Statistikk innhold
Statistikk om
Elektrisitetsnæringens økonomiske utvikling
Statistikken viser økonomiske hovedtall for elektrisitetsnæringen, samt kraftpriser og nettleie.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Utvalgte økonomiske hovedtall og kraftpriser for husholdningeneLast ned tabell som ...Utvalgte økonomiske hovedtall og kraftpriser for husholdningene1
2022 2023 Endring i prosent fra året før Pris for husholdninger hele landet. Øre/kWh Total pris for kraft, nettleie og avgifter 248,3 165,6 -33,3 Kraftpris 156,0 85,8 -45,0 Nettleie 33,9 35,6 5,0 Avgifter 58,4 44,2 -24,3 Fratrukket strømstøtte 91,2 25,1 -72,5 Total pris for kraft, nettleie og avgifter. Fratrukket strømstøtte 157,1 140,5 -10,6 Økonomiske hovedtall. Millioner kroner Lønnskostnader 10 739 11 927 11,1 Produksjonsverdi 200 790 144 358 -28,1 Produktinnsats 31 378 31 202 -0,6 Bearbeidingsverdi 169 412 113 156 -33,2 Bruttoinvestering 22 135 25 358 14,6 Innkjøp av varige driftsmiddel 23 052 25 652 11,3 Salg av varige driftsmiddel 917 294 -67,9 1Myndighetene innførte kompensasjon for høye strømpriser for husholdninger som gjelder fra desember 2021. Strømstøttesatsen i tabellen er et vektet gjennomsnitt for landet. Støttesatsen for året beregnes ved å ta et vektet gjennomsnitt av støttesatsen per måned. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Priser på kraft og nettleie uten avgifter, etter forbrukargruppe. Øre/kWhLast ned tabell som ...Priser på kraft og nettleie uten avgifter, etter forbrukargruppe. Øre/kWh
2023 Kraftpris og nettleie uten avgifter Kraftpris Nettleige, vegd gjennomsnitt ALLE FORBRUKERGRUPPER 94,2 72,5 21,7 KRAFTINTENSIV INDUSTRI 44,3 42,1 2,2 Produksjon av papirmasse, papir og papp 73,8 71,6 2,2 Kjemiske råvarer 76,4 70,1 6,3 Jern, stål og ferrolegeringer 47,9 46,3 1,6 Ikke-jernholdige metall 33,7 32,2 1,5 BERGVERKSDRIFT OG UTVINNING 78,5 75,0 3,5 Bergverksdrift 86,9 67,0 19,9 Utvinning av råolje og naturgass samt tjenester tilknyttet denne virksomheten 93,0 90,2 2,8 INDUSTRI UTENOM KRAFTINTENSIV INDUSTRI 84,5 66,8 17,7 Næringsmiddelindustri 90,0 69,2 20,8 Annen industri 81,8 65,8 16,0 DIVERSE FORSYNINGS- OG RENOVASJONSVIRKSOMHET 95,2 76,0 19,2 Produksjon og distribusjon av elektrisitet og av gass gjennom ledningsnett 97,6 75,0 22,6 Fjernvarme 88,7 73,7 15,0 Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet 112,8 88,5 24,3 TRANSPORT OG LAGRING 95,1 73,6 21,5 Jernbane, sporveis- og forstadsbane 108,6 93,6 15,0 Annen transport og lagring 95,9 73,2 22,7 Post og distribusjonsvirksomhet 112,9 87,9 25,0 BYGG- OG ANLEGGSVIRKSOMHET OG ANNEN TJENESTEYTING 106,9 81,0 25,9 Bygge- og anleggsvirksomhet 118,2 88,8 29,4 Varehandel, reparasjon og motorvogner 107,4 81,4 26,0 Overnattings- og serveringsvirksomhet 108,3 83,0 25,3 Informasjon og kommunikasjon 68,6 54,1 14,5 Finans, tjenesteyting, forsikring og pensjonskasser 118,3 92,4 25,9 Omsetning og drift av fast eiendom 114,4 87,4 27,0 Faglig, vitskapelig og teknisk tjenesteyting 114,1 87,6 26,5 Forretningsmessig tjenesteyting 