Gå til Altinn rapportering

Svarene deres er viktige

Statistikken skal gi oss en årlig oversikt over hvor mye grønne varer og tjenester som blir produsert i den norske økonomien, og hvordan det bidrar til økonomisk vekst, sysselsetting og eksport.

Tallene kan vi bruke til å måle utviklingen av grønn vekst innen ulike næringer og innen ulike miljøkategorier.

Det er internasjonale rapporteringskrav, les mer om dette under fanen "Internasjonal rapportering".

Offentlige virksomheter, næringsliv, forskere og politikere kan bruke statistikken for å forstå utfordringene og utviklingen av grønn produksjon i norsk næringsliv, og for å kunne planlegge for framtiden.

Dere har plikt til å svare innen fristen

Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket få tvangsmulkt.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

Foretak som er trukket ut til undersøkelsen, blir spurt om de produserer grønne varer eller tjenester innenfor ulike miljøkategorier, fra energieffektivisering til bevaring av biologisk mangfold.

Dere skal oppgi salgsinntekter fra grønne varer og tjenester, samt eksportinntekter. Hvis foretaket produserer varer eller tjenester i flere miljøkategorier, skal dere fordele salgsinntekter og eksport prosentvis. I mange tilfeller vil denne fordelingen være basert på skjønn.

Til slutt spør vi om hvor mange timeverk/årsverk dere brukte i produksjonen av grønne varer og tjenester.

Foretak som ikke har produksjon av grønne varer og tjenester, skal svare på de innledende spørsmålene om produksjon og sende inn skjemaet.

Dere skal ikke rapportere miljørelatert FoU, siden disse tallene blir hentet fra andre datakilder.

Med grønne varer og tjenester mener vi varer og tjenester som sluttprodukt, der målet/resultatet er å redusere forbruket av ikke-fornybare naturressurser eller beskytte miljøet.

Grønne varer og tjenester kan vi grovt dele inn i to kategorier:

  • Varer og tjenester som har et miljø-/ressursformål
  • Varer og tjenester som er mer miljøvennlige eller ressursbesparende enn andre tilsvarende varer

Bilde

Varen/tjenesten har et miljøformål som er klart for produsenten, eller varen/tjenesten er miljørelatert ut fra tekniske spesifikasjoner. Eksempler på dette er

  • varer som direkte motvirker/reparerer/måler miljøskader, f.eks. rensesystemer og måleinstrumenter.
  • varer som er mer miljøvennlige/ressursbesparende i bruk enn andre tilsvarende varer, f.eks. sparepærer, elektriske kjøretøy og båter med «electric only mode» og moduler til ferdighus som oppnår beste energiklasse.
  • varer som blir brukt til fornybar energiproduksjon, f.eks. vindmøller, vannturbiner og solceller.
  • tjenester som direkte motvirker/reparerer/måler miljøskader, f.eks. opprydningsarbeid, utslippsmålinger og restaureringsarbeid.
  • tjenester som faller inn under vann og avløp, avfall og gjenvinning.
  • tjenester som installerer eller klargjør bruk av miljørelaterte varer, f.eks. installasjon av varmepumper, isolasjonsarbeid og bygging og vedlikehold av anlegg for fornybar energiproduksjon.
  • tjenester som blir utført der hovedtanken er rettet mot miljøet, f.eks. konsekvensutredninger.
  • varer som blir produsert ved bruk av mindre råmaterialer og som på den måten minimerer eller forhindrer uttak av mineraler, skog og fossile ressurser.
  • Varer og tjenester som er produsert med «grønne briller», dvs. hvor det er tatt miljøhensyn i produksjonsprosessen, men hvor selve produktet i seg selv ikke er grønt.
  • Varer og tjenester hvor deler av prosjektet er grønt – her skal dere rapportere kun den grønne delen.
  • Varer produsert av resirkulerte materialer, f.eks. bøker produsert av resirkulert papir eller kopper produsert av resirkulert plast.
  • Videresalg av grønne handelsvarer .

Det er selve produktet som blir karakterisert som grønn vare/tjeneste, ikke produksjonsmåten. Eksempel: Selv om det blir brukt fornybar vannkraft i stedet for fossile brensler i produksjonen, må sluttproduktet i seg selv være et grønt produkt, jf. definisjonen ovenfor.

SSB har rapporteringsplikt for grønne varer og tjenester (Environmental Goods and Services Sector) til det europeiske statistikkbyrået Eurostat under EU-forordning 691/2011.

Statistikken bidrar til informasjon om miljøet, deriblant trender, hva som blir gjort for å skape et bedre miljø og hvilke drivkrefter som bidrar til endringer.

Offentlige virksomheter, næringsliv, forskere og politikere kan bruke statistikken for å forstå miljøutfordringene og se utviklingen innenfor ulike næringer, slik at de kan planlegge for framtiden.

SSB innhenter opplysninger fra et utvalg foretak. Utvalget blir trukket fra Virksomhets- og foretaksregisteret (VoF). VoF er SSBs sentrale register over alle juridiske enheter og virksomheter i privat og offentlig sektor i Norge.

Dere skal besvare undersøkelsen selv om det ikke har vært aktivitet i foretaket i rapporteringsperioden.

[Tekst]

Plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10

Retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20 og statistikkforskriften § 4

Retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven

Retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI

Disse lovene finner dere på Lovdata sine sider.

Trenger dere hjelp?

Veiledning - hvordan sende inn opplysninger

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Spørsmål:

Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge juridisk enhet (hovedenhet) opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.

SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven og på våre sider om opplysningsplikt og tvangsmulkt fra SSB.

SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn: 

  • Utfyller/innsender
  • Ansvarlig revisor
  • Regnskapsfører uten signeringsrett
  • Regnskapsfører med signeringsrett

Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din bedrift hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én bedrift (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne bedrifter. Hver bedrift har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En bedrift (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.

SSB sender vedtak om tvangsmulkt til foretaket med ny svarfrist dersom vi ikke har mottatt opplysninger innen svarfristen. Vedtaket faller bort hvis opplysningene blir sendt innen den nye svarfristen.

De som fortsatt ikke har svart innen den nye svarfristen, vil få saken oversendt til Statens innkrevingssentral for innkreving av mulkt og eventuelt tvangsinndrivelse.

Dere kan lese mer om opplysningsplikt og tvangsmulkt på våre sider.

I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.

Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig bedrift øverst til høyre i Altinn?

Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.

Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.