Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
2015 | Inngående beholdning | Kjøp og salg | Kursgevinst | Utgående beholdning |
---|---|---|---|---|
FORDRINGER I ALT | 8 875 | 372 | 849 | 10 096 |
Bankinnskudd mv. | 228 | -14 | 1 | 215 |
Obligasjoner og sertifikater | 2 415 | 144 | 226 | 2 785 |
Utlån | 638 | 91 | 9 | 738 |
Aksjer og kapitalinnskudd | 5 233 | 135 | 609 | 5 977 |
Andre fordringer | 360 | 17 | 4 | 381 |
GJELD I ALT | 1 044 | 182 | -6 | 1 219 |
Obligasjoner og sertifikater | 491 | 32 | -6 | 517 |
Lån | 394 | 123 | 1 | 518 |
Annen gjeld | 158 | 28 | -1 | 184 |
NETTOFORDRINGER | 7 831 | 190 | 855 | 8 876 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld. Millioner kroner
Beholdninger | |||||
---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | 169 100 | 236 490 | 191 316 | 227 719 | 214 732 |
Sertifikater og statskasseveksler | 53 | 1 409 | 1 948 | 3 819 | 34 047 |
Obligasjoner | 1 415 426 | 1 531 614 | 1 941 935 | 2 411 426 | 2 751 041 |
Utlån | 572 555 | 605 459 | 682 965 | 638 497 | 737 654 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | 2 919 433 | 3 314 041 | 4 288 135 | 5 233 306 | 5 977 012 |
herav aksjer | 2 609 870 | 3 001 674 | 3 902 537 | 4 734 204 | 5 414 563 |
herav kapitalinnskudd | 295 714 | 299 110 | 371 680 | 486 064 | 549 411 |
Forsikringstekniske reserver | 31 490 | 37 209 | 52 454 | 64 447 | 71 721 |
Andre fordringer | 305 520 | 324 238 | 302 235 | 295 704 | 309 474 |
FORDRINGER I ALT | 5 413 577 | 6 050 460 | 7 460 988 | 8 874 918 | 10 095 681 |
herav fordringer på utlandet | 3 407 453 | 3 931 976 | 5 222 530 | 6 541 635 | 7 712 594 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | 221 129 | 210 447 | 173 442 | 95 061 | 114 988 |
Obligasjoner | 245 650 | 316 115 | 323 491 | 396 373 | 402 449 |
Lån | 339 605 | 365 113 | 441 745 | 394 387 | 517 657 |
Annen gjeld | 137 589 | 144 758 | 151 999 | 157 762 | 184 238 |
GJELD I ALT | 943 973 | 1 036 433 | 1 090 677 | 1 043 583 | 1 219 332 |
herav gjeld til utlandet | 298 264 | 329 518 | 382 572 | 316 890 | 454 750 |
Nettofordringer | 4 469 604 | 5 014 027 | 6 370 311 | 7 831 335 | 8 876 349 |
Nettofordringsendring | 219 849 | 544 423 | 1 356 284 | 1 461 024 | 1 045 014 |
Transaksjoner | |||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | -50 068 | 67 549 | -45 267 | 35 626 | -14 369 |
Sertifikater og statskasseveksler | -284 | -409 | 537 | 1 874 | 30 177 |
Obligasjoner | 16 007 | 158 531 | 344 230 | 76 872 | 113 382 |
Utlån | -195 901 | 32 694 | 65 699 | -57 603 | 90 571 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | 248 048 | 233 216 | 53 679 | 167 407 | 134 559 |
herav aksjer | 240 110 | 229 266 | 35 608 | 145 789 | 131 088 |
herav kapitalinnskudd | 8 809 | 4 988 | 18 035 | 22 843 | 3 733 |
Forsikringstekniske reserver | -714 | 785 | 2 663 | 3 922 | 4 001 |
Andre fordringer | 23 444 | 3 314 | -21 013 | -788 | 13 414 |
