Statistikk innhold
Statistikk om
Digitalisering og IKT i offentlig sektor
Statistikken kartlegger offentlig sektors digitaliseringsarbeid og bruk av IKT. Offentlig sektor inkluderer statlige virksomheter, kommuner og fylkeskommuner. Blant temaene statistikken dekker er digitaliseringstiltak, digitale tjenester, digitale innkjøp, deling og bruk av data, informasjonssikkerhet og IKT-sikkerhet, og IKT-kompetanse.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- De største hindringene for utvikling av digitale tjenester. ProsentLast ned tabell som ...De største hindringene for utvikling av digitale tjenester. Prosent
2024 Er i stor eller svært stor grad en hindring Statlige virksomheter Kommuner Fylkeskommuner Vanskelig å frigjøre ressurser til utvikling 67,5 76,8 57,1 IKT-utgifter høyere enn forventet 52,6 65,5 42,9 Avhengig av utvikling hos andre aktører i offentlig eller privat sektor 49,3 51,1 28,6 Manglende kompetanse i virksomheten 37,8 53,1 28,6 Lovgivning og regler mangler tilpasning 35,9 30,2 35,7 Mangel på felles offentlige løsninger og infrastruktur 30,6 50,3 35,7 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Rekruttering av IKT-spesialister. Prosent.Last ned tabell som ...Rekruttering av IKT-spesialister. Prosent.
Har rekruttert eller forsøkt å rekruttere IKT-spesialister i løpet av det siste året Andel av de som rekrutterte eller forsøkte, men fikk problemer med rekrutteringen 2023 2024 2023 2024 Statlige virksomheter 64,6 65,6 88,1 82,5 Kommuner 55,5 48,6 72,1 74,4 Fylkeskommuner 100,0 85,7 90,0 91,7 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Deling av åpne data. Prosent.Last ned tabell som ...Deling av åpne data. Prosent.
Deler kommunens/virksomhetens åpne data i tråd med regjeringens 'Retningslinjer ved tilgjengeliggjøring av offentlige data' 2023 2024 Statlige virksomheter 61,8 64,1 Kommuner 48,7 56,5 Fylkeskommuner 80,0 57,2 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 26. april 2024.
Statlig virksomhet: Noen oppgavegivere i undersøkelsen rapporterer på vegne av et helt direktorat, inkludert underenheter. Det skyldes at beslutningsmyndighet ligger på høyere nivå i organisasjonsstrukturen. Hele direktoratet anses som én statlig virksomhet i undersøkelsen.
Sysselsettingsgrupper: Antall ansatte i statlige virksomheter som besvarer på vegne av hele direktorat, er inkludert ansatte fra underenhetene. Det innebærer at virksomheten er plassert i sysselsettingsgruppe tilsvarende det totale antallet i direktoratet.
IKT-strategi: en offisiell, skriftlig plan som inneholder målsetninger og retningslinjer for virksomhetens anskaffelse eller bruk av IKT.
Outsourcing: IKT-funksjoner som ivaretas helt eller delvis av eksterne leverandører.
Skyen: alt fra dataprosessering og datalagring til programvare på servere som står i eksterne serverparker tilknyttet internett.
Sosiale medier: medier som ved hjelp av Internett eller webbasert teknologi åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker.
Digitale tjenester: tjenester som er integrert med virksomhetens/kommunens/fylkeskommunens systemer, og som enten henter informasjon fra disse systemene og viser det til eksterne brukere, eller at eksterne brukere kan sende inn data som automatisk går inn i virksomhetens/kommunens/fylkeskommunens systemer.
IKT-utgifter (til og med år 2012): Omfatter kjøp av IKT-utstyr, leie av datamaskiner med tilhørende utstyr, kjøp og leie av programvare og kjøp av eksterne tjenester. Lønnskostnader til virksomhetenes egne IKT-ansatte er ikke inkludert i undersøkelsen.
IKT-utgifter (2018-2020): Omfatter kjøp og leie av IT- og kommunikasjonsutstyr og -maskiner, kjøp og leie av programvare (inkludert fagsystemer), IKT-relaterte utgifter til digitalisering, kjøp av IKT-tjenester fra andre offentlige eller private virksomheter, kommunens/fylkeskommunens IKT-utgifter til interkommunale samarbeidstiltak og kommunens/fylkeskommunens IKT-utgifter til AS-er som kommunen er eier/deleier i. Merverdiavgift, leie av bredbånd, bruk av telefon og lønnskostnader til egne ansatte er ekskludert.