110,1 83,6 26,5 Offentlig administrasjon og forsvar 98,7 71,9 26,8 Gate- og veilys 110,6 77,6 33,0 Undervisning 102,7 77,5 25,2 Helse- og sosialtjenester 118,6 95,7 22,9 Kunstnerisk virksomhet, bibliotek mv, sport og fritid 119,9 90,2 29,7 Aktiviteter i medlemsorganisasjoner 122,3 90,0 32,3 Tjenesteyting ellers 122,8 90,4 32,4 HUSHOLDNINGER OG JORDBRUK 121,0 84,9 36,1 Jordbruk, skogbruk og fiske 90,4 67,5 22,9 Drivhus/veksthus 102,7 84,2 18,5 Husholdninger 121,4 85,8 35,6 Hytter og fritidshus 145,4 88,3 57,1 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Kraftpris, nettleie og avgifter for husholdninger, etter fylke. Øre/kWhLast ned tabell som ...Kraftpris, nettleie og avgifter for husholdninger, etter fylke. Øre/kWh1
2023 Total pris for kraft, nettleie og avgifter. Fratrukket strømstøtte Kraftpris Nettleie Avgifter Strømstøtte Heile landet 140,5 85,8 35,6 44,2 25,1 Viken (2020-2023) 147,6 96,6 33,1 50,8 32,9 Oslo 152,2 101,1 32,2 51,8 32,9 Innlandet 144,4 93,4 32,6 49,9 31,5 Vestfold og Telemark (2020-2023) 159,4 103,4 36,3 53,3 33,6 Agder 158,7 103,1 36,0 53,2 33,6 Rogaland 166,7 101,9 43,6 54,8 33,6 Vestland 154,1 88,7 42,4 51,3 28,3 Møre og Romsdal 130,1 58,3 35,7 41,9 5,8 Trøndelag - Trööndelage 127,3 62,6 29,5 41,4 6,2 Nordland - Nordlánnda 98,4 47,1 40,2 14,7 3,6 Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023) 87,6 47,6 34,6 9,0 3,6 1Myndighetene innførte kompensasjon for høye strømpriser for husholdninger som gjelder fra desember 2021. Strømstøttesatsen beregnes basert på den månedlige strømprisen i det elspotområdet husholdningene tilhører. Et fylke kan tilhøre ett eller flere elspotområder. Den gjennomsnittlige strømstøtten per fylke beregnes ved å vekte sammen de relevante strømstøttesatsene basert på strømforbruket husholdningene i fylket har i disse elspotområdene. Støttesatsen for året beregnes ved å ta et vektet gjennomsnitt av støttesatsen per måned. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Priser på kraft i engrosmarkedet og konsesjonskraft. Øre/kWhLast ned tabell som ...Priser på kraft i engrosmarkedet og konsesjonskraft. Øre/kWh
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 A. Bilaterale kontrakter i alt 31,4 28,1 32,7 28,2 21,2 24,0 23,3 19,8 24,5 26,4 33,5 31,7 18,5 39,7 65,3 43,4 A.1 Kontakter som varer inntil 1 år 33,9 30,0 42,4 35,0 23,7 29,2 24,1 19,5 24,2 26,9 40,5 38,0 13,8 56,7 102,4 57,7 A.2 Kontrakter som varer 1-5 år 37,8 31,6 39,8 34,4 24,2 28,6 24,5 24,1 24,7 28,7 33,1 32,6 23,3 44,2 83,7 43,1 A.3 Kontrakter som varer over 5 år 20,0 25,1 26,4 23,6 19,4 21,3 22,7 19,0 24,7 25,6 22,8 21,7 20,4 27,1 33,6 33,4 B. Markedskraft i alt 40,1 32,5 45,6 37,4 24,2 30,6 24,7 19,5 25,2 27,6 41,6 38,8 12,8 64,3 131,9 69,1 B.1 Elspotmarknaden 40,1 32,5 45,9 37,4 24,3 30,5 24,6 19,4 25,2 27,6 41,6 38,7 13,0 64,5 130,3 68,5 B.2 Regulerkraftmarknaden 36,2 30,2 43,1 38,5 23,8 30,6 25,2 20,0 25,1 27,6 41,7 39,6 11,4 62,9 143,5 73,6 C. Konsesjonskraft 9,6 9,3 10,3 11,1 10,6 10,9 11,9 11,5 11,4 11,8 12,7 12,2 12,2 13,0 13,8 14,3 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Økonomiske hovedtall for elektrisitetsnæringen. Millioner kronerLast ned tabell som ...Økonomiske hovedtall for elektrisitetsnæringen. Millioner kroner1
