Sesongjustert Omsetningsvolum: Den prisjusterte omsetningen. For å fjerne priseffekter og måle den underliggende volumutviklingen for salget i varehandelen, benyttes en deflator. Denne salgsdeflatoren er en prisindeks som er tilpasset spesifikt for varehandelen og som reflekterer prisendringer på varene som selges. for detaljhandel gikk opp med 0,6 prosent fra februar til mars. Denne oppgangen kommer etter en marginal nedgang på 0,1 prosent fra januar til februar. Ser man samlet på 1. kvartal 2025 var det en vekst i omsetningsvolumet på 1,5 prosent sett i forhold til 4. kvartal 2024, viser sesongjusterte tall.

– Oppgangen på 0,6 prosent i mars er i tråd med trenden som viser en jevn økning for detaljhandelen det siste halve året. I forkant av denne økningen har trenden vært forholdsvis flat siden starten av 2023, sier førstekonsulent Didrik Boe-Tangen i Statistisk sentralbyrå.

Hovedbidragene til oppgangen i omsetningsvolumet for detaljhandel kommer fra byggevarehus og elektronikkbutikker. Etter at detaljhandel med drivstoff har vist nedgang i en lang periode har utviklingen snudd og for mars bidrar veksten i denne næringen også til å trekke opp detaljhandelen. Dagligvarebutikker og næringen «Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger» hadde noe nedgang og bidro til å dempe den samlede oppgangen.

Figur 1. Detaljomsetningen i volum, sesongjustert og trend. 2021=100¹

¹ Månedene under koronapandemien ble behandlet som ekstremverdier i sesongjusteringsrutinen. Trenden har derfor blitt tatt ut fra figuren for perioden mars 2020 til og med mars 2022.

Figur 2. Vektet bidrag for sesongjustert volumindeks siste måned¹ ²

¹ Næringsbidragene beregnes ved å multiplisere næringens prosentvise endring med næringens andel av detaljhandelen.
² Summen av næringsbidragene kan avvike noe fra endringen for detaljhandel samlet sett da alle tidsserier, inkludert detaljhandel, sesongjusteres individuelt

Samlet varehandel ned i mars

Varehandelen samlet gikk ned 0,9 prosent fra februar til mars, ifølge sesongjusterte volumindekser. Det største bidraget til nedgangen kom fra Engroshandel som gikk ned 1,5 prosent. Det var spesielt «Engroshandel med spesialisert vareutvalg ellers» som bidro til nedgangen for engroshandel denne måneden. Bilhandel bidro også på nedsiden med en nedgang på 2,1 prosent. Detaljhandel bidro derimot litt opp med en vekst på 0,6 prosent.

Eurosonen opp i februar

Tall fra Eurostat (ec.europa.eu), statistikkontoret i EU, viste at landene i Eurosonen: Omfatter de 20 EU-landene som har valgt euro som valuta samlet sett hadde en oppgang på 0,3 prosent i sesongjustert omsetningsvolum for detaljhandel fra januar til februar. For tilsvarende periode var det en nedgang på 0,1 prosent for Norge, mens Danmark gikk opp med 0,8 prosent og Sverige hadde en nedgang på 0,1 prosent.

Figur 3. Detaljomsetningen i volum for Eurosonen og Norge (2021=100), sesongjusterte tall

Det er normalt noe større usikkerhet i de kalenderjusterte og sesongjusterte tallene for mars og april grunnet ulik plassering av påsken fra år til år. Rutinen for sesongjustering tar hensyn til påskens plassering, men det kan være vanskelig å korrigere for alle effekter av påskehandelen.

Næring 47 Detaljhandel, unntatt motorvogner fra Varehandelsindeksen inngår som en sentral kilde i beregningen av varekonsumindeksen (VKI). Likevel er det vanligvis forskjeller i utviklingen mellom de to statistikkene. Det er flere årsaker til dette. For det første dekker VKI husholdningenes elektrisitets- og brenselforbruk samt kjøp av transportmidler, hvilket ikke inngår i det som Varehandelsindeksen publiserer for 47 Detaljhandel, unntatt motorvogner. For det andre vektes de to totalindeksene sammen med noe forskjellig vektgrunnlag. Sistnevnte får særlig store utslag når de forskjellige detaljhandelsnæringene har svært ulik utvikling. Årsaken til ulikt vektgrunnlag er at VKI skal vise husholdningenes konsum av varer, mens Varehandelsindeksen sitt aggregat for detaljhandel beskriver utvikling i detaljhandelsnæringen.