Statistikk innhold
Statistikk om
Livslang læring
Lærevilkårsmonitoren (LVM) er en tilleggsundersøkelse til Arbeidskraftsundersøkelsen (AKU). Sentrale spørsmål i denne tilleggsundersøkelsen omhandler deltakelse i opplærings- og utdanningsaktiviteter.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Deltakelse i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæringLast ned tabell som ...Deltakelse i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæring1 2
Andel deltakere (prosent) 2013 2022 2024 Formell utdanning3 Sysselsatte 18 19 19 Ikke sysselsatte 39 37 37 Formell videreutdanning4 Sysselsatte 8 7 7 Ikke sysselsatte 7 6 6 Ikke-formell opplæring Sysselsatte 51 48 53 Ikke sysselsatte 15 15 18 1Personer 15-66 år 2Fra 2021 er det nytt spørreskjema for Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) og Lærevilkårsmonitoren (LVM), som gir tidsbrudd i statistikken 3Omfatter personer 15-59 år 4Omfatter personer 22-59 år Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Aldersgrupper for sysselsatte og ikke-sysselsatte i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæringLast ned tabell som ...Aldersgrupper for sysselsatte og ikke-sysselsatte i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæring1 2
2024 Andel deltakere (prosent) Formell utdanning3 Formell videreutdanning4 Ikke-formell opplæring Sysselsatte Menn 15-59 år 17 6 53 15-21 år 84 . 48 22-29 år 33 10 55 30-39 år 10 8 57 40-49 år 6 6 50 50-59 år 2 2 51 Kvinner 15-59 år 26 10 54 15-21 år 90 . 42 22-29 år 46 8 53 30-39 år 18 17 57 40-49 år 13 13 58 50-59 år 5 5 53 Ikke sysselsatte Menn 15-59 år 49 7 21 15-21 år 94 . 30 22-29 år 71 15 23 30-39 år 20 17 24 40-49 år : : 14 50-59 år : : : Kvinner 15-59 år 43 9 20 15-21 år 95 . 21 22-29 år 67 13 24 30-39 år 25 23 22 40-49 år 12 12 20 50-59 år : : 14 1Personer 15-66 år 2Fra 2021 er det nytt spørreskjema for Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) og Lærevilkårsmonitoren (LVM), som gir tidsbrudd i statistikken 3Omfatter personer 15-59 år 4Omfatter personer 22-59 år Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Næringsgrupper for deltakere i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæringLast ned tabell som ...Næringsgrupper for deltakere i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæring1 2
2024 Andel deltakere (prosent) Formell utdanning3 Formell videreutdanning4 Ikke-formell opplæring Begge kjønn Alle næringer 19 7 53 Jordbruk, skogbruk og fiske 16 : 46 Bergverksdrift mv., industri, elektrisitet, vann og renovasjon 11 5 53 Bygge- og anleggsvirksomhet 12 5 52 Varehandel, reparasjon av motorvogner 26 4 44 Transport og lagring 12 5 52 Overnattings- og serveringsvirksomhet 36 9 30 Informasjon og kommunikasjon 11 : 47 Finansiering og forsikring 11 : 64 Teknisk og forretningsmessig tjenesteyting, eiendomsdrift 15 6 54 Off.adm., forsvar, sosialforsikring 15 9 61 Undervisning 24 13 56 Helse- og sosialtjenester 22 10 59 Personlig tjenesteyting 29 5 47 Menn Alle næringer 15 5 52 Jordbruk, skogbruk og fiske 17 : 47 Bergverksdrift mv., industri, elektrisitet, vann og renovasjon 9 4 54 Bygge- og anleggsvirksomhet 12 5 52 Varehandel, reparasjon av motorvogner 21 3 48 Transport og lagring 9 : 53 Overnattings- og serveringsvirksomhet 31 : 28 Informasjon og kommunikasjon 9 : 43 Finansiering og forsikring : : 68 Teknisk og forretningsmessig tjenesteyting, eiendomsdrift 13 4 54 Off.adm., forsvar, sosialforsikring 13 8 61 Undervisning 22 9 59 Helse- og sosialtjenester 25 13 65 Personlig tjenesteyting 25 : 47 Kvinner Alle næringer 23 9 53 Jordbruk, skogbruk og fiske : : 41 Bergverksdrift