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Lønnskostnader 7 005 7 942 8 599 8 678 8 758 8 447 9 059 9 935 10 739 11 927 Produksjonsverdi 58 391 57 754 67 969 68 656 87 829 79 856 70 520 122 447 200 790 144 358 Produktinnsats 17 067 17 185 18 292 18 621 22 289 20 618 20 509 24 163 31 378 31 202 Bearbeidingsverdi 41 324 40 569 49 677 50 035 65 540 59 238 50 011 98 284 169 412 113 156 Bruttoinvestering 19 234 20 708 24 756 27 588 33 282 34 017 35 483 29 356 22 135 25 358 Innkjøp av varige driftsmiddel 20 315 22 235 25 836 29 806 36 927 36 932 36 312 29 805 23 052 25 652 Salg av varige driftsmiddel 1 081 1 527 1 080 2 218 3 645 2 915 829 449 917 294 1Bruttoinvestering = innkjøp - sal av varige driftsmiddel Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Resultatregnskap for foretak i elektrisitetsnæringen, etter eiergruppe. Milllioner kronerLast ned tabell som ...Resultatregnskap for foretak i elektrisitetsnæringen, etter eiergruppe. Milllioner kroner
2023 I alt Stat Fylke/kommune ...Fylkeskommunalt ...Felleskommunalt ...Kommunalt Privat Driftsinntekter i alt 278 001 64 629 135 453 3 794 110 036 21 623 77 920 Energisalg 222 939 49 204 102 124 3 655 80 188 18 281 71 611 Salg av overføringstjenester 40 040 12 565 25 900 0 23 890 2 010 1 575 Andre driftsinntekter 15 022 2 859 7 429 139 5 958 1 332 4 734 Driftskostnader i alt 189 929 36 875 83 005 2 759 72 041 8 204 70 049 Energikjøp 114 773 11 136 46 598 2 176 40 240 4 183 57 039 Kjøp av overføringstjenester 12 135 4 396 7 134 12 6 443 679 606 Lønnskostnader 11 927 3 724 5 821 42 4 705 1 074 2 382 Avskrivinger 15 173 5 277 7 151 164 6 350 637 2 745 Andre driftskostnader 35 920 12 343 16 301 366 14 303 1 632 7 277 Driftsresultat 88 072 27 753 52 448 1 034 37 995 13 419 7 871 Finansinntekter i alt 14 429 4 557 7 237 517 3 952 2 767 2 635 Finanskostnader i alt 15 962 3 451 6 480 196 4 860 1 424 6 031 Resultat av finansposter -1 534 1 106 757 322 -908 1 343 -3 397 Resultat før skattekostnad 86 539 28 859 53 205 1 356 37 087 14 762 4 474 Skattekostnad 48 492 17 786 27 543 747 19 557 7 239 3 163 Resultat etter skattekostnad 38 047 11 073 25 662 609 17 530 7 524 1 311 Årsresultat 38 047 11 073 25 662 609 17 530 7 524 1 311 Avsatt til utbytte 14 251 3 456 9 849 3 7 027 2 819 946 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Resultatregnskap for foretak i elektrisitetsnæringen, etter næring. Millioner kronerLast ned tabell som ...Resultatregnskap for foretak i elektrisitetsnæringen, etter næring. Millioner kroner
