Statistikk innhold

Statistikk om

Voksnes læring

Undersøkelsen om voksnes læring (Adult Education Survey) gjennomføres hvert sjette år (tidligere hvert femte). Formålet med undersøkelsen er å gi informasjon om omfang av deltakelsen i formell utdanning og ikke-formell opplæring, nivå og fagområder, og deltakelsesmønstre i voksnes læringsaktivitet.

Oppdatert: 28. november 2023
Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Utvalgte tall fra denne statistikken

  • Deltakelse i formell utdanning eller ikke-formell opplæring siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent.
    Deltakelse i formell utdanning eller ikke-formell opplæring siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent.
    20172022
    Alle 25-64 år6060
    Kjønn
    Menn6058
    Kvinner6062
    Aldersgruppe
    25-34 år6974
    35-49 år6463
    50-64 år5046
    Utdanningsnivå
    Grunnskolenivå eller ingen fullført utdanning4042
    Videregående skolenivå6051
    Høgskole- og universitetsnivå7674
    Standardtegn i tabeller
  • Deltakelse i formell utdanning siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent.
    Deltakelse i formell utdanning siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent.
    20172022
    Alle 25-64 år1213
    Kjønn
    Menn1010
    Kvinner1415
    Aldersgruppe
    25-34 år2727
    35-49 år911
    50-64 år53
    Utdanningsnivå
    Grunnskolenivå eller ingen fullført utdanning1011
    Videregående skolenivå119
    Høgskole- og universitetsnivå1616
    Standardtegn i tabeller
  • Deltakelse i ikke-formell opplæring siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent.
    Deltakelse i ikke-formell opplæring siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent.
    20172022
    Alle 25-64 år5556
    Kjønn
    Menn5554
    Kvinner5557
    Aldersgruppe
    25-34 år5565
    35-49 år6159
    50-64 år4845
    Utdanningsnivå
    Grunnskolenivå eller ingen fullført utdanning3335
    Videregående skolenivå5548
    Høgskole- og universitetsnivå7170
    Standardtegn i tabeller
  • Deltakelse i opplæring i betalt arbeidstid siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent
    Deltakelse i opplæring i betalt arbeidstid siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent
    20172022
    Alle 25-64 år4537
    Kjønn
    Menn4635
    Kvinner4438
    Aldersgruppe
    25-34 år4541
    35-49 år4940
    50-64 år4030
    Utdanningsnivå
    Grunnskolenivå eller ingen fullført utdanning2417
    Videregående skolenivå4531
    Høgskole- og universitetsnivå6051
    Rettet 26. oktober 2017.
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 28. november 2023.

I valg av sentrale begreper og definisjoner i AES har Statistisk sentralbyrå vært forpliktet til å oppfylle de krav som Eurostat setter til innholdet i AES.

Utdanning refererer til formell utdanning som definert nedenfor.

Formell utdanning omfatter all offentlig godkjent utdanning som leder til formell kompetanse. Dette inkluderer grunnskole, moduler, årskurs, fagbrev eller studiekompetanse på videregående skolenivå (inkludert lærlingepraksis og praksiskandidatkurs), offentlig godkjent fagskoleutdanning, utdanning som gir studiepoeng ved høgskole eller universitet og godkjent videreutdanning som gir spesialisering for profesjoner (for eksempel spesialisering innen medisin).

Opplæring brukes synonymt med definisjonen av ikke-formell opplæring.

Ikke-formell opplæring omfatter kurs, seminarer og konferanser der opplæring er hovedformålet med deltagelse, samt privattimer og forelesninger/foredrag som ikke inngår i en formell utdanning. I tillegg inkluderer ikke-formell opplæring planlagte perioder med organisert veiledning i arbeidssituasjon av en kollega, instruktør eller veileder, på engelsk kalt ’guided on-the-job training’.

Uformell læring brukes om den kunnskapen man tilegner seg på egen hånd, utenom organiserte utdannings- og opplæringsopplegg. Denne læringen må være planlagt, i så måte at man må ha et bevisst ønske om læring og mål for seg selv når det gjelder innsats og/eller utbytte. Dette skiller uformell læring fra tilfeldig læring, den typen kunnskap vi tilegner oss hver dag, uten kanskje å tenke så mye over det.

Nærmere diskusjon og eksempler på skillet mellom formell, ikke-formell og uformell læring finnes i Eurostats Classification of learning activities-manual.

Næringer er kodet etter Standard for næringsgruppering 2002 (SN2002) til og med 2007, og SN2007 fra og med 2008, som bygger på EU sin standard for næringsgruppering NACE rev.1.1.

Personers høyeste fullførte utdanning er hentet fra registerinformasjon i norsk utdanningsdatabase (NUDB). Les mer om hvordan en persons høyeste fullførte utdanningsnivå klassifiseres her.

Urbaniseringsgrad følger kodeliste for urbaniseringsgrad

Relatert innhold

Faktasider