I undervisningsopplegget får elevene kunnskap om:

  • statistikk om kronekursen
  • hva som påvirker valutakursene, med søkelys på kronekursen
  • konsekvenser av endringer i kronekursen

Elevene får øvelse i å jobbe med statistikk om emnene gjennom oppgaveløsing. Dere kan velge å bruke bare noen av undervisningsoppleggets deler. Dere vurderer selv når dere ber elevene om å løse oppgaver alene, i par, i grupper og i hel klasse. Fasit til oppgavene finner dere på slutten av hver oppgave.

Dette undervisningsopplegget er laget med bakgrunn i og gjenbruk av artikkelen Hva påvirker kronekursen? av Maria Lekve og Julia Skretting, SSB.

Dersom dere har innspill om hva vi kan forbedre i dette undervisningsopplegget, eller har andre tema dere gjerne ser at SSB lager opplegg om, så skriv til oss på  skole@skole.no

Læringsmål:

  • kjenne til og bruke statistikk om kronekursen
  • lære om hva som påvirker valutakursene, med søkelys på kronekursen
  • kjenne til konsekvenser av endringer i kronekursen

Opplegget er laget for elever som tar Samfunnsøkonomi 1 og Samfunnskunnskap fellesfag. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i disse kompetansemålene i læreplan Samfunnsøkonomi (SOK01-03) (udir.no) og Samfunnskunnskap (SAK 01-01) (udir.no)

  • velge og bruke kilder, økonomiske teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
  • analysere hva som påvirker valutakursene, og drøfte konsekvenser av endringer i valutakursen
  • utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier

Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.