Standard for næringsgruppering (SN) er under revidering og vil bli tatt i bruk i 2025. Innføring av revidert, ny næringsstandard (SN2025) medfører at ny næringskode må innføres i ER (og BoF). Det vil i noen tilfeller være behov for å samle inn tilleggsinformasjon om aktiviteten som utføres for å fastsette ny kode på virksomhetene. Disse virksomhetene vil motta et skjema fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Skjemaet sendes bare til enheter som SSB av forskjellige årsaker ikke kan fastsette ny kode på uten denne tilleggsinformasjonen. Antall virksomheter som vil få skjema forventes å være mellom 20000-30000. Opplysningene er enkelt tilgjengelig hos enhetene. Vi estimerer tidsbruk på 5 minutter per skjema.

SSB anser at nytten av å innhente disse opplysningene er større enn kostnaden og har derfor vedtatt å pålegge opplysningsplikt.

Ansvarlig enhet: Seksjon for Regnskapsstatistikk og Bedrifts- og foretaksregisteret

Dato: 17. september 2024

Oppgavegiver(e): Virksomheter i BoF

Rapporteringshyppighet: Kun én gang per oppgavegiver.

Beskrivelse av data som oppgavegiverne skal rapportere:

Virksomheten skal velge riktig næringskode i henhold til ny Standard for næringsgruppering (SN2025). Oppgavegiver skal velge ny kode fra en liste som bygger på korrespondansetabell som viser sammenhengende mellom dagens Standard for næringsgruppering (SN2007) og SN2025. Hvis ingen av alternativene i lista er riktig, må virksomheten beskrive sin viktigste aktivitet i en tekstboks slik at riktig næringskode kan fastsettes av SSB.

SSBs Bedrifts- og foretaksregister inneholder 1 038 654 hovedenheter med næringskode. Alle enheter må få ny næringskode som følger SN2025. Skjema vil kun være aktuelt for de enhetene som inngår i koder som splittes i to eller flere nye koder. Per 17.09.24 omfatter dette 345 185 hovedenheter. Registeret inneholder en stor mengde enheter uten reell aktivitet. Ved å benytte tilgjengelige kilder gjenstår ca. 186000 hovedenheter med aktivitet som inngår i splittede næringskoder. SSB har i tillegg tilgang til opplysninger gjennom sine statistikker og formålsbeskrivelser i Enhetsregisteret som kan benyttes for omkoding. Etter at det er tatt hensyn til alle tilgjengelige kilder og deres egnethet forventes det å være nødvendig å sende skjema til den gjenstående populasjon. Antall virksomheter som vil få skjema forventes å være mellom 20000-30000.

1. Forankring i det nasjonale statistikkprogrammet:

I kapittel 2.2 Offisiell statistikk i det nasjonale statistikkprogrammet står følgende: «Kravene i statistikkloven er i samsvar med europaparlaments- og rådsforordningen om europeisk statistikk. Forordningen inneholder kvalitetskrav og retningslinjer for utvikling, utarbeiding og formidling av europeisk statistikk, og er gjort gjeldende i norsk rett gjennom EØS-avtalen».

Norge er gjennom EUs rådsforordning 1893/2006 forpliktet til å følge EUs nåværende næringsstandard NACE Rev. 2. NACE Rev. 2 ble implementert i 2008. I 2019 ble det konkludert av Eurostat og medlemmene i det europeiske statistikksystemet (ESS) at NACE skulle revideres. Dette ble vedtatt i EUs delegerte forordning 2023/137. NACE Rev. 2.1, som er EUs reviderte næringsstandard, er ferdig utarbeidet og tredde i kraft 09.02.2024. NACE Rev. 2.1 skal gjelde fra 01.01.2025. Ifølge Eurostat skal alle bedriftsregister være oppdatert med ny næringsstandard senest 31.12.2025. På grunn av interne behov har det blitt besluttet å innføre ny næringsstandard i BoF og Enhetsregisteret fra 01.09.25.

2. Begrunnelse for at opplysningene er nødvendige:

Når dagens standard for næringsgruppering (SN2007) erstattes av ny standard (SN2025) 1. januar 2025 er det for å bedre speile næringene i samfunnet. En oppdatert standard vil dermed bidra i en mer aktuell næringsfordelt statistikk, analyser og forskning.  

SSBs Bedrifts- og foretaksregister (BoF) er et av flere tilknyttede registre til Enhetsregisteret (ER). SSB har ansvar for næringskodene i ER, og forvalter standard for næringsgruppering som næring kodes på grunnlag av.

Tilknyttede registre, og andre offentlige registre, har en rett og en plikt til å bruke informasjonen som er registrert i Enhetsregisteret. Næringskode er en sentral opplysning for flere som benytter informasjon fra Enhetsregisteret i sin virksomhet.

BoF er en sentral kilde for nærings- og økonomisk statistikk, og henter bl.a. næringskode fra ER. At virksomheter registreres med korrekt næringskode er avgjørende for kvaliteten i SSBs næringsfordelte statistikker og analyser.

Ny næringsstandard medfører at ny næringskode må innføres i ER (og BoF). For å kode ny næring på virksomhetene vil det i noen tilfeller være behov for tilleggsinformasjon om aktiviteten som utføres. Disse vil motta et skjema fra SSB. Skjemaet sendes bare til enheter som vi av forskjellige årsaker ikke kan omkode selv.

3. Vurdering av om SSB kan nå formålet ved å bruke informasjon fra offentlige myndigheter (bare relevant dersom opplysningsplikten gjelder ikke-offentlig enhet):

Næringskode fastsettes primært gjennom opplysninger som virksomheten selv har oppgitt ved registrering i Enhetsregisteret, eller gjennom kontroll mot administrative kilder (som f.eks. Finanstilsynets virksomhetsregister). I mange tilfeller har vi imidlertid ikke mulighet til å finne informasjon om korrekt næring uten å ta direkte kontakt med virksomheten. Skjema vil kun benyttes i tilfeller hvor det ikke finnes andre tilgjengelig kilder for fastsettelse av ny næringskode.

4. Vurdering av belastning og omkostning for den opplysningspliktige:

Oppgavebelastningen blir lav. Opplysningene er enkelt tilgjengelig hos enhetene. Vi estimerer 5 minutter per skjema.

5. Beskrivelse og begrunnelse for bruk og behandling av personopplysninger, dersom SSB ber om slike:

Ikke relevant.

6. Beskrivelse av opplysningenes sensitivitet:

Ikke relevant.

7. Beskrivelse av særskilte informasjonssikkerhetstiltak, dersom det er behov for slike:

Ikke relevant.

8. Begrunnelse for at opplysningene er nødvendige og relevante (dataminimering):

Vi anser opplysningene vi ber om som nødvendige og relevante for å kunne gjennomføre omkodingen av BoF med høy nok kvalitet.

9. Forhold ved opplysningene som innebærer begrensninger i sekundærbruk, dersom slike finnes:

Ikke relevant.

10. Vurdering av bruk av algoritmer osv. dersom saken gjelder beslutning om innrapportering av nye, ustrukturerte datakilder:

Ikke relevant.