Næringar på Svalbard

Oppdatert: 30. august 2023

Neste oppdatering: 29. august 2024

Endring i omsetning (prosentvis endring frå førre år)
Endring i omsetning (prosentvis endring frå førre år)
2022
20,3
%
Svalbard. Strukturstatistikk, etter næring (SN2007)
Svalbard. Strukturstatistikk, etter næring (SN2007)
ÅrsverkOmsetning (1 000 kr)
2022Prosentvis endring fra foregående år2022Prosentvis endring fra foregående år
Svalbard i alt1 578,62,04 565 29720,3
Bergverksdrift og utvinning78,0-13,3149 8882,9
Industri; Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning; Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet32,0-47,986 708-60,9
Bygge- og anleggsvirksomhet213,8-7,1735 9888,8
Varehandel, reparasjon av motorvogner116,817,3437 12537,9
Transport og lagring100,21,5969 32640,0
Overnattings- og serveringsvirksomhet265,320,8523 25091,8
Informasjon og kommunikasjon71,50,1793 01214,4
Omsetning og drift av fast eiendom3,5-50,7121 30318,5
Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting76,13,573 11016,8
Forretningsmessig tjenesteyting145,95,8379 02034,3
Offentlig administrasjon og forsvar, og trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning113,4-3,236 77213,3
Undervisning::::
Helse- og sosialtjenester63,8-1,213 358-1,7
Kultur, underholdning og fritid90,614,2138 91594,5
Annen tjenesteyting::::
Standardteikn i tabellar

Utvalde tabellar og figurar frå denne statistikken

  • Virksomheter på Svalbard. Hovedtall etter næringshovedområder.
    Virksomheter på Svalbard. Hovedtall etter næringshovedområder.
    BedrifterÅrsverkOmsetning (1 000 kr)Offentlig tilskudd (1 000 kr)Lønnskostnader (1 000 kr)Investeringer (1 000 kr)
    202120222021202220212022202120222021202220212022
    Svalbard i alt3953721 548,21 578,63 795 9364 565 297839 629885 9461 168 7821 238 732907 351575 045
    B Bergverksdrift og utvinning1190,078,0145 732149 88840 000092 09888 5357 4002 814
    C+D+E Industri; Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning; Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet181861,432,0221 84086 7086 5614 16058 93328 855158 27423 226
    F Bygge- og anleggsvirksomhet2826230,1213,8676 308735 9883 092239184 614185 99816 74614 779
    G Varehandel, reparasjon av motorvogner272599,6116,8317 090437 1252 299058 97071 05947 49312 761
    H Transport og lagring242298,7100,2692 225969 3267 787459113 050103 33928 78528 159
    I Overnattings- og serveringsvirksomhet2526219,7265,3272 744523 25082 50546 574117 358147 717185 66624 670
    J+K Informasjon og kommunikasjon. Finansierings- og forsikringsvirksomhet161871,471,5693 323793 0124 6481 95263 50764 417155 614177 006
    L Omsetning og drift av fast eiendom42397,13,5102 329121 3037442484 05590723 367151 152
    M Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting656273,576,162 60873 11081 91876 10857 78762 28517 75114 371
    N Forretningsmessig tjenesteyting7259137,9145,9282 173379 02086 63852 38892 225116 577217 34655 867
    O Offentlig administrasjon og forsvar, og trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning88117,1113,432 46536 772348 073415 28593 993100 72436 10324 643
    P Undervisning1015::::::::::
    Q Helse- og sosialtjenester10964,663,813 58513 35823 29123 94352 43554 2348881 693
    R Kulturell virksomhet, underholdning og fritidsaktiviteter383379,390,671 431138 91540 87630 51241 56556 7984 58029 061
    S Annen tjenesteyting1111::::::::::
    Uoppgitt000,00,000000000
    Standardteikn i tabellar

Om statistikken

Statistikken gir innsikt i utviklinga og strukturen i dei ulike næringane på Svalbard. Tala inkluderer blant anna årsverk, sysselsetting, omsetning, kostnader og investeringar, basert på innrapporterte data frå alle aktive bedrifter lokaliserte på Svalbard.

