KOSTRA-rapportering for 2024
KOSTRA er Statistisk sentralbyrås (SSB) informasjonsportal for kommunesektoren. For at KOSTRA skal gi god og pålitelig styringsinformasjon til kommuner og stat, trenger vi korrekte opplysninger fra dere.
Endringer for 2024-årgangen
Tjenesterapportering
- Det er ingen engangskartlegginger i skjema 1 for 2024-årgangen. I del 3 Fysioterapeuter, i timeverksmatrisen i punkt 3-1, blir kommunene f.o.m. 2024-årgangen bedt om å inkludere eventuelle timeverk av fysioterapeuter på funksjon 257 Hjemmetjenester – personellbase knyttet til bofellesskap/samlokaliserte omsorgsboliger eller 258 - Hjemmetjenester – ambulerende virksomhet med mer, sammen med funksjon 241 Diagnose, behandling, habilitering og rehabilitering i matrisen.
- Skjema 4B Utgifter til hjemmetjenester utgår.
-
Den største endringen både for skjema 5 - Helse og omsorgsinstitusjon og skjema 6 er at skjemaene for private underenheter innen institusjon eller hjemmetjeneste denne gangen skal rapporteres av eierforetaket direkte til KOSTRA. Dermed vil det ikke lenger være private underenheter i kommunens liste over disse skjemaene. Her vil det nå bare være underenheter eid av kommunen, med næringskode i Enhetsregisteret som tilsier at de er institusjon eller hjemmetjeneste.
-
For skjema 5 er det gjort noen endringer når det gjelder hvordan plasser skal rapporteres på institusjonstype. En av endringene er at sykehjem skal rapportere eventuelle avlastningsplasser og rusomsorgstilbud som tilrettelagte sykehjemsplasser i del 4, ikke i del 3 Plasser og rom som i fjor.
- For 2024-årgangen skal også skjema 6 – Hjemmetjenestevirksomhet rapporteres til SSB. Spørreskjemaet har stort sett samme utforming som sist, 2020-årgangen.
- Skjema 8 og 15F Kommuner/barnevernstjenester som har gått over til nytt fagsystem og er godkjent for kontinuerlig rapportering eller rapporterer kontinuerlig til Barnevernsregisteret (BVR), skal ikke rapportere filuttrekk 15F. Skjema 8 skal fortsatt rapporteres fra alle kommuner/barnevernstjenester.
- Skjema 17 skal for 2024 leveres via Altinn. IDen til skjemaet i Altinn er RA-0505. Nærmere informasjon vil bli sent til kommunene. Det er ingen endringer i felter fra tidligere år.
Det er også mindre endringer i enkelte andre skjema.
Regnskapsrapportering
For oversikt over endringer i kontoplanen fra 2023 til 2024, se kapittel 1.6 i «Oppslagshefte til hjelp ved regnskapsrapportering for 2024» under «Utdypende informasjon» på innrapporteringssiden for KOSTRA.
For rapportering av konsoliderte regnskap se kapittel 1.3 i det samme oppslagsheftet. Vær oppmerksom på at dere skal rapportere konsoliderte regnskaper uansett om dere har noen utskilte enheter (foretak eller interkommunale samarbeider) å konsolidere eller ikke. Hvis dere ikke har utskilte enheter vil konsolidert bevilgningsregnskap og balanse være det samme som for kommunekassa.
Vi ber dere spesielt om å se på kvaliteten på konsolideringen. Sjekk gjerne at alle regnskapene er med i konsolideringen og at interne transaksjoner mellom enhetene er eliminert.
Veileder til kontoplanen i KOSTRA (regjeringen.no) gir utfyllende veiledning om konsolideringen, og om regnskapsrapporteringen generelt.
Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes informasjon om rapporteringen direkte til fagsystemleverandørene, og oppfordrer derfor til at dere videreformidler informasjonen til deres systemleverandør.
Videre gjør vi oppmerksom på at eiendomsskatt fra ubebygde bolig- og fritidsbolig-tomter skal føres på art 876 «Eiendomsskatt næringseiendom m.m.» og ikke på art 875 «Eiendomsskatt boliger og fritidsboliger». Se også side 210 i KOSTRA kontoplanveilederen.
Rapportering
KOSTRA-skjemaene vil være tilgjengelige for rapportering via denne lenken:
https://skjema.ssb.no/Login.aspx
Testperiode
Dere har tilgang til å teste skjemaene i KOSTRAs Skjemaportalen i testperioden 1-22. november. Logg inn med kommunens eller foretakets organisasjonsnummer som brukernavn, og 12341234 som passord. Dataene dere rapporterer inn blir slettet ved utgangen av testperioden.
Pinkode
Alle kommuner og bydelene i Oslo vil få brev med pinkode fra SSB. Brevet kommer i innboksen i Altinn senest 6. desember 2024. Dersom dere ikke finner brevet med pinkode, ta kontakt med postmottaket eller arkivtjenesten i kommunen.
Logg inn i KOSTRA-portalen med kommunens organisasjonsnummer og pinkode, fyll ut skjemaene og send inn.
Oversikt over innrapporterte opplysninger finner dere på: https://skjema.ssb.no/xtra/skjema.asp.
Om dere ønsker å se innrapporterte opplysninger for 2023 finner dere disse ved å logge inn med pinkoden fra 2023 på adressen:https://skjema2023.ssb.no/. Fjorårets pinkode ble også sent i Altinn.
Interkommunale selskap (IKS) og samarbeid
IKS, interkommunale politiske råd (IPR) og kommunale oppgavefellesskap (KO) som er egne rettssubjekter, skal logge seg på portalen med eget organisasjonsnummer og tilsendt pinkode. Se også egen informasjonsside for enhetene om rapporteringen for inter(fylkes)kommunale selskap og samarbeid.
Interkommunale politiske råd (IPR) og kommunale oppgavefellesskap (KO) som ikke er egne rettssubjekt, men har eget årsregnskap skal logge seg på portalen med eierkommunens organisasjonsnummer og pinkode.
Oversikt over registrerte KF, IPR, KO og IKS med særregnskap er tilgjengelig på innrapporteringssiden for KOSTRA, og heter «Liste over kommunale og fylkeskommunale foretak, interkommunale selskaper og -samarbeider, med eierandeler 2024». Dersom det er endringer i status for noen av disse enhetene og/eller kommunen har eierinteresser i andre tilsvarende enheter enn det som fremkommer i lista, ber vi om tilbakemelding på e-post til kostra-kommuneregnskap@ssb.no. Vi ber om at endringer i status for 2024-rapporteringen blir meldt inn innen 13. januar 2025.
Programmer til fagsystem for kommuner og leverandører
Dere skal bruke FileEncrypter 2022 i rapporteringen av data for 2024. Programmet ligger tilgjengelig for nedlastning på innrapporteringssiden for KOSTRA under «Kontrollprogram og programmer til fagsystem for kommuner og leverandører».
Fyll ut skjema 999 før rapportering av skjema 11, 11C og 15
Dere må fylle ut skjema 999 for å få tilgang til opplastning av sensitive data på tjenesteområdene barnevern, sosialhjelp og kvalifiseringsstønad. I skjemaet registrerer dere den personen i kommunen som skal rapportere sensitive tjenestedata.
Ingen data å rapportere?
Vi minner om at kommuner som ikke har bestemte ordninger, for eksempel kvalifiseringsstønad og/eller eiendomsskatt, også skal sende inn det/de aktuelle KOSTRA-skjema(ene). I skjemaet for eiendomsskatt krysser du av for at dere ikke har noe å rapportere, og send inn skjemaet. For kvalifiseringsstønad skal det sendes inn en tom kryptert fil til SSB for kommuner uten deltakere i løpet av rapporteringsåret. Kommunene blir da registrert hos SSB og unngår purringer for manglende tilbakemelding. Link til tom kryptert fil ligger i skjemaet. Dette gir SSB en oversikt over hvilke kommuner som reelt sett ennå ikke har rapportert, og vi kan estimere korrekte summer på regions- og landsnivå.
