Statistikk innhold
Statistikk om
Barnehager
Barnehagestatistikken gir informasjon om utviklingen i antall barnehager, barn i barnehager og ansatte i barnehager. Rapporteringen fungerer som grunnlag for om barnehagen følger de retningslinjer som barnehageloven, barnehagelovens forskrifter, samt barnehagens egne godkjenningsdokumenter legger opp til.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Hovedtall - barnehagerLast ned tabell som ...Hovedtall - barnehager
2024 Endring fra forrige år Endring siste 5 år Antall barn i barnehage 266 014 -902 -9 790 Andel barn 1-5 år 94,4 0,5 2,2 Andel barn 1-2 år 89,4 0,8 5,1 Andel barn 3-5 år 97,4 0,2 0,4 Antall barnehager 5 222 -92 -508 Andel offentlige barnehager 49 0 2 Ansatte i alt 97 457 1 865 713 Andel styrere og pedagogiske ledere med barnehagelærerutdanning 91,6 -0,2 -0,4 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Barnehager, ansatte og barn, etter eier og fylke.Last ned tabell som ...Barnehager, ansatte og barn, etter eier og fylke.
Barnehager Offentlige barnehager Private barnehager Ansatte i alt Barn i barnehage Andel barn 1-5 år i barnehage 2022 5 420 2 618 2 802 95 706 268 730 93,4 2023 5 314 2 597 2 717 95 592 266 916 93,8 2024 5 222 2 574 2 648 97 457 266 014 94,4 2024 Østfold 250 84 166 5 046 13 772 92,5 Akershus 673 273 400 13 553 37 951 93,7 Oslo 659 303 356 11 974 35 002 93,1 Innlandet 332 187 145 5 904 15 662 94,5 Buskerud 236 105 131 4 624 12 136 93,3 Vestfold 207 97 110 4 180 11 413 93,8 Telemark 157 95 62 2 968 7 795 94,9 Agder 317 120 197 5 923 15 272 93,4 Rogaland 432 221 211 9 543 26 555 93,9 Vestland 610 317 293 11 729 32 445 96,0 Møre og Romsdal 259 135 124 4 889 13 048 96,2 Trøndelag - Trööndelage 505 285 220 8 785 23 257 96,3 Nordland - Nordlánnda 293 160 133 4 090 10 707 94,8 Troms - Romsa - Tromssa 198 124 74 2 953 7 557 95,4 Finnmark - Finnmárku - Finmarkku 92 66 26 1 266 3 358 93,4 Svalbard 2 2 0 30 84 . Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Barn i barnehager etter alder.Last ned tabell som ...Barn i barnehager etter alder.
I alt 0 år 1 år 2 år 3 år 4 år 5 år 6 år 2016 282 649 2 366 43 015 55 910 58 306 60 999 61 708 345 2017 281 622 2 245 43 300 56 177 58 558 59 482 61 530 330 2018 278 578 2 196 42 150 56 264 58 436 59 303 59 836 393 2019 275 804 2 295 41 921 54 153 58 411 59 078 59 580 366 2020 272 264 2 285 42 319 52 810 56 004 59 066 59 390 390 2021 268 465 2 608 42 457 52 590 54 508 56 623 59 309 370 2022 268 730 2 392 46 506 51 893 54 666 55 561 57 367 345 2023 266 916 2 502 43 345 55 151 53 664 55 557 56 355 342 2024 266 014 2 991 44 271 50 969 56 821 54 426 56 178 358 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Dekningsgrad og barn i barnehage etter ulike aldersgrupper og oppholdstidLast ned tabell som ...Dekningsgrad og barn i barnehage etter ulike aldersgrupper og oppholdstid
2024 I alt 0-32 timer 33-40 timer per uke 41 timer eller mer per uke Dekningsgrad i ulike aldersgrupper Alle aldersgrupper 266 014 1 304 2 666 262 044 0 år 2 991 26 24 2 941 5,5 1 år 44 271 353 475 43 443 83,5 2 år 50 969 293 528 50 148 95,3 3 år 56 821 241 544 56 036 97,1 4 år 54 426 189 542 53 695 97,4 5 år 56 178 201 550 55 427 97,7 6 år 358 1 3 354 0-5 år 265 656 1 303 2 663 261 690 79,9 1-5 år 262 665 1 277 2 639 258 749 94,4 1-2 år 95 240 646 1 003 93 591 89,4 3-5 år 167 425 631 1 636 165 158 97,4 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Årsverk og ansatte etter stilling i barnehage.Last ned tabell som ...Årsverk og ansatte etter stilling i barnehage.
