I fjerde kvartal 2023 hadde knapt 4 prosent av de ansatte i barnehager, som tilhørte yrkesgruppene barnehagelærere og andre ansatte som arbeidet direkte med barn, i alderen 22 til 67 år, en mastergrad. Av disse hadde kun en tredjedel en barnehagelærerutdanning i tillegg til mastergraden.

Denne artikkelen er ment som et bidrag til å øke kunnskapen om Personer som har fullført en barnehagelærerutdanning eller tilsvarende. Dette henviser til personens utdanning og ikke yrkesgruppering. med masterutdanning og bruken av mastergradskompetanse innenfor barnehagesektoren mer generelt. Dette bidraget kan danne grunnlag for å vurdere og konkretisere ambisjonen om en økt andel barnehagelærere med mastergrad i barnehagene frem mot 2025 og 2030.

Hevingen av kompetansenivået blant barnehagepersonell har hatt en fremtredende plassering i barnehagepolitikken de siste årene. En målsetting om å øke andelen av barnehagelærere og styrere med mastergradsutdanning i barnehagesektoren fremheves i regjeringens handlingsplan «Kompetanse for fremtidens barnehage 2023-2025», et mål som også gjenspeiles i regjeringens nyeste strategi, «Barnehagen for en ny tid» (2023). Satsingen på å fremme videreutdanning og spesialisering er ansett som en nøkkelkomponent for å styrke kvaliteten i det pedagogiske arbeidet i barnehagene.

Avgrensninger i populasjonsutvalg

I analysen fokuserer vi særlig på Personer som er registrert i Folkeregisteret med gyldig norsk fødselsnummer, og inkluderer både fastboende og midlertidige innflyttere som forventes å oppholde seg i landet sammenhengende i minst seks måneder per desember 2023 som har fullført en barnehagelærerutdanning og har oppnådd en mastergrad. I tillegg inngår også en oversikt over personale i barnehager som har mastergrad, men som ikke er utdannet som barnehagelærere, samt en oversikt over alle med masterutdanning uansett bachelorgrad.

Boksen nedenfor viser inndelingen som benyttes for barnehagelærerutdanning. NUS-koder viser til koder i Standard for utdanningsgruppering. En barnehagelærerutdanning gir kunnskap om barns utvikling og innføring i samspill mellom barn og voksne (utdanning.no).

Vi bruker norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) som brukes for å gruppere personers utdanningsaktiviteter og utdanningsbakgrunn. Vi bruker denne grupperingen til å definere barnehagelærerutdanninger.

621101 - Førskolelærerutdanning, toårig
621102 - Førskolelærerutdanning, treårig
621103 - Førskolelærerutdanning for døve, treårig
621104 - Rudolf Steinerhøgskolen, førskolelærerutdanning, treårig
621105 - Bachelor, førskolelærerutdanning, treårig
621106 - Bachelor, Rudolf Steinerhøgskolen, førskolelærerutdanning, treårig
621107 - Bachelor, barnehagelærerutdanning, treårig
621108 - Bachelor, Steinerhøyskolen, barnehagelærerutdanning, treårig
721101 - Hovedfagskandidat, barnehagepedagogikk
721102 - Hovedfagskandidat, førskolepedagogikk
721103 - Cand.polit.-utdanning, førskolepedagogikk
721104 - Master, førskole-/barnehagepedagogikk, toårig
721105 - Master, barnehage- og profesjonsutvikling, toårig
721106 - Master, barnehagevitenskap, toårig
721107 - Master, barnehagekunnskap: barndom i et samfunn i endring, toårig

Det er noen få barnehagelærere med uspesifiserte barnehagelærerutdanninger. De inkluderes også i populasjonsutvalget:

621199 - Førskole-/barnehagelærerutdanning, uspesifisert, lavere nivå
621999 - Førskole-/barnehagelærerutdanning, annen, uspesifisert, lavere nivå
721199 - Førskole-/barnehagelærerutdanning, uspesifisert, høyere nivå
721999 - Førskole-/barnehagelærerutdanning, annen, uspesifisert, høyere nivå

Hvor mange barnehagelærerutdannede har mastergrad, og i hvilke fag?

Per 1. oktober 2023 var det 4 900 barnehagelærerutdannede i alderen 22-67 år som har fullført en mastergrad. Det utgjør 8 prosent av alle barnehagelærerutdannede i denne aldersgruppen.

