14186_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/stluft/aar
14186
Stor omlegging i norsk luftfart
statistikk
2007-05-09T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
stluft, Lufttransport, strukturstatistikk, ruteflyging, bedrifter, foretak, sysselsatte, omsetning, driftsregnskap, investeringerLuftfart, Transport og reiseliv
false

Lufttransport, strukturstatistikk2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Stor omlegging i norsk luftfart

Den organisatoriske omleggingen av SAS-konsernet preger strukturstatistikken i norsk luftfart. På bedriftsnivå går sysselsettingen ned med 30,1 prosent, mens omsetningen går ned med 15,3 prosent.

Driftsmargin etter næringsundergruppe. Lufttransport. Bedrifter. 2002-2005. Prosent

Omsetning, driftskostnader og lønnskostnader per sysselsatt. Ruteflyging. Bedrifter. 2002-2005

Sysselsettingen i bedrifter innen norsk luftfart gikk fra 10 223 i 2004 til 7 145 i 2005, mens omsetningen gikk fra 21,1 milliarder kroner i 2004 til 17,8 milliarder kroner i 2005. Antall bedrifter i næringen økte fra 124 i 2004 til 133 i 2005.

Næringen luftfart er delt opp i ruteflyging og annen flyging. Bedriftene innen annen flyging, som inkluderer regulær chartertrafikk og sightseeing, viste en svak økning i omsetning med 1,5 prosent fra 2004. Driftsmarginen økte sterkere enn omsetningen fra 5,3 prosent i 2004 til 6,5 prosent i 2005.

Tydelig effekt av SAS-oppdelingen

Innen ruteflyging viser strukturtallene i 2005 tydelig effekten av oppdelingen av SAS i nasjonale selskap. Overgangen til nasjonale selskaper skjedde i oktober 2004, og vi fikk da SAS Scandinavian Airlines Sverige AB, SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S og SASBraathens AS. Braathens AS ble fusjonert inn i det norske SAS-selskapet. Samtidig ble den interkontinentale delen av aktiviteten til SAS-konsortiet værende igjen i et eget svensk selskap kalt Scandinavian Airlines International. Frem til og med 2004 var det et nordisk selskap med all flytrafikk og støttefunksjoner, der aktiviteten ble delt mellom de nordiske landene etter nasjonalt eierskap.

Fra og med 2005 fikk vi nasjonale flyselskap med viktige støttefunksjoner skilt ut i egne selskap. De selskap som yter støttefunskjoner utelukkende til SASBraathens vil ikke opptre i strukturstatistikken med annet enn deres sysselsetting. Se mer om dette i ” Om Statistikken ”. Overgang fra en beregnet omsetning til nasjonale selskap har altså sammen med blant annet utskilling av støttefunksjoner i egne selskap bidratt til å redusere omsetningen i luftfart betydelig. Se mer i ” Omorganisering i SAS og strukturstatistikk hos SSB ”.

Forbedret driftsmargin innen ruteflyging

På tross av omleggingen ser vi imidlertid at driftsmarginen innen ruteflyging er forbedret fra 2,4 prosent i 2004 til 3,8 prosent i 2005. Avinors tall på trafikk innen luftfart viser en økning i passasjertall på innenlandske ruteflyginger på 2,5 prosent fra 2004 til 2005. Se http://www.ssb.no/emner/10/12/50/flytrafikk/ .

Foretakstall

Strukturstatistikk for lufttransport publiseres med både bedrifter og foretak som statistisk enhet. De 80 foretakene i næringen omsatte i 2005 for 17,8 milliarder kroner og sysselsatte 7 137 personer. Tallene for foretak vil som regel vise andre verdier enn tallene for bedrifter. Årsaken er at foretak som er registrert med hovedaktivitet i en næring, gjerne kan ha bedrifter med virksomhet i andre næringer. Dette er nærmere beskrevet i ” Om Statistikken ”.

Sysselsetting

Metoden for innhenting av sysselsetting er endret. Fra og med 2004 innhentes sysselsetting direkte fra Arbeidsgiver-/arbeidstakerregisteret (A/A-registeret). Tidligere ble sysselsetting innhentet gjennom en kombinasjon av skjema og A/A-registeret. Omleggingen gjør det vanskelig å sammenligne sysselsetting mellom årene 2003 og 2004. Se mer i ” Om Statistikken ”. En stor del av endringen i sysselsetting skyldes imidlertid omstrukturering i næringen.

Tabeller: