sortland 2 2 626 0 0 1 2 990 0 0 Sandnessjøen 25 35 376 0 0 0 0 0 0 Steinkjer 0 0 0 0 0 0 0 0 Stokmarknes 7 24 475 0 0 0 0 0 0 Stavanger 87 120 023 1 5 165 38 1 182 217 3 53 422 Svolvær 4 4 040 0 0 1 28 331 0 0 Tønsberg 1 377 0 0 0 0 6 411 892 Trondheim 61 110 675 0 0 12 44 803 0 0 Tromsø 55 236 412 0 0 4 8 291 2 6 528 Tvedestrand 0 0 0 0 0 0 0 0 Vardø 0 0 0 0 0 0 0 0 Vadsø 1 347 0 0 0 0 0 0 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstypeLast ned tabell som ...Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
2024 Norsk Ordinært Skipsregister Norsk Internasjonalt Skipsregister Skip Tonnasje (bruttotonn) Skip Tonnasje (bruttotonn) Oljetankskip 17 1 023 0 0 Kjemikalietankskip 0 0 0 0 Gasstankskip 0 0 0 0 Flytende produksjons-/lagringsskip 1 91 153 0 0 Tanklektere 1 867 0 0 Tankskip for næringsmiddel 0 0 0 0 Andre tankskip 2 73 0 0 Bulkskip 0 0 0 0 Kombinasjonsbulkskip 0 0 0 0 Sand-/steindumper 0 0 0 0 Brønnfartøy 13 207 0 0 Stykkgodsskip 66 3 321 0 0 Containerskip 0 0 0 0 Lektere til tørrlast 246 322 921 0 0 Ro-Ro frakteskip 0 0 0 0 Fryse-/kjøleskip 0 0 0 0 Bilskip 0 0 0 0 Kombinasjonsskip 0 0 0 0 Lekterskip 1 329 0 0 Andre tørrlastskip 3 86 0 0 Passasjerbåt 545 15 702 0 0 Bilferje 15 1 047 0 0 Passasjer/ro-ro skip 0 0 0 0 Cruiseskip 0 0 0 0 Andre passasjerfartøy 19 671 0 0 Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip 0 0 0 0 Offshore serviceskip 0 0 0 0 Borefartøy 2 88 286 0 0 Offshore leting/geologiske undersøkelser 5 5 995 22 254 917 Kabelleggingsskip 2 867 3 37 947 Rørleggingsskip 0 0 0 0 Andre offshoreskip 0 0 0 0 Slepefartøy og skyvefartøy 155 45 288 3 1 270 Bergingsfartøy og redningsfartøy 47 23 691 0 0 Fiskefartøy 4 772 443 388 0 0 Tråler 51 72 378 0 0 Fabrikkskip 3 448 0 0 Fangstfartøy 6 1 902 0 0 Støttefartøy til fiske 0 0 0 0 Forskningsfartøy 23 40 175 3 10 683 Mudringsfartøy 6 1 453 0 0 Isbryter 2 489 0 0 Fyrskip 3 1 159 0 0 Kranfartøy 9 10 117 2 59 701 Losfartøy 46 1 884 0 0 Patruljeskip/inspeksjonsfartøy 11 946 1 6 074 Arbeidsskip 3 094 21 881 1 22 263 Andre hjelpefartøy 23 1 924 2 22 170 Fritidsbåt/yacht 10 296 28 191 0 0 Livbåt 1 0 0 0 Undervannsfartøy 0 0 0 0 Flytende konstruksjon 64 426 025 5 221 902 Opplæringsfartøy 42 6 044 0 0 Landingsfartøy 0 0 0 0 Ukjent 28 1 699 0 0 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 24. mars 2025.
Skipsregister
Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.
Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.
Bruttotonn
Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.
Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.
Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.
Navn: Handelsflåten, norskregistrerte skip
Emne: Transport og reiseliv
Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk
Etter skipets hjemsted
År
Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i programvaren for statistikkproduksjon (SAS) og langtidslagres som tekstfiler.
Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur.
Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.
I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.
Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også av privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikken før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart.
Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .
Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.
Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett
Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst- eller utenriksfart),
For årgangene frem til og med 2008 var data levert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.
Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.
Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipsregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.
Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.
Et uttrekk av registeret per 31/12 oversendes til Statistisk sentralbyrå fra Sjøfartsdirektoratet.
SSB foretar ingen endringer på mottatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.
SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.
Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.
Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.
Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.
Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.
Fra og med statistikkåret 2017 regner Sjøfartsdirektoratet (SDIR) skip av typen «konstruksjonsskip» med i handelsflåten. Dette førte opprinnelig til et avvik på 41 skip mellom tallene publisert av SDIR og SSB for 2017. Dette avviket ble korrigert i handelsflåtestatistikken for 2017 den 1. februar 2019.
Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.
Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.
Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.
Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.
Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.
Med endring av dataleveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.