Tall fra statistikken Gjennomføring ved universiteter og høgskoler viser at andelen som fullfører en 3-årig bachelor- eller 5-årig masterutdanning er betydelig lavere blant Personer som selv har innvandret til Norge, er født i utlandet av to utenlandskfødte foreldre og har fire utenlandskfødte besteforeldre. og Personer som er født i Norge av to utenlandskfødte foreldre og fire utenlandskfødte besteforeldre. enn den øvrige befolkningen. Dette gjelder både når vi ser på Normert tid refererer til forventet varighet på en utdanning. For eksempel er normert tid for en bachelorutdanning tre år (180 studiepoeng). eller normert tid pluss to år.

I statistikken over gjennomføring ved universiteter og høgskoler ser vi på gjennomføringsgraden hos studenter som begynte i en gradsutdanning for første gang i et gitt år og deres status for fullføring en viss tid etter start.

Vi følger studentene fra deres startår i utdanningen, og fram til to år etter forventet fullføring på normert tid. En bachelor har en forventet varighet på tre år (180 studiepoeng), og dette omtales som normert tid. Det vil si at nyeste årgang bachelorstudenter følges fra de begynte i 2018, og fram til 2023, som er to år etter normert tid.

I denne artikkelen ser vi på gjennomføring hos studenter på 3-årige bachelorutdanninger, 5-årige masterutdanninger og utvalgte 1½- og 2-årige masterutdanninger. Tidsperiodene for alle utdanningene tilsvarer normert tid pluss to år.

Samlebetegnelsen «fullført» brukes når man fullfører utdanningen innen normert tid eller normert tid pluss to år, mens samlebetegnelsen «ikke fullført» brukes dersom man ikke har fullført en viss type utdanning innenfor denne tidsperioden.

Figur 1 viser at 45 prosent av innvandrerne som begynte på en bachelorutdanning for første gang i 2018 fullførte innen normert tid. Blant norskfødte med innvandrerforeldre er samme andel på 46 prosent. Andelen er betydelig høyere blant studenter fra den øvrige befolkningen, på 59 prosent. Samme mønster gjelder for alle startkull.

Når vi ser på normert tid pluss to år, er forskjellen mellom øvrig befolkning og innvandringsgruppene noe mindre, men fremdeles er fullføringen høyere blant øvrig befolkning. Andelen som fullfører totalt sett er 74 prosent for studenter i øvrig befolkning. Dette er 7 prosentpoeng høyere enn norskfødte med innvandrerforeldre og 11 prosentpoeng høyere enn innvandrere.

Det er altså en større andel i innvandringsgruppene som fullfører på normert tid pluss to år, selv om de samlede gjennomføringstallene er lavere. Dette tilsier at norskfødte med innvandrerforeldre og innvandrere i gjennomsnitt bruker lengre tid på å fullføre utdanningen enn studenter i øvrig befolkning.

Figur 1 og 2 er en type stolpediagram som gjør det lett å sammenlikne to fullføringsstatuser, hhv. fullført på normert tid og fullført på normert tid eller normert tid pluss 2 år, fordelt på kombinasjoner av type utdanning og innvandringskategori.

Bruksanvisning:

I figur 1 kan du velge sluttidspunkt ved å bruke piltastene eller dra i "slideren". I figur 2 kan du velge type utdanning fra nedtrekksmenyen øverst til venstre.

Nederst til høyre finner du ikoner for å dele visualiseringen med andre, enten som URL eller kode for å bygge inn visualiseringen. Du kan også dele en skreddersydd visning. Klikk på nedlastingsikonet for å laste ned som bilde (.png, .pdf, .ppt) eller dataene (.xls eller .csv).

Metainformasjon:
All informasjon om tallene finnes i statistikk Gjennomføring ved universiteter og høgskoler.

Tallgrunnlag:
Tallgrunnlaget ligger i denne Excel-filen.

Tilgjengelighet:

I denne interaktive visualiseringen tester vi ut presentasjon av tall fra Statistisk sentralbyrå på en alternativ og visuell måte, og løsningen kan anses som en pilot. Vi har lagt vekt på å utvikle slike visualiseringer med relativt liten ressursinnsats og brukt tredjepartsverktøy (her: Tableau Public). Hensikten er å få erfaring med nye formidlingsformer, samt få innspill fra brukere.

Tjenesten er optimalisert for større skjermer, og det kan være interaktivitet som ikke er like brukervennlig på mobile klienter. Verktøyet oppfyller de fleste krav til universell utforming, men datavisualiseringer er i seg selv mest anvendelig for personer med synssans. Send en forespørsel til kontaktpersonene dersom du ønsker tilgang til dette innholdet på en alternativ måte.

For 5-årige masterutdanninger er forskjellen i gjennomføringstallene mellom øvrig befolkning og innvandringsgruppene mindre. Men også her er gjennomføringen blant den øvrige befolkningen høyere enn innvandringsgruppene i alle startkullene som er inkludert i figuren. For eksempel: Blant studenter fra den øvrige befolkningen som begynte i en 5-årig masterutdanning for første gang i 2016, fullførte 52 prosent på normert tid. Samme andel blant norskfødte med innvandrerforeldre og innvandrere var på henholdsvis 50 og 43 prosent.

Når det gjelder 1½- og 2-årige masterutdanninger er det ingen merkbare forskjeller i andelen som fullfører utdanningen og hvor lang tid de bruker på det. 1½- og 2-årige masterutdanninger krever at man har en bachelorgrad fra før, mens opptakskravet til 3-årig bachelor- eller 5-årig integrert masterutdanning er fullført videregående skole eller tilsvarende. Det er derfor å forvente at fullføringsevnen blant studenter på 1½- og 2-årige masterutdanninger er likere mellom befolkningsgruppene enn blant studenter som tar høyere utdanning for første gang.

Kjønn

Det er ikke åpenbart hvorfor både norskfødte med innvandrerforeldre og innvandrere har lavere gjennomføringsgrad i høyere utdanning enn den øvrige befolkningen. Dette kan ha flere årsaker, og per i dag er det gjort lite forskning på denne tematikken. Denne artikkelen tar ikke sikte på en nærmere analyse av slike årsaksforhold, men nedenfor ser vi kort på kjønn og forskjeller i gjennomføring mellom innvandringskategoriene. Menn og kvinner er ulikt representert og Se f.eks. Fakta om utdanning 2024 (kap 5): https://www.ssb.no/utdanning/fakta-om-utdanning, og figur 2 inkluderer derfor kjønn som faktor.

Kjønnsfordelingen blant studentene i 3-årig bachelor- og 5-årig masterutdanning varierer lite innad i de ulike innvandringskategoriene, hvor over halvparten i hver gruppe er kvinner. Figur 2 viser at kvinner fullfører utdanningen i større grad enn menn, et mønster som gjentar seg uansett innvandringskategori. Siden kjønnsfordelingen er lik mellom gruppene og kvinner i samtlige grupper fullfører i større grad enn menn, virker ikke kjønn å være en sentral forklaring på forskjellen i de samlede gjennomføringstallene per innvandringskategori.