mv., industri, elektrisitet, vann og renovasjon 17 8 52 Bygge- og anleggsvirksomhet : : 51 Varehandel, reparasjon av motorvogner 32 5 39 Transport og lagring 24 : 51 Overnattings- og serveringsvirksomhet 41 : 32 Informasjon og kommunikasjon 17 : 58 Finansiering og forsikring : : 60 Teknisk og forretningsmessig tjenesteyting, eiendomsdrift 18 7 55 Off.adm., forsvar, sosialforsikring 16 10 62 Undervisning 25 15 54 Helse- og sosialtjenester 21 10 58 Personlig tjenesteyting 32 : 48 1Personer 15-66 år 2Fra 2021 er det nytt spørreskjema for Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) og Lærevilkårsmonitoren (LVM), som gir tidsbrudd i statistikken 3Omfatter personer 15-59 år 4Omfatter personer 22-59 år Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Utdanningsnivå for sysselsatte og ikke-sysselsatte i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæringLast ned tabell som ...Utdanningsnivå for sysselsatte og ikke-sysselsatte i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæring1 2
2024 Andel deltakere (prosent) Formell utdanning3 Formell videreutdanning4 Ikke-formell opplæring Sysselsatte Menn Utdanningsnivå i alt 15 5 52 Grunnskolenivå 33 4 42 Videregående skolenivå 12 5 51 Fagskolenivå : : 61 Universitets- og høgskolenivå, kort 15 7 57 Universitets- og høgskolenivå, lang 6 5 61 Uoppgitt utdanning : : : Kvinner Utdanningsnivå i alt 23 9 53 Grunnskolenivå 46 6 36 Videregående skolenivå 20 7 44 Fagskolenivå : : 59 Universitets- og høgskolenivå, kort 22 11 58 Universitets- og høgskolenivå, lang 12 9 67 Uoppgitt utdanning : : : Ikke sysselsatte Menn Utdanningsnivå i alt 40 5 18 Grunnskolenivå 52 3 21 Videregående skolenivå 26 5 13 Fagskolenivå : : : Universitets- og høgskolenivå, kort 42 10 16 Universitets- og høgskolenivå, lang : : 38 Uoppgitt utdanning . . : Kvinner Utdanningsnivå i alt 34 7 17 Grunnskolenivå 45 5 15 Videregående skolenivå 25 4 14 Fagskolenivå : : : Universitets- og høgskolenivå, kort 32 14 22 Universitets- og høgskolenivå, lang : : 34 Uoppgitt utdanning : : : 1Personer 15-66 år 2Fra 2021 er det nytt spørreskjema for Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) og Lærevilkårsmonitoren (LVM), som gir tidsbrudd i statistikken 3Omfatter personer 15-59 år 4Omfatter personer 22-59 år Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Yrkesgrupper for deltakere i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæringLast ned tabell som ...Yrkesgrupper for deltakere i formell utdanning, formell videreutdanning og ikke-formell opplæring1 2
2024 Andel deltakere (prosent) Formell utdanning3 Formell videreutdanning4 Ikke-formell opplæring Begge kjønn Ledere 6 5 61 Akademiske yrker 15 9 61 Høyskoleyrker 13 5 61 Kontoryrker 20 6 44 Salgs- og serviceyrker 35 8 43 Håndverkere 16 5 46 Prosess- og maskinoperatører, transportarbeidere mv. 11 5 45 Andre yrker 25 6 35 Menn Ledere : : 60 Akademiske yrker 11 6 58 Høyskoleyrker 11 3 61 Kontoryrker 20 8 45 Salgs- og serviceyrker 34 8 45 Håndverkere 15 5 46 Prosess- og maskinoperatører, transportarbeidere mv. 9 : 47 Andre yrker 24 : 41 Kvinner Ledere 11 9 65 Akademiske yrker 18 11 63 Høyskoleyrker 16 8 61 Kontoryrker 19 : 44 Salgs- og serviceyrker 35 8 43 Håndverkere : : 57 Prosess- og maskinoperatører, transportarbeidere mv. : : 34 Andre yrker 26 9 28 1Personer 15-66 år 2Fra 2021 er det nytt spørreskjema for Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) og Lærevilkårsmonitoren (LVM), som gir tidsbrudd i statistikken 3Omfatter personer 15-59 år 4Omfatter personer 22-59 år Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 28. juni 2024.
