Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
340 002
el-personbiler ved inngangen til 2021
2020 | Endring i prosent | Endring i prosent | |
---|---|---|---|
2019 - 2020 | 2015 - 2020 | ||
1Statistikken omfatter alle registrerte kjøretøy per 31. desember | |||
2Omfatter også ambulanser, kombinerte biler og bobiler | |||
Personbiler2 | 2 823 543 | 0,3 | 7,1 |
Elbiler | 340 002 | 30,4 | 391,8 |
Varebiler | 495 965 | 1,3 | 10,1 |
Lastebiler | 70 670 | -2,0 | -8,4 |
Busser | 15 429 | -2,8 | -7,4 |
Traktorer | 298 989 | 2,4 | 11,1 |
Kranbiler ol. | 6 304 | -2,5 | -18,4 |
Moped | 156 347 | -1,8 | -12,3 |
Lett motorsykkel | 30 163 | 6,9 | 28,3 |
Tung motorsykkel | 177 450 | 4,2 | 26,3 |
Snøscootere | 93 368 | 1,6 | 13,7 |
Tilhengere | 1 517 557 | 2,4 | 15,0 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Bilparken etter type drivstoff
2020 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Bensin | Diesel | El. | Hybrid (ladbar) | Hybrid (ikke ladbar) | Annet drivstoff1 | |
1Bl.a. gass, hydrogen og parafin | ||||||
2Omfatter også ambulanser, kombinerte biler og bobiler | ||||||
Personbiler2 | 951 745 | 1 259 233 | 340 002 | 146 153 | 125 991 | 419 |
Varebiler | 21 626 | 463 904 | 9 752 | 52 | 114 | 517 |
Lastebiler | 2 324 | 67 697 | 37 | 2 | 9 | 601 |
Busser | 181 | 13 822 | 462 | 54 | 111 | 799 |
Traktorer | 65 614 | 233 177 | 113 | 0 | 0 | 85 |
Kranbiler ol. | 2 075 | 4 210 | 18 | 0 | 0 | 1 |
Mopeder | 151 501 | 2 158 | 2 688 | 0 | 0 | 0 |
Lette motorsykler | 30 032 | 2 | 128 | 0 | 0 | 1 |
Tunge motorsykler | 175 685 | 56 | 1 701 | 0 | 0 | 8 |
Snøscootere | 93 357 | 2 | 8 | 0 | 0 | 1 |
Tabell 2
Vrakpantordningen for person- og varebiler
Biler vraket i alt | Personbiler | Varebiler | Andel av alle personbiler som ble vraket | Andel av alle varebiler som ble vraket | Personbiler (snittalder ved vraking) | Varebiler (snittalder ved vraking) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 106 498 | 99 522 | 6 976 | 5,2 | 2,7 | 18,0 | 15,7 |
2003 | 102 341 | 95 224 | 7 117 | 4,9 | 2,7 | 18,4 | 16,0 |
2004 | 108 880 | 101 915 | 6 965 | 5,2 | 2,5 | 18,6 | 16,0 |
2005 | 102 044 | 95 589 | 6 455 | 4,7 | 2,1 | 18,9 | 16,0 |
2006 | 105 324 | 98 359 | 6 965 | 4,7 | 2,1 | 19,0 | 15,5 |
2007 | 99 885 | 93 193 | 6 692 | 4,3 | 1,8 | 18,9 | 15,3 |
2008 | 107 153 | 98 552 | 8 601 | 4,5 | 2,3 | 18,7 | 15,5 |
2009 | 94 497 | 87 137 | 7 360 | 3,9 | 1,9 | 18,5 | 14,9 |
2010 | 98 662 | 90 758 | 7 904 | 3,9 | 2,0 | 18,4 | 14,9 |
2011 | 117 520 | 107 787 | 9 733 | 4,6 | 2,4 | 19,2 | 16,2 |
2012 | 117 578 | 107 373 | 10 205 | 4,4 | 2,4 | 18,1 | 15,0 |
2013 | 150 905 | 137 239 | 13 666 | 5,5 | 3,1 | 18,4 | 15,4 |
2014 | 144 385 | 130 966 | 13 419 | 5,2 | 3,0 | 18,5 | 15,6 |
2015 | 135 801 | 122 566 | 13 235 | 4,7 | 2,9 | 18,4 | 15,5 |
2016 | 134 881 | 121 484 | 13 397 | 4,6 | 2,9 | 18,3 | 15,3 |
2017 | 136 203 | 121 385 | 14 818 | 4,5 | 3,1 | 18,2 | 15,2 |
2018 | 137 134 | 121 838 | 15 296 | 4,5 | 3,2 | 18,1 | 15,1 |
2019 | 138 855 | 122 386 | 16 469 | 4,4 | 3,4 | 18,1 | 15,3 |
2020 | 131 348 | 115 882 | 15 466 | 4,2 | 3,1 | 18,4 | 15,7 |
Om statistikken
Statistikken viser strukturen og utviklingen i kjøretøyparken; herunder antall kjøretøy etter fabrikkmerke og drivstofftype for alle kjøretøygrupper. Statistikken gir også informasjon om gjennomsnittsalder for person- og varebiler, samt antall biler som vrakes gjennom panteordningen.