2023 35.1 Produksjon, overføring og distribusjon av elektrisitet 35.111 Produksjon av elektrisitet fra vannkraft 35.112 Produksjon av elektrisitet fra vindkraft 35.119 Produksjon av elektrisitet ellers 35.120 Overføring av elektrisitet 35.130 Distribusjon av elektrisitet 35.140 Handel med elektrisitet Driftsinntekter i alt 278 001 137 127 5 956 191 11 252 31 426 92 049 Energisalg 222 939 129 024 5 433 140 0 860 87 483 Salg av overføringstjenester 40 040 150 5 0 10 465 29 165 253 Andre driftsinntekter 15 022 7 953 518 51 787 1 400 4 313 Driftskostnader i alt 189 929 62 090 4 791 208 12 944 22 313 87 583 Energikjøp 114 773 34 179 54 0 0 756 79 784 Kjøp av overføringstjenester 12 135 2 061 297 0 2 964 6 727 86 Lønnskostnader 11 927 5 054 19 34 1 490 3 459 1 871 Avskrivinger 15 173 4 502 2 140 50 3 191 4 480 810 Andre driftskostnader 35 920 16 294 2 280 124 5 299 6 891 5 032 Driftsresultat 88 072 75 037 1 166 -17 -1 692 9 112 4 466 Finansinntekter i alt 14 429 10 668 448 11 683 409 2 211 Finanskostnader i alt 15 962 5 225 2 430 20 2 365 2 522 3 400 Resultat av finansposter -1 534 5 443 -1 983 -9 -1 683 -2 113 -1 189 Resultat før skattekostnad 86 539 80 480 -817 -26 -3 374 6 999 3 277 Skattekostnad 48 492 46 583 559 0 -744 1 573 522 Resultat etter skattekostnad 38 047 33 897 -1 376 -27 -2 630 5 426 2 755 Årsresultat 38 047 33 897 -1 376 -27 -2 630 5 426 2 755 Avsatt til utbytte 14 251 10 594 376 0 296 1 243 1 742 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Innkjøp og salg av varige driftsmidler, etter art. Millioner kronerLast ned tabell som ...Innkjøp og salg av varige driftsmidler, etter art. Millioner kroner
Innkjøp Salg 2023 Driftsmidler i alt 25 652 294 Vannkraftanlegg 1 611 3 ¬ Fallretter 45 0 ¬ Reguleringsanlegg 1 566 3 Vannkraftstasjoner 4 382 44 ¬ Bygningsmessig, vannkraftstasjoner 1 489 14 ¬ Permanent mekanisk og elektrisk utstyr, vannkraftstasjoner 2 893 30 Varmekraftanlegg 35 0 ¬ Bygningsmessig, varmekraftanlegg 5 0 ¬ Permanent mekanisk og elektrisk utstyr, varmekraftanlegg 30 0 Vindkraftverk 190 2 ¬ Bygningsmessig, vindkraftverk 164 0 ¬ Permanent mekanisk og elektrisk utstyr, vindkraftverk 25 2 Solkraftanlegg 87 1 ¬ Bygningsmessig, solkraftanlegg 78 1 ¬ Permanent mekanisk og elektrisk utstyr, solkraftanlegg 9 0 Overføringsanlegg 14 859 115 ¬ Sentralnett 3 654 0 ¬ Regionalnett 4 421 85 ¬ Distribusjonsnett 6 784 30 Fjernvarme 26 0 ¬ Produksjonsanlegg 5 0 ¬ Distribusjonsanlegg 13 0 ¬ Annet, fjernvarme 8 0 Andre driftsmiddel i alt 4 463 129 ¬ Driftsentraler 110 1 ¬ Gate- og veilys 2 0 ¬ Biler og andre transportmiddel 418 38 ¬ Anleggsmaskiner 86 1 ¬ Kontormaskiner og utstyr ellers 658 5 ¬ Administrasjonsbygg 388 16 ¬ Tjenestebolig 4 0 ¬ Grunn 535 2 ¬ Andre faste eiendommer 549 15 ¬ Veianlegg 192 0 ¬ Tele 306 15 ¬ Driftsmidler, annet 1 215 36 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 26. november 2024.
Kraftpris
Kraftprisen er prisen strømleverandørene tar for selve elektrisiteten. Dette er den delen av kraftmarkedet hvor det er fri konkurranse etter dereguleringen av kraftmarkedet i 1991. Kostnader knyttet til elsertifikater, en ordning med tilskudd for ny fornybar kraft, er inkludert i kraftprisen.
Nettleie
Nettleie er betaling for å få strømmen overført gjennom ledningsnettet. Mens kraftprisen er konkurranseutsatt, er nettleien regulert.