Lovhjemmel for innhenting av data
KOSTRA-dataene blir samlet inn etter ulike lovhjemler. En oversikt over hjemlene finner dere på Dokumentasjon av KOSTRA → Bakgrunn → Lovhjemmel.
Praktiske opplysninger og kontaktinformasjon
Har dere spørsmål?
Kontakt oss på
-
e-post kostra-support@ssb.no
-
telefon 62 88 51 70
Vi ser gjerne at dere benytter e-post.
Åpningstid er kl. 9.00-14.00. Ut over åpningstiden ber vi dere sende e-post.
Vi ønsker dere lykke til med rapporteringen!
Oversikt over skjemaer for 2024-rapporteringen i KOSTRA
For Oslo skal også enkelte kommuneskjemaer leveres for bydelene.
Skjema | Skjematittel | Skjema rapporteres per | Frist |
1 | Personell og virksomhet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten | Kommune | 17/2 |
4 | Helse- og omsorgstjenester, samleskjema | Kommune | 15/1 |
5 | Helse- og omsorgsinstitusjon | Institusjon, også privat | 15/1 |
6 | Hjemmetjenestevirksomhet | Institusjon, også privat | 17/02 |
7 | Personell og virksomhet i sosiale tjenester i NAV og rusmiddeltiltak | Kommune | 17/2 |
7B | Kommunens krisesentertilbud og arbeid mot vold i nære relasjoner | Kommune | 17/2 |
8 | Personell og organisering av barnevernstjenesten | Kommune | 17/2 |
11 | Registreringsskjema for sosialhjelp | Bruker | 15/1 |
11C | Registreringsskjema for kvalifiseringsstønad | Bruker | 15/1 |
12 | Stønadssatser økonomisk sosialhjelp | Kommune | 17/2 |
13 | Boliger som kommunen disponerer | Kommune | 17/2 |
15 | Barnevern | Bruker | 15/1 |
17 | Barne- og ungdomstiltak og støtte til frivillige lag og foreninger | Kommune | Altinn 3 |
20Byggesak | Byggesaksbehandling, opprettelse og endring av eiendom, oppmåling og seksjonering. | Kommune | 17/2 |
20Miljo | Miljøforvaltning | Kommune | 17/2 |
20Plan | Plansaksbehandling | Kommune | 17/2 |
21 | Husholdningsavfall | Kommune | 17/2 |
21C | Husholdningsavfall i interkommunal renovasjon | IKS + andre samarbeidsformer | 17/2 |
22 | Kommunale gebyrer knyttet til bolig | Kommune | 17/2 |
23 | Kostnadsdekning av kommunaltekniske tjenester | Kommune | 17/2 |
24 | Samferdsel | Kommune | 17/2 |
26A | Offentlige ledningsnett, tilknytning og små avløpsanlegg | Kommune | 17/2 |
32 | Forvaltning av landbruksareal | Kommune | 17/2 |
33 | Eiendomsskatt i kommunene | Kommune | 17/2 |
34A | Areal på kommunale formålsbygg | Kommune | 17/2 |
34B | Areal på kommunale formålsbygg (KF) | Kommunalt foretak | 17/2 |
35A | Energibruk i utvalgte kommunale formålsbygg | Kommune | 17/2 |
35B | Energibruk i utvalgte kommunale formålsbygg (KF) | Kommunalt foretak | 17/2 |
60 | Lokale folkeavstemninger | Kommune | 17/2 |
71 | Fordringer og gjeld overfor utlandet | Kommune | 17/2 |
0A | Bevilgningsregnskap kommunekasse- filuttrekk | Kommune | 24/2 |
0B | Balanseregnskap kommunekasse - filuttrekk | Kommune | 24/2 |
0I | Bevilgningsregnskap - filuttrekk | KF, IPR, KO og lånefond | 24/2 |
0J | Balanseregnskap - filuttrekk | KF, IPR, KO og lånefond | 24/2 |
0M | Konsolidert bevilgningsregnskap – filuttrekk | Kommune | 24/2 |
0N | Konsolidert balanseregnskap – filuttrekk | Kommune | 24/2 |