Definisjoner
-
Personbiler:
- 101 Personbil, unntatt ambulanse
Bobiler:
- 316 Campingbil iht. forskrift om engangsavgift § 2-5 som endret pr. 1. januar 2009
Ambulanser:
- 106 Personbil (Ambulanse)
- 107 Personbil (Leilighetsambulanse)
Busser:
- 201 Buss, registrert første gang her i landet før 1.1.1983
- 210 Buss, registrert for mindre enn 17 passasjerplasser
- 211 Buss (Klasse 1)
- 212 Buss (Klasse 2)
- 213 Buss (Klasse 3)
- 214 Buss (Klasse 2 og 3)
- 215 Buss, under 6 meter med inntil (mindre enn) 17 sitteplasser, hvorav minst 10 seter er fastmontert i fartsretningen
Kombinerte biler:
- 301 Kombinert bil
Varebiler:
- 310 Varebil, registrert første gang her i landet før 1.1.1981 og varebil (Klasse 1) registrert første gang her i landet 1.1.1981 eller senere og som ikke omfattes av kode 314
- 311 Varebil (Klasse 2), registrert første gang her i landet 1.1.1981 eller senere og som ikke omfattes av kode 315
- 312 Varebil (Begravelsesbil), (tidligere Likbil)
- 313 Varebil (Campingbil). Registrert før 1.1.2009
- 314 Varebil (Klasse 1), fortollet etter 31.3.2001
- 315 Varebil (Klasse 2), fortollet etter 31.3.2001
Lastebiler:
- 320 Lastebil (med plan), åpent plan med og uten kapell, herunder dumperkasse. Registrert før 1. januar 2005
- 321 Lastebil (med lukket godsrom), herunder flyttebil, thermovogn, bankbuss m.v. Registrert før 1. januar 2005
- 323 Lastebil (bergingsbil). Registrert før 1. januar 2005
- 325 Lastebil, betongblandebil, renovasjonsbil, tømmertransportbil, containerbil og andre
- lastebiler som ikke er ført opp med egen kode. Registrert før 1. januar 2005
- 330 Lastebil (tankbil), for bensin og olje. Registrert før 1. januar 2005
- 335 Lastebil (tankbil), for andre varer enn bensin/olje. Registrert før 1. januar 2005
- 336 Lastebil (Campingbil) Registrert før 1.1.2009
- 340 Trekkbil
- 350 Beltebil
- 360 Lastebil (med plan), åpent plan med og uten kapell, herunder dumperkasse. Ingen totalvektsbegrensning. Omfatter også lastebil med totalvekt mindre enn 7501 kg og som ikke oppfyller krav til avgiftsgruppe b (rammekravet). Registrert 1. januar 2005 eller senere
- 361 Lastebil (med lukket godsrom), herunder flyttebil, thermovogn, bankbuss m.v. Ingen totalvektsbegrensning. Omfatter også lastebil med totalvekt mindre enn 7501 kg og som ikke oppfyller krav til avgiftsgruppe b (rammekravet). Registrert 1. januar 2005 eller senere
- 363 Lastebil (bergingsbil). Registrert 1. januar 2005 eller senere
- 365 Lastebil, betongblandebil, renovasjonsbil, tømmertransportbil, containerbil og andre lastebiler som ikke er ført opp med egen kode. Registrert 1. januar 2005 eller senere
- 370 Lastebil (tankbil), for bensin og olje. Registrert 1. januar 2005 eller senere
- 375 Lastebil (tankbil), for andre varer enn bensin/olje. Registrert 1. januar 2005 eller senere
- 380 Lastebil (med plan) og totalvekt mindre enn 7501 kg, åpent plan med og uten kapell, herunder dumperkasse. Oppfyller krav til avgiftsgruppe b (rammekravet)
- 381 Lastebil (med lukket godsrom) og totalvekt mindre enn 7501 kg, herunder flyttebil, termovogn, bankbuss m.v. Oppfyller krav til avgiftsgruppe b (rammekravet)
Traktorer:
- 401 Traktor
Motorredskaper:
- 501 Motorredskap (motorkran)
- 502 Motorredskap (motorsprøyte)
- 503 Motorredskap (motorstige)
- 509 Motorredskap, annen motorredskap
Mopeder:
- 601 Moped
Lette motorsykler:
- 610 Lett motorsykkel
Tunge motorsykler:
