Tradisjonen tro har Statistisk sentralbyrå også i år sett på importen av ulike varer, de tre siste månedene før jul, for å gi deg en pekepinn på årets mest populære julegaver.
Same procedure as last year: helt på topp er det ingen endringer siden fjoråret. Mange julehjerter kan altså fortsatt glede seg til en romjul med både lyd og bilder.
Topp tre på ønskelista i år:
- Hodetelefoner
- Mobiltelefon
- Høyttalere
Mindre sport og mer spill
Selv om elektronikk fortsatt topper listen over varene vi importerer mest før jul, så er det den mest sporty av de elektroniske duppedingsene som daler mest i år. Smartklokkene har lenge vært en av favorittene under juletreet, men i år ser det altså ut til at populariteten daler. Siden 2021 har importen av smartklokker nesten halvert seg de tre siste månedene før jul.
– Det kan se ut som om færre har sporty nyttårsforsetter i år. Tidligere år har smartklokken vært høyt oppe på mange ønskelister, men i år ser vi altså en nedgang. Det samme gjelder for andre sporty gaver som ski, har hatt en jevn nedgang over flere år – og for snowboard er nedgangen størst, sier Jan Olav Rørhus ved seksjon for utenrikshandel i SSB.
Mange har gode barndomsminner fra julaftener med flunkende nye ski under treet, men trenden har vært dalende over flere år. I år er intet unntak. Både alpinski og langrennsski fortsetter å dale på importlistene, men aller mest faller snowboard, hvor antallet vi importerer er over halvert siden i fjor.
Når vi i år går litt vekk fra sportslige gaver, ser det ut til at vi beveger oss mer over i det lekne hjørnet. I år gjør nemlig spillkonsollene et kjempebyks på importlista. I de tre siste månedene før jul importerte vi spillkonsoller for 384 millioner kroner. Det er nesten en dobling fra fjoråret.
Flere vil lukte godt inn i det nye året, men helst av den rimeligere sorten
Om det er parfymeinfluensernes inntog i sosiale medier som er årsaken til den økende populariteten sier ikke tallene noe om, men i år importerte vi gode dufter for 252 millioner kroner. Det er en økning på 31 prosent sammenliknet med i fjor. Økningen er aller størst for parfymens litt rimeligere lillesøster, eau de toilette. Her har vi importert for dobbelt så mange kroner som i fjor.
– Vi ser at importen av gode dufter har økt veldig de siste to årene, så at flere enn før ønsker å lukte godt inn mot et nytt år, er det liten tvil om. Vi er også inne i en tid hvor ting er blitt veldig dyrt, så det er det kanskje ikke så rart at det er den litt rimeligere formen for parfyme som gjør seg mest gjeldende i importtallene i år, sier Rørhus.
Lenge siden norske juletrær glitret utenfor landegrensene
Siden toppåret 2009, hvor vi eksporterte 94 000 juletrær til utlandet, er eksporten i 2023 nesten ikke-eksisterende. I månedene før jul i år eksporterte Norge den nette sum av 15 juletrær til utlandet.
Importen av juletrær daler også ned i skjul. Som tidligere år kommer de aller fleste av våre juletrær fra Danmark, men i år i noe mindre skala.
Norsk ribbe til jul
Uavhengig av om du foretrekker ribbe eller pinnekjøtt, så er sannsynligheten stor for at du får et norsk produkt servert på julaften. Mens pinnekjøttet tradisjonelt har blitt produsert i Norge, så har ikke det vært tilfelle for juleribba.
At de tidligere meldte ribbelagrene er fulle kan også sees i årets importstatistikk. I november 2021 importerte de mange norske julehjem 365 000 kg ribbe fra utlandet. I år har importen stupt ned til kun 18 kg. Mye tyder altså på at juleribba i år, den blir mest sannsynlig norsk.