FORDRINGER I ALT | 40 532 | 495 680 | 400 528 | 227 310 | 371 735 |
herav fordringer på utlandet | 95 639 | 393 605 | 425 041 | 229 642 | 372 740 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | -60 861 | 1 816 | -39 202 | -79 462 | 19 518 |
Obligasjoner | -20 317 | 66 719 | 17 521 | 62 359 | 12 211 |
Lån | -220 920 | 12 603 | 71 721 | -51 275 | 122 527 |
Annen gjeld | -19 247 | -2 740 | 7 750 | 6 775 | 27 733 |
GJELD I ALT | -321 345 | 78 398 | 57 790 | -61 603 | 181 989 |
herav gjeld til utlandet | -286 774 | 28 566 | 56 024 | -75 883 | 140 912 |
Nettofinansinvesteringer | 361 877 | 417 282 | 342 738 | 288 913 | 189 746 |
Omvurderinger | |||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | -137 | -160 | 93 | 777 | 1 382 |
Sertifikater og statskasseveksler | 17 | 1 765 | 2 | -3 | 51 |
Obligasjoner | 60 103 | -42 343 | 66 091 | 392 619 | 226 233 |
Utlån | 786 | 210 | 11 807 | 13 135 | 8 586 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | -198 523 | 161 392 | 920 415 | 777 764 | 609 147 |
herav aksjer | -205 792 | 162 538 | 865 255 | 685 878 | 549 271 |
herav kapitalinnskudd | 7 617 | -1 592 | 54 535 | 91 541 | 59 614 |
Forsikringstekniske reserver | 11 843 | 4 934 | 12 582 | 8 071 | 3 273 |
Andre fordringer | -4 904 | 15 404 | -990 | -5 743 | 356 |
FORDRINGER I ALT | -130 815 | 141 203 | 1 010 000 | 1 186 620 | 849 028 |
herav fordringer på utlandet | -139 650 | 130 918 | 865 513 | 1 089 463 | 798 219 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | -483 | -12 498 | 2 197 | 1 081 | 409 |
Obligasjoner | 6 425 | 3 746 | -10 145 | 10 523 | -6 135 |
Lån | 5 229 | 12 905 | 4 911 | 3 917 | 743 |
Annen gjeld | 42 | 9 909 | -509 | -1 012 | -1 257 |
GJELD I ALT | 11 213 | 14 062 | -3 546 | 14 509 | -6 240 |
herav gjeld til utlandet | 10 000 | 2 688 | -2 970 | 10 201 | -3 052 |
Nettoomvurderinger | -142 028 | 127 141 | 1 013 546 | 1 172 111 | 855 268 |
Tabell 2
Statsforvaltningens fordringer og gjeld. Millioner kroner
Beholdninger | |||||
---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | 103 910 | 164 909 | 117 412 | 154 227 | 129 192 |
Sertifikater og statskasseveksler | 0 | 14 | 1 800 | 3 988 | 36 842 |
Obligasjoner | 1 400 822 | 1 521 819 | 1 932 700 | 2 399 513 | 2 738 283 |
Utlån | 519 222 | 541 428 | 613 182 | 562 238 | 658 243 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | 2 857 463 | 3 248 865 | 4 214 481 | 5 158 500 | 5 897 465 |
herav aksjer | 2 568 025 | 2 956 944 | 3 852 985 | 4 683 901 | 5 360 709 |
herav kapitalinnskudd | 288 800 | 291 322 | 361 115 | 474 426 | 536 506 |
Forsikringstekniske reserver | 0 | 0 | 0 | 2 451 | 2 644 |
Andre fordringer | 267 548 | 286 316 | 266 618 | 255 959 | 263 333 |
FORDRINGER I ALT | 5 148 965 | 5 763 351 | 7 146 193 | 8 536 876 | 9 726 002 |
herav fordringer på utlandet | 3 405 980 | 3 930 418 | 5 221 013 | 6 540 244 | 7 711 285 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | 185 255 | 174 157 | 142 231 | 56 502 | 64 647 |
Obligasjoner | 206 286 | 271 110 | 261 442 | 319 328 | 317 881 |
Lån | 84 887 | 87 558 | 142 305 | 79 923 | 188 840 |
Annen gjeld | 93 148 | 102 244 | 113 222 | 121 293 | 141 945 |
GJELD I ALT | 569 576 | 635 069 | 659 200 | 577 046 | 713 313 |
herav gjeld til utlandet | 296 212 | 325 345 | 375 203 | 308 195 | 444 556 |
Nettofordringer | 4 579 389 | 5 128 282 | 6 486 993 | 7 959 830 | 9 012 689 |
Transaksjoner | |||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | -53 172 | 61 229 | -47 584 | 36 046 | -26 409 |
Sertifikater og statskasseveksler | -250 | 14 | 1 786 | 2 190 | 32 804 |
Obligasjoner | 15 094 | 159 109 | 344 881 | 74 353 | 112 425 |
Utlån | -200 193 | 24 676 | 59 947 | -64 079 | 87 419 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | 252 043 | 234 133 | 46 647 | 167 601 | 134 593 |
herav aksjer | 243 648 | 229 313 | 30 657 | 145 507 | 128 742 |
herav kapitalinnskudd | 8 248 | 4 886 | 16 012 | 22 090 | 5 774 |
Forsikringstekniske reserver | 0 | 0 | 0 | 372 | 136 |
Andre fordringer | 25 050 | 8 430 | -18 785 | -4 991 | 6 885 |
FORDRINGER I ALT | 38 572 | 487 591 | 386 892 | 211 492 | 347 853 |
herav fordringer på utlandet | 95 913 | 393 586 | 425 191 | 229 849 | 373 116 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | -68 181 | -10 277 | -33 935 | -86 737 | 7 789 |
Obligasjoner | -19 122 | 61 647 | 570 | 48 263 | 3 993 |
Lån | -244 304 | 3 847 | 49 835 | -66 296 | 108 175 |
Annen gjeld | -19 469 | 3 099 | 11 443 | 8 983 | 21 814 |
GJELD I ALT | -351 076 | 58 316 | 27 913 | -95 787 | 141 771 |
herav gjeld til utlandet | -286 623 | 26 378 | 52 846 | -76 854 | 139 319 |
Nettofinansinvesteringer | 389 648 | 429 275 | 358 979 | 307 279 | 206 082 |
Omvurderinger | |||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | -146 | -231 | 87 | 769 | 1 374 |
Sertifikater og statskasseveksler | 0 | 0 | 0 | -2 | 50 |
Obligasjoner | 59 683 | -38 112 | 66 000 | 392 460 | 226 345 |
Utlån | 788 | -2 470 | 11 807 | 13 135 | 8 586 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | -197 555 | 157 269 | 918 969 | 867 853 | 604 372 |
herav aksjer | -205 155 | 159 606 | 865 384 | 685 409 | 548 066 |
herav kapitalinnskudd | 7 617 | -2 364 | 53 781 | 91 221 | 56 306 |
Forsikringstekniske reserver | 0 | 0 | 0 | 2 079 | 57 |
Andre fordringer | -9 029 | 10 338 | -913 | -5 668 | 489 |
FORDRINGER I ALT | -146 259 | 126 795 | 995 950 | 1 179 191 | 841 273 |
herav fordringer på utlandet | -139 704 | 130 852 | 865 404 | 1 089 382 | 797 925 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | -607 | -821 | 2 009 | 1 008 | 356 |
Obligasjoner | 5 327 | 3 177 | -10 238 | 9 623 | -5 440 |
Lån | 5 229 | -1 176 | 4 912 | 3 914 | 742 |
Annen gjeld | 23 | 5 997 | -465 | -912 | -1 162 |