Informasjonen under «Om statistikken» blei sist oppdatert 12. juni 2024.

Bedrift

I Standard for næringsgruppering (SN 2007) er ei bedrift definert som ei lokalt avgrensa funksjonell eining der det hovudsakleg blir drive aktivitetar innanfor ei bestemt næringsgruppe. Den juridiske eininga er føretaket, og eit føretak kan drive ei eller fleire bedrifter.

Antal utførte timeverk

Inkluderer det samla talet arbeidstimar utførte av lønnstakarar på arbeidsplassen, både innanfor og utanfor vanleg arbeidstid. Kortare kvilepausar er inkluderte, medan tid brukt til transport mellom heim og arbeidsstad ikkje er med. Timane utførte av sesongarbeidarar tel med så lenge arbeidarar er tilsett eller engasjert direkte, det vil seie ikkje gjennom eit vikarbyrå. Eit årsverk på Svalbard er 1687 timeverk.

Sysselsetting

Med sysselsetting meiner vi summen av eigarar og lønnstakarar. Ein person kan ha fleire arbeidsforhold samstundes. Sysselsettingstal blir henta på bedriftsnivå. Opplysningar om sysselsettinga i industrien finst også i nasjonalrekneskapen, og i sysselsettingsstatistikk basert på data frå Arbeidskraftsundersøkinga (AKU) og den registerbaserte sysselsettingsstatistikken.

Omsetning

Omsetning er definert som driftsinntektene til føretaket, fråtrekt offentlege tilskot og gevinst ved sal av anleggsmiddel. Spesielle offentlege avgifter knytt til salet, og skattar og avgifter, er inkluderte i omsetninga, medan meirverdiavgift ikkje er med.

Summen av næringsoppgåvepostane

Salsinntekt og uttak, avgiftspliktigP3000
+Salsinntekt og uttak, avgiftsfrittp3100
+Salsinntekt og uttak, utanfor avgiftsområdetp3200
+Ikkje opptent inntektp3500
+Leigeinntekt fast eigedomp3600
+Leigeinntekt av rettar, jakt, fiske mv.p3650
+Annan leigeinntektp3695
+Provisjonsinntektp3700
+Annan driftsinntektp3900
=Omsetninga

Lønnskostnader

Lønn, feriepengar, honorar, arbeidsgivaravgift til folketrygda, rapporteringspliktige pensjonskostnader og andre personalkostnader for arbeid utført på Svalbard. Lønnskostnader omfattar ikkje godtgjersle til eigarar av enkeltpersonføretak eller ansvarlege selskap.

Offentlege tilskot

Gjeld mottatte løyvingar til drift og investering frå staten, Longyearbyen lokalstyre eller andre offentlege organ (til dømes Innovasjon Noreg). Blir rapportert separat i eigen rubrikk og blir ikkje summert med omsetninga.

Handelsvarer

Handelsvarer er varer som blir kjøpte inn i løpet av året for vidaresal, utan ytterlegare tilarbeiding (bortsett frå merking og innpakning).

Kjøp av varer og tenester

Med kjøp av varer og tenester blir verdien av alle varer og tenester kjøpt i løpet av året for vidaresal, til bruk i føretaket sin eigen produksjonsprosess eller for lager, rekna med. Investeringar er ikkje inkluderte i desse tala.

