Arbeid med hovedrevisjonen

Arbeid med hovedrevisjonen og prosjekt med å modernisere IT-systemer gjør at nye tall for årgangen 2022 publiseres etter hovedrevisjonen, tentativt tidlig i 2025.

Statistikk innhold

Statistikk om

Utdanningsregnskap

Utdanningsregnskapet beskriver Norges utgifter til utdanningsformål. Det dekker både private og offentlige utgifter knyttet til utdanningstjenester eller investeringer i disse. Utgiftene fordeles etter hvilken type tjeneste de går til, hvem de produseres av og etter finansieringskilde.

Oppdatert: 24. november 2021
Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Utvalgte tall fra denne statistikken

  • Utdanningsutgifter
    Utdanningsutgifter1
    201720182019Endring siste år
    Hovedstørrelser
    Totale utdanningsutgifter. Millioner kroner204 696213 183222 6859 502
    Investeringer til utdanningsformål. Millioner kroner44 10245 57046 7961 226
    Utdanningsutgifter per innbygger. Kroner38 53539 86341 3951 507
    Utdanningsutgifter i prosent av BNP5,75,96,40,2
    Utdanningsutgifter i prosent av BNP Fastlands-Norge7,07,07,30,0
    Andel av totale utgifter (prosent)
    Grunnskole39,539,739,90,1
    Videregående skole17,917,617,3-0,3
    Høyere utdanning23,123,624,10,5
    Voksenopplæring4,14,13,9-0,1
    Annen utdanning4,14,14,00,0
    Jobbtrening10,410,09,9-0,1
    Tilknyttede produkter0,80,80,80,0
    1Begrepet "utdanningsutgifter" inkluderer ikke investeringer.
    Standardtegn i tabeller
  • Utgifter til utdanning per elev/student
    Utgifter til utdanning per elev/student
    201820192020Endring siste år i prosent
    Utgifter til utdanning per elev, grunnskole127 204133 128139 7325,0
    Utgifter til utdanning per elev, videregående skole183 705190 811194 5892,0
    Utgifter til utdanning per student, høyere utdanning169 976178 785183 1552,4
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 17. juni 2021.

Formålet med satellittregnskap for utdanning og jobbtrening er å beregne de totale utgiftene knyttet til utdanning og jobbtrening i samsvar med retningslinjene i Nasjonalregnskapet. Utgiftene til utdanningsformål omfatter alle utgifter, både private og offentlige, som går til forbruk eller investeringer i utdanningstjenester mv. Utgiftene kan finansieres både av offentlige og private kilder, inklusive husholdningene. Som utdanningsutgifter regnes:

  • Kostnader som er relatert til å drifte utdanningsinstitusjoner (driftskostnader inklusive lønnskostnader og kapitalslit)
  • Direkte kostnader arbeidsgiver har i forbindelse med intern trening/utdanning av de ansatte (jobbtrening)
  • Husholdningene utgifter til skrivemateriell etc.

Kostnadene inkluderer ikke studielån, kostnader knyttet til barnehage eller indirekte kostnader slik som skoletransport og kantine.

Satellite Account for education and training: compilation guide (2019)

Utdanningsregnskapet følger klassifiseringssystemet beskrevet i kapittel 3 i Satellite Account for education and training: compilation guide (2019). Her defineres hvilke utgifter som skal inkluderes i de totale utdanningsutgiftene. Utgiftene grupperes i følgende tre dimensjoner/grupper/kategorier:

- Type tjeneste - formål

- Produsent / tilbyder

- Finansieringskilde

Utdanningsutgifter etter type tjeneste (formål)

Formålsinndelingen tar utgangspunkt i hvilken type tjeneste brukeren mottar. Den samme tjenesten kan produseres av flere ulike produsenter, eksempelvis kan høyere utdanning produseres av staten eller private aktører. Utdanningsutgiftene grupperes etter følgende formål (EP - education product) :

  • EP1 - Grunnskole
  • EP2 - Videregående skole
  • EP3 - Høyere utdanning
  • EP4 - Voksenopplæring
  • EP5 - Annen utdanning
  • EP6 - Jobbtrening
  • EP7 - Tilknyttede produkter (ikke allokert)

Tilknytte produkter består av produkter direkte knyttet til leveransen av utdanning og trening (f.eks. skrivemateriell), men som ikke kan allokeres direkte til de ulike type tjenestene grunnet manglende informasjon

Utdanningsutgifter etter type tjeneste kan knyttes til andre internasjonale klassifiseringsstandarder som COFOG (classification of the functions of government) og COICOP (classification of individual consumption by purpose)

Utdanningsutgifter etter produsent / tilbyder

Utdanningsutgifter fordelt etter produsent tar utgangspunkt i en næringsklassifisering av den enheten som leverer tjenesten til brukeren. Utgangspunktet er at hver enkelt tjeneste kan relateres til en eller flere produsenter. De ulike hovedgruppene innenfor produsentklassifiseringen er:

  • Statsforvaltningen
  • Kommuneforvaltningen
  • Markedsrettede utdanningsinstitusjoner
  • Ideelle organisasjoner
  • Andre næringer
  • Utlandet

Utdanningsutgifter etter produsent kan kobles mot den internasjonale næringsklassifikasjonen ISIC (International Standard Industrial Classification)

Utdanningsutgifter etter finansieringskilde

Utdanningsutgiftene i Norge kan finansieres av staten via statsbudsjettet, av kommunene og gjennom egenbetalinger fra husholdninger til eksempelvis studieavgifter. Inndelingen slik den er definert er vist under.

  • Statsforvaltningen
  • Kommuneforvaltningen
  • Husholdninger
  • Ideelle organisasjoner
  • Andre næringer
  • Utlandet

Inndelingen av utdanningsutgifter etter funksjon, produsent og finansieringskilde gir en rekke kombinasjonsmuligheter. Eksempelvis kan en ved å kombinere funksjon og produsent/tilbyder få en oversikt over hvem som produserer de ulike tjenestene og hvilket formål disse har. Videre kan dette kombineres med finansieringskilde for å belyse hvem som finansierer forbruket.

Kontakt

Relatert innhold