GJELD I ALT | 9 972 | 7 177 | -3 782 | 13 633 | -5 504 |
herav gjeld til utlandet | 9 848 | 2 755 | -2 988 | 9 846 | -2 958 |
Nettoomvurderinger | -156 231 | 119 618 | 999 732 | 1 165 558 | 846 777 |
Tabell 3
Kommuneforvaltningens fordringer og gjeld. Millioner kroner
Beholdninger | |||||
---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | 65 190 | 71 581 | 73 904 | 73 492 | 85 540 |
Sertifikater og statskasseveksler | 142 | 1 515 | 1 151 | 726 | 548 |
Obligasjoner | 14 756 | 9 927 | 9 271 | 11 950 | 12 786 |
Utlån | 53 862 | 64 765 | 70 535 | 76 898 | 79 800 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | 61 970 | 65 176 | 73 654 | 74 806 | 79 547 |
herav aksjer | 41 845 | 44 730 | 49 552 | 50 303 | 53 854 |
herav kapitalinnskudd | 6 914 | 7 788 | 10 565 | 11 638 | 12 905 |
Forsikringstekniske reserver | 31 490 | 37 209 | 52 454 | 61 996 | 69 077 |
Andre fordringer | 55 966 | 58 352 | 57 049 | 62 812 | 70 662 |
FORDRINGER I ALT | 283 376 | 308 525 | 338 018 | 362 680 | 397 960 |
herav fordringer på utlandet | 1 473 | 1 558 | 1 517 | 1 391 | 1 309 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | 35 963 | 36 410 | 32 214 | 39 454 | 53 684 |
Obligasjoner | 39 516 | 45 137 | 62 085 | 77 082 | 84 596 |
Lån | 255 247 | 278 289 | 300 192 | 315 103 | 329 206 |
Annen gjeld | 62 435 | 62 944 | 60 209 | 59 536 | 66 814 |
GJELD I ALT | 393 161 | 422 780 | 454 700 | 491 175 | 534 300 |
herav gjeld til utlandet | 2 052 | 4 173 | 7 369 | 8 695 | 10 194 |
Nettofordringer | -109 785 | -114 255 | -116 682 | -128 495 | -136 340 |
Transaksjoner | |||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | 3 104 | 6 320 | 2 317 | -420 | 12 040 |
Sertifikater og statskasseveksler | -84 | -394 | -364 | -425 | -178 |
Obligasjoner | -83 | -597 | -746 | 2 519 | 950 |
Utlån | 4 375 | 8 223 | 5 770 | 6 363 | 2 902 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | -3 995 | -917 | 7 032 | -194 | -34 |
herav aksjer | -3 538 | -47 | 4 951 | 282 | 2 346 |
herav kapitalinnskudd | 561 | 102 | 2 023 | 753 | -2 041 |
Forsikringstekniske reserver | -714 | 785 | 2 663 | 3 550 | 3 865 |
Andre fordringer | 4 678 | 2 420 | -1 226 | 5 838 | 7 983 |
FORDRINGER I ALT | 7 281 | 15 840 | 15 446 | 17 231 | 27 528 |
herav fordringer på utlandet | -274 | 19 | -150 | -207 | -376 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | 7 270 | 12 122 | -4 382 | 7 166 | 14 178 |
Obligasjoner | -2 191 | 5 053 | 16 856 | 14 096 | 8 211 |
Lån | 23 467 | 8 961 | 21 904 | 14 908 | 14 102 |
Annen gjeld | 6 506 | 1 697 | -2 691 | -573 | 7 373 |
GJELD I ALT | 35 052 | 27 833 | 31 687 | 35 597 | 43 864 |
herav gjeld til utlandet | -151 | 2 188 | 3 178 | 971 | 1 593 |
Nettofinansinvesteringer | -27 771 | -11 993 | -16 241 | -18 366 | -16 336 |
Omvurderinger | |||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fordringer | |||||
Sedler, skillemynt og bankinnskudd | 9 | 71 | 6 | 8 | 8 |
