14756_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/arkiv
14756
Svakere driftsresultat for skip i utenriksfart
statistikk
2000-12-14T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for sjøfart1999

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Svakere driftsresultat for skip i utenriksfart

Driftsresultatet i 1999 for skip i norsk utenriksfart var 12,3 milliarder kroner, en reduksjon på 2,4 milliarder eller 16,3 prosent fra 1998. Driftsresultatgraden var 22,4 prosent, en nedgang på 2,6 prosentpoeng fra 1998.

I 1999 utgjorde driftsinntektene 54,7 milliarder kroner for skip i norsk utenriksfart, en nedgang på 3,9 milliarder eller 6,6 prosent fra 1998. Av dette seilte norskregistrerte skip (skip registrert i NOR og NIS) inn 71,8 prosent av driftsinntektene, og sto for 81,4 prosent av driftsresultatet.

 Skip i norsk utenriksfart. Driftsinntekter etter registertilhørighet. 1985-1999

 Skip i norsk utenriksfart. Driftsresultat etter registertilhørighet. 1987-1999

Norskregistrerte skip

Tankskip i NOR og NIS seilte inn 19,2 milliarder kroner i driftsinntekter i fjor, en økning på 235 millioner kroner fra 1998. Tankskip utgjorde 49 prosent av driftsinntektene til norskregistrerte skip. Tankskip i NOR økte sine driftsinntekter med nesten 1 milliard kroner. Derimot ble inntektene til tankskip registrert i NIS etter NIS-loven paragraf 1 punkt 3 redusert med nesten 650 millioner kroner fra 1998 til 2,6 milliarder i 1999. Samlede driftsinntekter for norskregistrerte skip (NOR og NIS) blir i samme periode redusert fra 41,1 milliarder til 39,3 milliarder kroner, en reduksjon på 4,4 prosent.

De norskregistrerte skipene reduserte sitt samlede driftsresultat fra 11,7 milliarder kroner i 1998 til 10 milliarder i 1999. Driftsresultatgraden for skip i NOR var i fjor 31,8 prosent, mens for skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) var driftsresultatgraden 22,7 prosent i fjor.

Driftsresultatet for tankskipene ble redusert fra 5,4 milliarder i 1998 til 4,7 milliarder kroner i 1999 eller med 13,1 prosent. Tankskip registrert i NOR derimot bedret driftsresultatet fra 1,2 milliarder kroner i 1998 til 1,6 milliarder i 1999. Driftsresultatet for norskregistrerte tørrlastskip ble redusert med 16,2 prosent, fra 6,3 milliarder til 5,3 milliarder kroner fra 1998 til 1999. Tørrlastskip i NIS reduserte sitt driftsresultat med 870 millioner kroner. Tankskip i NIS står for 66,5 prosent av de norskregistrerte tankskipenes driftsresultat, mens tilsvarende for tørrlastskip i NIS er 60,1 prosent.

 Skip i norsk utenriksfart. Norskregistrerte tankskip. Driftsinntekter, driftskostnader og driftsresultat. 1991-1999

 Skip i norsk utenriksfart. Norskregistrerte tørrlastskip. Driftsinntekter, driftskostnader og driftsresultat. 1991-1999

Utenlandskregistrerte skip

Driftsinntektene til utenlandskregistrerte skip i fjor var 15,4 milliarder kroner, en nedgang på 2 milliarder kroner fra 1998. Driftsinntektene i 1999 var på samme nivå som i 1996, men likevel over nivået på begynnelsen av 1990-tallet. Driftsresultatet viste også en nedgang fra 2,9 milliarder kroner i 1998 til 2,3 milliarder i 1999. Det var en nedgang på 37,1 prosent fra toppåret 1988. Driftskostnadene var i alt 13,1 milliarder kroner i 1999 mot 14,5 milliarder i 1998. Tankskipene hadde størst tilbakegang på hele 57 prosent fra 620 millioner kroner i 1998 til 264 millioner i 1999. Tørrlastskipene viste en nedgang i driftsresultatet på 295 millioner kroner fra 2,3 milliarder i 1998 til 2,0 milliarder i 1999, eller 12,7 prosent.

Tabeller: