Gå til Altinn rapportering

Svarene deres er viktige

Opplysningene blir brukt til å belyse prisutviklingen innenfor de forskjellige tjenestenæringene.

Statistikken er viktig for nasjonalregnskapet, og er et av kravene i det nye rammeverket for europeisk næringslivsstatistikk (EBS). Offentlige virksomheter, næringsliv, forskere og politikere bruker statistikken for å overvåke og forstå prisutviklingen i de ulike næringene.

Dere har plikt til å svare innen fristen

Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket kunne få tvangsmulkt.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

Undersøkelsen omfatter de fleste tjenestenæringene og skal gi SSB nødvendig informasjon om foretakets tjenester og priser på disse.

SSB innhenter opplysninger fra et utvalg foretak. Utvalget blir trukket fra Virksomhets- og foretaksregisteret (VoF). VoF er SSBs sentrale register over alle juridiske enheter og virksomheter i privat og offentlig sektor i Norge.

Dere skal besvare undersøkelsen selv om det ikke har vært aktivitet i foretaket i rapporteringsperioden.

Nedenfor ligger spesifikke veiledninger for de ulike næringene som er med i undersøkelsen.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid:

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gang dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Frakt av kjøle- og frysevarer
  • Frakt av petroleumsprodukter
  • Frakt av væsker eller gasser i bulk
  • Frakt av containere
  • Frakt av tørrgods i bulk
  • Frakt av brev og pakker
  • Frakt av stykkgods
  • Frakt av biler
  • Frakt av andre varer

Vi har valgt tjenesteområdene basert på tilbakemeldinger fra næringen.

Deretter skal dere fordele foretakets omsetning på de ulike tjenesteområdene i foregående år. Dersom foretaket tilbyr tjenester på andre områder enn disse må dere også fylle ut andel av omsetningen som tilhører sekundær aktivitet. Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Kun tjenesteområder med høy omsetning vil bli valgt ut til hver enkelt rapportør.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.

I skjemaet skal dere rapportere priser på enkelte tjenester avgrenset til ett:

  • innhold
  • sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere på samme tjeneste over tid. I noen tilfeller ber vi dere også avgrense til et kundesegment eller mengdeenhet for å unngå store prisvariasjoner som følge av rabatter.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I skjemaet for godstransport på vei vil dere bli bedt om å rapportere pris avtalt i kontrakt med en spesifikk kunde for et spesifikt fraktoppdrag.

  • Pris avtalt i kontrakt med spesifikk kunde: Prisen gjelder typisk for en kunde og er avtalt i en kontrakt. Kontrakten er av noe varighet slik at vi kan måle prisutviklingen over tid.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for perioden for alle transaksjoner for det samme fraktoppdraget (innhold/salgsvilkår/øvrige avgrensninger). Hvis det er vanskelig eller prisen er lik for hele kvartalet kan dere rapportere en punktpris som viser til prisen på en bestemt dato eller delperiode. For eksempel nærmeste handelsdagen til midten av kvartalet, midtuken i kvartalet eller siste dagen i kvartalet. Det er viktig å rapportere samme punkt hvert kvartal.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Dere få informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen.

Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for kvartalet for akkurat samme tjeneste.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom fraktoppdraget er utgått eller endret ber vi om at dere rapporterer et nytt fraktoppdraget som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til et nytt fraktoppdraget ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid

  • gir et godt bilde av deres generelle prisutvikling
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Den første gangen dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. Vi har valgt tjenesteområder basert på undersøkelsens behov, men også etter tilbakemeldinger fra næringen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Linjefart med bulkskip
  • Linjefart med tankskip
  • Linjefart med containerskip
  • Linjefart med fryse- eller kjøleskip
  • Linjefart med roro-skip eller bilcarrier
  • Linjefart med skip ikke nevnt andre steder
  • Utleie av skip med mannskap

Dere skal fordele foretakets omsetning fra foregående år på de ulike tjenesteområdene. Dersom foretaket har omsetning fra annen aktivitet enn nevnte tjenesteområder, oppgir dere hvilken type aktivitet i spørsmål 2. For eksempel skal det oppgis i spørsmål 2 om dere tilbyr tjenester innen trampfart.

Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjemaet skal dere spesifisere tjenester som er viktige for foretakets omsetning innenfor tjenesteområdene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.

Dere rapporterer pris på tjenester avgrenset til et spesifisert

  • innhold
  • sett med salgsvilkår

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester, slik at dere rapporterer om samme tjeneste over tid.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I skjemaet for Utenriks sjøfart med gods ber vi dere om å rapportere pris på en strekning oppgitt i en kontrakt. Prisen bør være basert på faktiske utfakturerte priser.

  • Kontraktspris. Pris avtalt i kontrakt med en spesifikk kunde. Kontrakten må være av noe varighet slik at vi kan måle prisutviklingen over tid.

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for kvartalet. Prisen kan enten være for en spesifikk strekning eller en gjennomsnittspris basert på flere ulike strekninger.

