22826_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/lbunasj/arkiv
22826
Betydningen av lange turer øker
statistikk
1999-10-01T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
lbunasj, Godstransport med norske lastebiler, godstransport, lastebiltransport, veitransport, leie- og egentransport, transportlengde, transportmengde, transportarbeid, tomkjøringsprosent, vareslag, transport mellom Norge og utlandet.Landtransport, Transport og reiseliv
false

Godstransport med norske lastebiler2. kvartal 1999

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Betydningen av lange turer øker

Gjennomsnittlig transportlengde per tonn økte fra 50,1 kilometer i 2. kvartal 1998 til 54,4 kilometer i 2. kvartal 1999. Trenden fra de foregående årene med økt betydning av langtransporten ser dermed ut til å fortsette.

 Gjennomsnittlig transportlengde per tonn. 2. kvartal. 1993-1999

Gjennomsnittlig transportlengde per tonn for egentransport gikk i den aktuelle perioden opp med 23,3 prosent. Gjennomsnittlig transportlengde for leietransport gikk imidlertid ned med 7,7 prosent i samme periode. Fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år har andelen av godset som blir fraktet 10 mil eller lengre økt fra 12,8 til 15,8 prosent. Andelen av transportarbeidet som ble utført på turer over 10 mil, økte fra 67,4 prosent i 2. kvartal i fjor til 72,3 prosent i 2. kvartal i år. Gjennomsnittlig vekt per tur med last har også økt og var i 2. kvartal i år på 5,7 tonn. I tillegg har de enkelte turer med last blitt lengre. I 2. kvartal 1998 og i 2. kvartal i år var turene med last i gjennomsnitt henholdsvis 31,1 og 40,9 kilometer lange.

 Andelen av transportmengden fraktet 10 mil eller lengre. 2. kvartal. 1993-1999. Prosent

Svak oppgang i transportmengden i 1. halvår

Norskregistrerte godsbiler transporterte 4,9 prosent tonn mindre i 2. kvartal i år i forhold til i 2. kvartal 1998. Selv om den transporterte mengden gikk noe ned 2. kvartal i år, har det likevel blitt transportert mer i 1. halvår i år enn i 1. halvår i fjor. Den totale transportmengden økte i dette tidsrommet med 1,7 prosent. Det er blant annet lastebiler med nyttelast fra 1-11 tonn som trekker ned den totale transportmengden. Av de ulike kjøretøyer var det transportmengden blant trekkvogner for semitrailere som økte mest.

 Andelen av transportarbeidet for de ulike vareslag. 2. kvartal 1999. Prosent

Fortsatt økning i transportarbeidet

Transportarbeidet fortsetter å øke. Økningen fra 2. kvartal 1998 til 2. kvartal i år er på 3,4 prosent. Transportarbeidet har i denne perioden gått opp for alle typer vareslag med unntak av kull, koks, olje og kjemiske produkter som har gått ned med 30,6 prosent. Det har også vært en økning i transportarbeidet fra 1. halvår 1998 til 1. halvår i år. Denne økningen var på 0,8 prosent. I samme periode har transportarbeidet for landbruksprodukter og gjødsel økt med hele 45,4 prosent. Dette vareslaget har nå et høyere transportarbeid enn både vareslagene kull, koks, olje og kjemiske produkter og vareslagene grus, sand, sement, jord, stein mv. Denne endringen gjelder for både leie- og egentransport.

Mindre tomkjøring

Tomkjøringsprosenten fortsetter å synke. I 2. kvartal 1998 ble 36,6 prosent av alle vognkilometer kjørt uten last, mens andelen var 34,2 prosent i 2. kvartal i år. Biler i leietransport har en lavere andel tomkjøring enn biler i egentransport. I 2. kvartal i år var tomkjøringsprosenten for leiebilene 24,2. Statistikken viser videre at i 2. kvartal i år ble i gjennomsnitt 58,9 prosent av lasteevnen utnyttet på turene med last. Dette er en liten økning fra samme periode i fjor. Korrigert for volumgods, var kapasitetsutnyttingen med last i 2. kvartal i år på 66 prosent.

Tabeller: