14184_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/stluft/aar
14184
Tøffere forhold i norsk luftfart
statistikk
2008-05-14T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
stluft, Lufttransport, strukturstatistikk, ruteflyging, bedrifter, foretak, sysselsatte, omsetning, driftsregnskap, investeringerLuftfart, Transport og reiseliv
false

Lufttransport, strukturstatistikk2006

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Tøffere forhold i norsk luftfart

139 bedrifter innenfor lufttransport representerte i 2006 en verdiskaping på 5,6 milliarder kroner. Næringen sysselsatte 7 171 personer. Verdiskapingen økte med 1,6 prosent, fra 5,5 milliarder i 2005, mens sysselsettingen steg med bare 0,4 prosent, fra 7 145 personer i 2005.

Lufttransport. Driftsmargin totalt og etter næringsundergruppe. Bedrifter 2003-2006

Ruteflyging. Omsetning, driftskostnader og lønnskostnader per sysselsatt. Bedrifter. 2003-2006

Lufttransport består av næringene ruteflyging og annen flyging. Innenfor annen flyging finner vi blant annet chartertrafikk, helikopterdrift og sightseeing. Ruteflyging sto for 80 prosent av verdiskapingen og 84 prosent av sysselsettingen i norsk lufttransport i 2006. Disse andelene har holdt seg relativt stabile de fire siste årene.

Verdiskaping øker ikke i takt med omsetning

Med en vekst i omsetningen på 11,4 prosent fra 2005 til 2006 og stabil sysselsetting, økte omsetningen per sysselsatt med 11,0 prosent. Driftskostnader per sysselsatt økte imidlertid med 14,2 prosent i samme periode. Dette har ført til lavere vekst i verdiskaping per sysselsatt. Innenfor ruteflyging var denne på 737 000 kroner i 2006 mot 720 000 kroner i 2005, en økning på 2,3 prosent. For annen flyging falt verdiskaping per sysselsatt med 3,8 prosent, fra 1 052 000 kroner i 2005 til 1 013 000 kroner i 2006. Annen flyging hadde 0,2 prosent nedgang i verdiskaping samtidig med at sysselsettingen økte med 3,7 prosent fra 2005 til 2006.

Sammenligning av verdiskaping per sysselsatt mellom de to næringene krever kunnskap om kapitalintensitet, noe strukturstatistikken ikke behandler.

Fallende marginer

I lufttransport falt driftsmarginene fra 4,3 prosent i 2005 til 2,0 prosent i 2006. Reduksjonen i driftsmarginer var sterkest innenfor ruteflyging med 3,8 prosent i 2005, mot 1,4 prosent i 2006. Tilsvarende tall for annen flyging var på henholdsvis 6,5 prosent og 4,7 prosent. Annen flyging har fortsatt høyest driftsmargin.

Omorganisering av foretak innenfor ruteflyging

Innenfor ruteflyging viser strukturtallene i 2005 tydelig effekten av oppdelingen av SAS i nasjonale selskap. Se mer i Omorganisering i SAS og strukturstatistikk hos SSB

Foretakstall

Strukturstatistikk publiseres med både bedrifter og foretak som statistisk enhet. Årsaken er at foretak som er registrert med hovedaktivitet i en næring, gjerne kan ha bedrifter med virksomhet i andre næringer. Dette er nærmere beskrevet i "Om statistikken".

Næringsplasseringer

I løpet av 2007 har det pågått et arbeid med å omkode alle enheter i Statistisk sentralbyrås (SSB) Bedrifts- og foretaksregister til ny Standard for næringsgruppering (SN2007). Omkodingsarbeidet har avdekket at enkelte foretak og bedrifter har hatt feil næringskode. I slike tilfeller har næringskoden etter dagens standard (SN2002) blitt korrigert. Dette medfører at tallene for enkelte næringer på det mest detaljerte næringsnivået ikke er direkte sammenlignbare med tidligere år. For luftfart har dette hatt mindre betydning.

Tabeller: