11185_not-searchable
/offentlig-sektor/statistikker/offogjeld/arkiv
11185
Økte nettofordringer i offentlig forvaltning
statistikk
2005-12-23T10:00:00.000Z
Offentlig sektor;Offentlig sektor
no
offogjeld, Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld, statsforvaltningen, kommuneforvaltningen, beholdning, transaksjoner, fordringer etter type (for eksempel obligasjoner, aksjer, utlån), nettofordringer, gjeld etter type (for eksempel sertifikater, obligasjoner, lån)Statlige finanser, Offentlig forvaltning , Kommunale finanser, Offentlig sektor
false

Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økte nettofordringer i offentlig forvaltning

Offentlig forvaltnings nettofordringer utgjorde 1 509 milliarder kroner ved utgangen av 2004. Dette er en vekst på 199 milliarder kroner, eller 15,8 prosent, fra året før. Offentlig forvaltnings samlede fordringer økte med 15,5 prosent og utgjorde 2 639 milliarder kroner, mens samlet gjeld økte med 15,8 prosent og utgjorde 1 131 milliarder kroner ved utgangen av året.

Veksten i offentlig forvaltnings nettofordringer skyldes hovedsakelig store avsetninger til Statens petroleumsfond. Dette kommer til uttrykk gjennom nettofordringsøkningen på nærmere 165 milliarder kroner i andre stats- og trygderegnskap.

Offentlig bruttogjeld i prosent av BNP, Norge og EU

Dessuten var det en økning i nettofordringene for statskassen medregnet folketrygden på 13 milliarder kroner, fra 190 milliarder i 2003 til 203 milliarder i 2004.

Kommuneforvaltningen

Kommuneforvaltningens samlede gjeld utgjorde ved utgangen av 2004 i underkant av 243,2 milliarder kroner. Samlede fordringer utgjorde 185,6 milliarder. Dette gir en nettogjeld på 57,6 milliarder, en økning på mer enn 18 milliarder fra 2003. Denne økningen skyldes særlig det betydelige underskuddet, som målt ved nettofinansinvesteringene var på 10,2 milliarder, samt at flere kommunale særregnskaper nå er med i denne statistikken. Sistnevnte forhold gav en negativ omvurdering på 6,1 milliarder i 2004.

Forskriftsendringer vedrørende regnskapsregler for føring av pensjonsutgifter har medført at kommuner og fylkeskommuner fra og med regnskapsåret 2002 balansefører pensjonsmidler og pensjonsforpliktelse, samt beregnet premieavvik. Dette blir imidlertid ikke tatt med i de finansielle balansene for kommuneforvaltningen etter nasjonalregnskapsoppsettet.

Offentlig bruttogjeld etter EUs definisjon

Et av hovedkriteriene i Maastricht-avtalen er knyttet til offentlig gjeld. Kriteriet sier at den offentlige bruttogjelden ikke skal overstige 60 prosent av BNP. Offentlig bruttogjeld er et gjeldsbegrep som ofte benyttes ved sammenligninger mellom EU-landene, og er definert som bruttogjeld i finansobjektene sertifikatlån, obligasjonslån og andre lån, til pålydende verdi og konsolidert (dvs. fratrukket gjeld mellom enheter innenfor offentlig forvaltning). Norge hadde i 2004 en bruttogjeld på 46.6 prosent av BNP, men mye av denne gjelden skyldes forvaltningen av Statens petroleumsfond. Gjennomsnittet for de 15 EU-landene for øvrig var på 59,5 prosent per 31. desember 2004, ifølge tall fra OECD.

Offentlig forvaltning. Finansiell balanse. Pålydende
verdier. Milliarder kroner og endring i prosent
       Milliarder kroner      Endring i
prosent
  2003 2004
A. Fordringer i alt      2 285,4      2 639,3 15,5
Kontanter og bankinnskudd  215,0  185,3 -13,8
Sertifikater og obligasjoner       535,5  687,8 28,4
Andre utlån  716,2  831,5 16,1
Kapitalinnskudd og aksjer  627,1  667,2 6,4
Andre fordringer  189,9  265,9 40,0
       
B. Gjeld i alt  976,1 1 130,7 15,8
Sertifikatlån 74,1 71,1 -4,0
Obligasjonslån  183,3  163,9 -10,6
Andre lån  612,9  765,0 24,8
Annen gjeld  105,5  130,4 23,6
       
C. Netto fordringer(A-B) 1 309,3 1 508,6 -1
Offentlig bruttogjeld  700,8  797,4 13,8
I prosent av BNP 44,4 46,6 -1
1  Endret 11. januar 2006.