Sertifikater og statskasseveksler | 18 | 1 767 | 0 | 0 | 0 |
Obligasjoner | 425 | -4 232 | 90 | 160 | -114 |
Utlån | -2 | 2 680 | 0 | 0 | 0 |
Aksjer, andeler og kapitalinnskudd | -968 | 4 123 | 1 446 | 1 346 | 4 775 |
herav aksjer | -637 | 2 932 | -129 | 469 | 1 205 |
herav kapitalinnskudd | 0 | 772 | 754 | 320 | 3 308 |
Forsikringstekniske reserver | 11 843 | 4 934 | 12 582 | 5 992 | 3 216 |
Andre fordringer | -76 | -34 | -77 | -75 | -133 |
FORDRINGER I ALT | 11 249 | 9 309 | 14 047 | 7 431 | 7 752 |
herav fordringer på utlandet | 54 | 66 | 109 | 81 | 294 |
Gjeld | |||||
Sertifikater og statskasseveksler | 125 | -11 675 | 186 | 74 | 52 |
Obligasjoner | 1 103 | 568 | 92 | 901 | -697 |
Lån | 0 | 14 081 | -1 | 3 | 1 |
Annen gjeld | -4 182 | -1 188 | -44 | -100 | -95 |
GJELD I ALT | -2 954 | 1 786 | 233 | 878 | -739 |
herav gjeld til utlandet | 152 | -67 | 18 | 355 | -94 |
Nettoomvurderinger | 14 203 | 7 523 | 13 814 | 6 553 | 8 491 |
Tabell 4
Offentlig forvaltnings bruttogjeld (Maastricht gjeld). Pålydende verdier i millioner kroner og prosent av BNP
Offentlig forvaltnings bruttogjeld | I prosent av BNP | |
---|---|---|
2003 | 670 462 | 41,4 |
2004 | 758 839 | 42,6 |
2005 | 820 601 | 41,3 |
2006 | 1 150 896 | 52,0 |
2007 | 1 151 969 | 49,0 |
2008 | 1 218 270 | 46,8 |
2009 | 1 009 719 | 41,6 |
2010 | 1 078 825 | 41,7 |
2011 | 767 200 | 27,5 |
2012 | 863 753 | 29,1 |
2013 | 913 523 | 29,7 |
2014 | 861 999 | 27,4 |
2015 | 997 016 | 32,0 |
Se alle tall fra denne statistikken
07511: Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld. Årlige tall (mill. kr)
08753: Offentlig bruttogjeld, pålydende verdier. Årlige tall (mill. kr)
11560: Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld. Kvartalsvise tall (mill. kr)
11559: Offentlig bruttogjeld, pålydende verdier. Kvartalsvise tall (mill. kr)
Om statistikken
Statistikken gir informasjon om størrelsen på stats- og kommuneforvaltningens fordringer og gjeld og hvordan de fordeler seg på forskjellige finansobjekter. I tillegg publiseres tall for offentlig bruttogjeld etter Maastricht-kriteriene.
Definisjoner
-
Nettofordringer
Fordringer av finansielle eiendeler fratrukket gjeld i alt.
Nettofinansinvesteringer
Netto anskaffelse av finansielle eiendeler - netto låneopptak
Nettoomvurderinger
Omvurderinger er i hovedsak kursgevinster eller kurstap i verdipapir- og valutamarkedene.
Nettofordringsendring
Endringene i nettofordringene fra år t-1 til år t kalles nettofordringsendring og er i sin helhet forklart av nettofinansinvesteringer og nettoomvurderinger.
Offentlig bruttogjeld, definert etter Maastricht-kriteriene
Brutto gjeld i finansobjektene innskudd, sertifikatlån, obligasjonslån og andre lån, til pålydende verdi og konsolidert (dvs. fratrukket gjeld mellom enheter innen offentlig forvaltning). Denne definisjonen brukes ved sammenligninger mellom EU-landene.
