Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Flere dieseldrevne personbiler
Andelen dieseldrevne personbiler fortsetter å øke, mens andelen bensindrevne reduseres. El-bilene fortsetter sin raske frammarsj og utgjorde 2,6 prosent av personbilbestanden ved utgangen av fjoråret.
2015 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2014 - 2015 | 2010 - 2015 | ||
Rettet 26. oktober 2016. | |||
Personbiler | 2 610 352 | 2,1 | 13,1 |
Varebiler | 450 385 | 1,9 | 13,4 |
Kombinerte biler | 26 605 | -12,0 | -45,1 |
Lastebiler | 77 120 | -2,0 | -5,2 |
Busser | 16 668 | -2,6 | -18,1 |
Traktorer | 269 013 | 2,0 | 9,1 |
Motorredskap | 7 726 | -1,0 | -4,1 |
Moped | 178 235 | 0,4 | 5,5 |
Lett motorsykkel | 23 509 | 6,3 | 23,2 |
Tung motorsykkel | 152 531 | 4,8 | 30,3 |
Beltemotorsykkel | 82 123 | 5,9 | 19,4 |
Hengere | 1 319 772 | 3,7 | 18,9 |
Figur 2. Bestanden av el-personbiler etter fylke. 2015
Antall | |
Akershus | 13 655 |
Oslo | 11 699 |
Hordaland | 11 626 |
Rogaland | 6 659 |
Sør-Trøndelag | 5 113 |
Buskerud | 3 138 |
Vestfold | 3 023 |
Vest-Agder | 2 760 |
Østfold | 2 368 |
Møre og Romsdal | 1 911 |
Nordland | 1 462 |
Aust-Agder | 1 234 |
Telemark | 1 098 |
Hedmark | 860 |
Nord-Trøndelag | 831 |
Oppland | 649 |
Troms Romsa | 549 |
Sogn og Fjordane | 394 |
Finnmark Finnmárku | 102 |
Figur 3. Antall person- og varebiler per 1 000 innbyggere. 31. desember 2015
Antall | |
Hedmark | 686 |
Oppland | 676 |
Buskerud | 666 |
Akershus | 644 |
Nord-Trøndelag | 615 |
Telemark | 608 |
Aust-Agder | 598 |
Møre og Romsdal | 597 |
Sogn og Fjordane | 594 |
Vestfold | 583 |
Østfold | 581 |
Nordland | 575 |
Finnmark Finnmárku | 572 |
Troms Romsa | 566 |
Rogaland | 552 |
Vest-Agder | 540 |
Oslo | 535 |
Sør-Trøndelag | 534 |
Hordaland | 510 |
Figur 4. Antall person- og varebiler vraket mot pant
Antall | |
1985 | 53 555 |
1986 | 82 056 |
1987 | 75 322 |
1988 | 74 158 |
1989 | 67 268 |
1990 | 54 929 |
1991 | 54 955 |
1992 | 56 896 |
1993 | 58 297 |
1994 | 56 374 |
1995 | 64 385 |
1996 | 223 499 |
1997 | 45 082 |
1998 | 80 445 |
1999 | 97 466 |
2000 | 95 637 |
2001 | 96 720 |
2002 | 106 498 |
2003 | 102 341 |
2004 | 108 880 |
2005 | 102 044 |
2006 | 105 324 |
2007 | 99 885 |
2008 | 107 153 |
2009 | 94 497 |
2010 | 98 662 |
2011 | 117 520 |
2012 | 117 578 |
2013 | 150 905 |
2014 | 144 385 |
2015 | 135 801 |
Figur 5. Personbilbestanden etter alder. 2015
Antall | |
Under 4 år: 18 % | 459093 |
4-7 år: 22 % | 569320 |
8-11 år: 21 % | 548138 |
12-15 år: 17 % | 444693 |
16-20 år: 14 % | 358065 |
Over 20 år: 8 % | 210525 |
Figur 6. Gjennomsnittsalder på personbilparken i utvalgte europiske land. 31. desember 2014
Gjennomsnittsalder | |
Slovakia | 11.3 |
Estland | 11.0 |
Norge | 10.5 |
Spania | 9.9 |
Finland | 9.7 |
Nederland | 9.2 |
Kypros | 9.2 |
Danmark | 8.9 |
Portugal | 8.8 |
Tsjekkia | 8.6 |
Ungarn | 8.5 |
Slovenia | 8.1 |
Frankrike | 8.0 |
Malta | 7.8 |
Latvia | 7.8 |
Romania | 7.7 |
Litauen | 7.6 |
Italia | 7.5 |
Hellas | 7.2 |
Tyskland | 6.9 |
Østerrike | 6.8 |
Sverige | 6.7 |
Bulgaria | 6.5 |
Irland | 6.3 |
Belgia | 6.1 |
Storbritannia | 5.8 |
Polen | 5.8 |
Luxembourg | 5.6 |
Det var registrert 1,24 millioner personbiler med dieseldrift ved utgangen av 2015. Dette er 4,8 prosent flere enn 2014, og dieselbilene utgjorde 47,6 prosent av den totale personbilbestanden. Antallet bensindrevne personbiler ble redusert med 2,5 prosent i den samme perioden til 1,30 millioner, og utgjorde 49,7 prosent av personbilbestanden per 31.12.2015. Antallet elektrisk drevne personbiler økte med hele 79 prosent fra samme periode året før, fra 38 600 til 69 100. Målt som andel av bestanden utgjorde el-bilene 2,6 prosent mot 1,5 prosent året før. I alt var det registrert 2,6 millioner personbiler i Norge ved inngangen til 2016, 2,1 prosent flere enn året før.
