Tidligere undersøkelser viser at blant aksjeselskaper, står flerkulturelle foretak for en uforholds­messig liten andel av omsetning, bearbeidingsverdi, lønnskostnader og sysselsetting, sett i forhold til deres andel av foretakspopulasjonen. Det kan være flere årsaker til det, for eksempel seleksjon inn i bestemte bransjer, evne eller motivasjon til å vokse mm. I denne rapporten bruker vi regresjons­analyse for å kontrollere for bakenforliggende årsaker og studerer om forskjellene består etter å ha kontrollert for andre faktorer som kan påvirke virksomhetens omfang.

Utvalget vårt er «nært eide» aksjeselskaper, dvs. selskaper der det er en eller flere store eiere som man kan forvente har kontroll eller innflytelse på drift og valg av strategi. I vår kontekst er dette et naturlig valg, men innebærer at noen foretak (med bredt eierskap) ikke er med i analysen.

Vi finner at selv om man kontrollerer for bakgrunnsvariabler som påvirker egenskaper ved fore­takene, så består forskjellene om enn i mindre grad. Den enkeltfaktor som har størst betydning i den forstand at forskjellene blir mindre når vi tar den med som forklaringsvariabel, er foretakenes alder. Dette kan bare delvis forklares med at flerkulturelle foretak ikke er med blant de aller eldste foretakene. Hovedforklaringen er at blant de veletablerte foretakene (som gjerne er større enn nyetablerte), så er flerkulturelle foretak mindre enn andre foretak, i gjennomsnitt.

Vi undersøker også i detalj egenskaper ved de respektive fordelingene etter størrelse og finner at forskjellene vi kan observere i tall for gjennomsnittlig størrelse er drevet av forskjeller aller øverst i fordelingene, der flerkulturelle foretak er underrepresenterte.

Endelig bruker vi faktoranalyse for å identifisere «suksessfaktorer» for flerkulturelle foretak. Et av funnene her er at foretak med blandet eierskap (innvandrere og andre, gjerne også med kvinner blant store eiere) har større sannsynlighet for å havne blant de 10 prosent største foretakene.

Rapporten er finansiert av Arbeids- og inkluderingsdepartementet.