2024 2023 2022 2021 2020 Alle stillingstyper Ansatte 97 457 95 592 95 706 95 201 95 909 Årsverk 77 371 78 224 78 115 77 447 77 700 Styrer Ansatte 6 186 5 730 5 743 5 851 5 980 Årsverk 4 629 4 636 4 648 4 704 4 739 Pedagogisk leder Ansatte 31 476 31 179 31 387 31 323 31 538 Årsverk 28 865 29 122 29 277 29 179 29 370 Personale som gir særskilt språkstimulering til minoritetsspråklige barn Ansatte 1 174 855 779 927 1 035 Årsverk 383 332 267 286 317 Annen grunnbemanning Ansatte 40 323 40 146 40 225 39 829 40 325 Årsverk 35 069 35 316 35 230 34 748 35 023 Personale som utfører arbeid knyttet til barn/barnegrupper som krever ekstra ressursinnsats Ansatte 9 888 9 412 9 260 8 922 8 487 Årsverk 5 609 5 790 5 658 5 443 5 119 Adm./merkantilt personale Ansatte 1 361 1 165 1 152 1 166 1 213 Årsverk 357 355 367 379 399 Vaktmester, rengjøring m.m. Ansatte 7 049 7 113 7 180 7 189 7 334 Årsverk 2 459 2 677 2 684 2 708 2 735 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Ansatte i barnehager, etter stilling og kjønnLast ned tabell som ...Ansatte i barnehager, etter stilling og kjønn
2024 2023 2022 2021 2020 Ansatte i alt 97 457 95 592 95 706 95 201 95 909 Kvinner 84 505 83 533 83 899 83 524 84 388 Menn 12 952 12 059 11 807 11 677 11 521 Styrere i alt 6 186 5 730 5 743 5 851 5 980 Kvinner 5 597 5 125 5 161 5 283 5 418 Menn 589 605 582 568 562 Pedagogiske ledere i alt 31 476 31 179 31 387 31 323 31 538 Kvinner 28 095 27 937 28 194 28 154 28 461 Menn 3 381 3 242 3 193 3 169 3 077 Annen grunnbemanning 40 323 40 146 40 225 39 829 40 325 Kvinner 35 842 35 933 36 088 35 801 36 306 Menn 4 481 4 213 4 137 4 028 4 019 Personale som gir særskilt språkstimulering til minoritetsspråklige barn 1 174 855 779 927 1 035 Kvinner 1 094 793 728 861 943 Menn 80 62 51 66 92 Personale som utfører arbeid knyttet til barn som krever ekstra ressursinnsats 9 888 9 412 9 260 8 922 8 487 Kvinner 9 040 8 714 8 578 8 286 7 947 Menn 848 698 682 636 540 Adm./merkantilt personale i alt 1 361 1 165 1 152 1 166 1 213 Kvinner 1 100 927 951 964 1 000 Menn 261 238 201 202 213 Annen lønnet hjelp i alt 7 049 7 113 7 180 7 189 7 334 Kvinner 3 737 4 113 4 219 4 180 4 315 Menn 3 312 3 000 2 961 3 009 3 019 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Ansatte i barnehager etter stilling og kompetanseLast ned tabell som ...Ansatte i barnehager etter stilling og kompetanse
2024 2023 2022 2021 2020 Ansatte i alt 97 457 95 592 95 706 95 201 95 909 Styrere 6 186 5 730 5 743 5 851 5 980 med barnehagelærerutdanning 5 802 5 108 5 186 5 255 5 378 med annen pedagogisk utdanning 341 588 527 553 562 med barne- og ungdomsfagutdanning 5 0 4 4 6 Pedagogiske ledere 31 476 31 179 31 387 31 323 31 538 med barnehagelærerutdanning 28 329 27 773 28 315 28 431 28 365 med annen pedagogisk utdanning 605 944 822 928 905 med barne- og ungdomsfagutdanning 1 064 1 037 896 647 736 Annen grunnbemanning 40 323 40 146 40 225 39 829 40 325 med barnehagelærerutdanning 203 316 330 297 med annen pedagogisk utdanning 920 897 944 852 med annen universitet/høyskoleutdanning 1 156 1 122 1 079 1 101 med fagarbeiderutdanning 18 637 18 520 18 654 18 646 med annen bakgrunn 19 403 19 291 19 218 18 933 Personale som gir særskilt språkstimulering til minoritetsspråklige barn 1 174 855 779 927 1 035 med barnehagelærerutdanning 332 217 178 207 203 med annen pedagogisk utdanning 14 21 11 8 6 med barne- og ungdomsfagutdanning 160 106 108 120 135 Personale som utfører arbeid knyttet til barn som krever ekstra ressursinnsats 9 888 9 412 9 260 8 922 8 487 med barnehagelærerutdanning 2 578 2 399 2 402 2 431 2 271 med annen pedagogisk utdanning 129 146 140 135 138 med barne- og ungdomsfagutdanning 1 702 1 512 1 469 1 453 1 360 Adm./merkantilt personale i alt 1 361 1 165 1 152 1 166 1 213 Annen lønnet hjelp 7 049 7 113 7 180 7 189 7 334 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 4. mars 2025.