Statsgjelden
Tabell 05830 i statistikkbanken viser en inndeling av statens gjeld i finansobjektene obligasjoner, sertifikater og øvrige kontolån til pålydende verdi. Denne tabellen inkluderer ikke samtlige enheter innenfor statsforvaltningen og er dermed mindre omfattende enn bruttogjelden definert etter Maastricht-kriteriene.
-
Finansobjekt
Fordringer og gjeld inndeles i hovedtyper av fordringer og gjeld med sikte på å ha relativt ensartede grupper. For enkelte størrelser i finnes det ytterligere spesifisering av finansobjekt i statistikkbanken i forhold til vedleggstabellene. Inndelingen er basert på nasjonalregnskapets kontoplan som igjen er basert på internasjonale retningslinjer.
Sektorklassifikasjon
Institusjonelle sektorer er grupperinger av institusjonelle enheter. De institusjonelle enhetene klassifiseres i sektorer etter samfunnsøkonomisk funksjon, organisasjonsform og eierskap. En institusjonell enhet innehar beslutningsautonomi og kan avgi et fullstendig regnskap. I de fleste tilfeller vil den institusjonelle enheten være sammenfallende med juridisk enhet eller fysisk person.
Den institusjonelle sektorklassifikasjonen i finansregnskapet bygger på anbefalingene i SNA 2008 og ESA 2010.
Offentlig forvaltning
Statistikken omfatter offentlig forvaltning med delsektorene stats- og kommuneforvaltningen. Sektoren omfatter ikke-markedsrettet virksomhet som er direkte styrt og kontrollert av statlige sentrale politisk og administrative myndigheter. Ikke-markedsrettet virksomhet vil her bety at den er finansiert av skatter og avgifter – og ikke av salgsinntekter. Tallene for offentlig forvaltning er konsolidert, det vil si at fordringer og gjeld mellom forvaltningsnivåene er trukket fra.
Statsforvaltningen
Sektoren omfatter ikke-markedsrettet virksomhet som er direkte styrt og kontrollert av statlige sentrale politisk og administrative myndigheter. Stortinget, departementene, direktoratene, tilsynene, Arbeids- og velferdsetaten, Skatteetaten, Forsvaret, Politiet, domstolene, universitetene, helseforetakene og Statens pensjonsfond utland er eksempler på enheter som inngår i sektoren. Statens forretningsdrift, statlig eide foretak, og statlige låneinstitusjoner regnes ikke som en del av statsforvaltningen.
Kommuneforvaltningen
I denne sektoren inngår kommuner, fylkeskommuner og kirkelige fellesråd. I tillegg omfatter sektoren kommunale foretak, fylkeskommunale foretak og interkommunale samarbeid, dersom disse driver ikke-markedsrettet virksomhet. De fleste forvaltningsforetakene finner vi innenfor vann- og avløp, renovasjon, tjenester tilknyttet eiendomsdrift, offentlig administrasjon, helsetjenester, bibliotek- og museumsdrift samt innenfor drift av sports- og idrettsanlegg.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for offentlige finanser
-
Kun nasjonalt nivå.
-
Kvartalsvis
-
Dataene brukes i rapporteringer til Eurostat og International Monetary Fund (IMF).
-
Mikrodata er lagret i SAS- og Oracle-databaser, og publiseringsklare data er lagret i FAME-database.
Bakgrunn
-
Formålet er å gi et avstemt og helhetlig bilde av offentlig forvaltnings fordringer og gjeld basert på de internasjonale retningslinjene for finansregnskap.
Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld ble gitt ut i nytt format fra 2009 med tidserier tilbake til 1995. Statistikken bruker samme utgangspunkt som finansielle sektorregnskaper, og tallene er hentet fra Finse, som er et databasesystem for beregning av finanstransaksjoner, fordringer og gjeld for detaljerte institusjonelle sektorer.