Figur 1 gir en detaljert oversikt over antall barnehagelærerutdannede med masterutdanning, spesifisert etter type masterutdanning de har tatt.

Figur 1. Andel barnehagelærerutdannede med masterutdanning 22-67 år, etter hvilken masterutdanning de har tatt. 2023

Flertallet av barnehagelærerutdannede med masterutdanning har spesialisert seg innenfor pedagogiske områder, noe som underbygger fokuset på pedagogisk kompetanse i barnehagesektoren.

Den mest fremtredende masterutdanningskategorien er spesialpedagogikk, hvor 37 prosent har sin masterutdanning. Pedagogikk følger etter med 22 prosent, mens førskole/barnehagelærerutdanninger utgjør 15 prosent av alle barnehagelærerutdannede med mastergrad.

En betydelig andel av barnehagelærerutdannede har en mastergrad i økonomiske og administrative fag, noe som utgjør 9 prosent av alle med mastergrad.

Videre har 16 prosent av de med barnehagelærerutdannede og mastergrad en masterutdanning innenfor et annet fagområde. Dette kan indikere et ønske om å kvalifisere seg for jobb utenfor barnehagen, men det kan også innebære en interesse for å bygge på eksisterende kunnskap og oppnå en spesialisering som forbedrer deres kompetanse innen ett av de mange fagfeltene i rammeplanen for barnehagen.

Vi bruker norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) som brukes for å gruppere personers utdanningsaktiviteter og utdanningsbakgrunn. Vi bruker denne grupperingen til å definere hvilke masterutdanninger som barnehagelærerutdannede har tatt.

Universiteter og høyskoler har et mangfoldig utvalg av masterstudier som favner et bredt spekter av fagområder. Dette inkluderer masterprogrammer med en spesifikk vinkling mot tidlig barndom, samt mer fagspesifikke studier som er relevante for flere profesjoner.

Herunder ses de vanligste mastergradsprogrammene innenfor hver hovedkategori av masterutdanning, samt deres tilsvarende NUS-koder. Antall barnehagelærerutdannede som har oppnådd disse utdanningene er oppgitt i parentes.

721 – Førskole-/barnehagelærerutdanninger
721101 Hovedfagskandidat, barnehagepedagogikk (9)
721102 Hovedfagskandidat, førskolepedagogikk (9)
721103 Cand.polit.-utdanning, førskolepedagogikk (inkluderer: Førskolepedagogikk, hovedfag) (61) 
721104 Master, førskole-/barnehagepedagogikk, toårig (inkluderer: Barnehagepedagogikk og småbarns vitenskap) (362)
721105 Master, barnehage- og profesjonsutvikling, toårig (123)
721106 Master, barnehagevitenskap, toårig (80)
721107 Master, barnehagevitenskap: barndom i et samfunn i endring, toårig (68)
721199 Førskole-/barnehagelærerutdanning, uspesifisert, høyere nivå (26)
721999 Førskole-/barnehagelærerutdanninger, andre (17)

722/723 – Lærerutdanninger (allmenn/grunnskole, fag og yrkesfag) og videreutdanninger for lærere på masternivå
722105 – Master, grunnskolelærerutdanning, 1.-7. trinn, femårig (12)
722107 – Master, lesing og skriving i skolen, toårig (3)
723114 – Master, barnekultur og kunstpedagogikk, toårig (17)
723403 – Master, fagdidaktikk, studieretning naturfag, toårig (3)
722199 – Allmen-/grunnskolelærerutdanning, uspesifisert, høyere nivå (1)

7241 – Pedagogikk
724101 - Cand.ed.-utdanning, pedagogikk, profesjonsstudiets 1. avd. og 2. avd. (39)
724105 - Cand.polit.-utdanning, pedagogikk (50)
724115 - Master, pedagogikk, toårig (inkluderer: Pedagogikk med fordypning i rådgivning. Pedagogikk med fordypning i utdanning – kvalitetsutvikling og styring. Pedagogikk med IKT.).  (601)
724118 - Master, logopedi, toårig (Inkluderer også 769945) (143)
724119 - Master, læring, toårig (Inkluderer: Voksnes læring. Undervisning og læring.) (34)
724120 - Master, tilpasset opplæring, toårig (134)
724124 - Master, undervisningsvitenskap, toårig (8)
724125 - Master, rådgivning, toårig (10)