Avgifter
Avgifter består av elavgift, merverdiavgift og tilskudd til Enova. Mens deler av Troms og hele Finnmark har fritak for elavgift, har alle andre fylker lik sats. Merverdiavgiften legges til etter at kraftpris, nettleie og de andre avgiftene har blitt summert. Nordland, Troms og Finnmark har fritak for merverdiavgift.
Strømstøtte
Myndighetene innførte en kompensasjonsordning for høye strømpriser for husholdninger som gjelder fra desember 2021. Ordningen innebærer at husholdninger får deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien. Strømstøttesatsen i statistikken er et vektet gjennomsnitt for landet der støttesatsene i hvert elspotområde er vektet sammen. Som vekter brukes husholdningsforbruket i hvert elspotområde per time. Støttesatsen for kvartalet beregnes ved å ta et vektet gjennomsnitt av støttesatsen per time. Vektene for hvert elspotområde per time i kvartalet hentes fra Elhub og støttesatsene per time hentes fra NVE.
Produksjonsverdi
Med produksjonsverdi menes omsetning korrigert for endringer i beholdning av ferdige varer, varer i arbeid og varer og tjenester kjøpt for videresalg.
Erapp-oppgavepost | ||
Energisalg – sluttbrukere, eks. avgifter | 310 | |
(+) Energisalg – engros, eks. avgifter | 320 | |
(+) Sal av overføringstjenester/leieinntekter | 340 | |
(+) Inntekter ved abonnement, måling, avregning | 345 | |
(+) Årets mer (-) / mindreinntekt (+) | 349 | |
(+) Energisalg – fjernvarme, eks. avgifter | 360 | |
(+) Inntekter ved veilys | 370 | |
(+) Leieinntekter fast eiendom | 386 | |
(+) Arbeid for andre | 387 | |
(+) Inntekter ved installasjon | 389 | |
(+) Andre varer og tjenester | 389,5 | |
(+) Internprisede tjenester | 390 | |
(+) Andre driftsinntekter | 391 | |
(-) Energikjøp | 410 | |
(-) Nettap | 411 | |
(-) Kjøp av overføringstjenester | 430 | |
(=) Produksjonsverdi |
Produktinnsats
Med produktinnsats menes verdien av anvendte innsatsvarer og tjenester, unntatt kapitalslit.
Erapp-oppgavepost | |
Systemtjenester | 431 |
(+) Varekostnader | 440 |
(+) Andre driftskostnader | 600 |
(=) Produktinnsats |
Bearbeidingsverdi
Med bearbeidingsverdi menes summen av produksjonsverdi fratrukket kjøp av varer og tjenester (for andre varer og tjenester enn de som er kjøpt direkte for videresalg) og spesielle offentlige avgifter, samt korrigert for endringer i beholdningen av råvarer og konsumvarer.
Produksjonsverdi |
(-) Produktinnsats |
(=) Bearbeidingsverdi |
Næringsgruppering blir benyttet som grunnlag for å bestemme populasjonsgrunnlaget.
Næringsgrupperingen bygger på revidert norsk Standard for næringsgruppering (SN2007), som bygger på EUs næringsstandard NACE Rev. 2.
Navn: Elektrisitetsnæringens økonomiske utvikling
Emne: Virksomhet, foretak og regnskap, Energi og industri
Seksjon for næringslivets strukturer
Tabell 2 har data på fylkesnivå. Andre tabeller er på nasjonalt nivå.
Årlig. Statistikken publiseres med et etterslep på ca. 11 måneder.
Tall fra statistikken inngår i rapportering til EUs statistikkontor (Eurostat).
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.
SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Formålet er å gi en oversikt over økonomiske hovedtall for elektrisitetsnæringen. I tillegg skal statistikken tjene som grunnlag for analyser og utredninger.
Statistisk sentralbyrå (SSB) har fra og med 1937 hentet inn årlige oppgaver fra e-verkene over maskininstallasjon, produksjon, leveranser av elektrisk kraft, sysselsetting, lønnskostnader m.m. Fra og med 1946 er det også hentet inn årlige oppgaver over investering. Fra og med 1973 ble statistikken utvidet med flere tekniske kjennemerker.
