Innfasing av elektrisk drevne ferjer og hurtigbåter er en sentral del av arbeidet med å nå Regjeringens mål om fossilfri kollektivtransport innen 2025 og halvering av utslippene fra innenriks sjøfart innen 2030.
Følgende virkemidler er introdusert for å stimulere denne utviklingen:
- Krav om lav- eller nullutslippsløsninger for ferje- og hurtigbåtsamband ved statlige og fylkeskommunale innkjøp av transporttjenester.
- Offentlig støtte til utvikling av elektrisk drevne ferjer og hurtigbåter.
- Støtte til etablering av dedikerte ladeanlegg i tilknytning til ferjesamband og båtruter.
Det finnes også lignende ordninger for landstrøm hvor det hovedsakelig kan søkes om støtte til investering i infrastruktur, forprosjekt og ombygging av fartøy.
I alt er det rundt 135 ferjesamband i Norge i dag. 16 av disse er riksveiferjesamband administrert av Statens vegvesen. De resterende er fylkeskommunale og kommunale samband. I tillegg kommer rundt 100 fylkeskommunale hurtigbåtsamband, og et omtrent tilsvarende antall kommunale ruter trafikkert med mindre båter.
Betydelig økning i antallet ladeanlegg for elektriske ferjer
En kartlegging foretatt av kystverket viser at det i august 2021 var anlagt 61 dedikerte ladeanlegg for elektriske ferjer i Norge, fordelt på 27 ferjesamband. Dette er 46 flere ladeanlegg sammenlignet med samme periode i 2019. Majoriteten av ferjesambandene med dedikerte ladestasjoner ligger på Vestlandet og er tilknyttet fylkesvegnettet. Ifølge Kystverket er det planlagt ytterligere 47 nye ladestasjoner innen utgangen av 2024.
Flere landstrømanlegg ved norske havner
Etablering av landstrømanlegg i norske havner er også en viktig del av satsningen på reduserte utslipp fra skipsfart. Skip som ligger til kai har behov for energi til lys, oppvarming, drift av hjelpesystemer, bevertning og lignende. Tradisjonelt har dette energibehovet blitt dekket av hjelpemotorer drevet med oljebaserte drivstoff. Bruk av landstrøm bidrar både til økt energieffektivitet og reduserte klimagassutslipp når skip ligger ved kai. Elektrisitet fra landstrømanlegg kan i tillegg brukes til å lade batterier om bord i hel- eller delektriske skip.
Kartleggingen foretatt av kystverket viser at det i starten av august 2021 var etablert i alt 177 anlegg for landstrøm med elektrisk spenning på minimum 400 volt ved norske havner. Dette er en økning på 92 prosent sammenlignet med våren 2019. Av disse var 10 anlegg høyspente, 130 lavspente, mens 37 anlegg i kartleggingen hadde ukjent spenningsgrad. Flere av anleggene har kapasitet til å betjene mer enn ett fartøy av gangen og ved enkelte større havner er det installert flere landstrømanlegg for økt kapasitet. Kartet under viser plasseringen av landstrømanleggene og ladeanleggene for ferjer som er med i Kystverkets kartlegging.
Størrelse og kapasitet på landstrømanlegg i havner vil variere med skipstype og behov: Kilde: «Landstrøm i norske havner», DNV GL rapport 2015-1214.