Tabell 05830 i statistikkbanken ble fram til 4 kvartal 2017 publisert som en egen statistikk. Denne tabellen viser en inndeling av statens gjeld etter Finansdepartementet og Norges Banks definisjoner. Tabellen er ikke basert på internasjonale standarder og den inkluderer ikke statens fordringer eller fordringer og gjeld tatt opp av øvrige enheter innenfor offentlig forvaltning. Tall til tabellen hentes direkte fra Norges Banks hjemmeside og publiseres hovedsakelig for å gjøre en lengre tidsserie tilgjengelig.
-
Statistikken er input til nasjonalregnskapet. Andre viktige brukere er Finansdepartementet, Norges Bank, forsknings- og utredningsinstitutter og massemedia.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling seneste tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Statistikken er basert på retningslinjene for finansregnskap i nasjonalregnskapsstandardene System of National Accounts (FN m.fl.) og European System of Accounts (EU), samt IMFs A Manual on Government Finance Statistics.
I teorien (SNA 2008 og ENS2010) skal nettofinansinvesteringene for en sektor i den finansielle delen av systemet (financial accounts) være identisk lik sektorens nettofinansinvesteringer i inntektsdelen av systemet (non-financial accounts). Erfaringene viser at det er vanskelig å etablere denne identiteten mellom de ulike delene av systemet og for flere av sektorene forekommer det betydelig avvik.
Statistikken er nært knyttet og inngår også i finansielle sektorregnskaper (FINSE), som igjen er en del av nasjonalregnskapet. I FINSE blir Offentlig forvaltning avstemt eksternt mot andre sektorer i økonomien. I de finansielle sektorbalanser publiseres ukonsoliderte tall for offentlig forvaltning med motsektorinformasjon.
-
Statistikkloven §2-2.
-
Rådsforordning 3605/1993 (ikke EØS; tilknyttet Maastricht-traktaten), Rådsforordning 2223/1996.
Produksjon
-
Populasjonen omfatter alle statlige, kommunale og fylkeskommunale forvaltningsorganer avgrenset i henhold til nasjonalregnskapets regelverk for den institusjonelle sektoren offentlig forvaltning. Offentlig forretningsdrift og offentlig eide foretak er ikke med.
-
Statistikken henter data fra databasesystemet Finse som igjen bygger på basisstatistikker i SSB og også statistikk for verdipapirer registrert i VPS. Viktige kilder for offentlig forvaltnings fordrings- og gjeldsposisjon er statsregnskapets kapitalregnskap, som innhentes fra Finansdepartementet, og balanseregnskapene for kommuner og fylkeskommuner som følger gjeldende kommunelovs bestemmelser for regnskapsføring eller kontoplanen for KOSTRA-kommuner og -fylkeskommuner. Disse registrene inneholder fordeling av fordringer og gjeld etter konto eller finansobjekt og med en viss inndeling etter debitor-/kreditorsektor. Videre er det særskilt innhenting av balanseregnskap fra andre regnskapsførende enheter innen offentlig forvaltning. Blant annet statlige helseforetak.
I prinsippet totaltelling, men i praksis blir enkelte mindre regnskaper ikke hentet inn pga. manglende ressurser og manglende oversikt over populasjonen.
-
Finse bygger på basisstatistikk innsamlet i SSB.
Arbeidsprosessen fram mot et avstemt årlig regnskap omfatter en rekke prosedyrer og konsistenssjekker som også bidrar til å kvalitetssikre dataene i basisstatistikkene.
Basisstatistikkene må på enkelte områder bearbeides for å tilfredsstille finansregnskapets definisjoner og prinsipper; først tilpasses informasjonen finansregnskapet datastruktur; deretter avstemmes grunnlagsinformasjonen. Der hvor vi har flere datakilder for samme fordringsforhold velges en dataserie etter forhåndsbestemte regler. Det viktigste valget skjer mellom kreditor og debitor informasjon. Forskjeller i informasjon gitt fra henholdsvis kreditor og debitor vil skape avvik for de enkelte cellene i databasesystemet.
Avvik vil mellom debitor og kreditor kilder kan være forklart av ulike definisjoner og verdsettingsprinsipper, men også feil og mangler i bakgrunnsinformasjonen kan forårsake avvik.
