92502_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/maaned
92502
Tilbudspriser trakk KPI ned
statistikk
2013-02-11T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. januar 2013

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Tilbudspriser trakk KPI ned

Konsumprisindeksen falt med 0,2 prosent fra desember 2012 til januar 2013. Prisreduksjoner på klær og møbler bidro mest til nedgangen. Tolvmånedersveksten i KPI var 1,3 prosent i januar, mens KPI-JAE steg med 1,2 prosent i samme periode.

Konsumprisindeks 1998=100
Månedsendring (prosent)12-måneders endring (prosent)Indeks
Desember 2012 - Januar 2013Januar 2012 - Januar 2013Januar 2013
KPI Totalindeks-0,21,3132,1
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer0,70,0122,2
Bolig, lys og brensel1,02,8164,2
Transport0,51,9143,7
Kultur og fritid-0,10,7116,5
Klær og skotøy-8,5-1,351,8
 
KPI-JAE (juli 1999 = 100)-0,51,2122,6
 
KPI etter leveringssektor
Andre norskproduserte konsumvarer1,03,2158,5
Importerte konsumvarer-2,0-0,688,6
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor1,13,4200,0
Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

Konsumprisindeksen (KPI) var 132,1 (1998=100) i januar 2013, mot 130,4 i januar 2012. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 1,3 prosent i januar, ned 0,1 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,2 prosent i januar 2013, opp 0,1 prosentpoeng fra måneden før.

Månedsendring - januarsalg på klær og møbler

Nedgangen i KPI på 0,2 prosent fra desember 2012 til januar 2013 var spesielt forårsaket av januarsalg på klær. Klær viste en prisnedgang på 8,7 prosent, og det ble målt prisfall innenfor alle kleskategoriene. Prisene på skotøy gikk ned med 7,3 prosent i samme periode. Salgsaktivitet ble også registrert for gruppen møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler, som hadde en prisnedgang på 10,3 prosent. Prisene på feriereiser falt med 4,6 prosent, og bøker viste en prisnedgang på 7,1 prosent.

Som følge av oppgang i både kraftprisene og nettleien steg elektrisitetsprisene inkludert nettleie med 2,7 prosent. Disse bidro dermed til å dempe nedgangen fra desember til januar. Kraftprisene økte som følge av en kraftig oppgang i prisene på standard variabel kontrakt, mens spotprisene gikk ned. Beregnet husleie for selveiere og betalt husleie steg med henholdsvis 0,6 og 0,8 prosent. Alkoholfrie drikkevarer viste en prisøkning på 3,4 prosent, der særlig brus og kaffe sto bak økningen i denne gruppen. Andre konsumgrupper som også viste økte priser, var blant annet kulturelle tjenester og drift og vedlikehold av transportmidler. Det ble også målt oppgang i tannlegetjenester og egenbetalingen i SFO siden forrige måling i august.

Når det gjelder egenbetalingen i barnehager, viste den kun en svak oppgang siden forrige måling i august.

Prisene på alkoholholdige drikkevarer og tobakk steg med henholdsvis 1,3 og 2,4 prosent fra desember 2012 til januar 2013, dette må sees i sammenheng med avgiftsøkninger fra 1. januar i år. Særavgiftene ble i hovedsak kun justert for inflasjon. Samlet falt KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) med 0,3 prosent fra desember til januar. Avgiftsøkningene bidro dermed til å trekke KPI opp med 0,1 prosentpoeng.

Tolvmånedersendring - økte elektrisitetspriser

KPI økte med 1,3 prosent fra januar 2012 til januar 2013. Elektrisitet inkludert nettleie viste en samlet prisøkning på 6,5 prosent, og bidro mest til prisveksten de siste tolv månedene. Beregnet husleie for selveiere samt priser på transporttjenester viste oppganger på henholdsvis 1,9 og 5,9 prosent i samme periode.

Priser på restauranttjenester gikk opp med 3,9 prosent og medvirket også til tolvmånedersveksten i KPI. Prisene i konsumgruppen drift og vedlikehold av transportmidler steg med 1,9 prosent. Andre grupper som bidro til prisøkningen de siste tolv månedene, var betalt husleie, kulturelle tjenester, tannlegetjenester, personlig pleie, forsikring samt aviser og tidsskrifter.

Lavere priser på blant annet teletjenester, klær og feriereiser dro KPI i motsatt retning.

Endring i tolvmånedersveksten – liten endring

Tolvmånedersveksten i KPI falt med 0,1 prosentpoeng, fra 1,4 prosent i desember 2012 til 1,3 prosent i januar 2013. Finansielle tjenester utenom forsikring var den komponenten som medvirket mest til prisnedgangen. Fra desember 2012 til januar 2013 viste finansielle tjenester en klart svakere prisoppgang enn fra desember 2011 til januar 2012. Andre bidragsytere til nedgangen i tolvmånedersveksten var prisene på møbler samt prisene på drivstoff og smøremidler.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,2 prosent i januar 2013, opp 0,1 prosentpoeng fra desember 2012.

 

For utdypende analyse av årsveksten i KPI for 2012, les artikkelen Årsvekst på 0,8 prosent i KPI .

Endringer i KPI fra og med 2013Åpne og lesLukk

Fra og med januarindeksen 2013 er det gjort endringer i KPI innenfor konsumområdene matvarer og alkoholfrie drikkevarer samt betalt og beregnet husleie.

I prisindeks for matvarer og alkoholfrie drikkevarer, som i sin helhet er basert på strekkodedata fra det norske dagligvaremarkedet, er beregningsmetoden på det mest detaljerte nivået endret. For mer informasjon se lenke til "Økonomiske analyser 6/2012" i høyre marg. I prisindeksene for betalt og beregnet husleie er det foretatt endringer i datainnsamlingen og metoden for å måle månedlige prisendringer.

Nye vekter og varer i KPIÅpne og lesLukk

Vektandelene i KPI oppdateres i januar hvert år på grunnlag av nasjonalregnskapets tall for konsum i husholdninger. Utvalget av varer og tjenester som inngår i KPI, blir også oppdatert i januar hvert år . Se Vektandelene i KPI (Tabell 2) .