Sjøfart er en bransje hvor prisstrukturen kan inneholde mange ulike priselementer. Det er ønskelig at dere på skjema oppgir hvilke priselementer som er inkludert i prisene dere rapporterer. Dette er for å i størst mulig grad sammenligne likt med likt. Det kan for eksempel være priselementer som

  • Basic Ocean Freight (BAS)
  • Bunker Adjustment Factor (BAF)
  • Emergency Bunker Surcharge (EBS)
  • Origin Terminal Handling Charges (OTHC)
  • Destination Terminal Handling Charges (DTHC)
  • Origin Documentation Fee (ODF)
  • Destination Documentation Fee (DDF)
  • Currency Adjustment Factor (CAF)
  • Suez Canal Transit Fee (SCT)
  • Panama Canal Transit Fee (PCT)

Dette er ikke ment å være fullstendig liste, men priselementer vi har oppfattet å være viktige for total pris og som er mye brukt.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Andre gang dere mottar undersøkelsen får dere informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen. Hvis dere fortsatt leverer tjenesten dere spesifiserte, vil dere bli bedt om å rapportere pris for akkurat samme tjeneste i det nye kvartalet.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret, ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid:

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gang dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Lagring av væsker eller gasser
  • Lagring av korn
  • Lagring av fryse- eller kjølevarer
  • Lagring av stykkgods
  • Lagring av container
  • Lagring av farlig gods
  • Lagring av andre typer varer

Vi har valgt tjenesteområdene basert på tilbakemeldinger fra næringen og internasjonal klassifisering.

Deretter skal dere fordele foretakets omsetning på de ulike tjenesteområdene i foregående år. Dersom foretaket tilbyr tjenester på andre områder enn disse må dere også fylle ut andel av omsetningen som tilhører sekundær aktivitet. Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Kun tjenesteområder med høy omsetning vil bli valgt ut til hver enkelt rapportør.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.

I skjemaet skal dere rapportere priser på enkelte tjenester avgrenset til ett:

  • innhold
  • sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere på samme tjeneste over tid. I noen tilfeller ber vi dere også avgrense til et kundesegment eller mengdeenhet for å unngå store prisvariasjoner som følge av rabatter.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I skjemaet for lagring vil dere bli bedt om å rapportere pris avtalt i kontrakt med en spesifikk kunde for enkelte tjenester. Tjenester innen «Lagring av Containere» skal derimot rapportere pris på repeterende tjeneste.

  • Pris avtalt i kontrakt med spesifikk kunde: Prisen gjelder typisk for en kunde og er avtalt i en kontrakt. Kontrakten er av noe varighet slik at vi kan måle prisutviklingen over tid.
  • Pris på repeterende tjeneste: Prisen skal gjelde for en standardisert tjeneste

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for perioden for alle transaksjoner av den samme tjenesten (innhold/salgsvilkår/øvrige avgrensninger). Hvis det er vanskelig eller prisen er lik for hele kvartalet kan dere rapportere en punktpris som viser til prisen på en bestemt dato eller delperiode. For eksempel nærmeste handelsdagen til midten av kvartalet, midtuken i kvartalet eller siste dagen i kvartalet. Det er viktig å rapportere samme punkt hvert kvartal.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Dere få informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen.

Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for kvartalet for akkurat samme tjeneste.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid:

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gang dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Lasting eller lossing av våtbulk
  • Lasting eller lossing av tørrbulk
  • Lasting eller lossing av konteiner Lolo
  • Lasting eller lossing av konteiner Roro
  • Lasting eller lossing av selvgående Roro
  • Lasting eller lossing av ikke-selvgående Roro
  • Lasting eller lossing av annet stykkgods

Deretter skal dere fordele foretakets omsetning på de ulike tjenesteområdene i foregående år. Dersom foretaket tilbyr tjenester på andre områder enn disse må dere også fylle ut andel av omsetningen som tilhører sekundær aktivitet. Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Kun tjenesteområder med høy omsetning vil bli valgt ut til hver enkelt rapportør.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.

I skjemaet skal dere rapportere priser på enkelte tjenester avgrenset til ett:

  • innhold
  • sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere på samme tjeneste over tid. I noen tilfeller ber vi dere også avgrense til et kundesegment eller mengdeenhet for å unngå store prisvariasjoner som følge av rabatter.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I undersøkelsen kan vi be om ulike pristyper, avhengig av hvilke typer tjenester dere tilbyr.

  • Fastpris/Kontraktspris. Pris avtalt i kontrakt med en spesifikk kunde. Kontrakten må være av noe varighet slik at vi kan måle prisutviklingen over tid. Prisen skal være den kunden betaler i kontrakten per måleenhet, for eksempel pris per oppdrag, tonn, container eller lignende.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for perioden for alle transaksjoner av den samme laste- eller lossetjenesten (innhold/salgsvilkår/øvrige avgrensninger). Hvis det er vanskelig eller prisen er lik for hele kvartalet kan dere rapportere en punktpris som viser til prisen på en bestemt dato eller delperiode. For eksempel nærmeste handelsdagen til midten av kvartalet, midtuken i kvartalet eller siste dagen i kvartalet. Det er viktig å rapportere samme punkt hvert kvartal.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang?

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Dere få informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen.

Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for kvartalet for akkurat samme tjeneste.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid:

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gang dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Organisering av landtransport av stykkgods
  • Organisering av landtransport av kjøle- og frysevarer
  • Organisering av landtransport av andre varer
  • Organisering av internasjonal landtransport
  • Organisering av sjøfrakt av våt bulk
  • Organisering av sjøfrakt av tørr bulk
  • Organisering av sjøfrakt av containergods
  • Organisering av sjøfrakt annet gods
  • Organisering av innenlands flyfrakt
  • Organisering av internasjonal flyfrakt
  • Organisering av fortolling
  • Andre spedisjonstjenester

Vi har valgt tjenesteområdene basert på tilbakemeldinger fra næringen.

Deretter skal dere fordele foretakets omsetning på de ulike tjenesteområdene i foregående år. Dersom foretaket tilbyr tjenester på andre områder enn disse må dere også fylle ut andel av omsetningen som tilhører sekundær aktivitet. Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Kun tjenesteområder med høy omsetning vil bli valgt ut til hver enkelt rapportør.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.
I skjemaet skal dere rapportere priser på enkelte tjenester avgrenset til ett:

  • innhold
  • sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere på samme tjeneste over tid. I noen tilfeller ber vi dere også avgrense til et kundesegment eller mengdeenhet for å unngå store prisvariasjoner som følge av rabatter.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I undersøkelsen kan vi be om ulike pristyper, avhengig av hvilke typer tjenester dere tilbyr.

  • Kontraktspris. Pris avtalt i kontrakt med en spesifikk kunde. Kontrakten må være av noe varighet slik at vi kan måle prisutviklingen over tid.
  • Pris på repeterende tjeneste. Prisen skal gjelde for en standardisert tjeneste med lik spesifisering for et stort kundesegment eller alle kunder.
  • Enhetspris. Prisen beregnes ut fra en type tjeneste sin omsetning og fraktet vekt, for å f.eks. finne en kilopris.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for perioden for alle transaksjoner av den samme tjenesten (innhold/salgsvilkår/øvrige avgrensninger). Hvis det er vanskelig eller prisen er lik for hele kvartalet kan dere rapportere en punktpris som viser til prisen på en bestemt dato eller delperiode. For eksempel nærmeste handelsdagen til midten av kvartalet, midtuken i kvartalet eller siste dagen i kvartalet. Det er viktig å rapportere samme punkt hvert kvartal.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Dere få informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen.

Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for kvartalet for akkurat samme tjeneste.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid:

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gang dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Operativsystemer
  • Nettverksadministrasjon
  • Databasehåndtering
  • Utviklingsverktøy og programmeringsspråk
  • Allmenn brukerprogramvare til hjemmebruk
  • Allmenn brukerprogramvare til bedrifter
  • Ressursplanlegging (ERP-system)
  • Kunderelasjonshåndtering (CRM)
  • HR og Lønn
  • Budsjettering og rapportering, unntatt ERP-systemer
  • Programvare til offentlig forvaltning
  • Annen programvare

Vi har valgt tjenesteområdene basert på tilbakemeldinger fra næringen og internasjonal klassifisering.

Deretter skal dere fordele foretakets omsetning på de ulike tjenesteområdene i foregående år. Dersom foretaket tilbyr tjenester på andre områder enn disse må dere også fylle ut andel av omsetningen som tilhører sekundær aktivitet. Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Kun tjenesteområder med høy omsetning vil bli valgt ut til hver enkelt rapportør.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.
I skjemaet skal dere rapportere priser på enkelte tjenester avgrenset til ett:

  • innhold
  • sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere på samme tjeneste over tid. I noen tilfeller ber vi dere også avgrense til et kundesegment eller mengdeenhet for å unngå store prisvariasjoner som følge av rabatter.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I skjemaet vil dere bli bedt om å rapportere transaksjonspriser på standardiserte repeterende tjenester og enhetspriser for godt spesifiserte tjenester.

  • Pris på repeterende tjeneste: Prisen skal gjelde for en standardisert tjeneste som gjelder for hele markedet eller et større kundesegment.
  • Enhetspris: Vi ber om omsetning og antall enheter solgt for å beregne en gjennomsnittlig enhetspris. Tallene skal kun gjelde den spesifiserte tjenesten og avgrenses med vilkårene under.

Når dere rapporterer pris, skal dere:

Ta med eventuelle rabatter.

Ta ikke med:

  • skatter og avgifter
  • etableringsavgifter
  • inntekter fra prøvelisenser
  • ekstra support utover vanlig support.
  • inntekter fra den variable bruken ved skyløsninger

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for perioden for alle transaksjoner av den samme tjenesten (innhold/salgsvilkår/øvrige avgrensninger). Hvis det er vanskelig eller prisen er lik for hele kvartalet kan dere rapportere en punktpris som viser til prisen på en bestemt dato eller delperiode. For eksempel nærmeste handelsdagen til midten av kvartalet, midtuken i kvartalet eller siste dagen i kvartalet. Det er viktig å rapportere samme punkt hvert kvartal.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester.