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
-
Det finnes sammenlignbare tall tilbake til 1995. Revisjoner av serier kan føre til visse endringer i tallene bakover i tid, men revisjoner i serier bakover i tid er av mindre karakter.
For statsforvaltningen kan det forekomme mindre brudd, siden kontoplanen i statsregnskapets kapitalregnskap ikke ligger fast fra år til år. Brudd i tidsseriene forekommer relativt sjelden for kommuneregnskapene, siden kontoplanen er lovfestet i kommuneloven.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Finansregnskapet bygger på flere ulike statistiske kilder. Regnskapet vil avspeile den usikkerheten som ligger i det statistiske kildegrunnlaget og i beregningsmetodene som benyttes. Finse omfatter flere rutiner for avstemming og konsistenskontroll av data. Det er rimelig å anta at dette reduserer noe av usikkerheten som ligger i datakildene. På den annen side krever finansregnskapets kontosystem at det skal beregnes tall på områder hvor basisstatistikken er mangelfull. På slike områder kan usikkerheten være betydelig.
Foreløpige tall for fordringer og gjeld ved utgangen av året publiseres i mars. Da er kun en liten del av basisinformasjonen fra enheter i offentlig forvaltning innarbeidet i FINSE. Det innebærer usikkerhet spesielt knyttet til beregninger av finansobjektene annen gjeld/-fordringer, der basisinformasjonen fra enhetene i offentlig forvaltning er eneste kilde. Når statistikken oppdateres i november er disse kildene innarbeidet og usikkerheten betydelig redusert.
Registerfeil: For enkelte balanseposter er det for dårlige spesifikasjoner til å tilfredsstille de internasjonale kravene til detaljeringsnivå. I tillegg kan det være at inndelingen etter finansobjekt og debitor-/kreditorsektor ikke er god nok. Videre er forsinket oppdatering et problem når det gjelder kommuneregnskapene, men dekningen er normalt fullstendig etter en tid.
-
I FINSE revideres tallene løpende etter hvert som ny informasjon om sektorenes finansielle transaksjoner og beholdninger er kjent. For å unngå brudd i tidsseriene innarbeides ny informasjon også for tidligere publiserte årganger.
Analyser, artikler og publikasjoner
Revisjon av offentlige finanser
Publisert 20. september 2019Det publiseres nå en revisjon av offentlig forvaltnings inntekter og utgifter. Formålet er å utvide omfanget av stats- og kommuneforvaltningen, samt endre klassifiseringen av visse typer inntekter og utgifter.
Les artikkelenReviderte tidsserier i finansregnskapet
Publisert 17. september 2019Nettofinansinvesteringene til husholdningene øker. I finansregnskapet for 2. kvartal 2019 publiseres også reviderte tidsserier bakover i tid som en del av hovedrevisjonen i nasjonalregnskapet.
Les artikkelenPensjoner dominerer – samferdsel vokser mest
Publisert 20. september 2019Pensjoner og andre stønadsordninger er den klart største utgiftsposten i offentlig forvaltning. Samtidig er vei- og jernbanetransport formålene med sterkest utgiftsvekst de siste årene.
Les artikkelenGjelden øker raskere enn inntektene
Publisert 8. februar 2019Siden år 2000 er norske kommuners gjeld firedoblet. Gjelden har også økt raskere enn driftsinntektene. Stort investeringsbehov og lavt rentenivå ligger bak denne utviklingen.
Les artikkelenKraftig økning i kommunenes investeringsutgifter
Publisert 30. mars 2017Kommunenes investeringsutgifter er doblet fra 30 milliarder i 2003 til 63 milliarder i 2016. Mest penger blir investert i grunnskolen, vann, avløp og renovasjon. Størstedelen av investeringene finansieres av lån.
Les artikkelenKontakt
-
Jostein Birkelund
-
Achraf Bougroug
-
Frode Borgås