En femdel av el-bilene var Akershus-registrert
20 prosent, eller 13 655, av de elektrisk drevne personbilene var registrert i Akershus. Drøyt halvparten var registrert i fylkene Akershus, Oslo og Hordaland. Finnmark har bare 100 el-personbiler. Av kommunene er det flest registrert i Oslo (11 699), fulgt av Bergen (6 723), Bærum (4 227), Trondheim (3 136) og Asker (2 465). Regnet per 1 000 innbyggere er det registrert flest el-personbiler i Finnøy kommune med 75,8, fulgt av kommunene Averøy og Askøy med henholdsvis 52 og 49,6.
Flest Volkswagen
Av 2,6 millioner personbiler var 370 000 av fabrikkmerket Volkswagen (VW) ved utgangen av fjoråret. Dette tilsvarer en andel av personbilbestanden på 14,3 prosent. Toyota følger nærmest med en andel på 12,8 prosent. Gjennomsnittsalderen på en VW var ved inngangen til 2016 10,0 år mot 9,9 for Toyota. Det er fortsatt 19 000 registrerte Chevrolet personbiler i Norge, med den godt voksne gjennomsnittsalderen på 28,1 år.
Gjennomsnittsalderen stabilt høy
Gjennomsnittsalderen på personbilparken har ikke endret seg de 6 siste årene, og var ved utgangen av 2015 fortsatt på 10,5 år. Til sammenlikning var gjennomsnittsalderen for personbiler i EU 7,4 år ved utgangen av 2014. 18 prosent av personbilbestanden i Norge var 3 år eller yngre, 22 prosent var mellom 4 og 7 år gammel, 21 prosent var mellom 8 og 11 år, 17 prosent mellom 12 og 15 år, 14 prosent mellom 16 og 20 år mens 8 prosent av bestanden var 21 år eller eldre. Landets eldste personbilpark er registrert i Oppland med en gjennomsnittsalder på 13,0 år. Gjennomsnittsalderen var desidert lavest i Oslo med 7,8 år.
Varebilene er dieseldrevne
Drøyt 92 prosent av 450 000 varebiler var ved utgangen av 2015 dieseldrevet. Kun 0,4 prosent, eller 1 808, var elektriske. Det er likevel en økning på 740 el-varebiler fra året før. Den gjennomsnittlige varebilen var ved årsskiftet 2015/2016 8,4 år gammel. I motsetning til det som er tilfelle personbiler, er de norske varebilene akkurat som EU-snittet. Oppland kan på samme måte som for personbiler, skilte med landets eldste gjennomsnittlige varebilpark på10,8 år. Oslo har den desidert nyeste med 4,7 år i gjennomsnitt.
Færre hogges
I 2015 ble det vraket 135 801 person- og varebiler mot pant. Dette er 6 prosent færre enn i 2014 og 10 prosent færre enn i 2013. Det er langt igjen til toppåret 1996, hvor 224 000 biler ble innlevert gjennom vrakpantordningen i hovedsak som følge av en midlertidig heving av vrakpanten til 6 000 kroner. Bilen beholdes lengst i nord. I Finnmark var personbilen 20,2 år gammel i snitt når den ble sendt til opphogging, mens varebilene var 18,9 år gamle. Av de personbilene det er registrert over 50 000 av per 31.12.2015, er det kun 2 fabrikkmerker som har en gjennomsnittlig levetid på over 20 år. En gjennomsnittlig Volvo-eier pensjonerte bilen sin etter 20,8 år mens en Mercedes Benz-eier dro til bilopphoggeren etter 20,3 år.
Kontakt
-
Bente Elisabeth Andresen
E-post: bente.elisabeth.andresen@ssb.no
tlf.: 40 81 13 84
-
Henrik Bråthen
E-post: henrik.brathen@ssb.no
tlf.: 40 81 14 03
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83