Sesongjustert Omsetningsvolum: Den prisjusterte omsetningen. For å fjerne priseffekter og måle den underliggende volumutviklingen for salget i varehandelen, benyttes en deflator. Denne salgsdeflatoren er en prisindeks som er tilpasset spesifikt for varehandelen og som reflekterer prisendringer på varene som selges. for detaljhandel i april gikk ned 0,3 prosent. Dette skjer etter en oppgang på 0,3 prosent fra februar til mars.

– Detaljhandelen hadde en liten nedgang i april. Dagligvarer og handel med klær og sko bidro sterkest til nedgangen, mens møbler og apotekvarer bidro til å holde detaljhandelen oppe, sier Edvard Garmannslund førstekonsulent i Statistisk sentralbyrå.

Figur 1. Detaljomsetningen i volum, sesongjustert og trend. 2021=100¹

¹ Månedene under koronapandemien ble behandlet som ekstremverdier i sesongjusteringsrutinen. Trenden har derfor blitt tatt ut fra figuren for perioden mars 2020 til og med mars 2022.

– Det har vært flere perioder nå hvor detaljhandelen har hatt lite svingninger. Trenden har vært flat og peker på at detaljhandelen har vært stabil siste året, sier Garmannslund.

Figur 2. Vektet bidrag for sesongjustert volumindeks siste måned¹ ²

¹ Næringsbidragene beregnes ved å multiplisere næringens prosentvise endring med næringens andel av detaljhandelen.
² Summen av næringsbidragene kan avvike noe fra endringen for detaljhandel samlet sett da alle tidsserier, inkludert detaljhandel, sesongjusteres individuelt

Oppgang for samlet varehandel i april

Varehandelen samlet viste en oppgang på 2,4 prosent i april, ifølge sesongjusterte volumindekser. Bilsalget trakk norsk varehandel opp. I april fikk bilsalget et oppsving etter å ha ligget lavt siden desember 2023.

– Bilsalget hadde et stort oppsving i april på 9,1 prosent i omsetningsvolum. Dette følger også tallene fra sesongjusterte nybilregistreringer, som var opp 44 prosent fra mars til april i år, etter en svak vinter, sier Garmannslund.

Engroshandel gikk også opp i april. Dette skyldes at salgsvolumet i april var høyere enn vanlig, men også at salgsvolumet var unormalt lavt i mars. Påsken påvirker salget, og det lave salgsvolumet i mars kan skyldes tidlig påske. Vi prøver å korrigere for påskeeffekter i indeksene, men det er imidlertid normalt noe mer usikkerhet i endringstallene rundt påsken. Se faktaboks om påsken.

Eurosonen noe opp i mars

Tall fra Eurostat (ec.europa.eu), statistikkontoret i EU, viste at landene i Eurosonen: Omfatter de 20 EU-landene som har valgt euro som valuta samlet sett hadde en oppgang på 0,8 prosent i sesongjustert omsetningsvolum for detaljhandel fra februar til mars. Sverige hadde en nedgang på 1,8 prosent i mars, mens Danmark hadde en oppgang på 0,6 prosentpoeng. 

Figur 3. Detaljomsetningen i volum for Eurosonen og Norge (2021=100), sesongjusterte tall

Det er normalt noe større usikkerhet i de kalenderjusterte og sesongjusterte tallene for mars og april grunnet ulik plassering av påsken fra år til år. Rutinen for sesongjustering tar hensyn til påskens plassering, men det kan være vanskelig å korrigere for alle effekter av påskehandelen.

Næring 47 Detaljhandel, unntatt motorvogner fra Varehandelsindeksen inngår som en sentral kilde i beregningen av varekonsumindeksen (VKI). Likevel er det vanligvis forskjeller i utviklingen mellom de to statistikkene. Det er flere årsaker til dette. For det første dekker VKI husholdningenes elektrisitets- og brenselforbruk samt kjøp av transportmidler, hvilket ikke inngår i det som Varehandelsindeksen publiserer for 47 Detaljhandel, unntatt motorvogner. For det andre vektes de to totalindeksene sammen med noe forskjellig vektgrunnlag. Sistnevnte får særlig store utslag når de forskjellige detaljhandelsnæringene har svært ulik utvikling. Årsaken til ulikt vektgrunnlag er at VKI skal vise husholdningenes konsum av varer, mens Varehandelsindeksen sitt aggregat for detaljhandel beskriver utvikling i detaljhandelsnæringen.