Dette viser tall fra undersøkelsen om læring blant voksne (Adult Education Survey) som ble gjennomført rundt årsskiftet 2022/2023. Undersøkelsen kartlegger voksnes deltakelse i utdannings- og læringsaktiviteter som Formell utdanning omfatter all offentlig godkjent utdanning som leder til formell kompetanse. Dette inkluderer grunnskole, moduler, årskurs, fagbrev eller studiekompetanse på videregående skolenivå (inkludert lærlingepraksis og praksiskandidatkurs), offentlig godkjent fagskoleutdanning, utdanning som gir studiepoeng ved høgskole eller universitet og godkjent videreutdanning som gir spesialisering for profesjoner (for eksempel spesialisering innen medisin). og Ikke-formell opplæring: Ikke-formell opplæring omfatter kurs, seminarer og konferanser der opplæring er hovedformålet med deltagelse, samt privattimer og forelesninger/foredrag som ikke inngår i en formell utdanning. I tillegg inkluderer ikke-formell opplæring planlagte perioder med organisert veiledning i arbeidssituasjon av en kollega, instruktør eller veileder, på engelsk kalt «guided on-the-job training».
– Arbeidsledige ser ut til å ha et generelt høyere ønske om å delta i flere utdannings- og læringsaktiviteter enn de allerede gjør, relativt til andre grupper. Dette er spesielt tydelig for de som ikke allerede deltar i slike aktiviteter, der de arbeidsledige mer enn dobbelt så ofte som yrkesaktive oppgir at de ønsker å delta i utdannings- og læringsaktiviteter, sier seniorrådgiver Anna-Lena Keute i SSB.
Arbeidstilknytning blir kartlagt ved at respondentene blir spurt hvordan de hovedsakelig karakteriserer seg selv i intervjutidspunktet. Følgelig er det mulig å ha deltatt i læringsaktiviteter som heltidsansatt tidligere, men i intervjutidspunktet være arbeidsledig. Arbeidstilknytning deles inn i yrkesaktiv (heltid/deltid), arbeidsledig, student eller utenfor arbeidsstyrken.
Arbeidsledige utgjør en liten gruppe med kun 100 personer som har svart på undersøkelsen. Følgelig kan tallene vi presenterer om dem være noe usikre, spesielt når man kombinerer arbeidsledighet med andre kjennetegn som for eksempel utdanningsnivå.
Figur 1 viser hvordan arbeidsledige skiller seg fra andre grupper med tydelig høyere motivasjon til å delta i utdannings- og læringsaktiviteter, gitt at de ikke allerede har deltatt. Dette kan tyde på at det finnes motivasjon blant arbeidsledige til å utvikle egen kompetanse som ikke er utnyttet.
– Vi vet at rundt ni av ti ikke-formelle læringsaktiviteter er jobbrelaterte, og for arbeidsledige kan tilgjengeligheten til kurs og seminarer være dårligere enn for de som er i arbeid, sier Keute.
Arbeidsledige deltar mer i formell utdanning
Figur 2 viser sammenhengen mellom deltakelse i utdanning- og læringsaktiviteter og arbeidstilknytning. Vi ser en trend til mindre deltakelse i ikke-formell opplæring jo mindre yrkesaktiv man er. Motsatt trend ser vi for formell utdanning. Når vi ser at arbeidsledige deltar mindre i utdannings- og læringsaktiviteter er det ikke så overraskende at de oftere også har motivasjon til å delta i flere slike aktiviteter.
Undersøkelsen om læring blant voksne (Adult Education Survey, AES) er en internasjonal spørreundersøkelse som gjennomføres hvert sjette år i regi av Eurostat. Datainnsamlingen for denne runden foregikk rundt årsskiftet 2022/2023. Formålet med undersøkelsen er å gi informasjon om omfang av deltakelsen i formell utdanning og ikke-formell opplæring. Undersøkelsen kartlegger deltakelse de siste 12 måneder fram til intervjutidspunktet. AES gir også informasjon om nivå, fagområder, og deltakelsesmønstre i voksnes læringsaktivitet. Eurostat publiserer tabeller i sin database: https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/data/database Statistisk Sentralbyrå publiserte resultater 28. november 2023.