Dere få informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen.
Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for kvartalet for akkurat samme tjeneste.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

Dere skal sende inn opplysninger én gang i kvartalet om faktiske transaksjonspriser på utvalgte tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelige på markedet en tid fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gangen dere mottar skjemaet, må dere rapportere om hvilke tjenesteområder foretaket tilbyr tjenester. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Produksjon av studioprogrammer
  • Produksjon av dokumentarserier
  • Produksjon av realityprogrammer
  • Produksjon av dramaserier eller andre scripted tv-serier
  • Produksjon av animasjonsserier
  • Produksjon av annen type fjernsynsprogrammer

Fordel deretter omsettingen til foretaket fra foregående år på de valgte tjenesteområdene. Dersom foretaket har inntekt fra annen aktivitet enn produksjon av fjernsynsprogrammer, informere dere om dette i spørsmål 2. Om foretaket for eksempel også produserer spillefilmer eller reklamefilmer, skal dere oppgi dette i spørsmål 2.

Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I del 2 av skjemaet skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene. Dere rapporterer pris på enkelte tjenester avgrenset til et spesifisert:

  • Innhold
  • Sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere om samme tjeneste over tid. I noen tilfeller ber vi dere også avgrense til et kundesegment eller en mengde dersom det kan oppstå prisendringer som skyldes endringer i kunde- eller volumsammensetning.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I del 2 av skjemaet skal dere definere et fjernsynsprogram og rapportere salgsprisen på produksjonen.

Definer et fjernsynsprogram som det er sannsynlig at dere vil produsere flere sesonger av. Oppgi navn på programmet, kunden dere selger produksjonen til og antall episoder avtalt med kunden for den nyeste sesongen. Med nyeste sesongen mener vi den sesongen hvor første episode nettopp ble sent på fjernsyn.

For å sikre at vi måler faktisk prisendring på en tv-produksjon ønsker vi å sammenligne likt med likt, i den grad det er mulig. Dere skal derfor oppgi avtalt pris for den nyeste sesongen av programmet. Dette priskonseptet kaller vi kontraktspris og hjelper oss med å holde noen viktige forhold rundt hver rapportering konstant. Når dere oppgir måleenhet, er det derfor hensiktsmessig å bruke enten «episode» eller «sesong». Dere skal oppgi pris for hele produksjonen, ikke pris utfakturert i gjeldende kvartal.

Hva skjer neste gang dere mottar undersøkelsen?

Dere blir informert om hvilken produksjon dere rapporterte pris på i forrige kvartal. Hvis dere har levert første episode av en ny sesong av den definerte produksjonen også i dette kvartalet, skal dere igjen rapportere pris på denne tjenesten.

Tjenesten er midlertidig utgått, endret eller permanent utgått

Dersom dere ikke leverte første episode i ny sesong av den oppgitte tv-produksjonen, men dere tror at dere vil produsere dette konseptet igjen på et senere tidspunkt, rapporterer dere at tjenesten er midlertidig utgått. Dette gjør dere frem til dere har sluppet første episode i en ny sesong av det definerte konseptet, og dere igjen kan oppgi pris på den definerte produksjonen.

Dersom tjenesten er permanent utgått eller endret, for eksempel økt antall episoder per sesong, ber vi om at dere definerer tjenesten på nytt eller oppgir en ny tv-produksjon som er representativ for prisutviklingen i foretaket. Dere kan erstatte tjenesten ved å velge at den er permanent utgått.

Ta kontakt med oss om dere er usikre på om en tjeneste fortsatt skal anses som den samme etter reforhandling av en kontrakt.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Den første gangen dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. Vi har valgt tjenesteområder basert på undersøkelsens behov, men også etter tilbakemeldinger fra næringen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Programvareutvikling
  • IT-arkitekttjenester
  • UX-design/brukeropplevelsesdesign
  • IT-drift og operasjoner
  • Andre tjenester tilknyttet informasjonsteknologi, ikke nevnt annet sted

Dere skal fordele foretakets omsetning fra foregående år på de ulike tjenesteområdene. Dersom foretaket har inntekt fra annen aktivitet enn tjenester tilknyttet informasjonsteknologi oppgir dere hvilken type aktivitet dette er i spørsmål 2. Om dere for eksempel også produserer tjenester innen grafisk design eller datalagring oppgir dere dette i spørsmål 2.

Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tall skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere rapportere utfakturert beløp og tilhørende antall timer for ansatte innen et spesifisert fagområde og kompetansenivå. Det blir da beregnet en gjennomsnittlig utfakturert timepris for denne ansattgruppen. Eksempler på kompetansenivå kan være junior utvikler, senior designer, prosjektleder, osv. Dersom det ikke er mulig å spesifisere fagområde eller kompetansenivå innen tjenesteområde kan dere rapportere utfakturert beløp og tilhørende antall timer for hele tjenesteområdet.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringskostnader.

Omsetning og tilhørende timer fakturert skal kun gjelde for det kvartalet undersøkelsen spør om. Det vil si at transaksjonen skal være gjennomført og bokført i denne perioden.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Andre gang dere mottar undersøkelsen får dere informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen. Hvis dere fortsatt leverer tjenesten dere spesifiserte, vil dere bli bedt om å rapportere pris for akkurat samme tjeneste i det nye kvartalet.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret, ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid:

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gang dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Utleie av fysisk serverplass
  • Digital infrastruktur (IaaS)
  • Databehandlingstjenester
  • Utleie eller leasing av programvare (SaaS)
  • Videresalg av programvare
  • Andre tjenester tilknyttet databehandling og datalagring

Vi har valgt tjenesteområdene basert på tilbakemeldinger fra næringen.