7242 – Spesialpedagogikk
724202 - Cand.paed.spec.-utdanning, spesialpedagogikk, profesjonsstudiet (7)
724203 - Cand.polit.-utdanning, spesialpedagogikk (Inkluderer: Spesialpedagogikk, hovedfag) (51)
724207 - Master, spesialpedagogikk, toårig (1605)
724209 - Master, spesialpedagogikk, 1½-årig (24)
724905 – Master, IKT i læring, toårig (11)
724906 – Master, pedagogisk psykologisk rådgiving, 1½-årig (13)
724907 – Master, mangfold og inkludering i pedagogisk virksomhet, toårig (10)
724908 – Master, karriereveiledning, toårig (7)
725101 – Musikkterapi, toårig, videreutdanning (22)
729906 – Master, utdanningsvitenskapelige fag, toårig (33)
729999 – Lærerutdanning og utdanning i pedagogikk, annen, uspesifisert, høyere nivå (39)

74 – Økonomiske og administrative fag
741108 - Master of Business Administration (MBA), 1½-årig (25)
741111 - Master of Management, toårig (88)
741119 - Master, administrasjon og ledelse, toårig (39)
741122 - Master, utdanningsledelse, toårig (70)
741124 - Master, endringsledelse, toårig (17)
741127 - Master, utdanningsledelse, 1½-årig (14)
741128 - Master, læring i komplekse systemer, toårig (7)
741132 - Master, ledelse, 1½-årig (Inkluderer: Ledelse og organisasjonsvitenskap. Styring og ledelse).  (135)
741143 - Master, personalledelse, 1½-årig (7)
741199 – Økonomisk-administrative fag, uspesifiserte, høyere nivå (22)
749999 – Økonomiske og administrative fag, andre, uspesifiserte, høyere nivå (14)

71 – Humanistiske fag
714223 – Master, kristendomskunnskap, 1½-årig (6)
714901 – Master, religion og interkulturell kommunikasjon, toårig (3)
711727 – Master, lingvistikk, toårig (3)
712103 – Master, litteraturstudier, toårig  (5)
713107 – Master, historie, toårig (5)
713407 – Hovedfagskandidat, flerkulturell og utviklingsrettet utdanning (3)
713413 – Master, kultur- og idéstudier, toårig (3)
713415 – Master, tverrfaglige kultur- og kjønnsstudier, toårig (6)
713416 – Master, flerkulturell og internasjonal utdanning, toårig (17)
714103 – Master, diakoni, toårig (12)
714216 – Master, kristendomskunnskap/-studier, toårig (3)

71 – Praktiske og estetiske fag
715205 – Cand.philol.-utdanning, drama/teater (4)
715210 – Master, drama/teater, toårig (3)
715212 – Master, dramapedagogikk, toårig (3)
715127 – Master, musikkvitenskap, toårig (5)
715131 – Master, musikkterapi, toårig (7)
716401 – Designkandidat, visuell kommunikasjon, hovedfag (3)
716905 – Master, formgiving, kunst og håndverk, toårig (19)
716907 – Master, kunstfag, toårig (6)
719907 ¬– Master, estetiske studier, toårig (6)
719999 – Humanistiske og estetiske fag, andre, uspesifiserte, høyere nivå (28)

73 – Samfunnsfag og juridiske fag 
731104 - Cand.polit.-utdanning, statsvitenskap (Inkluderer: Statsvitenskap, hovedfag) (4)
731108 - Master, offentlig administrasjon, toårig (Inkluderer: Master of Public Administration, Offentlig politikk og ledelse. Offentlig ledelse og styring (MPA). Offentlig administrasjon og styring) (9)
731109 - Samfunnsplanlegging, toårig (10)
731111 - Master, administrasjon og organisasjonsvitenskap, toårig (Inkluderer: Organisasjon og ledelse, samfunnsfaglig. Masterprogram i politikk og forvaltning) (18)
731911 - Master, samfunnsvitenskap, toårig (5)
731912 - Master, samfunnssikkerhet, toårig (4)
731914 - Master, samfunnsarbeid, toårig (5) 
731916 - Master, interkulturelt arbeid, 1½-årig (9)
732102 - Cand.polit.-utdanning, sosiologiske fag (Inkluderer: Sosiologi, hovedfag) (5)
736102 - Cand.psychol.-utdanning, profesjonsstudiet i psykologi, femårig (8)
737101 - Cand.jur.-utdanning, profesjonsstudiet (7)
737102 - Master, rettsvitenskap, femårig (4)
739907 - Master, praktisk kunnskap, toårig (5)
739999 - Samfunnsfag og juridiske fag, andre, uspesifiserte, høyere nivå (11)

