Gå til Altinn rapportering

Svarene deres er viktige

For å kunne lage god og nøyaktig statistikk på området er det nødvendig å innhente informasjon om priser på representative varer og tjenester.

Konsumprisindeksen skal måle den faktiske prisutviklingen for varer og tjenester som er etterspurt av private husholdninger og har bruksverdi på mange områder i samfunnet.

Konsumprisindeksen er også i utstrakt grad benyttet som grunnlag ved regulering av blant annet kontrakter og husleier. Prisindeksene inngår i beregninger av nasjonalregnskapet. Andre viktige brukere er analysemiljøer, offentlige og private beslutningstakere og arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene.

Dere har plikt til å svare innen fristen

Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket kunne få tvangsmulkt.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

For å kunne utarbeide en konsumprisindeks trenger vi informasjon om utsalgspriser (med mva.) til privatpersoner på representative varer og tjenester.

I tillegg til pris på vare/tjeneste skal dere gi opplysninger om

  • utgått vare uten erstatning
  • vare/tjeneste erstattet av ny vare/tjeneste
  • endret kvalitet/kvantum
  • tilbud

Pris skal referere til faktiske utsalgspriser på varer og tjenester som blir etterspurt av husholdningene. Det vil si priser medregnet indirekte skatter, avgifter og subsidier. Dere skal også rapportere tilbuds- og salgspriser.

Dere skal oppgi prisen nærmest mulig den 15. i den måneden dere rapporterer for.

Dersom varen er utgått, skal virksomheten velge ut en ny vare som i kvalitet ligger nær opp til den utgåtte varen.

Dere skal svare «Nei» på spørsmål 1 dersom virksomheten ikke selger varen. I spørsmål 1.1 «Hva er årsaken til at virksomheten ikke selger den utvalgte varen?», skal dere svare at varen har gått ut av sortimentet. Deretter svarer dere «Ja» på at dere selger en tilsvarende vare. Oppgi varebeskrivelse (f.eks. merke, modell, internt varenummer eller EAN nr.). Oppgi prisen på den nye varen.

SSB sender undersøkelsen til om lag 2 200 utvalgte virksomheter. Utvalget blir trukket fra Virksomhets- og Foretaksregisteret (VoF) med en sannsynlighet som stiger med omsetning. Det vil si at jo høyere omsetningen er, jo høyere er sannsynligheten for å bli trukket ut. VoF er SSBs sentrale register over alle juridiske enheter og virksomheter i privat og offentlig sektor i Norge.

Dere skal svare på undersøkelsen selv om det ikke har vært aktivitet i virksomheten i rapporteringsperioden.

Foretaket har opplysningsplikt i inntil seks år. En sjettedel av utvalget blir skiftet ut hvert år.

Plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10

Retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20 og statistikkforskriften § 4

Retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven

Retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI

Disse lovene finner dere på Lovdata sine sider.

Trenger dere hjelp?

Veiledning - hvordan sende inn opplysninger

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Spørsmål:

Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge juridisk enhet (hovedenhet) opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.

SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven og på våre sider om opplysningsplikt og tvangsmulkt fra SSB.

SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn: 

  • Utfyller/innsender
  • Ansvarlig revisor
  • Regnskapsfører uten signeringsrett
  • Regnskapsfører med signeringsrett

Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din bedrift hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én bedrift (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne bedrifter. Hver bedrift har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En bedrift (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.

SSB sender vedtak om tvangsmulkt til foretaket med ny svarfrist dersom vi ikke har mottatt opplysninger innen svarfristen. Vedtaket faller bort hvis opplysningene blir sendt innen den nye svarfristen.

De som fortsatt ikke har svart innen den nye svarfristen, vil få saken oversendt til Statens innkrevingssentral for innkreving av mulkt og eventuelt tvangsinndrivelse.

Dere kan lese mer om opplysningsplikt og tvangsmulkt på våre sider.

I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.

Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig bedrift øverst til høyre i Altinn?

Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.

Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.