Arbeid med hovedrevisjonen og prosjekt med å modernisere IT-systemer gjør at nye tall for årgangen 2022 publiseres etter hovedrevisjonen, tentativt tidlig i 2025.
Statistikk innhold
Statistikk om
Helseregnskap
Helseregnskapet beskriver Norges utgifter til helseformål. Det dekker både private og offentlige utgifter til helsetjenester eller investeringer i disse. Statistikken fordeler utgiftene etter hvilken type tjeneste de går til, hvem de produseres av og etter finansieringskilde. Utgiftene fordeles også på produserende sektor.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Helseutgifter. NøkkeltallLast ned tabell som ...Helseutgifter. Nøkkeltall1 2
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Helseutgifter 328 134 339 948 356 241 375 450 395 456 424 360 453 401 Helseutgifter per innbygger. Kroner 62 667 64 421 67 065 70 205 73 512 78 464 83 084 Helseutgifter i faste 2015-priser 320 329 323 113 325 524 331 638 325 176 335 890 341 343 Helseutgifter i faste 2015-priser. Prosentvis vekst fra året før 1 0,9 0,7 1,9 -1,9 3,3 1,6 Helseutgifter i faste 2015-priser per innbygger 61 176 61 231 61 282 62 013 60 448 62 106 62 550 Helseutgifter i faste 2015-priser per innbygger. Prosentvis vekst fra året før 0,1 0,1 1,2 -2,5 2,7 0,7 Offentlige helseutgifter 280 159 289 366 305 311 321 825 339 961 364 531 388 466 Private helseutgifter 47 975 50 582 50 930 53 626 55 495 59 830 64 935 Offentlig finansiert andel. Prosent 85,4 85,1 85,7 85,7 86,0 85,9 85,7 Privat finansiert andel. Prosent 14,6 14,9 14,3 14,3 14,0 14,1 14,3 Offentlige helseutgifter som andel av totale offentlige utgifter. Prosent 17,8 17,7 17,9 17,8 17,3 18,2 18,1 Helseutgifter i prosent av BNP 10,5 10,2 10,0 10,4 11,4 10,1 8,1 Helseutgifter i prosent av BNP Fastlands-Norge 12,2 12,2 12,2 12,2 12,9 12,9 12,7 Totale investeringer til helseformål 21 745 20 915 23 068 28 413 31 259 35 175 38 241 1Tall for de to siste årene er foreløpige. 2Helseutgifter inkluderer ikke investeringer. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 17. juni 2021.
Utgiftene til helseformål omfatter alle utgifter, både private og offentlige, som går til forbruk eller investeringer i helsetjenester mv. Utgiftene kan finansieres både av offentlige og private kilder, inklusive husholdningene. Som helseutgifter regnes eksempelvis husholdningenes kjøp av briller og ortopedisk utstyr, legemidler, tannhelsetjenester, legetjenester, forbruk av fysioterapi og andre helsetjenester, folketrygdens refusjoner i forbindelse med bruk av helsetjenester samt det offentliges utgifter (netto) til drift av sykehus og primærhelsetjenesten mv. Også offentlige utgifter til helseforebyggende tiltak og administrasjon av helsetjenester er inkludert. Likeledes inkluderes utgifter til drift av private sykehus mv. utover det som dekkes over offentlige budsjetter.
Helseutgiftene omfatter også deler av utgiftene til pleie- og omsorgsformål. Ifølge de internasjonale retningslinjene gjelder dette den delen av pleie- og omsorgsutgiftene som kan spesifiseres som helserelaterte. Det betyr at omsorgstjenester som for eksempel praktisk bistand til eldre og funksjonshemmede ikke regnes som helseutgifter. Tilsvarende inkluderes helseutgifter knyttet til rusmiddelomsorg.
Helseadministrasjon (HC.7) dekker kort forklart driftsutgiftene i følgende institusjoner i staten: De regionale helseforetakene (RHF) og Helse- og omsorgsdep. (herunder Bioteknologinemnda, Statens strålevern, Statens helsetilsyn, Norsk pasientskadeerstatning, Pasientskadenemnda, Statens legemiddelverk). I tillegg tas enkelte tilskudd / tiltak med: Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak, statlige stimuleringstiltak for psykisk helse, samt noe annet. Det siste vil kunne endre seg avhengig av utformingen av kapitlene vedr. tilskuddene / tiltakene i HODs budsjettproposisjon.
Helseadministrasjon bør også ses sammen med forebyggende helsearbeid (HC.6). Her tar vi med følgende fra statsregnskapet (dvs. helse- og omsorgsdepartementets St.prop.): Folkehelseinstituttet, folkehelse, pasient- og brukerombud og særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak. I tillegg tar vi med følgende funksjoner i kommuneregnskapet: 232 Forebygging, helsestasjons- og skolehelsetjeneste og 233 Annet forebyggende helsearbeid.
System of Health Accounts
A System of Health Accounts, (OECD 2011) er et klassifiseringssystem som definerer hvilke utgifter som skal inkluderes i helseutgiftene og utgiftene grupperes i følgende tre dimensjoner/grupper/kategorier:
- Type tjeneste - formål (Health Care by function - HC)
- Produsent / tilbyder (Health care providers - HP)
- Finansieringskilde (Sources of funding - HF)
Helseutgifter etter type tjeneste (formål)
Formålsinndelingen tar utgangspunkt i hvilken type tjeneste pasienten mottar. Den samme tjenesten kan produseres av flere ulike produsenter, eksempelvis kan røntgentjenester produseres ved røntgeninstitutt eller sykehus. I tabellen under er formålsinndelingen listet opp.