75 – Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag
751909 - Master of Philosophy, biology (3)
752210 - Sivilingeniørutdanning, kjemi (Inkluderer: Sivilingeniør, bioteknologi). (3)
754115 - Master, informatikk, toårig (Inkluderer: Softwareutvikling (Cand.it). Anvendt informatikk). (4)
754199 - Informasjons- og datateknologi, uspesifisert, høyere nivå (3)
755302 - Master, synspedagogikk og synsrehabilitering, toårig (2)
759999 - Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag, andre, uspesifiserte, høyere nivå (9)

76 – Helse-, sosial-, og idrettsfag
762104 – Master, sosialt arbeid, toårig (7)
762105 – Master, familieterapi og systemisk praksis, toårig (27)
762106 – Master, barnevern, toårig (43)
762108 – Master og Philosophy, childhood studies, toårig (9)
762109 – Master, flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge, toårig (19)
769915 – Master, helsevitenskap, toårig (10)
769923 – Master, helse- og sosialfaglig arbeid, toårig (17)
769924 – Master, helsefremmende arbeid, toårig (11)
769928 – Master, barn og unges psykiske helse, toårig (7)
769931 – Master, psykisk helsearbeid, toårig (20)
769942 – Master, psykososialt arbeid med barn og unge, toårig (9)
769999 – Helse-, sosial- og idrettsfag, andre, uspesifiserte, høyere nivå (17)
 

De vanligste masterutdanningene blant barnehagelærerutdannede er vist i figur 2, og gir en oversikt over de ti mest foretrukne masterutdanningsprogrammene blant barnehagelærerutdannede i alderen 22 til 67 år.

Figur 2. Top 10 over mest populære masterutdanninger blant barnehagelærerutdannede med en masterutdanning, 22-67 år. 2023.

92 prosent av barnehagelærerutdannede med masterutdanning er sysselsatte

En betydelig andel, 92 prosent, av barnehagelærerutdannede med masterutdanning var Definert som personer som utførte inntektsgivende arbeid av minst en times varighet i referanseuken, samt personer som har et slikt arbeid, men som var midlertidig fraværende pga. sykdom, ferie, lønnet permisjon e.l. Personer som er inne til førstegangs militær- eller siviltjeneste, regnes som sysselsatte. Personer på sysselsettingstiltak med lønn fra arbeidsgiver er også sysselsatte. i 4. kvartal 2023, hvorav 90 prosent var i lønnet arbeid og 2 prosent arbeidet som selvstendig næringsdrivende. For barnehagelærerutdannede uten masterutdanning var sysselsettingsraten på 85 prosent. Det er viktig å merke seg at kun 0,2 prosent av begge gruppene, med og uten mastergrad, var helt ledige. Dette lave tallet indikerer en generell sterk tilknytning til arbeidsmarkedet blant barnehagelærerutdannede.

Figur 3. Arbeidsmarkedsstatus for barnehagelærerutdannede med og uten masterutdanning, 22-67 år, 4. kvartal 2023

Hvor jobber barnehagelærerutdannede med masterutdanning?

Næringskoder fastsettes etter gjeldende Standard for næringsgruppering, og er innhentet fra Virksomhets- og foretaksregisteret. Næringskode er en beskrivelse av enhetens aktivitet. Alle bedrifter og foretak tildeles næringskode på grunnlag av den virksomhet/art/bransje de i hovedsak tilhører.

En person (individ) kan ha flere arbeidsforhold (jobber) i ulike virksomheter. Kun ett arbeidsforhold per ansatt er tatt med. Dersom en ansatt har to arbeidsforhold, er arbeidsforholdet med høyest stillingsprosent valgt.

