Dette er en veiledning til utfylling av skjemaet Priser på byggevarer til bolig (RA-0530). Skjema til utfylling finner dere i virksomhetens innboks i Altinn. For mer informasjon om undersøkelsen, gå til siden "Priser på byggevarer til bolig".

Gå direkte til info om:
Veiledning for nye oppgavegivere
Veiledning for eksisterende oppgavegivere

Veiledning for nye oppgavegivere

 

Spørsmål 1: Hadde virksomheten denne varen i sortimentet? 

Dersom virksomheten ikke fører den aktuelle varetypen huker dere av for «Nei» i spørsmål 1. Da vil ikke denne varetypen komme med i skjemaet neste måned. 

Dersom virksomheten fører den aktuelle varetypen huker dere av for «Ja». 

Dere vil få beskjed om å gi en entydig beskrivelse av varen, for eksempel varenummer og fabrikat. Neste gang dere rapporterer vet dere dermed nøyaktig hvilken vare dere oppga pris på sist, slik at vi følger prisutviklingen på samme vare. 

Spørsmål 2: Oppgi hvilken mengdeenhet varen selges i 

Velg korrekt megndeenhet fra nedtrekkslisten. 

Spørsmål 3: Hva var utsalgsprisen på denne vare i midten av måneden? 

Oppgi pris per den 15. i rapporteringsperioden. Dere skal oppgi priser ved salg
eller utleie til entreprenører, byggmestre, installasjonsbedrifter osv., fratrukket rabatter og
merverdiavgift.

Nå er dere ferdig med den første varen, gjenta prosedyren for de andre varene i skjemaet. Når dere er ferdig med alle varene går dere videre til neste trinn ved å trykke på knappen som heter «Neste» nederst på siden og svarer på spørsmål om tidsbruk. 

Veiledning for eksisterende oppgavegivere 

 

Spørsmål 1: Hadde virksomheten denne varen i sortimentet? 

Dersom virksomheten ikke lenger har den aktuelle varen i sortimentet huker dere av for
«Nei» og går videre til spørsmål 2. Dersom virksomheten fortsatt har den aktuelle varen i sortimentet huker du av for «Ja». 

Dersom det er endringer i varens mengdeenhet eller kvalitet siden forrige rapportering
slik at dagens pris ikke er sammenliknbar med den fra forrige måned, svarer du «Ja» på spørsmål 1.1. Gi en beskrivelse av hva som er endret. Hvis det ikke er noen endringer svarer dere «Nei». 

Spørsmål 1.2: Hva var utsalgsprisen på denne varen? 

Fyll ut pris per 15. i rapporteringsperioden. Oppgi priser ved salg eller utleie til entreprenører, byggmestre, installasjonsbedrifter osv., fratrukket rabatter og merverdiavgift. 

Spørsmål 1.3: Var det tilbud eller salg på varen? 

Huk av for om det var salg eller ikke på varen i rapporteringsperioden. 

Spørsmål 2: Fører virksomheten en annen vare som er lik eller tilnærmet lik? 

Huk av for «Nei» på spørsmål 1 og 2 dersom virksomheten ikke lenger har den aktuelle
varen i sortimentet og heller ikke fører en tilsvarende vare som kan erstatte den. Neste måned vil
ikke denne varen komme med på spørreskjemaet. 

Huk for «Ja» på spørsmål 2 dersom virksomheten ikke lenger har den aktuelle varen i sortimentet men fører en tilsvarende vare som kan erstatte den. 

Spørsmål 2.1: Beskriv erstatningsvaren og beskriv denne på en måte som gjør den lett å gjenkjenne ved senere rapportering 

Beskriv erstatningsvaren slik at dere vet nøyaktig hvilken vare du oppga pris på sist neste
gang dere skal rapportere. Det er viktig at vi følger prisutviklingen på den samme vare. Velg også
korrekt mengdeenhet fra nedtrekkslisten:

Spørsmål 2.2: Hva var pris på den nye varen? 

Fyll ut pris per 15. i rapporteringsperioden. Oppgi priser ved salg
eller utleie til entreprenører, byggmestre, installasjonsbedrifter osv., fratrukket rabatter og
merverdiavgift.

Spørsmål 2.3: Var det tilbud eller salg på varen? 

Oppgi om det var salg/tilbud på varen i rapporteringsperioden. Da kjenner vi årsaken
til en eventuell prisnedgang.