En ny delindeks for kostnadsutviklingen til foretak som yter bilberging vil bidra til riktigere prising av deres tjenester og ryddigere forhold mellom selgere og kjøpere av disse tjenestene. Den kan også være et bidrag til å profesjonalisere en næring med mange små bedrifter. Bilbergere vil i fremtiden bli en viktigere del av den totale beredskapen, og for at vi skal sikre et godt tilbud over hele landet er det viktig med et godt grunnlag for riktig prissetting. Oppgavegivernes samlede tidsbruk er estimert til 40 timeverk årlig.

SSB anser at nytten av å innhente disse opplysningene er større enn kostnaden og har derfor vedtatt å pålegge opplysningsplikt.

Ansvarlig enhet: Seksjon for miljø-, energi- og transportstatistikk.

Dato: 19. desember 2024.

Oppgavegiver(e): Et utvalg på rundt 15 juridiske enheter som selger bergingsbiler, dekk og forsikringer til foretak som driver med bilberging.

Rapporteringshyppighet: Kvartalsvis.

Beskrivelse av data som oppgavegiverne skal rapportere: Et utvalg på 15 juridiske enheter som skal bes om å rapportere priser på produkter knyttet opp til kravspesifikasjoner som gjør det mulig å følge prisutviklingen på produktene for hvert kvartal.

1. Forankring i det nasjonale statistikkprogrammet:

Statistikken er ett av utviklingsområdene under statistikkprogrammets punkt 6.16. Transport og reiseliv.

2. Begrunnelse for at opplysningene er nødvendige:

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) finansierer drift av den eksisterende statistikken Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport. NLF ønsker at denne statistikken utvides til også å dekke kostnadsutviklingen til kjøretøygruppen bergingsbiler. Denne næringen har i dag få krav til regler og standarder. En ny delindeks for kostnadsutviklingen til foretak som yter bilberging vil bidra til riktigere prising av deres tjenester og ryddigere forhold mellom selgere og kjøpere av disse tjenestene, og kan være et bidrag til å profesjonalisere en næring med mange små bedrifter. Dette vil bidra til fortsatt høy kvalitet, til en riktig pris, på tjenestene som næringen yter til samfunnet. Bilbergere vil i fremtiden også bli en viktigere del av den totale beredskapen, og for at vi skal sikre et godt tilbud over hele landet er det viktig med et godt grunnlag for riktig prissetting.

3. Vurdering av om SSB kan nå formålet ved å bruke informasjon fra offentlige myndigheter (bare relevant dersom opplysningsplikten gjelder ikke-offentlig enhet):

Opplysningene er ikke tilgjengelige i administrative kilder.

4. Vurdering av belastning og omkostning for de opplysningspliktige:

Oppgavegivernes samlede tidsbruk er estimert til 40 timeverk årlig. Beregningen av belastningen er basert på eksisterende datainnsamlinger til statistikken Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport.

5. Beskrivelse og begrunnelse for bruk og behandling av personopplysninger, dersom SSB ber om slike:

Ikke relevant.

6. Beskrivelse av opplysningenes sensitivitet:

Prisopplysningene som innhentes må ansees som sensitive.

7. Beskrivelse av særskilte informasjonssikkerhetstiltak, dersom det er behov for slike:

Det er ikke behov for særskilte tiltak utover generelle rutiner i SSB.

8. Begrunnelse for at opplysningene er nødvendige og relevante (dataminimering):

Skjemaet inneholder kun spørsmål og spesifikasjoner som er nødvendig for å produsere statistikk om prisutviklingen til oppgavegivernes produkter.

9. Forhold ved opplysningene som innebærer begrensninger i sekundærbruk, dersom slike finnes:

Opplysningene antas ikke å være berørt av slike forhold.

10. Vurdering av bruk av algoritmer osv. dersom saken gjelder beslutning om innrapportering av nye, ustrukturerte datakilder:

Ikke relevant.