- 620 Tung motorsykkel, herunder mellomtung motorsykkel, og 3 og 4 hjuls motorsykkel
- 621 Tung motorsykkel (chopper-ombygd)
Beltemotorsykler:
- 630 Beltemotorsykkel
Tilhengere:
- 701 Påhengsvogn (med tank), ikke til traktor
- 702 Påhengsvogn (til traktor)
- 703 Påhengsvogn (campingtilhenger)
-
709 Påhengsvogn, annen påhengsvogn
-
711 Slepvogn (med tank), ikke til traktor
-
712 Slepvogn (til traktor)
-
713 Slepvogn (campingtilhenger)
-
719 Slepvogn, - annen slepvogn
-
721 Semitrailer (med tank), ikke til traktor
-
722 Semitrailer (til traktor)
-
723 Semitrailer (campingtilhenger)
-
729 Semitrailer, annen semitrailer
Kommuner og fylker:
- Fordeling på region refererer til eiers adresse registrert i det sentrale Motorvognregisteret. Dette vil ikke alltid være samsvarende med hvor kjøretøyet er i bruk. Dette gjelder spesielt der kjøretøyet eies av leasingselskap
-
Standard for kjøretøygrupper: https://www.ssb.no/klass/klassifikasjoner/111
Administrative opplysninger
-
Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk
-
Kommune og fylke
-
Hyppighet: Årlig.
Aktualitet:
- Statistikken over kjøretøyparken refererer til situasjonen den 31. desember.
- Statistikken over antall biler vraket mot pant er sum for hele kalenderåret.
- Statistikken over antall nyregistrerte biler er sum for hele kalenderåret.
Statistikken publiseres om lag 13 uker ut i det påfølgende året.
-
Data rapporteres til Eurostat og OECD.
-
Krypterte produksjonsdata lagres på mikronivå.
Bakgrunn
-
Formålet med statistikken over kjøretøyparken er å vise struktur og utvikling; herunder antall kjøretøy etter fabrikkmerke og etter drivstofftype for alle kjøretøygrupper og antall kjøretøy etter gjennomsnittsalder for person- og varebiler. Statistikken ble etablert i 1985.
Formålet med statistikken over biler vraket mot pant er å gi informasjon om antall person- og varebiler som vrakes gjennom panteordningen som ble innført 1. mai 1978. Statistikken ble etablert i 1985 og den ble slått sammen med statistikken over registrerte kjøretøy f.o.m. 2007.
Formålet med statistikken over nyregistrerte kjøretøy er å gi detaljert informasjon over alle kjøretøy som registreres i Norge etter drivstofftype for alle kjøretøygrupper. Statistikken ble etablert i 2020.
-
Statistikken benyttes av miljømyndigheter og -organisasjoner, bransjeorganisasjoner og andre som er interessert i opplysninger om alder og struktur på kjøretøyparken eller i opplysninger om antallet biler som samles inn via returordningen. Det er stor og allmenn interesse for tall som belyser bilparken, blant annet i trafikksikkerhets- og miljømessig sammenheng.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Fram til og med statistikkåret 2002, publiserte SSB en egen statistikk over registrerte godsbiler . Enkelte av tabellene er videreført her.
-
Lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven): https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2019-06-21-32
-
Ikke aktuelt.
Produksjon
-
Statistikken over kjøretøyparken omfatter biler med påmontert skilt per 31. desember. Den omfatter kjøretøy med alle typer skilt unntatt prøveskilt.
Statistikken over biler vraket mot pant omfatter person- og varebiler med totalvekt mindre enn 3,5 tonn som er levert inn til behandlingsanlegg som er godkjent av forurensningsmyndighetene til å skrive ut vrakmelding.
Statistikken over førstegangsregistrerte kjøretøy omfatter førstegangsregistrerte biler i Norge i løpet av året.