Deretter skal dere fordele foretakets omsetning på de ulike tjenesteområdene i foregående år. Dersom foretaket tilbyr tjenester på andre områder enn disse må dere også fylle ut andel av omsetningen som tilhører sekundær aktivitet. Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Kun tjenesteområder med høy omsetning vil bli valgt ut til hver enkelt rapportør.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.

I skjemaet skal dere rapportere priser på enkelte tjenester avgrenset til ett:

  • innhold
  • Sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere på samme tjeneste over tid. I noen tilfeller ber vi dere også avgrense til et kundesegment eller mengdeenhet for å unngå store prisvariasjoner som følge av rabatter.

Hvilken pris skal dere rapportere?

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for perioden for alle transaksjoner av den samme tjenesten (innhold/salgsvilkår/øvrige avgrensninger). Hvis det er vanskelig eller prisen er lik for hele kvartalet kan dere rapportere en punktpris som viser til prisen på en bestemt dato eller delperiode. For eksempel nærmeste handelsdagen til midten av kvartalet, midtuken i kvartalet eller siste dagen i kvartalet. Det er viktig å rapportere samme punkt hvert kvartal.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester.

Dere få informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen.
Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for kvartalet for akkurat samme tjeneste.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid:

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gang dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Salg av annonseplass i nettportal - Private gjenstander
  • Salg av annonseplass i nettportal - Bolig og eiendom
  • Salg av annonseplass i nettportal - Transport
  • Salg av annonseplass i nettportal - Kjøretøy og maskiner
  • Salg av annonseplass i nettportal - Annet
  • Tilgang til database via nettportal
  • Andre tjenester tilknyttet drift av web-portaler

Vi har valgt tjenesteområdene basert på tilbakemeldinger fra næringen.

Deretter skal dere fordele foretakets omsetning på de ulike tjenesteområdene i foregående år. Dersom foretaket tilbyr tjenester på andre områder enn disse må dere også fylle ut andel av omsetningen som tilhører sekundær aktivitet. Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Kun tjenesteområder med høy omsetning vil bli valgt ut til hver enkelt rapportør.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.

I skjemaet skal dere rapportere priser på enkelte tjenester avgrenset til ett:

  • innhold
  • sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere på samme tjeneste over tid. I noen tilfeller ber vi dere også avgrense til et kundesegment eller mengdeenhet for å unngå store prisvariasjoner som følge av rabatter.

Hvilken pris skal dere rapportere?

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for perioden for alle transaksjoner av den samme tjenesten (innhold/salgsvilkår/øvrige avgrensninger). Hvis det er vanskelig eller prisen er lik for hele kvartalet kan dere rapportere en punktpris som viser til prisen på en bestemt dato eller delperiode. For eksempel nærmeste handelsdagen til midten av kvartalet, midtuken i kvartalet eller siste dagen i kvartalet. Det er viktig å rapportere samme punkt hvert kvartal.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester.

Dere få informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen.
Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for kvartalet for akkurat samme tjeneste.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på representative kontrakter innen utleie av kontorlokaler.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative kontrakter som over tid:

  • gir et godt bilde av den generelle prisutviklingen i markedet
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Den første gangen dere mottar skjemaet, må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester.

Vi har valgt tjenesteområder basert på undersøkelsens behov. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Utleie av kontorbygg i indre kjerne av Oslo
  • Utleie av kontorbygg utenfor indre kjerne av Oslo
  • Utleie av kontorbygg i indre kjerne av Trondheim
  • Utleie av kontorbygg utenfor indre kjerne av Trondheim
  • Utleie av kontorbygg i indre kjerne av Bergen
  • Utleie av kontorbygg utenfor indre kjerne av Bergen
  • Utleie av kontorbygg i indre kjerne av Stavanger
  • Utleie av kontorbygg utenfor indre kjerne av Stavanger
  • Utleie av kontorbygg i indre kjerne av en annen by/tettsted
  • Utleie av kontorbygg utenfor indre kjerne av en annen by/tettsted

Vi har delt byer/områder inn i indre kjerne versus utenfor indre kjerne siden det kan være ganske ulike prisnivåer og kanskje også prisutvikling avhengig av beliggenheten.

Dere står fritt til å definere om et utleieobjekt tilhører indre kjerne eller ikke, men det viktigste er at vi får plassert tjenestene dere rapporterer på i noenlunde riktige tjenesteområder.

Dere skal fordele foretakets omsetning fra foregående år på de ulike tjenesteområdene. Dersom foretaket har inntekt fra annen aktivitet enn utleie av kontorbygg, oppgir dere denne aktiviteten i spørsmål 2.

Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere spesifisere tjenester som er viktig for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1. Disse tjenestene skal dere også rapportere pris på.

