Gå til rapportering

Svarene deres er viktige

SSB trenger informasjon om godsstrømmene langs kysten og mot utlandet.

Det er viktig å følge utviklingen innenfor næringen da den kan bidra til å løse miljø- og trafikkutfordringer på land. Det er et ønske at mer gods skal gå sjøveien.

Offentlige virksomheter, næringsliv, forskere og politikere bruker denne statistikken for å kartlegge godsstrømmene ut og inn av norske havner.

Statistikken er et krav ifølge EØS-avtalen. Resultatene inngår også som viktig grunnlagsmateriale for nasjonale transportmodeller.

Dere har plikt til å svare innen fristen

Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket kunne få tvangsmulkt.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

Dere skal gi opplysninger om

  • hvor mye gods som blir losset og lastet i hver enkelt havn
  • opprinnelse/destinasjon og vareslag av godset
  • passasjertrafikken på fergene til og fra Norge

For de havnene som bruker datasystem som Portwin, Amesto, Portit eller et annet system, kan dere sende inn datauttrekk i Excel-format fra disse systemene.

Informasjon og veiledning til utfylling finner dere under "Veiledning" og "Rapporteringsmateriell".

Dere skal rapportere elektronisk via en egen filsluse-portal. Dette er en sikker måte å rapportere på. Portalen finner dere ved å trykke på «Gå til rapportering» øverst på denne siden eller trykke på "vår innrapporteringskanal" nedenfor.

  • Gå inn på vår innrapporteringskanal.
  • Trykk på knappen «Send Package»
  • Trykk på knappen «Upload Files»
  • Trykk på knappen «Browse» for å velge fila som dere skal laste opp til egen PC
  • Trykk på knappen «Upload» for å laste fil fra egen PC for oversending til SSB
  • Trykk på knappen «Send»

Bruker-ID og passord er oppgitt i tilsendt brev i Altinn (Altinn.no).

SSB sender undersøkelsen til eiere/operatører av laste- og lossesteder langs kysten. Godsomslag og passasjertall avgjør om foretaket har opplysningsplikt og innholdet i dataleveransen.

Dere skal svare på undersøkelsen selv om det ikke har vært aktivitet i virksomheten i rapporteringsperioden.

Foretak som er trukket ut til å delta er permanent med i undersøkelsen.

Variablene i filbeskrivelsene betinger bruk av definert verdisett. Gjeldende kodelister er gitt her.

Havn

Kodeliste for Havn (.txt) er basert på UN/LOCODE. Listen fra FN inkluderer stedskoder som ikke er havner og kan hentes hos United Nations Economic Commission for Europe (UNECE.org). SSB har kvalitetssikret den norske del av FN-listen for å begrense feil bruk av stedskoder. Arbeidet er nærmere beskrevet i eget notat (UN/LOCODE) der kommunetilknytning for samtlige koder er gjort tilgjengelig i en utvidet FN-liste (.txt).

Kystsone

Kodeliste for Kystsone (.txt) (Maritime coastal area - MCA) er utarbeidet av Eurostat og er basert på 2-bokstavs ISO-standard for landangivelse etterfulgt av to siffer. De to sifrene er 00 - null null - dersom aktuelle land har kun en kystsone. For land med to eller flere kystsoner brukes siste siffer for å angi hvilken. For eksempel angir FR01 Frankrikes kystområde mot Atlanterhavet og Nordsjøen mens FR02 representerer Frankrikes kystsoner mot Middelhavet. Kystsone er knyttet til havn og kan utledes herfra. Dersom havn ikke er kjent så må kystsone oppgis.

Retning

Kodeliste for Retning er kort og beskriver bevegelse for gods eller skip i havn

  • 1; Inn - Lossing av gods eller ankomst av skip
  • 2; Ut - Lasting av gods eller avgang av skip

Flagg

Kodeliste for Flagg (.txt) eller skipets nasjonalitet/registerflagg er basert på 2-bokstavs ISO-standard for landangivelse etterfulgt av to siffer. De to siffer er 00 - null null - dersom det kun er et register i aktuelle land. Dersom det er mer enn et register brukes de to sifrene til å angi hvilket. Primært register er første. For eksempel så angir NO01 Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) mens NO02 representerer Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS)

Trafikk

Kodeliste for Trafikk (.txt) er et forsøk på å kategorisere trafikken langs kysten. Lokaltrafikk er trafikk innen kommunens grenser eller mellom nærliggende kommuner (nabokommuner). Kysttrafikk er trafikk mellom norske havner som ikke er lokaltrafikk. Utenrikstrafikk er trafikk mellom norske og utenlandske havner. Trafikk mellom norske havner og offshore installasjoner på norsk sokkel betraktes som kysttrafikk. Det er viktig at det skilles mellom lokal-, kyst- og utenriksfart. Det er svært viktig at det registreres hvorvidt anløpet er rutefart eller ikke.

Hensikt

Kodeliste for Hensikt (.txt) er en kategorisering av anløp for anløpsfilen

Skipstype

Kodeliste for skipstype er gitt med Standard for skipstype 2008

Lastetype

Kodeliste for lastetype tar utgangspunkt i Standard for lastetype i sjøtransport 2012. Lastetype er kategorisering av godsmengde i havn etter hvordan lasten håndteres i havn. Lastetype gjenspeiler både vareslag, skipstype og havnefasiliteter. Mens godsmengde i tonn skal oppgis for alle lastetyper i standarden, så gir ikke alle lastetyper meningsfylt innhold til statistikkvariablene lasteenhet med/uten last. Ta kontakt med statistikkansvarlig for mer informasjon.

Koder brukt i dataleveransen har koder som kommer i tillegg til standarden.

