SSB anser nytten ved å innføre opplysningsplikt som større enn kostnaden ved å gjennomføre undersøkelsen. Utsendelse av skjema til utvalgte virksomheter vil resultere i økt kvalitet i VoF, og dermed i SSBs statistikker, da færre enheter vil stå med uoppgitt næring i VoF. SSB forventer også færre feilregistrerte næringskoder, og datainnsamlingen gjør det dessuten mulig å oppfylle Eurostats krav om å implementere enhetene Enterprise og Kind of Activity Unit i VoF og aktuelle statistikker.
Belastningen som hver enkelt rapportør blir pålagt vil være lav.
Ansvarlig enhet: Seksjon for Regnskapsstatistikk og virksomhets- og foretaksregister (s424).
Dato: 15. november 2022
Oppgavegiver(e): Virksomheter i VoF.
Rapporteringshyppighet: Kun en gang pr. oppgavegiver. Unntaksvis med noen års intervaller for enkelte grupper av virksomheter, for eksempel hjelpevirksomheter.
Beskrivelse av data som oppgavegiverne skal rapportere:
SSB vil etterspørre en beskrivelse av aktivitet for å få fastsatt korrekt næringskode. De fleste vil kun få ett spørsmål. Unntaket er virksomheter i konsern. Disse vil i tillegg spørres om tjenestene de yter kun ytes overfor eget konsern og hvilke konsernselskaper de yter tjenester til.
Antall enheter som skal spørres vil variere fra måned til måned og fra år til år avhengig av hvor mange enheter som potensielt har feil næringskode og hvor mye ressurser SSB har til rådighet til dette arbeidet. Maksimalt antall per år vil være 2500.
I 2023 planlegger SSB å spørre, i prioritert rekkefølge:
- 500 av de som har oppgitt investering som eneste aktivitet og har omsetning i Momsregisteret over 1 million kroner.
- 50 virksomheter som har gått ut av konsern hvor nåværende næringskode er basert på konserntilhørighet av aktivitet/bransje.
- 200 virksomheter som har gått fra inaktiv til aktiv.
- 1000 tilfeldige nyregistrerte virksomheter i 2021.
- Tilfeldig utvalg på 150 av de 500 største hvor næringskode er basert på konserntilhørighet.
- Tilfeldig utvalg på 500 virksomheter av de 5000 største som tilhører konsern, der næringskode i dag ikke er basert på konserntilhørighet.
1. Forankring i det nasjonale statistikkprogrammet:
Skjemaet skal ikke brukes til å utarbeide statistikk direkte. Skjemaet skal sikre kvalitet på næringskoden i VoF som igjen skal sikre kvalitet på alle næringsbaserte statistikker som inngår i statistikkprogrammet.
2. Begrunnelse for at opplysningene er nødvendige:
Næringskoden er en av de viktigste variablene i VoF. De fleste næringsstatistikker er basert på næringskoden – fra utvalgstrekking til publisering. Kvalitet i næringskoden er en forutsetning for kvalitet i statistikkene.
For å kunne etablere statistiske enheter i VoF er SSB avhengige av at hjelpevirksomheter er avdekket og korrekt kodet. Tall for virksomheter som inngår i statistiske foretak skal konsolideres og rett klassifisering av virksomhetene har betydning for metodikk.
God kvalitet i VoF sparer statistikkseksjonene for merarbeid med etterkontroll, editering og utvalgsfeil.
Næringskoden benyttes også aktivt utenfor SSB. For virksomhetene som blir berørt av denne bruken av næringskoder er det svært uheldig hvis koden er feil.
3. Vurdering av om SSB kan nå formålet ved å bruke informasjon fra offentlige myndigheter (bare relevant dersom opplysningsplikten gjelder ikke-offentlig enhet):
Næringskode fastsettes primært gjennom opplysninger som virksomheten selv har oppgitt ved registrering i Enhetsregisteret, eller gjennom kontroll mot administrative kilder (som f.eks. Finanstilsynets virksomhetsregister). I mange tilfeller har SSB imidlertid ikke mulighet til å finne informasjon om korrekt næring uten å ta direkte kontakt med virksomheten. Skjema vil kun benyttes i tilfeller hvor det ikke finnes andre tilgjengelig kilder for kvalitetssikring av næringskodene.
4. Vurdering av belastning og omkostning for de opplysningspliktige:
Oppgavebelastningen blir lav. Opplysningene er enkelt tilgjengelig hos enhetene. SSB estimerer 5 minutter pr skjema. Dette utgjør ca. 200 timeverk pr. år gitt at det blir sendt ca. 2500 skjema pr. år.
5. Beskrivelse og begrunnelse for bruk og behandling av personopplysninger, dersom SSB ber om slike:
Ikke relevant.
6. Beskrivelse av opplysningenes sensitivitet:
Ikke relevant.
7. Beskrivelse av særskilte informasjonssikkerhetstiltak, dersom det er behov for slike:
Ikke relevant.
8. Begrunnelse for at opplysningene er nødvendige og relevante (dataminimering):
SSB anser at alle opplysningene som det bes om er nødvendige og relevante for å kunne heve kvaliteten på VoF.
9. Forhold ved opplysningene som innebærer begrensninger i sekundærbruk, dersom slike finnes:
Ikke relevant.
10. Vurdering av bruk av algoritmer osv. dersom saken gjelder beslutning om innrapportering av nye, ustrukturerte datakilder:
Ikke relevant.