SSBs vurderinger av nytte og kostnader ved pålegg om opplysningsplikt

Statistisk sentralbyrås (SSBs) rolle er å være Norges felles faktaleverandør. For å kunne lage god og pålitelig offisiell statistikk kan SSB ifølge statistikkloven pålegge opplysningsplikt (se lenke nederst på siden). Før SSB beslutter å benytte opplysningsplikt i en ny datainnsamling, skal vi vurdere nytten av opplysningene opp mot kostnadene for den opplysningspliktige og hvor inngripende behandlingen av opplysningene kan være for den som opplysningene gjelder for. Her finner du alle SSBs nytte-kostvurderinger siden bestemmelsen trådte i kraft 1. januar 2021.

Artikler, analyser og publikasjoner

2025

  1. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om produksjon, salg og forbruk av hydrogen i Norge.

  2. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger fra et utvalg på rundt 15 enheter som selger varer og tjenester til foretak som driver med bilberging.

2024

  1. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om tjenestetilbud, kapasitet og salg av tjenester fra private helse- og omsorgstilbydere.

  2. Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om næringskode i henhold til ny Standard for næringsgruppering (SN2025).

  3. Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om husleie.

  4. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om varer fra EPD-databasen til Tradesolution AS.

2023

  1. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om bruken av plantevernmidler på friland.

  2. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om gjeldsordninger fra Løsøreregisteret.

2022

  1. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om type aktivitet som virksomheter i Virksomhets -og foretaksregisteret (VoF) utøver.

  2. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om betalingstransaksjoner for internasjonale betalingskort (IBK).

  3. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om salg av varer og tjenester til varebiltransportbransjen.

  4. Før Statistisk sentralbyrå beslutter å pålegge opplysningsplikt, skal det foreligge en vurdering av nytten ved å få inn opplysningene, veid opp mot omkostningene for den opplysningspliktige og hvor inngripende behandlingen anses å være for de opplysningene gjelder. Vurderingen skal offentliggjøres.

  5. Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om voksne i grunnskoleopplæring (pilotinnsamling med sikte på årlig innsamling av data).

  6. Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om kraftproduksjon og strømforbruk på Svalbard.

2021

  1. Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om pasienter i spesialisthelsetjenesten og brukere i den kommunale helse- og omsorgstjenesten beskriver behovet for bruk av disse dataene i allerede etablert offisiell statistikk, i videreutvikling av disse offisielle statistikkene og i utvikling av nye offisielle statistikker innenfor rammene av Nasjonalt program for offisiell statistikk.

Statistikkloven § 10 (5) (lovdata.no) bestemmer at det skal foreligge kost-nyttevurderinger før SSB beslutter å pålegge opplysningsplikt og at vurderingene skal offentliggjøres.