Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Økning i nettofordringene tross valutatap
Ved utgangen av 2007 utgjorde offentlig forvaltnings nettofordringer, det vil si fordringer minus gjeld, 2 615 milliarder. Dette tilsvarer en økning fra 2006 på 252 milliarder kroner, eller 10,6 prosent. Fordringene i alt økte med 8,0 prosent, mens samlet gjeld økte med 3,9 prosent.
Veksten i nettofordringene på 252 milliarder skyldes i all hovedsak inntekter fra petroleumssektoren. Disse inntektene førte til store avsetninger til Statens Pensjonsfond - Utland. Avsetningene var betydelig større enn økningen i offentlig forvaltnings nettofordringer, og avviket skyldes i stor grad en styrkning av den norske kronen, som medførte et valutakurstap på 145 milliarder kroner på utenlandske plasseringer. Statens pensjonsfond - Utland inngår i Andre stats- og trygderegnskap og står for brorparten av forvaltningens eksponering mot utlandet.
I 2007 besluttet Finansdepartementet å øke aksjeandelen i Staten pensjonsfond - Utland fra 40 til 60 prosent. Dette reflekteres i en økning i Andre stats- og trygderegnskaps fordringer på utlandet fra aksjer, andeler og grunnfondsbevis. Veksten skyldes i hovedsak nykjøp, mens en moderat verdiøkning i aksjemarkedet i lokal valuta ble motvirket av styrkningen av den norske kronen. Samtidig fikk vi en svak nedgang i fordringer i aktivaklassene obligasjoner og sertifikater.
Statskassen opp 6 milliarder
I 2007 var fordringene i alt for Statskassen medregnet folketrygden på 752 milliarder, mens den totale gjelden kom opp i 415 milliarder. Dette ga nettofordringer på 337 milliarder, en økning fra 2006 på 6 milliarder.
Kommunenes gjeld stiger
Nettogjelden i kommuneforvaltningen steg til 71,6 milliarder kroner, en økning på 10,1 milliarder fra fjoråret. Økningen skyldes underskuddet i sektoren.
Milliarder kroner |
Endring
i prosent |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Fordringer i alt | 3 837,4 | 4 145,8 | 8,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontanter og bankinnskudd | 273,6 | 275,7 | 0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sertifikater og obligasjoner | 1 228,6 | 1 187,0 | -3,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre utlån | 1 011,8 | 1 097,6 | 8,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kapitalinnskudd og aksjer | 999,8 | 1 240,0 | 24,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre fordringer | 323,4 | 345,1 | 6,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. Gjeld i alt | 1 474,1 | 1 531,2 | 3,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sertifikatlån | 57,4 | 49,4 | -14,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obligasjonslån | 210,8 | 207,5 | -1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre lån | 1 075,5 | 1 111,0 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Annen gjeld | 130,4 | 163,3 | 25,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C. Netto fordringer (A-B) | 2 363,2 | 2 614,6 | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Offentlig bruttogjeld | 1 186,2 | 1 184,1 | -0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I prosent av BNP | 54,9 | 52,0 | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mindre bruttogjeld
I 2007 var offentlig bruttogjeld etter EUs definisjon 1 184 milliarder. Dette tilsvarer 52,0 prosent av brutto nasjonalprodukt og er en nedgang fra 54,9 prosent i 2006. Det høye nivået forklares av gjeld knyttet til Statens pensjonsfond - Utland (se faktaboks).
Et av hovedkriteriene i Maastricht-avtalen er knyttet til offentlig gjeld. Kriteriet sier at offentlig bruttogjeld ikke skal overstige 60 prosent av BNP. Offentlig bruttogjeld er et gjeldsbegrep som ofte benyttes ved sammenligninger mellom EU-landene. Det defineres som bruttogjeld i finansobjektene sertifikatlån, obligasjonslån og andre lån til pålydende verdi og konsolidert, det vil si fratrukket gjeld mellom enheter innenfor offentlig forvaltning.
Gjeld knyttet til Statens pensjonsfond - UtlandGjenkjøpsavtaler og gjensalgsavtaler (repoer) i verdipapirer er instrumenter som brukes aktivt i forvaltningen av Statens Pensjonsfond - Utland. Fondet selger en portefølje av verdipapirer med tilhørende avtale om å kjøpe porteføljen tilbake på et framtidig tidspunkt. Regnskapsmessig behandles dette ved at porteføljen blir stående på aktivasiden i fondets balanse. For å få balanse føres salgsverdien av porteføljen som et lån fra den man selger til på passivasiden av balansen. Hvis man speilvender hele problemstillingen, kalles det for en gjensalgsavtale eller en omvendt repo. European System of Accounts (ESA) krever at gjenkjøpsavtaler skal omfattes av balansekategorien lån. Gjelden knyttet til repoer i Statens Pensjonsfond - Utland inngår dermed i den offisielle beregningen av Norges bruttogjeld. Ettersom repoavtaler "blåser opp" begge sider i balansen, vil bruttogjelden, slik ESA forutsetter at den beregnes, gi et misvisende bilde av den finansielle situasjonen for offentlig forvaltning i Norge. |
Denne siden oppdateres ikke lenger, se Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld, Kvartalsvis.
Tilleggsinformasjon
Kontakt
-
Jostein Birkelund
E-post: jostein.birkelund@ssb.no
tlf.: 40 90 26 55
-
Achraf Bougroug
E-post: achraf.bougroug@ssb.no
tlf.: 40 90 26 15
-
Frode Borgås
E-post: frode.borgas@ssb.no
tlf.: 40 90 26 52