Fra og med 1993 ble statistikken lagt vesentlig om. Fullstendige regnskapsoppgaver med omfattende tilleggsspesifikasjoner blir nå hentet inn fra alle e-verk i et samarbeid mellom Statistisk sentralbyrå og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Statistikken er en sentral kilde for bl.a. NVE, Enova, Finansdepartementet og Olje- og energidepartementet. Internt i SSB benytter bl.a. Nasjonalregnskapet og Seksjon for næringslivets konjunkturer statistikken. Primærmaterialet benyttes også til analyse og forskning i SSB.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før statistikken er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.
Både den kvartalsvise kraftprisstatistikken og den årlige elektrisitetsstatistikken har tabeller med kraftpriser i engrosmarkedet og kraftpriser for ulike forbruksgrupper i sluttbrukermarkedet. Den kvartalsvise kraftprisstatistikken er en utvalgsundersøkelse (se datakilder og utvalg) som publiseres rundt to måneder etter kvartalets utløp, mens denne statistikken er en fulltellingsundersøkelse som publiseres om lag et år etter referanseåret.
Kraftpriser fra den kvartalsvise kraftprisstatistikken bør benyttes når det er behov for nyere tall enn det som er publisert i denne statistikken, eller hvis man ønsker kraftpriser fordelt etter kraftpriskontrakter (fastpris, spotpris, variabelpris og ikke-markedsbestemt). Det er i den kvartalsvise statistikken man finner de mest oppdaterte tallene, og det er kun den statistikken som har tall for kraftpris fordelt etter kontraktstype. Hvis tall for denne statistikken (Elektrisitetsnæringens økonomiske utvikling) er tilgjengelige, bør disse benyttes siden denne statistikken er mest detaljert og baserer seg på alle enhetene i populasjonen.
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Europaparlament- og rådsforordning (EU) 2019/2152 av 27. november 2019 om europeisk næringslivsstatistikk (EBS). I tillegg har Norge, gjennom EØS-avtalen, forpliktet seg til å følge EUs Rådsforordning (EF) nr. 1893/2006 av 20. desember 2006 om NACE Rev.2.
Foretaket (den minste juridiske enheten) er rapporterings-, observasjons- og analyseenhet.
Tabellene 1-3 omfatter alle foretak som har omsetningskonsesjon for produksjon, overføring, distribusjon eller handel med elektrisitet.
Tabellene 4-7 omfatter alle foretak som har omsetningskonsesjon for produksjon, overføring, distribusjon eller handel med elektrisitet og ligger i næringshovedområde 35.1.
Felles datainnsamling med Norges vassdrags- og energidirektorat.
Totaltelling
Data er hentet inn gjennom det web-baserte elektroniske skjema eRapp i samarbeid med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Etter innsending av data har SSB og NVE hver sin database. SSB editerer data og bruker disse til statistikkproduksjon og analyser. Oppgavene tjener både administrative (NVE) og statistiske formål.
Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data.
Det elektroniske skjemaet inneholder et kontrollbilde der oppgavegiverne får en oversikt av sentrale totaltall som de har rapportert. Regnskapsdelen av skjema skal være godkjent av revisor. Kontrollbilde blir gjennomgått også i SSB under editeringen. I tillegg er det kontroller for rapporterte variable som er spesielt høye eller lave, samt en kontroll mot tidligere årsdata for de enkelte oppgavegiverne. Årsrapportene er også til god hjelp under editeringen.
Maksimum og minimum verdier blir regnet ut samt prosentvise endringer m.m..
Ikke relevant
Ansatte i SSB har taushetsplikt.
SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.
SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket, eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
De viktigste endringene ved publisering av årlig elektrisitetsstatistikk fra 2008 er:
- For første gang beregnes det nettleie for kraftintensiv industri. Siden kraftintensiv industri har en svært lav nettleie i forhold til andre forbruksgrupper, er veid gjennomsnittlig nettleie for alle grupper ikke sammenlignbar med tidligere årganger. Dette gjelder også samlet gjennomsnittpris uten avgifter.