Barnehage
En godkjent pedagogisk tilrettelagt virksomhet for barn under opplæringspliktig alder, i henhold til barnehageloven.
Ordinær barnehage
Barnehage som drives i godkjente lokaler og som har et uteområde spesielt utformet for barnehagedrift.
Familiebarnehage
Barnehage som organiserer sin virksomhet i private hjem. I familiebarnehager skal det gis pedagogisk veiledning til assistenten i det enkelte hjem i barnehagens åpningstid. Den pedagogiske veiledningen skal gis av utdannet barnehagelærer. Forskrift om familiebarnehager regulerer drift av denne typen barnehage.
Åpne barnehager har ingen fast gruppe av barn, men tar imot barn sammen med foreldre eller andre voksne til lek og sosialt samvær. Fra og med 1999 er ikke barn i åpne barnehager tatt med i det totale tallet for antall barn i barnehage. Dette gjør at tallene ikke er direkte sammenlignbare med tidligere årganger der barn i åpen barnehage er inkludert.
Kombinert barnehage
En barnehage som har både en ordinær barnehage og en familiebarnehage. Fra og med 2024 er det kun anledning til å registrere en barnehagetype på årsmeldingsskjemaet.
Offentlige barnehager
Barnehager som eies av kommune, fylkeskommune eller stat.
Private barnehager
Barnehager som eies av private hvor kommunen gir tilskudd eller private barnehager uten kommunalt tilskudd.
Ikke-kommunale barnehager
Barnehager som ikke eies av kommunen, dvs. statlige, fylkeskommunale og private barnehager.
Deltidsplass i barnehage
Antall barn med avtalt oppholdstid i kategorien 0-8 timer, 9-16 timer, 17-24 timer, 25-32 eller 33-40 timer per uke. Fra og med 2024 er oppholdskategoriene 0-32 timer og 33-40 timer per uke.
Heltidsplass i barnehage
Antall barn med avtalt oppholdstid på 41 timer eller mer per uke.
Årsverk er arbeid utført av en fulltidsansatt (37,5 timer per uke) i ett år.
Barn i barnehage er faktisk antall barn som har plass i barnehage eller som betaler for barnehageplassen per 15. desember.
Barnas alder oppgis i fylte år ved utgangen av året.
Oppholdstid er den avtalte oppholdstiden per uke (ikke den faktiske oppholdstiden).
Barn i åpen barnehage er det antall barn som kan være til stede samtidig i barnehagen. Barn i åpen barnehage oppgis etter tilbudets åpningstid, enten "6-15 timer per uke" eller "16 timer eller mer per uke".
Dekningsgrad er andel barn i barnehage i prosent av folkemengden i tilsvarende aldersgruppe.
Minoritetsspråklige barn i barnehage er antall barn med annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk og engelsk, per 15. desember.
Fylkene er regionale administrative enheter både for statlig og fylkeskommunal virksomhet og en viktig enhet i SSBs statistikkpublisering. De tilsvarer NUTS 3 i Eurostats statistiske inndeling.
Barnehager
360 Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
Laveste regionale nivå for publisering er bydeler.
Barnehagestatistikk publiseres årlig i begynnelsen av mars. Data innhentes på skjemaet "Årsmelding for barnehager per 15. desember". I tillegg publiseres nøkkeltall for barnehager i KOSTRA (Kommune-Stat Rapportering) der foreløpige tall publiseres 15. mars og endelige tall presenteres 15. juni.
Rapportering til OECD, UNESCO og Eurostat.
Grunnlagsdata blir lagret midlertidig som SAS fil og permanent som tekst-fil.
Statistikken startet opp i 1963 og har vært i utvikling siden da. Formålet med barnehagestatistikken er å gi informasjon om utviklingen i antall barnehager, barn i barnehager og ansatte i barnehager. I tillegg fungerer også rapporteringen som grunnlag for om barnehagen følger de retningslinjer som barnehageloven, barnehagelovens forskrifter, barnehagens egne godkjenningsdokumenter legger opp til og utbetaling av statstilskudd.
De viktigste brukerne er Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, kommuner og statsforvaltere, samt forskere og media.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på www.ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling for brukerne.
Statistikken er relevant i forhold til andre statistikker i SSB. Her kan nevnes KOSTRA, resultatregnskap for private barnehager, ansatte i barnehage og skole, foreldrebetaling i barnehager, samt nasjonalregnskapet. Barnehagestatistikk presenteres både som foreløpige KOSTRA-nøkkeltall medio mars, endelige KOSTRA-nøkkeltall medio juni, og som endelig barnehagestatistikk i begynnelsen av mars. Sammenlignbar statistikk over antall barnehager, antall barn og ansatte i barnehager finnes også på Utdanningsdirektoratets nettsider.