Vi skiller mellom de som er sysselsatt i barnehager (88.911 og 85.1), grunnskole (85.2), skolesektor utenom grunnskole (85.4, 85.3, 85.591, 85.594, 88.913 og 85.595), andre næringer der barnehagelærerutdanning er særlig relevant og i øvrige næringer som er mindre direkte relevant for en slik utdanning. Inndelingen tar utgangspunkt i næringskoder i standard for næringsgruppering (SN).

Andre næringer der barnehagelærerutdanning er særlig relevant inkluderer Offentlig administrasjon tilknyttet helsestell, sosial virksomhet, undervisning, kirke, kultur og miljøvern (84.12), Undervisning innen idrett og rekreasjon (85.51), Undervisning innen kultur (85.52), Annen undervisning ikke nevnt annet sted (85.59), Tjenester tilknyttet undervisning (85.60), Sosialtjenester uten botilbud for barn og ungdom (88.91).

Alle andre næringer inngår i gruppen øvrige næringer.

Selv om barnehagen er den mest populære næringen for sysselsatte barnehagelærerutdannede med masterutdanning, viser det seg at bare litt over en fjerdedel av de med barnehagelærerutdanning og master, 28 prosent, faktisk er Ansatte omfatter bosatte lønnstakere som har utført arbeid av minst én times varighet i referanseuken i 4. kvartal, eller som var midlertidig fraværende fra slikt arbeid. i barnehagen.

Figur 4 gir en oversikt over hvilke sektorer som tiltrekker seg flest barnehagelærerutdannede med masterutdanning.

Barnehagelærerutdannede med masterutdanning er ansatt i en rekke forskjellige sektorer. Av disse er 19 prosent ansatt i grunnskolen, og 14 prosent i skolesektoren utenfor grunnskolen. I tillegg jobber 19 prosent i næringer hvor barnehagelærerutdanning er relevant, mens 20 prosent er sysselsatt i ulike andre næringer.

Tallene indikerer at barnehagelærerutdannede med mastergrad søker bredere karrieremuligheter utover tradisjonelle barnehagestillinger. Flere faktorer kan bidra til at mange ikke arbeider i barnehagen etter å ha fullført et mastergradsprogram. Dette kan dreie seg om utilstrekkelig anerkjennelse og etterspørsel etter deres ferdigheter, samt en mangel på tilstrekkelig økonomisk belønning for deres kompetansenivå (Kasin, 2022). Det understreker en utfordring barnehagesektoren står overfor i å tiltrekke seg og utnytte kompetansen til barnehagelærerutdannede med masterutdanning som har barnehagen som foretrukket arbeidsfelt.

Selv uten direkte ansettelse i barnehagen åpner masterutdanningen imidlertid opp for karrieremuligheter i barnehagesektoren som indirekte kan gagne barnehagene. Dette omfatter posisjoner relatert til administrasjon, styring, lederskap, organisering, konsulentoppgaver, mentorskap, eller anvendelse av utdannelsen innenfor akademiske felt (Pettersvold, 2018).

Figur 4. Sysselsatte barnehagelærerutdannede med masterutdanning, 22-67 år, etter næring. 4. kvartal 2023. Prosent.

Hva er de vanligste mastergradene for barnehagelærerutdannede som jobber i barnehage?

Den faglige sammensetningen av barnehagelærerutdannede med mastergrad i barnehager viser en variert faglig bakgrunn, med en hovedvekt av mastergrader med pedagogisk fokus.

Figur 5 viser at det klart største antallet barnehagelærerutdannede med mastergrad i barnehager kommer fra feltene spesialpedagogikk, førskole-/barnehagelærerutdanninger og pedagogikk, med betydelige andeler på henholdsvis 28 prosent, 25 prosent og 16 prosent. Denne dominansen av pedagogisk rettede mastergrader kan være et uttrykk for at de har tatt masterutdanningen med mål om å jobbe (videre) i barnehagesektoren etterpå, og at de derfor har spesialisert seg på kunnskap som støtter barns utvikling og læring.

Økonomiske og administrative fag inntar også en merkbar posisjon med 13 prosent, som peker mot en økende verdi av ledelse, administrasjon og organisatorisk kunnskap i styringen av barnehageinstitusjoner.

Denne brede kompetansebasen er videre supplert av bidrag fra humanistiske og estetiske fag (3 prosent), helse-, sosial- og idrettsfag (4 prosent), og samfunnsfag og juridiske fag (3 prosent), noe som vitner om en omfattende tverrfaglig tilnærming til barnehagepedagogikken.