HC.1 |
Medisinsk behandling |
HC.1.1 |
Sykehustjenester - heldøgnsopphold |
HC.1.2 |
Sykehustjenester - dagopphold |
HC.1.3 |
Legetjenester mv. |
HC.1.3.1 |
Allmennlegetjenester |
HC.1.3.2 |
Tannlegetjenester |
HC.1.3.3 |
Legetjenester fra spesialister |
HC 1.3.9 |
Fysioterapi, kiropraktisk behandling og annen medisinsk behandling |
HC.2 |
Rehabilitering |
HC.3 |
Sykehjemstjenester og hjemmesykepleie |
HC.3.1 |
Sykehjemstjenester - heldøgnsopphold |
HC.3.4 |
Hjemmesykepleie mv |
HC.4 |
Støttetjenester |
HC.4.1-4.2 |
Røntgen og laboratorietjenester |
HC.4.3 |
Ambulanse og pasienttransport |
HC.5 |
Medisinske produkter for pasienter uten innleggelse |
HC.5.1 |
Medisiner og medisinske forbruksvarer |
HC.5.1.1-5.1.2 |
Medisiner |
HC.5.1.3 |
Andre medisinske forbruksvarer |
HC.5.2 |
Terapeutiske hjelpemidler og medisinsk utstyr |
HC.5.2.1 |
Briller, kontaktlinser mv |
HC.5.2.2 |
Høreapparater m.v. |
HC.5.2.3 |
Ortopediske hjelpemidler og proteser |
HC.5.2.9 |
Medisinskteknisk utstyr, inkl. rullestoler mv. |
HC.6 |
Forebygging og helsefremmende arbeid |
HC.6.1 |
Forebygging, Informasjon mm. |
HC.6.4 |
Helsestasjon, bedriftshelse mv. |
HC.7 |
Helseadministrasjon |
HK.1 |
Investeringer til helseformål (ekskl. FoU) |
HKR.4 |
Investeringer i FoU til helseformål |
Helseutgifter etter type tjeneste kan knyttes til andre internasjonale klassifiseringsstandarder som COFOG (classification of the functions of government) og COICOP (classification of individual consumption by purpose), jmfr. A System of Health Accounts .
Helseutgifter etter produsent / tilbyder
Helseutgifter fordelt etter produsent tar utgangspunkt i en næringsklassifisering av den enheten som leverer tjenesten til brukeren. Utgangspunktet er at hver enkelt tjeneste kan relateres til en eller flere produsenter. De ulike hovedgruppene innenfor produsentklassifiseringen er:
HP.1 |
Sykehus |
HP.1.1 |
Somatiske sykehus |
HP.1.2 |
Institusjoner innen psykisk helsevern og rusbehandling |
HP.2 |
Sykehjem og andre bolig-/omsorgsinstitusjoner |
HP.2.1 |
Sykehjem |
HP.3 |
Helsetjenester utenfor sykehus |
HP.3.1 |
Legekontor |
HP.3.2 |
Tannlegekontor |
HP.3.3 |
Fysioterapeuter, kiropraktorer og paramedisinsk personell |
HP.3.5 |
Produsenter av hjemmebaserte helsetjenester |
HP.4 |
Produsenter av støttetjenester |
HP.4.1 |
Ambulansetjenester og andre helsetjenester |
HP.4.2 |
Røntgeninstitutt og laboratorier |
HP.5 |
Produksjon og salg av medisinske varer til husholdningene |
HP.6 |
Produsenter av forebyggende helsetjenester |
HP.7 |
Helseadministrasjon mv. |
HP.8 |
Annet |
HP.9 |
Resten av verden |
Helseutgifter etter produsent kan kobles mot den internasjonale næringsklassifikasjonen ISIC (International Standard Industrial Classification), jmfr. A System of Health Accounts .
Helseutgifter etter finansieringskilde
Helseutgiftene i Norge finansieres av staten via statsbudsjettet inklusive folketrygden og de regionale helseforetakene, av kommunene og gjennom egenbetalinger fra pasienter. Inndelingen slik den er definert er vist i tabellen under.
HF.1 |
Offentlig forvaltning |
HF.1.1 |
Offentlig forvaltning eksklusive Folketrygden |
HF.1.1.1 |
Statlig forvaltning |
HF.1.1.2 |
Kommunene |
HF.1.2 |
Folketrygden |
HF.2 |
Bedrifter |
HF.3 |
Husholdningenes egenbetalinger |
HF.4 |
Utlandet |
Inndelingen av helseutgifter etter funksjon, produsent og finansieringskilde gir en rekke kombinasjonsmuligheter. Eksempelvis kan en ved å kombinere funksjon og produsent/tilbyder gi en oversikt over hvem som produserer de ulike tjenestene og hvilket formål disse har. Videre kan dette kombineres med klassifikasjonen for finansieringskilde for å belyse hvem som finansierer forbruket.
Standard for internasjonal sektorgruppering
Helseutgiftene er også fordelt på produserende, institusjonell sektor, jfrm. Standard for institusjonelle sektorer. Institusjonell sektorfordeling er en statistisk standard som benyttes først og fremst av nasjonalregnskapet. Den deler den norske økonomien i sektorer på basis av gruppering av ensartede institusjonelle enheter. I Norge opererer vi med seks hovedsektorer; Offentlig forvaltning (statsforvaltningen og kommuneforvaltningen), finansielle foretak, ikke-finansielle foretak, husholdninger, ideelle organisasjoner og utlandet. For helseutgiftene er ikke-finansielle foretak, husholdninger og utlandet slått sammen til en sektor, og er med det fordelt på sektorene:
- Markedsrettet sektor (inkl. utlandet)
- Statsforvaltningen
- Kommuneforvaltningen
- Ideelle organisasjoner