- Vi publiserer ikke lenger brutto produksjonsverdi, vareinnsats og bearbeidingsverdi til faktorpris. Istedenfor disse variablene beregner vi produksjonsverdi, produktinnsats og bearbeidingsverdi. I punkt 4.1 er variablene definert.
Fra og med 1993 ble fullstendige regnskapsoppgaver med omfattende tilleggsspesifikasjoner hentet inn fra alle e-verkene i et samarbeid mellom Statistisk sentralbyrå og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Pga. omleggingen av statistikken i 1993, med tilpassing til energiloven, er en del kjennemerker nye eller endret og kan ikke direkte sammenlignes med tidligere år. Dette er de viktigste endringene:
Foretaket (den minste juridiske enheten) er rapporteringsenheten. Tidligere var virksomhet rapporteringsenhet. Virksomhet var definert som alle avdelinger i foretaket innenfor samme elområde. Endringene gjelder derfor bare e-verk med virksomheter i flere elområder. I statistikken er det bare tallet på e-verk som ble påvirket av denne endringen.
Rapportene fra e-verkene er baserte på fullstendige regnskapsoppgaver for foretaket. Regnskapsoppgavene er fordelte på de ulike virksomhetsområdene (omsetning, produksjon, nett). De ulike virksomhetsområdene er i samsvar med innholdet i energiloven. Etter omleggingen ble det skilt mellom prioritert og uprioritert kraft for levering til sluttbruker, mens det tidligere ble benyttet begrepene fastkraft og tilfeldig kraft. For sammenligning med årene før 1993 er prioritert kraft gruppert som fastkraft og uprioritert kraft som tilfeldig kraft.
Samlet pris til sluttbrukere er nå splittet opp i pris på kraft og pris på leie av kapasitet i fordelingsnettet for kraft (nettleie). Etter omleggingen ble det publisert særskilte priser på kraft og nettleie for ulike brukergrupper. Definisjonen av bruttoproduksjonsverdi og vareinnsats er endra fra og med 1994.
Energiverkene er i statistikken delt inn i grupper etter type aktivitet/næringskode. Flere kraftselskap har rettet seg etter føringer i energiloven og innført fullt selskapsmessig skille mellom produksjon/omsetning og overføring/distribusjon av kraft. Dette gjør at foretak, også store, har kommet inn under en ny type aktivitet/virksomhet. Strukturendringer gjør det vanskelig å sammenligne over tid.
Resultatregnskap
Tabell 13428 og 13429 er revidert våren 2023. Ekstraordinære poster vil ikke lenger bli publisert fra og med referanseåret 2022. Det har også vært navneendring på to variabler (resultat før og etter skattekostnad).
Resultatene fra en statistisk undersøkelse vil som regel inneholde visse innsamlings- og bearbeidingsfeil. Innsamlingsfeil oppstår ved at oppgavegiver på grunn av glemsel, misforståelse av spørsmål og lignende gir feil opplysninger. Bearbeidingsfeil er for eksempel feil som oppstår ved feilvurderinger ved revisjon av utvalget.
Til tross for at det har blitt gjennomført en rekke kontroller i dataene, så kan det likevel forekomme feil i datagrunnlaget, for eksempel feil som ikke har vært mulig å fange opp med de kontrollrutinene som ble benyttet, eller feil som skyldes feilvurderinger fra saksbehandlere i Statistisk sentralbyrå.
Statistikken er en totaltelling og har derfor ingen utvalgsfeil.
Revisjon er planlagt endring av tall som alt er publisert, for eksempel ved publisering av endelige tall der det tidligere har vært publisert foreløpige tall. Se også SSBs prinsipper for revisjon.
Revisjon i tidligere publiserte sesongjusterte tall kan forekomme når nye observasjoner (eller reviderte tidligere observasjoner) inkluderes i beregningsgrunnlaget. Revisjonsomfanget er som regel størst i den mest aktuelle delen (siste 1-2 år) av sesongjustert tidsserie. Tilsvarende revisjon i trend er også normalt, særlig på slutten av tidsserien. Omfanget av revisjon i trend og sesongjusterte tall er påvirket av revisjonspolicy, jamfør kapittel 4 i retningslinjene for sesongjustering for det europeiske statistikksystemet (ESS) på Eurostats nettsted (kun på engelsk).