Disse tallene antyder en diversitet i kompetanse blant barnehagelærerutdannede med mastergrad ansatt i barnehagesektoren, noe som kan peke mot en utvikling hvor barnehagesektoren verdsetter og inkluderer et bredt spekter av fagkunnskaper. 

Figur 5. Barnehagelærerutdannede med masterutdanning som jobber i barnehage, 22-67 år, etter masterutdanning. 4. kvartal 2023

Figur 6 gir en oversikt over de ti mest foretrukne masterutdanningsprogrammene blant barnehagelærerutdannede, i alderen 22 til 67 år, som jobber i barnehagen.

Figur 6. Top 10 over vanligste mastergradene blant barnehagelærerutdannede med en masterutdanning som jobber i barnehage, 22-67 år. 2023

Avtagende barnehageansettelser over tid

For hvert år som har gått siden mastergraden ble fullført avtar andelen barnehagelærerutdannede med masterutdanning som jobber i barnehagen.

Denne tendensen blir tydelig gjennom en kontinuerlig reduksjon i prosentandelen av de som er ansatt i barnehagesektoren over tid etter fullført masterutdanning (se figur 7).

Nylig uteksaminerte mastergradsholdere har en klart høyere ansettelsesrate i barnehager; 22 prosent av barnehagelærere med masterutdanning som er ansatt i barnehage i fjerde kvartal 2023 fullførte masteren sin i 2022-2023. Dette er i kontrast til at bare 2 prosent av barnehagelærere med master ansatt i barnehage som avsluttet sin utdanning i perioden 2002-2004.

Dette mønsteret indikerer at jo lengre tid det har gått siden en barnehagelærer fullførte sin masterutdanning, jo mindre sannsynlig er det at de er å finne i en barnehage. Dette fenomenet er ikke unikt for de med mastergrad; en tredjedel av alle barnehagelærerutdannede forlater yrket innen ti år, noe som indikerer en betydelig barnehagelærerreserve (Foss, 2022).

Selv om en markant andel av alle barnehagelærerutdannede, både med og uten mastergrad, forlater barnehagen over tid, er denne tendensen særlig tydelig blant de med mastergrad. Dette understreker utfordringene sektoren møter i å opprettholde et høyt kvalifisert personale over tid. En mastergrad kan tilby bredere karrieremuligheter, og dette kan indikere at formelle karriereveier i barnehagen er begrensede for de med mastergrad, siden karriereutviklingen ofte leder dem bort fra direkte arbeid med barn i barnehagen.

Figur 7. Barnehagelærerutdannede med masterutdanning som jobber i barnehage, 22-67 år, etter avgangsår for masterutdanning. 4. kvartal 2023. Prosent

I forlengelse av dette ser vi at en betydelig høyere andel av de yngre barnehagelærerne med masterutdanning er sysselsatt i barnehager sammenlignet med de eldre aldersgruppene.

Spesifikt viser figur 8, at 48 prosent av barnehagelærerne med en masterutdanning under 30 år er ansatt i barnehager. I takt med at refererer til de ansattes alder ved utgangen av 2023 øker, faller andelen som jobber i barnehager til 35 prosent blant de i aldersgruppen 30-39 år, 27 prosent blant de i alderen 40-49 år, 20 prosent blant barnehagelærere i aldersgruppen 50-59 år. Det faller ytterligere til 12 prosent for de som er mellom 60 og 67 år.

Som nevnt indikerer denne trenden en høyere tilbøyelighet blant yngre barnehagelærerutdannede med masterutdanning til å velge arbeid i barnehagesektoren. Det lavere tallet blant de eldre barnehagelærerne med masterutdanning reflekterer en overgang til andre roller eller sektorer med økende alder.

Figur 8. Sysselsatte barnehagelærerutdannede med masterutdanning, 22-67 år, etter alder og næring. 4. kvartal 2023. Prosent

¹Tallet for kategorien "Under 30 år" ble rettet 14. mai 2024.

Hver fjerde masterutdannede barnehagelærer i barnehagesektoren inntar lederposisjon

24 prosent av barnehagelærerutdannede med mastergrad som arbeider i barnehage er omfatter ansatte med yrkeskode (STYRK-98, fire siffer):1210, 1227, 1228, 1319] Se faktaboks herunder.. Dette kan tilsi at masterutdanning gir viktige kompetanser som åpner for en rekke muligheter for ledelsesroller innenfor barnehagesektoren.