Investeringar

Årets investeringar i varige driftsmiddel er investeringar med levetid meir enn eitt år. Dette kan omfatte investeringar i nye og brukte kapitalvarer, og inkluderer all påbygging, endringar, forbetringar og reparasjonar som forlengjer levetida til kapitalvarer eller aukar produksjonskapasiteten deira. Kostnader til design, transport, installering og eventuelle særavgifter blir også rekna med. Meirverdiavgift som kan trekkast frå, finanskostnader og oppnådde skattefordelar (til dømes investering i meir miljøvennleg utstyr) skal ikkje reknast med, og heller ikkje varige driftsmiddel erverva gjennom omstrukturering (til dømes fusjon, overtaking, deling). Kjøpte varer blir verdsette til innkjøpspris, medan eigenproduserte varer blir verdsette til produksjonskostnader.

Offentleg sektor

Offentleg sektor kan delast inn i ein forvaltningsdel og ein føretaksdel. Forvaltninga består av myndigheitene og andre bedrifter som tar seg av eit breitt spekter av fellesoppgåver. Kommunane, sjukehusa og skolane er døme på institusjonar som inngår i forvaltninga. Den delen som kallast offentlege føretak, består av marknadsbaserte bedrifter som er eigde eller på annan måte kontrollerte av det offentlege. Mellom dei offentlege føretaka finn vi kommunalt eigde bedrifter som vassverk og avfallsdeponi, og store børsnoterte selskap der stat og kommune eig meir enn halvparten av aksjane.

Næringsgrupperinga er i samsvar med norsk Standard for næringsgruppering (SN2007) som byggjer på EUs næringsstandard NACE Rev. 2 og FNs næringsstandard ISIC Rev 4 (International Standard of Industrial Classification of all Economic Activities).

Namn: Næringar på Svalbard

Emne: Transport og reiseliv

29. august 2024

Seksjon for næringslivets strukturer

Nasjonalt nivå

Årleg frigiving

Førebelse hovudtal blir publiserte 8 månader etter statistikkårets utløp. Endelege hovudtal blir frigitt saman med siste års publisering, innan 20 månader.

Ingen

SSB lagrar innsamla og reviderte data på ein sikker måte, i tråd med gjeldande lovverk for databehandling.

SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken byggjer på, til forskarar og til offentlege myndigheiter som skal utarbeide statistiske resultat og analysar. Tilgang kan bli gitt etter søknad og på vilkår.

Sjå meir om dette på Tilgang til data fra SSB.

Den årlege næringsstatistikken for Svalbard blir produsert basert på skjemaundersøking til alle føretak med bedrifter på Svalbard. Dette gjeld også føretak med bedrifter på fastlandet som har delar av verksemda si på Svalbard. Ettersom det er få føretak på Svalbard i kvar hovudnæring, blir bedriftspopulasjonen på Svalbard dekka fullt ut for å kunne gi kvalitativt gode data for Svalbard.

Rapportering skjer i Altinn. Formålet med skjemaundersøkinga er å skaffe opplysningar som gir grunnlag for å lage statistikk som skildrar den økonomiske strukturen og utviklinga i dei ulike næringane på Svalbard. Statistikken blei publisert første gong for statistikkåret 2008.

Dataa er nyttige for både sentrale og lokale myndigheiter, departement og ulike bransjeorganisasjonar som etterspør statistikk for Svalbard. Talmaterialet blir avidentifisert og mikrodata vil vere tilgjengelege for forskarar og offentlege myndigheiter i tråd med SSB sine ordinære vilkår. Tilgang kan bli gitt etter søknad og på vilkår. Sjå meir om dette på Tilgang til data fra SSB.

IIngen eksterne brukarar har tilgang til statistikk før statistikken er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre månader før i Statistikkalenderen. Dette er eitt av dei viktigaste prinsippa i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.

Medan industristatistikken kan gi sysselsettingstal på detaljert næring og er konsistent med andre bedriftsrelaterte variablar, gir nasjonalrekneskapen kvartalsvise tal med kort produksjonstid. AKU og den registerbaserte sysselsettingsstatistikken gir også tal på personrelaterte kjennemerke som til dømes alder, kjønn, utdanning og arbeidstid. Den registerbaserte sysselsettingsstatistikken gir i tillegg tal ned på kommunenivå.