Dere rapportere priser på enkelte tjenester avgrenset til et spesifisert

  • innhold
  • sett med salgsvilkår

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere om samme tjeneste over tid.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I skjemaet for utleie av kontorbygg vil dere bli bedt om å rapportere pris på en representativ kontrakt innen ulike utleiesegment/tjenesteområder. Prisen bør være basert på faktiske utfakturerte utleiepriser.

  • Kontraktspris skal gjelde for et avgrenset utleieobjekt basert på spesifikasjonen som finnes i skjemaet.

Prisen dere rapporterer skal helst være en gjennomsnittspris for kvartalet. Dersom prisen ligger fast alle månedene i kvartalet, kan dere rapportere pris for en enkelt måned.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang?

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Dere får informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen. Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for akkurat samme tjeneste i det nye kvartalet.

Kontrakten er utgått eller endret

Dersom kontrakten du rapporterer på er utgått eller endret, ber vi om at dere rapporterer på en ny kontrakt innenfor samme tjenesteområde. Dersom ny leieavtale/kontrakt oppfyller de samme utleiebetingelsene og kvaliteten på utleieobjektet er uendret, kan dere fortsette rapporteringen uten å sette gammel kontrakt til utgått. Er det derimot endringer i innholdet eller det har skjedd kvalitetsforbedringer som gir seg utslag i pris, ønsker vi at dere spesifiserer ny kontrakt ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Ta kontakt med oss om dere er usikre på om en ny leieavtale/kontrakt innebærer at den allerede spesifiserte tjenesten skal settes som permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid:

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gang dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke klientgrupper dere tilbyr tjenester til:

  • Næringsdrivende klienter
  • Utenlandske klienter, ekskl. privatpersoner
  • Klienter innenfor offentlig forvaltning, ekskl. offentlige selskaper
  • Private klienter
  • Klienter i straffesaker
  • Klienter underlagt fri rettshjelp

Vi har valgt klientgrupper basert på tilbakemeldinger fra næringen.

Deretter skal dere fordele foretakets omsetning på de ulike klientgrupper i foregående år. Dersom foretaket tilbyr tjenester på andre områder enn disse må dere også fylle ut andel av omsetningen som tilhører sekundær aktivitet. Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på klientgrupper, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Kun klientgrupper med høy omsetning vil bli valgt ut til hver enkelt rapportør.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tall skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere rapportere utfakturert beløp og tilhørende antall timer for klientgruppene. Det blir da beregnet en gjennomsnittlig utfakturert timepris for denne klientgruppen.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter. Dere skal holde utenfor transaksjoner med omsetning som ikke har tilhørende timefakturering. Dvs. transaksjoner for andre type tjenester enn hvor en juridisk ansatt er involvert.

Omsetning og tilhørende timer fakturert skal kun gjelde for kvartalet undersøkelsen spør om. Dvs. at transaksjonen skal være gjennomført og bokført i denne perioden.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere utfakturert beløp og tilhørende antall timer for ulike klientgrupper. Dere får informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen.

Hvis dere fortsatt leverer tjenester til denne klientgruppen, vil dere bli bedt om å rapportere utfakturert beløp og tilhørende antall timer for kvartalet.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapportering

En gang i kvartalet skal dere sende inn opplysninger om faktiske transaksjonspriser på deres tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelig på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Den første gangen dere mottar skjemaet må foretaket rapportere hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester innen. Vi har valgt tjenesteområder basert på undersøkelsens behov, men også etter tilbakemeldinger fra næringen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Industridesign
  • Møbeldesign
  • Design av interiørartikler
  • Design av klær
  • Design av sko
  • Design av smykker
  • Design av andre fysiske produkter

Dere skal fordele foretakets omsetning fra foregående år på de ulike tjenesteområdene. Dersom foretaket har inntekt fra annen aktivitet enn industridesign, produktdesign og annen teknisk designvirksomhet oppgir dere hvilken type aktivitet dette er i spørsmål 2. Om dere for eksempel også produserer tjenester innen grafisk design oppgir dere dette i spørsmål 2.

Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilke tall skal dere rapportere?

I del 2 av skjema skal dere rapportere utfakturert beløp og tilhørende antall timer for ansatte innen et spesifisert kompetansenivå. Det blir da beregnet en gjennomsnittlig utfakturert timepris for denne ansattgruppen. Eksempel på kompetansenivå kan være junior designer eller senior designer. Dersom det ikke er mulig å oppgi et kompetansenivå kan dere rapportere utfakturert beløp og tilhørende antall timer for hele tjenesteområdet.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Omsetning og tilhørende timer fakturert skal kun gjelde for kvartalet undersøkelsen spør om. Det vil si at transaksjonen skal være gjennomført og bokført i denne perioden.

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang?

Undersøkelsen er kvartalsvis og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Andre gang dere mottar undersøkelsen får dere informasjon om hva dere svarte første gang dere gjennomførte undersøkelsen. Hvis dere fortsatt leverer tjenesten dere spesifiserte, vil dere bli bedt om å rapportere pris for akkurat samme tjeneste i det nye kvartalet.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret, ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i ditt foretak. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Om rapporteringen

Dere skal sende inn opplysninger én gang i kvartalet om faktiske transaksjonspriser på tjenestene deres.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelige på markedet

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Den første gangen dere mottar skjemaet, må foretaket rapportere om hvilke tjenesteområder dere tilbyr tjenester. Når vi snakker om tjenester i denne sammenhengen mener vi både utleie av produkter og tilleggstjenester tilknyttet til utleien.