-
Kjøretøyregisteret i Statens vegvesen og vrakpantdata fra Skatteetaten. Kjøretøyregisteret inneholder tekniske og andre opplysninger om kjøretøyparken i Norge. Vrakpantdataene har opplysninger om antall vrakede biler og dato for når bilene ble vraket. Via registreringsnumrene til de vrakede bilene er det mulig å hente fram variable knyttet til de bilene som hvert år tas ut av trafikken.
-
Datafil fra Statens vegvesen med situasjonsuttak per 31.12. over registrerte kjøretøy fra Kjøretøyregisteret. Datafil fra Skatteetaten over person- og varebiler vraket mot pant i løpet av forrige kalenderår.
Resultatene kontrolleres mot opplysninger fra Statens vegvesen.
Statistikken beregnes ved å telle opp antall kjøretøy som oppfyller angitte kriterier. For person- og varebiler blir gjennomsnittsalder regnet ut.
-
Det foretas ingen sesongjustering av tallene.
-
Bruk av innsamlede data skjer i samsvar med Statistikkloven.
-
For statistikken over biler vraket mot pant er det gitt sammenlignbar statistikk tilbake til 1997. Tall for vrakede biler 1999-2003 er revidert i forhold til tidligere publiseringer. Disse årgangene inneholdt tidligere biler som var avregistrert i løpet av de foregående seks årene. F.o.m. publiseringen av 2004-tallene inneholder statistikken biler som var blitt avregistrert etter 1977.
For statistikken over kjøretøyparken finnes sammenlignbar statistikk tilbake til 1950. F.o.m. publiseringen av 2020-tallene påvirket kommunereform og registerendringer sammenlignbarheten for noen kommuner. I de fleste tilfeller ble kommuner slått sammen, men noen kommuner har blitt delt opp, eller grensene justert, ved at mindre områder overføres fra eller til en annen kommune. Statens vegvesens Kjøretøyregister innførte de første IT-løsningene i 1981. I 2020 ble Kjøretøyregisteret oppdatert med ny teknologi og nytt innhold. Endringene i bruk av variabler og kodelister i registeret påvirket antallet kjøretøy i noen kommuner.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Dataene for kjøretøyparken hentes fra Kjøretøyregisteret i Statens vegvesen. For statistikkformål er det et problem at registeret ikke inneholder informasjon om hvem som faktisk disponerer bilen, for eksempel ved leasingkontrakter. Dette skaper problemer med å fordele kjøretøyparken korrekt på region.
Dataene over biler vraket mot pant hentes fra Skatteetaten. Det er generelt god kvalitet på dataene.
-
De tallene som frigis i mars hvert år er endelige.
Analyser, artikler og publikasjoner
Over halvparten av nye personbiler er elbiler
Publisert 25. mars 2021I 2020 ble det førstegangsregistrert 141 000 personbiler. 54 prosent av disse hadde kun elektrisk motor.
Les artikkelenBilparkens regionale fordeling
Publisert 2. september 2019Hvorfor viser SSB-tall at antallet personbiler i Oslo og Akershus har økt så kraftig de siste årene? Flere leasingbiler, som ofte står registrert på et hovedkontor i Oslo-området, er noe av årsaken.
Les artikkelenLeaser hybrid, eier elbil
Publisert 3. desember 2018Personbilparken i Norge var 23 prosent større i 2017 enn i 2008, og førstegangsregistrerte biler er stadig oftere eid av leasingselskaper. Om sjåførene «leier eller eier», er ofte avhengig av typen drivstoff.
Les artikkelen
Frå global klimavinnar til lokal forureinar
Publisert 4. september 2018Ved tusenårsskiftet gjorde teknologiske forbetringar dieselmotoren til eit alternativ til bensinmotoren, og i 2007 gjekk åtte av ti nye bilar i Noreg på diesel. I 2017 var dieselbilens del 20 prosent. Kva er forklaringa på at dieselbilane har svinga slik i popularitet?
Les artikkelenKvart sjette av dei rikaste hushalda har elbil
Publisert 15. august 2019Elbilpolitikken stimulerer både kjøp og bruk av elbil. Det er den fjerdedelen i befolkninga som tener best, som får mest økonomisk glede av desse fordelane. Det er 15 gonger fleire elbilar per vaksen i dei rikaste hushald enn i hushald med låg inntekt.
Les artikkelenFaktasider
Kontakt
-
Bente Elisabeth Andresen
-
Henrik Bråthen
-
Geir Martin Pilskog