Ingen

Næringsundersøkinga for Svalbard er delt etter standard for næringsgruppering SN2007 og omfattar næringane:

05-09 - Bergverksdrift og utvinning

10-33 - Industri

35 – Forsyning av elektrisitet, gass, damp og varmtvatn

36-39 – Forsyning av vatn, avløps- og renovasjonsverksemd

41-43 - Byggje- og anleggsverksemd

45-47 - Varehandel; reparasjon av motorvogner

49-53 - Transport og lagring

55-56 - Overnattings- og serveringsverksemd

58-63 - Informasjon og kommunikasjon

64-66 - Finansierings- og forsikringsverksemd

68 - Omsetning og drift av fast eigedom

69-75 - Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting

77-82 - Forretningsmessig tenesteyting

84 - Offentleg administrasjon og forsvar, og trygdeordningar underordna offentleg forvalting

85 - Undervisning

86-88 - Helse- og sosialtenester

90-93 - Kulturell verksemd, underhaldning og fritidsaktivitetar

94-96 - Anna tenesteyting

Populasjonen er definert gjennom Bedrifts- og føretaksregisteret (VOF) og omfattar alle aktive bedrifter innanfor næringane som er omtala over. Kvalitetssikring av bedriftspopulasjonen blir gjennomført årleg i samarbeid mellom VOF, Longyearbyen lokalstyre og tilbakemeldingar frå bedriftene i revisjonsperioden. Næringsstatistikken for Svalbard gir ei oversikt over talet på bedrifter, utførte timeverk, sysselsetting, omsetning, lønnskostnader, offentlege tilskot, handelsvarer, kjøp av varer og tenester, og investeringar fordelte på hovudnæringsområde.

Primærnæringane jordbruk, skogbruk og fiske (01-03: SN2007) blir ikkje dekka i næringsstatistikken for Svalbard, sidan det ikkje er jordbruk og skogbruk på Svalbard. For detaljar om fangstvolum og -verdi i havområda utanfor Svalbard, viser vi til Fiskeridirektoratet sin statistikkbank: https://www.fiskeridir.no/Tall-og-analyse/Statistikkbanken. Her finst mellom anna detaljar om desse variablane for Fiskevernsonen rundt Svalbard og andre nærliggjande fangstsoner.

For ei bedrift byggjer statistikken på Næringsoppgåve (næringsspesifikasjon) og eventuelt årsrekneskap for føretaket.

Kvalitetssikring av data blir gjort med støtte frå desse kjeldene:

  • Elektronisk innsende næringsoppgåver (næringsspesifikasjon) til Skattedirektoratet.
  • Rekneskapsregisteret i Brønnøysund.

For å få hjelp med å hente inn opplysningane blir Bedrifts- og føretaksregisteret i Statistisk sentralbyrå brukt. Registeret blir oppdatert jamleg med opplysningar som gjeld for Svalbard, i samarbeid med Longyearbyen lokalstyre, Einingsregisteret, ulike bransjeorganisasjonar og direkte frå det einskilde føretaket.

Populasjonen består av alle aktive bedrifter innanfor dei nemnde næringane i statistikkåret.

Datainnsamling

Skjema blir sendt ut i starten av mai med om lag 4 vekers svarfrist.

Bedrifter som ikkje svarar på den første førespurnaden, blir følgde opp skriftleg om lag 10 dagar etter at svarfristen har gått ut. Bedriftene som framleis ikkje svarar, får tvangsmulkt.

Editering

Med editering meiner vi kontroll, gransking og endring av data.

Det blir utført kontrollar og rettingar av opplysningar som kjem frå bedriftene mot næringsoppgåver og årsrekneskap. Editering av datamaterialet blir utført etter kontrollar mot fjorårstal, Bedrifts- og føretaksregisteret, Rekneskapsregisteret i Brønnøysund, andre tilgjengelege kjelder og etter rådføring med oppgåvegivar når det er nødvendig. Sidan data blir frigitt tidlegare enn annan nasjonal statistikk, blir fjorårets tal grundig editerte ved publisering av endelege tal.