Vi har valgt tjenesteområder basert på undersøkelsens behov, men også etter tilbakemeldinger fra næringen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Utleie og leasing av byggmaskiner og -utstyr
  • Utleie og leasing av anleggsmaskiner og -utstyr
  • Utleie og leasing av heis, stillas og tak-over-tak
  • Utleie og leasing av lift
  • Utleie og leasing av utstyr til byggestrøm
  • Utleie og leasing av brakker og moduler
  • Utleie og leasing av maskiner og utstyr ikke nevnt andre steder

Dere skal fordele foretakets omsetning fra foregående år på de ulike tjenesteområdene. Dersom foretaket har inntekt fra annen aktivitet enn utleie og leasing av produkter og tilleggstjenester tilknyttet tjenesteområdene nevnt over oppgir dere hvilken type aktivitet dette er i spørsmål 2. Tjenesteområdene sin omsetningsandel skal helst inkludere inntekt fra både utleie av produkter og tilleggstjenester tilknyttet utleien.

Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Opplysningene dere oppgir i del 1, avgjør utforming av del 2.

Hvilke tjenester skal dere rapportere?

I del 2 av skjemaet skal dere spesifisere tjenester som er viktige for foretakets omsetning innenfor kategoriene valgt i del 1 og rapportere pris på disse tjenestene.
Dere rapporterer pris på enkelte tjenester avgrenset til et spesifisert

  • innhold
  • sett med salgsvilkår
  • kundesegment

Ved hjelp av svarfeltene skal dere oppgi godt spesifiserte tjenester slik at dere kan rapportere om samme tjeneste over tid. Vi ber dere om å avgrense spesifikasjonen til kun utleie av produktet, hvis mulig, og til et kundesegment dersom det kan oppstå prisendringer som skyldes endringer i kunde- eller volumsammensetning.

Hvilken pris skal dere rapportere?

I skjemaet for utleie av bygg- og anleggsmaskiner og - utstyr vil dere bli bedt om å rapportere enhetspris for utleie av en spesifikk type maskin eller utstyr til et spesifikt kundesegment – en kundegruppe som har omtrentlig samme avtalevilkår/rabattnivå. Dere skal bare inkludere salg som oppfyller de spesifiseringene dere har gjort for tjenesten. Inntekt fra salg av tjenester som ikke er spesifisert i skjemaet, skal dere holde utenfor.

Prisen dere skal rapportere er en:

  • Enhetspris. Prisen blir beregnet ut fra utfakturert beløp og f.eks. tilknyttede utleiedager i kvartalet for alle maskiner med den oppgitte spesifikasjon. Hvis dere har et langvarige leieforhold utover det kvartalet skjemaet gjelder, skal dere helst rapportere utfakturert beløp og antall dager tilhørende det spesifikke kvartalet. Eventuelt kun rapportere på transaksjonstidspunkt.

På skjemaet står det at dere skal oppgi omsetning og «enheter solgt». Denne formuleringen er en effekt av at skjemaet brukes for flere ulike næringer. Det er viktig å være klar over at enheter solgt er tilknyttet måleenheten dere velger. Dersom dere velger «dag» som måleenhet skal dere altså i cellen for «enheter solgt» oppgi antall fakturerte utleiedager i løpet av perioden.

Når dere rapporterer til oss, skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Enhetsprisen skal helst være basert på all omsetning og alle utleiedager i perioden for den spesifiserte tjenesten (innhold/salgsvilkår/øvrige avgrensninger).

Hva skjer når dere mottar undersøkelsen for andre gang

Undersøkelsen er kvartalsvis, og dere blir bedt om å rapportere pris på spesifiserte tjenester. Dere får informasjon om hva dere svarte den første gangen dere gjennomførte undersøkelsen.

For eksempel:

I 4. kvartal 2022 rapporterte foretaket følgende informasjon:

  • Maskin/utstyr og tilleggsutstyr: Teleskoptruck, Manitou 625, pallegaffel og skuff
  • Type tjeneste: Utleie
  • Kundesegment: Store kunder
  • Inkluderte tilleggstjenester: Frakt av maskinen
  • Ytterligere spesifisering: Inkludert forsikring
  • Utfakturert totalt beløp: 350 000 kroner
  • Antall/mengde: 140 enheter solgt
  • Mengdeenhet: dag
  • Gjennomsnittlig enhetspris: 2500 kr per dag

Hvis dere fortsatt leverer tjenesten, vil dere bli bedt om å rapportere pris for akkurat samme tjeneste i dette kvartalet. Husk at dere bare skal rapportere utfakturert totalt beløp og antall enheter – antall enheter er utleiedager om måleenheten er dag – fra salg som oppfyller alle spesifikasjonene dere har skrevet. I eksempelet ovenfor vil dette være utleie av Manitou 625 til store kunder hvor frakt og forsikring er inkludert.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret, ber vi om at dere rapporterer en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i deres foretak. Velg at tjenesten er permanent utgått og legg til en ny tjeneste.