Det er gitt anledning til å rapportere RoRo-konteinere etter lengde etter samme mal som for LoLo-konteinere. RoRo-konteinere er etter standarden tenkt lagt i lastetype 5 eller 6 avhengig av om lasteenheten er henholdsvis selvgående eller ikke-selvgående. Alternativ kan man rapportere ved å bruke kodene:

  • 41; Konteiner20 fot- RoRo
  • 42; Konteiner40 fot- RoRo
  • 43; Konteiner mellom 20 og40 fot- RoRo
  • 44; Konteiner over40 fot- RoRo

Merk at antall lasteenheter vil avhenge av hvilken lastetype man bruker. En trailer vil måtte registreres som kun 1 lasteenhet i lastetype 51 men, avhengig av omregningsmetode, 4 lasteenheter i lastetype 41. Vekt på varene skal være upåvirket.

Så består kodelisten dataleveransen også av verdier for rapportering av passasjertrafikk. Retning er samme som angitt for gods.

  • 73;Cruisepassasjerer - Iland-/Ombordstigende (ihh. til retning)
  • 74;Cruisepassasjerer - Transit (ihh. til retning)
  • 83;Ikke cruisepassasjerer - Iland-/Ombordstigende (ihh. til retning)
  • 84;Ikke cruisepassasjerer - Transit (ihh. til retning)

For antall passasjerer brukes samme felt som statistikkvariabelen lasteenheter med last.

For lastetype 1 - Våt bulk, 2 - Tørr bulk og 9 - Annet Stykkgods rapporteres kun statistikkvariabelen varemengde (vekt).

For lastetype 3 - LoLo konteiner, 4 - RoRo, konteiner, 5 – RoRo selvgående og 6 - RoRo ikke selvgående rapporteres varemengde og antall lasteenheter. Unntak er lastetype 52 Personbiler/mc med henger/vogn og 53 Buss som der varemengde ikke har noen mening.

For lastetype 3 - LoLo konteiner skal det også rapporteres på statistikkvariabelen enheter uten last.

Vareslag

Kodeliste for vareslag er gitt ved Standard for vareslag i transportstatistikken 2007.

Observasjon og variabler

Dataleveransen består av en flat fil i csv-format (.csv) med 1 observasjon per linje. Hver observasjon (linje) skal ha 23 variabler (kolonner). Variablene skilles med semikolon. Variablenes rekkefølge og innhold er som følger:

IdVariabelFormatBeskrivelseKommentar
ADatoAlfanum (4 pos)ddmm
BÅrAlfanum (4 pos)aaaa
CKvartalAlfanum (1 pos)1,2,3 eller 4
DRapporterende havnAlfanum (8 pos)Kodeliste Havn
ERetningAlfanum (1 pos)Kodeliste Retning
FFra/til havn vareAlfanum (8 pos)Kodeliste Havn
GKystsoneAlfanum (4 pos)Kodeliste KystsoneKun påkrevd dersom aktuelle havn er ukjent
HSkip – registerflaggAlfanum (4 pos)Kodeliste Flagg
ISkip – navnAlfanum (30 pos)Id skip avhengig av eier
JSkip – IMOAlfanum (10 pos)Unik id skip
KSkip – kallesignalAlfanum (8 pos)Id skip avhengig av eier/register
LSkip – skipstypeAlfanum (3 pos)Kodeliste Skipstype
MSkip – bruttotonnNum (8 pos)Mål på lastekapasitet iflg. register
NTrafikktypeAlfanum (2 pos)Kodeliste Trafikk
OLastetypeAlfanum (3 pos)Kodeliste Lastetype
PVareslagAlfanum (4 pos)Kodeliste Vareslag
QGodsmengde (tonn) Num (8 pos)
RLasteeheter med last Num (8 pos)
SLasteeheter uten last Num (8 pos)
TFartsområdeAlfanum (1 pos)Innenriks, UtenriksIkke obligatorisk
UFra/til havn lastetype Alfanum (8 pos)Kodeliste Havn
VAnløpsnummer Alfanum (8 pos)Id anløp, for kobling mot anløp
WTidspunkt kaibesøk Alfanum (20 pos)dd.mm.aaaa tt:mm:ss

Navn på fil

Navnet på filen kan gjerne gjenspeile oppgavegiver, leveranse og periode.

For eksempel: NOBGO_RA0722_2013_1.csv

Her er Bergen rapporterende havn og leveransen består av godsfil for 1. kvartal 2013.

Opplysninger ellers

Numerisk variable Q, R og S vil ha innhold som avhenger av lastetype. Ta kontakt med
statistikkansvarlig for mer informasjon.

Plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10

Retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20 og statistikkforskriften § 4

Retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven

Retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI

Disse lovene finner dere på Lovdata sine sider.

Trenger dere hjelp?

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Spørsmål:

Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge juridisk enhet (hovedenhet) opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.

SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven og på våre sider om opplysningsplikt og tvangsmulkt fra SSB.

SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn: 

  • Utfyller/innsender
  • Ansvarlig revisor
  • Regnskapsfører uten signeringsrett
  • Regnskapsfører med signeringsrett

Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din bedrift hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én bedrift (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne bedrifter. Hver bedrift har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En bedrift (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.

SSB sender vedtak om tvangsmulkt til foretaket med ny svarfrist dersom vi ikke har mottatt opplysninger innen svarfristen. Vedtaket faller bort hvis opplysningene blir sendt innen den nye svarfristen.

De som fortsatt ikke har svart innen den nye svarfristen, vil få saken oversendt til Statens innkrevingssentral for innkreving av mulkt og eventuelt tvangsinndrivelse.

Dere kan lese mer om opplysningsplikt og tvangsmulkt på våre sider.

I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.

Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig bedrift øverst til høyre i Altinn?

Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.

Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.