Arbeid med hovedrevisjonen og prosjekt med å modernisere IT-systemer gjør at nye tall for årgangen 2022 publiseres etter hovedrevisjonen, tentativt tidlig i 2025.
Statistikk innhold
Statistikk om
Utdanningsregnskap
Utdanningsregnskapet beskriver Norges utgifter til utdanningsformål. Det dekker både private og offentlige utgifter knyttet til utdanningstjenester eller investeringer i disse. Utgiftene fordeles etter hvilken type tjeneste de går til, hvem de produseres av og etter finansieringskilde.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- UtdanningsutgifterLast ned tabell som ...Utdanningsutgifter1
2017 2018 2019 Endring siste år Hovedstørrelser Totale utdanningsutgifter. Millioner kroner 204 696 213 183 222 685 9 502 Investeringer til utdanningsformål. Millioner kroner 44 102 45 570 46 796 1 226 Utdanningsutgifter per innbygger. Kroner 38 535 39 863 41 395 1 507 Utdanningsutgifter i prosent av BNP 5,7 5,9 6,4 0,2 Utdanningsutgifter i prosent av BNP Fastlands-Norge 7,0 7,0 7,3 0,0 Andel av totale utgifter (prosent) Grunnskole 39,5 39,7 39,9 0,1 Videregående skole 17,9 17,6 17,3 -0,3 Høyere utdanning 23,1 23,6 24,1 0,5 Voksenopplæring 4,1 4,1 3,9 -0,1 Annen utdanning 4,1 4,1 4,0 0,0 Jobbtrening 10,4 10,0 9,9 -0,1 Tilknyttede produkter 0,8 0,8 0,8 0,0 1Begrepet "utdanningsutgifter" inkluderer ikke investeringer. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Utgifter til utdanning per elev/studentLast ned tabell som ...Utgifter til utdanning per elev/student
2018 2019 2020 Endring siste år i prosent Utgifter til utdanning per elev, grunnskole 127 204 133 128 139 732 5,0 Utgifter til utdanning per elev, videregående skole 183 705 190 811 194 589 2,0 Utgifter til utdanning per student, høyere utdanning 169 976 178 785 183 155 2,4 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 17. juni 2021.
Formålet med satellittregnskap for utdanning og jobbtrening er å beregne de totale utgiftene knyttet til utdanning og jobbtrening i samsvar med retningslinjene i Nasjonalregnskapet. Utgiftene til utdanningsformål omfatter alle utgifter, både private og offentlige, som går til forbruk eller investeringer i utdanningstjenester mv. Utgiftene kan finansieres både av offentlige og private kilder, inklusive husholdningene. Som utdanningsutgifter regnes:
- Kostnader som er relatert til å drifte utdanningsinstitusjoner (driftskostnader inklusive lønnskostnader og kapitalslit)
- Direkte kostnader arbeidsgiver har i forbindelse med intern trening/utdanning av de ansatte (jobbtrening)
- Husholdningene utgifter til skrivemateriell etc.
Kostnadene inkluderer ikke studielån, kostnader knyttet til barnehage eller indirekte kostnader slik som skoletransport og kantine.
Satellite Account for education and training: compilation guide (2019)
Utdanningsregnskapet følger klassifiseringssystemet beskrevet i kapittel 3 i Satellite Account for education and training: compilation guide (2019). Her defineres hvilke utgifter som skal inkluderes i de totale utdanningsutgiftene. Utgiftene grupperes i følgende tre dimensjoner/grupper/kategorier:
- Type tjeneste - formål
- Produsent / tilbyder
- Finansieringskilde
Utdanningsutgifter etter type tjeneste (formål)
Formålsinndelingen tar utgangspunkt i hvilken type tjeneste brukeren mottar. Den samme tjenesten kan produseres av flere ulike produsenter, eksempelvis kan høyere utdanning produseres av staten eller private aktører. Utdanningsutgiftene grupperes etter følgende formål (EP - education product) :
- EP1 - Grunnskole
- EP2 - Videregående skole
- EP3 - Høyere utdanning
- EP4 - Voksenopplæring
- EP5 - Annen utdanning
- EP6 - Jobbtrening
- EP7 - Tilknyttede produkter (ikke allokert)
Tilknytte produkter består av produkter direkte knyttet til leveransen av utdanning og trening (f.eks. skrivemateriell), men som ikke kan allokeres direkte til de ulike type tjenestene grunnet manglende informasjon
Utdanningsutgifter etter type tjeneste kan knyttes til andre internasjonale klassifiseringsstandarder som COFOG (classification of the functions of government) og COICOP (classification of individual consumption by purpose)
Utdanningsutgifter etter produsent / tilbyder
Utdanningsutgifter fordelt etter produsent tar utgangspunkt i en næringsklassifisering av den enheten som leverer tjenesten til brukeren. Utgangspunktet er at hver enkelt tjeneste kan relateres til en eller flere produsenter. De ulike hovedgruppene innenfor produsentklassifiseringen er:
- Statsforvaltningen
- Kommuneforvaltningen
- Markedsrettede utdanningsinstitusjoner
- Ideelle organisasjoner
- Andre næringer
- Utlandet
Utdanningsutgifter etter produsent kan kobles mot den internasjonale næringsklassifikasjonen ISIC (International Standard Industrial Classification)
Utdanningsutgifter etter finansieringskilde
Utdanningsutgiftene i Norge kan finansieres av staten via statsbudsjettet, av kommunene og gjennom egenbetalinger fra husholdninger til eksempelvis studieavgifter. Inndelingen slik den er definert er vist under.
- Statsforvaltningen
- Kommuneforvaltningen
- Husholdninger
- Ideelle organisasjoner
- Andre næringer
- Utlandet
Inndelingen av utdanningsutgifter etter funksjon, produsent og finansieringskilde gir en rekke kombinasjonsmuligheter. Eksempelvis kan en ved å kombinere funksjon og produsent/tilbyder få en oversikt over hvem som produserer de ulike tjenestene og hvilket formål disse har. Videre kan dette kombineres med finansieringskilde for å belyse hvem som finansierer forbruket.