I undervisningsopplegget får elevene kunnskap om:
- statistikk om kronekursen
- hva som påvirker valutakursene, med søkelys på kronekursen
- konsekvenser av endringer i kronekursen
Elevene får øvelse i å jobbe med statistikk om emnene gjennom oppgaveløsing. Dere kan velge å bruke bare noen av undervisningsoppleggets deler. Dere vurderer selv når dere ber elevene om å løse oppgaver alene, i par, i grupper og i hel klasse. Fasit til oppgavene finner dere på slutten av hver oppgave.
Dette undervisningsopplegget er laget med bakgrunn i og gjenbruk av artikkelen Hva påvirker kronekursen? av Maria Lekve og Julia Skretting, SSB.
Dersom dere har innspill om hva vi kan forbedre i dette undervisningsopplegget, eller har andre tema dere gjerne ser at SSB lager opplegg om, så skriv til oss på skole@skole.no
Læringsmål:
- kjenne til og bruke statistikk om kronekursen
- lære om hva som påvirker valutakursene, med søkelys på kronekursen
- kjenne til konsekvenser av endringer i kronekursen
Opplegget er laget for elever som tar Samfunnsøkonomi 1 og Samfunnskunnskap fellesfag. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i disse kompetansemålene i læreplan Samfunnsøkonomi (SOK01-03) (udir.no) og Samfunnskunnskap (SAK 01-01) (udir.no)
- velge og bruke kilder, økonomiske teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
- analysere hva som påvirker valutakursene, og drøfte konsekvenser av endringer i valutakursen
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.