Om rapporteringen

Dere skal rapportere til SSB en gang i kvartalet. Informasjonen dere rapporterer til oss bruker vi til å beregne produsentprisindeksen for tjenester. Få mer informasjon om denne prisindeksen på våre nettsider: Produsentprisindeksen for tjenester.

For å lage god statistikk må prisene være basert på sammenlignbare og representative tjenester som over tid

  • gir et godt bilde av prisutviklingen
  • er viktige for foretakets omsetning
  • er tilgjengelige på markedet fremover

Tjenesteområder og omsetningsandeler

Første gangen dere mottar skjemaet må dere rapportere hvilke tjenesteområder foretaket tilbyr tjenester innen. Vi har valgt tjenesteområder basert på undersøkelsens behov, men også etter tilbakemeldinger fra næringen. For deres næring gjelder følgende tjenesteområder:

  • Alarmtjenester for husholdninger
  • Alarmtjenester for bedrifter
  • Andre alarmtjenester

Dere skal fordele foretakets omsetning fra foregående år på de ulike tjenesteområdene. Dersom foretaket har inntekt fra annen aktivitet enn alarmtjenester oppgir dere hvilken type aktivitet dette er i spørsmål 2. Om dere for eksempel også tilbyr vektertjenester skal dere oppgi dette i spørsmål 2.

Vi forstår at det kan være utfordrende å fordele omsetningen på tjenesteområder, derfor godtar vi at dere gjør et anslag.

Opplysningene dere oppgir i del 1 avgjør utforming av del 2.

Hvilken pris skal dere rapportere?

Dere blir bedt om å rapportere enhetspris. Det vil si at dere skal oppgi et abonnement dere selger mye av, da ønsker vi at dere spesifiserer abonnementet så godt det lar seg gjøre. Dere skal deretter oppgi omsetning og enheter fakturert for dette abonnementet. Ved å dele omsetning på antall enheter solgt får vi gjennomsnittsprisen per abonnement.

Alarmtjenester for eneboliger, er et eksempel på en spesifisert tjeneste som tilhører tjenesteområdet Alarmtjenester for husholdninger. Hvis dere klarer å skille ut omsetting og antall enheter solgt av abonnementer rettet mot eneboliger, rapporter på denne spesifiserte tjenesten. Hvis dette ikke er mulig, rapporter da omsetning og antall enheter solgt av Alarmtjenester for husholdninger totalt.

Når dere rapporterer til oss skal dere inkludere eventuelle rabatter, men ekskludere skatter, avgifter, og etableringsavgifter.

Hva skjer neste gang dere mottar undersøkelsen?

Neste gang dere mottar skjema inneholder det informasjon om tjenesten dere rapporterte pris på i forrige kvartal. Deretter får dere spørsmål om foretaket leverte denne tjenesten i dette kvartalet også, hvis svaret er ja, blir dere bedt om å rapportere pris på akkurat samme tjeneste.

Tjenesten er utgått eller endret

Dersom tjenesten er utgått eller endret ber vi dere oppgi en ny tjeneste som er representativ for prisutviklingen i foretaket. Dere kan legge til en ny tjeneste ved å velge at tjenesten er permanent utgått.

Undersøkelsen har et fast panelutvalg. Det betyr at foretak som er trukket ut til å delta i utgangspunktet permanent er med i undersøkelsen. Årsaken er at vi ønsker å måle prisutviklingen for utvalgte produkter over lang tid. Endringer i næringskode og forhold som gjelder foretakenes underavdelinger/virksomheter kan ha innvirkning på hvor lenge foretaket har opplysningsplikt. Vedtaket kan også gjelde nye virksomheter i foretaket.

Plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10

Retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20 og statistikkforskriften § 4

Retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven

Retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI

Disse lovene finner dere på Lovdata sine sider.

Trenger dere hjelp?

Veiledning - hvordan sende inn opplysninger

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan du kontakte oss på e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Spørsmål:

Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge juridisk enhet (hovedenhet) opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.

SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven og på våre sider om opplysningsplikt og tvangsmulkt fra SSB.

SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn: 

  • Utfyller/innsender
  • Ansvarlig revisor
  • Regnskapsfører uten signeringsrett
  • Regnskapsfører med signeringsrett

Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din bedrift hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én bedrift (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne bedrifter. Hver bedrift har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En bedrift (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.

SSB sender vedtak om tvangsmulkt til foretaket med ny svarfrist dersom vi ikke har mottatt opplysninger innen svarfristen. Vedtaket faller bort hvis opplysningene blir sendt innen den nye svarfristen.

De som fortsatt ikke har svart innen den nye svarfristen, vil få saken oversendt til Statens innkrevingssentral for innkreving av mulkt og eventuelt tvangsinndrivelse.

Dere kan lese mer om opplysningsplikt og tvangsmulkt på våre sider.

I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.

Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig bedrift øverst til høyre i Altinn?

Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.

Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.