Figur 9 gir en oversikt over yrkesgruppefordelingen blant barnehagelærerutdannede med masterutdanning som arbeider i barnehager. Den største kategorien, Undervisningsyrker (barnehagelærere), omfatter 891 barnehagelærerutdannede, som utgjør hele 72 prosent av det totale antallet. Dette indikerer at flertallet av masterutdannede barnehagelærerutdannede ansatt i barnehager fortsatt er engasjert direkte i barnehagelærerroller.

Det er også en liten andel som jobber med annet arbeid rettet mot barna, på 3 prosent, og en mindre gruppe på 2 prosent i andre yrkesgrupper.

Figur 9. Barnehagelærerutdannede med masterutdanning som jobber i barnehage, 22-67 år, etter yrkesgruppering. 4. kvartal 2023. Prosent

Yrkesgrupperingen baserer seg på yrkeskoder etter Standard for yrkesklassifisering (STYRK-98), og yrket rapporteres gjennom a-ordningen, som er en samordnet digital innsamling av opplysninger om arbeidsforhold, inntekt og skattetrekk til Skatteetaten, NAV og SSB. Yrkeskoden settes ut ifra oppgavene den ansatte i hovedsak utfører.

Vi skiller mellom barnehagelærere, ledere, andre ansatte i arbeid rettet mot barn (inkl. bl.a. yrkeskode for barne- og ungdomsarbeidere) og øvrige ansatte.

Barnehagelærere omfatter ansatte med yrkeskoder (STYRK-98) som starter med 23 eller 33 (undervisningsyrker), med unntak av personer som har fire første siffer 2352 (studieinspektører og lignende).

Ledere omfatter ansatte med yrkeskode (STYRK-98, fire siffer): 1210, 1227, 1228, 1319, 2352.

Andre ansatte i elevrettet arbeid/andre ansatte i arbeid rettet mot barna omfatter ansatte med yrkeskode (STYRK-98, fire siffer): 5131, 5139, 5132, 3460, 3232.

Mer om masterutdannet personale i barnehager som ikke er barnehagelærerutdannede

I 2023 utgjorde masterutdannede ansatte i barnehager, som ikke er utdannet som barnehagelærere, 2 359 personer. Dette utgjør litt under 3 prosent av alle ansatte i barnehager, som tilhører yrkesgruppene barnehagelærere og andre ansatte som arbeidet direkte med barn, i aldersgruppen 22 til 67 år.

Figur 10. Masterutdannede ansatte i barnehage som ikke er utdannet barnehagelærere 22-67 år, etter hvilken masterutdanning de har tatt. 2023. Prosent

Størsteparten av disse er ansatt i stillinger som involverer arbeid direkte med barna. Interessant nok innehar kun en mindre andel av de med master som ikke er utdannet barnehagelærere, spesifikt 2 prosent, lederstillinger innenfor barnehagesektoren. Dette antyder en mulig sammenheng med mangelen på pedagogisk utdanningsbakgrunn, som ifølge barnehageloven - § 25 Pedagogisk bemanning er påkrevd for å påta seg det pedagogiske ansvaret som pedagogiske leder.

Figur 11. Masterutdannede ansatte i barnehage som ikke er utdannet barnehagelærere, 22-67 år, etter yrkesgruppering. 4. kvartal 2023. Prosent.

Masterutdannede ansatte i barnehagen utgjør 4 prosent

Figur 12 gir en oversikt over masterutdannet ansatte i barnehagen, fordelt etter ulike yrkesgrupper, som andel av alle barnehagens ansatte i alderen 22 til 67 år.

I fjerde kvartal 2023 hadde 1 prosent av de ansatte i barnehager, som tilhørte yrkesgruppene barnehagelærere og andre ansatte som arbeidet direkte med barn, i alderen 22 til 67 år, en mastergrad i tillegg til deres barnehagelærerutdanning. For ansatte med en mastergrad (uavhengig av om de har barnehagelærerutdanning eller ikke) utgjorde denne andelen 4 prosent av alle barnehageansatte som jobbet direkte med barn.  