Berekningar

Alle føretak er med i populasjonen. Berekningar av populasjonstal byggjer på innrapporterte storleikar. For dei bedriftene som ikkje har sendt inn data, blir tal konstruerte ut frå næringsoppgåve eller årsrekneskap.

Ikkje relevant.

Grunna dominerande bedrifter på Svalbard er det fritak frå konfidensialitet for Store Norske Spitsbergen Kullkompani AS. SSB publiserer ikkje tal dersom det er fare for at bidraget frå oppgåvegivar kan avslørast. Dette medfører at tal som hovudregel ikkje blir publiserte dersom færre enn tre einingar ligg til grunn for ei celle i tabellen, eller dersom ein eller to oppgåvegivarar sitt bidrag utgjer einsvært stor del av celletotalen.

For å sikre konfidensialitet blir metoden undertrykking" nytta i denne statistikken.

Tilsette i SSB har teieplikt. SSB kan gjere unntak frå hovudregelen dersom det følgjer av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgåvegivar er offentleg myndigheit, oppgåvegivar har samtykka, eller når opplysningane som avslørast er openbart tilgjengelege i samfunnet.

Meir informasjon finn du i avsnittet 'Konfidensialitet' på SSBsside om metoder i offisiell statistikk.

Ved samanlikning mot tidlegare publiserte tal bør brukarane vere merksame på at eldre data kan ha blitt retta i samband med publiseringa av siste års statistikk. I tillegg kan oppdatering av næringskoder i Bedrifts- og føretaksregisteret føre til endringar for nokre av næringane.

Nøyaktigheit og pålitelegheit

Målefeil kan oppstå når oppgåvegivaren misforstår eitt eller fleire av spørsmåla.

Tilarbeidingsfeil kan førekome, men vi har eit omfattande kontrollsystem for å unngå dette.

I skjemabaserte undersøkingar vil det normalt vere eit visst fråfall. Einingssfråfall ("ikkje-svar") kjem av forhold som nedleggingar, konkursar, fusjonar, fisjonar, ferie, nekting og liknande. Delvis fråfall (manglande svar på enkelte spørsmål) kan kome av forgløymingar, mangel på data eller andre forhold.

Fråfall av viktige einingar blir følgde opp i den manuelle etterkontrollen. Bedrifter som ikkje returnerer skjema, får tvangsmulkt. Bruk av tvangsmulkt reduserer fråfallet, men ikkje nødvendigvis usikkerheita dersom oppgåvegivarane til dømes vel å estimere tal berre for å unngå tvangsmulkta.

Variablane som inngår i statistikken er baserte på ei fullteljing. Utvalsfeil er difor ikkje relevant.

Fleire administrative register er sentrale i arbeidet med næringsstatistikken for Svalbard. Bedrifts- og føretaksregisteret (VOF) blir brukt både til å definere populasjonen og til å hente inn kjenneteikn og opplysningar. Einingssregisteret i Brønnøysund (ER) blir brukt til å hente inn opplysningar om einingane. Dette gir grunnlag for registerfeil som kan påverke usikkerheita i statistikken.

Det vanlege er feil som følgje av etterslep i registreringane. Slike etterslep kan kome av forseinka rapportering til registera eller det faktum at endringar normalt blir registrerte noko tid etter at dei har inntreft. Konsekvensen er at registera ikkje er fullstendig oppdaterte til kvar tid, noko som til dømes kan føre til skeivskap i utvalet eller at utdaterte opplysningar blir nytta som datagrunnlag i statistikken.

Revisjon er planlagd endring av tal som alt er publiserte, til dømes ved publisering av endelege tal der det tidlegare har vore publisert førebels tal. Sjå òg SSBs prinsipper for revisjon.

Kontakt