Opplysningene samles inn av Utdanningsdirektoratet, jf. barnehageloven § 48. Statistisk sentralbyrå benytter oppgavene til utarbeidelse av offisiell statistikk i medhold av lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå § 10.
Statistikken omfatter alle godkjente barnehager, uansett eierforhold; kommunale-, fylkeskommunale-, statlige- og private barnehager. Det gis opplysninger om antall barn i barnehage per 15. desember, ansatte og årsverk.
Når det gjelder antall barn er det gitt opplysninger om alder og oppholdstid per uke i ordinære barnehager, familiebarnehager og antall barn i åpen barnehage. Det gis opplysninger om antall barn i forhold til antall ansatte og årsverk, og andelen barn i barnehage i forhold til den aktuelle aldersgruppen, for eksempel dekningsgrad for aldersgruppen 1-5 år, som er hovedmålgruppen.
Dessuten er det gitt opplysninger over antall barn med vedtak etter barnehageloven §§ 31, 37 og 38.
Ansatte og årsverk er fordelt etter stillingskategori og utdanningstype, og etter barnehagens eierforhold. Ansatte er også fordelt etter kjønn.
Statistikken baserer seg på skjemaet "Årsmelding for barnehager per 15.12.ÅÅÅÅ" som innrapporteres via Utdanningsdirektoratets database BASIL.
Alle barnehager som er godkjent etter barnehageloven og dens forskrifter, og som mottar statsstøtte er med i utvalget. Svarprosenten er 100.
Skjemaet fylles ut av hver enkelt barnehage. Hver kommune er ansvarlig for å veilede barnehagene i utfyllingen, samle inn, gå gjennom og godta eller avvise skjemaene for alle barnehager i sin kommune. Frist for innrapportering er rundt 10. januar.
De elektroniske skjemaene har flere kontroller som utføres under registreringen. I tillegg blir opplysningene kontrollert og revidert både hos kommunen, statsforvalteren, Utdanningsdirektoratet og SSB før sammenstilling og publisering. Kontroller går på felter som er blanke, logikk i utfyllingen, samt å luke ut summeringsfeil.
Barnehagedata inngår som grunnlag for analyser både i SSB, Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet, Utdanningsdirektoratet og forskningsinstitusjoner.
Dataene publiseres ikke på institusjonsnivå.
Fra og med høsten 1997 ble 10-årig grunnskole innført i Norge, noe som medførte at alle 6-åringer begynte på skole i stedet for å gå i barnehage. Dette har medført at enkelte tidsserier, bl.a. dekningsgrader, ikke er direkte sammenlignbare før og etter 1997.
Oppholdstidskategoriene ble forandret fra og med innsamlingen i 1999. På grunn av innføringen av kontantstøttereformen ble de tidligere fem oppholdstidskategorier erstattet med seks nye. Dette medførte at definisjonen på en heltidsplass ble forandret fra 32 timer og mer til 33 timer og mer.
Oppholdskategoriene ble endret fra og med innrapporteringen for 2024, slik at det er tre oppholdskategorier istedenfor fem; 0-32 timer per uke, 33-40 timer per uke og 41 timer eller mer per uke.
Fra og med 1999-rapportering ble barn i åpne barnehager skilt ut i en egen rapportering, i motsetning til tidligere år da de var inkludert i rapporteringen av alle barn. Mens statistikken over barn i barnehage til og med 1998 alltid inkluderer barn i åpne barnehager, har endringen medført at SSB fra 1999 skiller mellom:
*Antall barn med plass i barnehage (inkluderer ikke åpne barnehager og derfor ikke direkte sammenlignbart med barn i barnehager totalt tidligere år)
*Antall barn som får barnehagetilbud (inkluderer barn i åpne barnehager og derfor direkte sammenlignbart med barn i barnehager totalt tidligere år)
I 2016 ble det gjort endringer i innsamlingen av personalets utdanningsbakgrunn. Det gjør at disse tallene ikke er direkte sammenlignbare med tidligere år.
Antall barnehager refererer til antall mottatte skjema (Årsmelding for barnehager per 15.12.ÅÅÅÅ). Variasjoner i antall barnehager kan skyldes organisatoriske endringer.
Ved utfylling av årsmeldingsskjemaene i barnehagene og ved oppfølging i kommunene og hos statsforvalteren kan det oppstå feil. Størsteparten av slike feil blir funnet ved hjelp av maskinelle og manuelle kontroller og blir rettet.
Det er ingen frafalls- eller utvalgsfeil. Svarprosenten er 100 og det er fulltelling av hele populasjonen.
Revisjon er planlagt endring av tall som alt er publisert (for eksempel ved publisering av endelige tall der det tidligere har vært publisert foreløpige tall). Se også SSBs prinsipper for revisjon