I valg av sentrale begreper og definisjoner i AKU har Statistisk sentralbyrå (SSB) lagt vekt på å følge de anbefalingene som Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) har gitt for utarbeiding av arbeidsmarkedsstatistikk. Dessuten deltar Norge i EUs statistikksamarbeid, og er forpliktet til å oppfylle de krav som Eurostat (EUs statistikkbyrå) setter til innholdet i AKU. Ifølge de internasjonale anbefalingene skal personer over en viss alder klassifiseres etter sin tilknytning til arbeidsmarkedet i løpet av en spesifisert, kort periode, enten en uke eller en dag. For den norske AKU har SSB valgt tidsperioden en uke (referanseuka) som referanse for opplysninger om de personene som inngår i utvalget. Dette følger kravene i EU-forordningen.
Sysselsatte
Sysselsatte defineres som personer som utførte inntektsgivende arbeid av minst én times varighet i referanseuka, og personer som har et slikt arbeid, men som var midlertidig fraværende pga. sykdom, ferie, lønnet permisjon eller lignende. Personer som deltar på sysselsettingstiltak med lønn fra arbeidsgiver defineres også som sysselsatte, Personer som har vært permittert fra jobben sammenhengende i inntil 3 måneder blir også regnet som sysselsatte.
Livslang læring
Livslang læring defineres i denne statistikken som all organisert læring gjennom livet, og inkluderer formell utdanning så vel som annen organisert læring gjennom arbeid og andre aktiviteter.
Utdanning og formell utdanning
Utdanning og formell utdanning referer til all offentlig godkjent utdanning som leder til formell kompetanse. Dette inkluderer grunnskole, moduler, årskurs, fagbrev eller studiekompetanse på videregående skolenivå (inkludert lærlingepraksis og praksiskandidatkurs), offentlig godkjent fagskoleutdanning, utdanning som gir studiepoeng ved høgskole eller universitet og godkjent videreutdanning som gir spesialisering for profesjoner (for eksempel spesialisering innen medisin).
Formell videreutdanning
Formell videreutdanning omfatter offentlig godkjent utdanning som leder til formell kompetanse. All formell videreutdanning er også formell utdanning, men all formell utdanning er ikke nødvendigvis formell videreutdanning. Formell videreutdanning vil ofte være en spesialisering/påbygging av en grunnutdanning. I denne statistikken defineres formell videreutdanning som formell utdanning tatt av følgende grupper: 1) Alle personer i alderen 35-59 år som på intervjutidspunktet oppgir at de har deltatt i formell utdanning de siste 12 månedene, og 2) personer i alderen 22-34 år som på intervjutidspunktet oppgir at de har deltatt i formell utdanning de siste 12 månedene, og som siden 19 års alder har hatt minimum 3 års sammenhengende opphold/pause i sitt studieløp. Deltakelse i formell videreutdanning omfatter her personer i alderen 22-59 år.
Opplæring og ikke-formell opplæring
Opplæring og ikke-formell opplæring omfatter kurs, seminarer og konferanser der opplæring er hovedformålet. Privattimer og forelesninger/foredrag som ikke inngår i en formell utdanning er også inkludert.
Uformell læring
Uformell læring brukes om den kunnskapen man tilegner seg på egenhånd, utenom organiserte utdannings- og opplæringsopplegg. Læringen må være planlagt i den grad at den skjer på bakgrunn av et bevisst ønske om læring og mål for egen innsats og/eller utbytte. Det at læringen er planlagt skiller uformell læring fra tilfeldig læring, som er den typen kunnskap vi tilegner oss hver dag, uten å tenke så mye over det.
Læringsintensivt arbeid
Læringsintensivt arbeid brukes om arbeidsforhold som i stor grad krever at man stadig må lære seg noe nytt, og som samtidig gir gode muligheter til å skaffe seg kunnskap og ferdigheter gjennom det daglige arbeidet. Statistikk om læringsintensivt arbeid omfatter her kun sysselsatte personer.
Nærmere diskusjon og eksempler på skillet mellom formell, ikke-formell og uformell læring finnes i Eurostats Classification of Learning activities - Manual.
Næring er kodet etterStandard for næringsgruppering (SN2007), som bygger på EUs tilsvarende standard (NACE Rev. 2).
Yrke er fra 2011 kodet etter Standard for yrkesklassifisering, som bygger på den internasjonale standarden som ILO vedtok i 2008 (International Standard Classification of Occupations, ISCO-08).
Personers høyeste fullførte utdanning er hentet fra registerinformasjon i norsk utdanningsdatabase (NUDB), i de tilfellene vi har registerinformasjon. I de tilfellene dette mangler så spør vi respondenten. Definisjonene av de ulike utdanningsnivåene som brukes i statistikken om befolkningens utdanningsnivå bygger på standard for utdanningsgruppering.