Figur 12. Masterutdannede ansatte i barnehage som andel av barnehagens ansatte, 22-67 år, etter yrkesgruppering. 4. kvartal 2023

Offentlig versus private barnehager

Blant barnehagelærerutdannede med masterutdanning er 58 prosent ansatt i offentlige barnehager, mot 42 prosent i private barnehager, noe som tyder på en større ansettelsesrate i offentlige barnehage blant de masterutdannede som har barnehagelærerutdanning.

I kontrast finner vi en mer lik fordeling blant masterutdannede som ikke er utdannet som barnehagelærere, med 52 prosent som jobber i private og 48 prosent i offentlige barnehager. Dette kan blant annet henge sammen med at private barnehager i litt større grad enn offentlige barnehager benytter ansatte uten direkte relevant utdanning (Steffensen et al., 2023).

Når alle ansatte med masterutdanning betraktes samlet, er fordelingen nesten lik, med en svak overvekt på 51 prosent i offentlige barnehager. Dette må ses i lyset av omtrent halvparten av barnehagene i Norge er private, mens den andre halvdelen er offentlige (Barnehagestatistikken).

Vi ser altså at fordelingen av masterutdannede generelt er lik mellom de to sektorene, men at offentlige barnehager har ansatt en overvekt av barnehagelærere med mastergrad.

Figur 13. Andel ansatte med masterutdanning i barnehage, 22-67 år, etter eierforhold på barnehage (privat/offentlig). 4. kvartal 2022.

 

Litteraturliste

Barnehageloven (2005). Lov om barnehager (barnehageloven). (LOV-2005-06-17-64). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager (2017). Forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager. (OFR-2017-06-22-1049). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-22-1049

Foss, E. (2022). 2 av 3 barnehagelærere jobber i barnehage etter 10 år. Statistisk Sentralbyrå. Tilgjengelig her: https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/artikler/2-av-3-barnehagelaerere-jobber-i-barnehage-etter-10-ar

Gulbrandsen, L. (2009). Barnehagepersonalets utdanning og kompetanse. Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa111/7_barnehage.pdf

Kasin, O. & Gulbrandsen, L. (2022). Barnehagelærere med masterutdanning – omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen. Oslo Met: Institutt for Barnehagelærerutdanning. Tilgjengelig her: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3028033/Barnehagel%c3%a6rere%20med%20masterutdanning-rapport.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kunnskapsdepartementet (2023). Barnehagen for en ny tid. Revidert nasjonal barnehagestrategi mot 2030. Tilgjengelig her: https://www.regjeringen.no/contentassets/5bf0d0ed9f7442cdbe630c749abb8959/no/pdfs/barnehagen-for-en-ny-tid.pdf

Kunnskapsdepartementet (2022). Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2023-2025. Tilgjengelig her: https://www.regjeringen.no/contentassets/60cb8cea7014464a9cbd22bbb2e3664e/no/pdfs/kompetansestrategi-barnehage.pdf

Meld. St. 6 (2019–2020). Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-6-20192020/id2677025/

Pettersvold, M. & Østrem, S. (2018). Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4 (2018). Tilgjengelig her: https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/barnehagelarere-med-masterutdanning--potensial-for-a-styrke-profesjonen-og-ivareta-barnehagens-samfunnsmandat/

Statistisk sentralbyrå. (2022). Offisiell statistikk over ansatte i barnehage og skole. https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/statistikk/ansatte-i-barnehage-og-skole

Statistisk sentralbyrå. (2022). Standard for næringsgruppering (SN). https://www.ssb.no/klass/klassifikasjoner/6

Statistisk sentralbyrå. (2022). Standard for utdanningsgruppering (NUS). https://www.ssb.no/klass/klassifikasjoner/36

Statistisk sentralbyrå. (2022). Barnehager. https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/statistikk/barnehager

Steffensen, K. og Bjørkli, E. (2023). Kompetanse blant ansatte i barnehage. Kartlegging av ansatte i arbeid rettet mot barna som ikke er utdannet barnehagelærere eller barne- og ungdomsarbeidere. 4. kvartal 2020. Statistisk Sentralbyrå (Rapporter 2023/1). Tilgjengelig her: https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/artikler/kompetanse-blant-ansatte-i-barnehage/_/attachment/inline/9fb3ca1a-21c2-4a25-9c21-4b399f259d3d:be7b28026f51b8c58ebf5fda2261da1708276bee/RAPP2023-01.pdf